Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Värdering på 9-3 2005, 3860 mil, nyskick, knappt vinterkörd

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Värdering på 9-3 2005, 3860 mil, nyskick, knappt vinterkörd

    Hej, skriver detta åt min far som äger en 9-3 LINEARPLUS05 SP.
    Bilen är i nyskick och gått cirka 3880 mil. Bilen står i Stockholm.
    Bilen har inte vinterkörts under 10 år (i år var första) och nya vinterdäck sitter på.

    Då till min fråga, vad kan den i så fall vara värd?

    Tack på förhand.
    Senast redigerat av Moderator den 2018-03-13 klockan 09:41. Anledning: §9.1 Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du använda Köp & Sälj.

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Värdet beror helt på vad du skall ha den till. Vad du vill ha alltså. Men den gör väl samma nytta som vilken annan Saab 9-3 som helst. Så värdet är väl det samma. Varför undrar du?

    Undrar du vad någon är villig att betala för en 15år gammal dussin-bil utan någon speciell utrustning, utan att ha sett den och utan att veta regnr, utan att veta hur ofta den är servad? Ja, då är det bara att sälja den så får du svaret.

    Tyvärr är frågan omöjlig att svara mer precist på än så utan ordentlig info.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Frågan är inte omöjlig att svara på. Försäljningspris 60'-70', beroende på färg och motor. Lågmilade bilar är ofta undervärderade i SE.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Undrar du vad någon är villig att betala för en 15år gammal dussin-bil utan någon speciell utrustning, utan att ha sett den och utan att veta regnr, utan att veta hur ofta den är servad? Ja, då är det bara att sälja den så får du svaret.
    Skrev att bilen är i nyskick, om du förutsätter att allt gjorts korrekt bör det inte vara omöjligt att sätta ett ungefärligt värde?
    Regnr kan jag ta fram vid eventuellt intresse, det behövs inte skrivas rakt ut på forumet.

    P.S. det skadar inte att vara lite ödmjuk, uppenbarligen är jag inte ett proffs inom ämnet.

  5. #5
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Som lite referens kan jag ju ta vår senaste ng9-3.
    Det är en 9-3 SC Aero TTiD -08 som hade gått 5300 mil vid köp. Nya vinterdäck, nästan helt nya sommardäck på Alu65:or i nyskick, navigator och hela köret.

    97k gav vi för den på firma i december.

    Så för en magert utrustad (linear) från 2005 så ska man nog vara riktigt glad om någon vill betala 50-60k även vid dom låga miltalen. Mycket hänger på vilken motor det är och vilken utrustning som finns.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Frågan är inte omöjlig att svara på. Försäljningspris 60'-70', beroende på färg och motor. Lågmilade bilar är ofta undervärderade i SE.
    Stort tack!

    Det är den ljusgula saab färgen, manuell låda, 1.8t.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Som lite referens kan jag ju ta vår senaste ng9-3.
    Det är en 9-3 SC Aero TTiD -08 som hade gått 5300 mil vid köp. Nya vinterdäck, nästan helt nya sommardäck på Alu65:or i nyskick, navigator och hela köret.

    97k gav vi för den på firma i december.

    Så för en magert utrustad (linear) från 2005 så ska man nog vara riktigt glad om någon vill betala 50-60k även vid dom låga miltalen. Mycket hänger på vilken motor det är och vilken utrustning som finns.
    Stort tack Echonator, det är 1.8t linear som du nämner, ingen speciell utrustning.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Att du får många olika besked och tonlägen beror ju på att marknaden är som den är. Annonserar du ut den som bruksbil, ja då går de på att det är en fin -05 och miltalet blir egentligen irrelevant eftersom det ändå är en relativt gammal bil och det finns kopiösa mängder fina och prisvärda saabar på marknaden.
    En sån där ska man ju egentligen annonsera ut och rikta sig till nån entusiast men då kanske man får ha is i magen och vänta lite på rätt köpare. Rätt köpare kanske kan lägga det dubbla typ.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Jag undrar fortfarande varför du vill veta värdet. Finns en hel del olika orsaker, faktiskt. Och värdet beror till stor del på detta.
    Citat Ursprungligen postat av supersaben Visa inlägg
    Skrev att bilen är i nyskick, om du förutsätter att allt gjorts korrekt bör det inte vara omöjligt att sätta ett ungefärligt värde?
    Jo, men det är ju det som är grejen. Man kan naturligtviss gissa att service är gjord korrekt. Men tyvärr är det inte speciellt vanligt på denna "typ" av lågmilare. T.ex skall oljan bytas varje år oavsett körsträcka. Är det gjort? osv... Nu har den gått ca 4000mil & är ca14år, så den kan naturligtvis inte vara i nyskick, saker slits, åldras och skall bytas ut! Men den kan ju vara extremt superfin ändå! Och, ja, jag fattar vad du menar. Men jämför med en 3år gammal bil med samma körsträcka och många års garanti kvar. Då är Saaben inte mycket att komma med. Men den är billigare och den är såklart ändå en bra bil!
    Jag är ingen bilhandlare och kan inte värdera bilar annat än att kolla annonser . Men det utgår jag från att du oxo kan. Så det skippar jag...
    Citat Ursprungligen postat av supersaben Visa inlägg
    Regnr kan jag ta fram vid eventuellt intresse, det behövs inte skrivas rakt ut på forumet.
    Självklart! Men skall den säljas kommer det fram förr eller senare ändå... Skall du annonsera ut den måste den nog fotograferas. Så lite bilder kan du ju testa att lägga upp här om du vill. (regnr kan maskeras!)

    Citat Ursprungligen postat av supersaben Visa inlägg
    P.S. det skadar inte att vara lite ödmjuk, uppenbarligen är jag inte ett proffs inom ämnet.
    OK, självklart! Ursäkta mig! Menar inget illa. Men vill vara rakt på sak. De flesta som läser här svarar inte alls. Jag vill bara hjälpa till.

    Jag håller med StefanM, en entusiast som vill behålla och vårda bilen har nog inga problem att betala mer än bruksvärdet. Bilar utan rost är ovanliga! Men sådana entusiaster är oxo ovanliga! Fast skall du inte sälja utan bara värdera, är det inte relevant. Då är det bruksvärdet
    Senast redigerat av Mr.O den 2018-03-13 klockan 14:40.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Tvärtom, värdet på marknaden har noll och intet med vad TS ska ha bilen till att göra. Frågan är ju, ganska uppenbart, vad man skulle få för den på blocket.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Att du får många olika besked och tonlägen beror ju på att marknaden är som den är. Annonserar du ut den som bruksbil, ja då går de på att det är en fin -05 och miltalet blir egentligen irrelevant eftersom det ändå är en relativt gammal bil och det finns kopiösa mängder fina och prisvärda saabar på marknaden.
    En sån där ska man ju egentligen annonsera ut och rikta sig till nån entusiast men då kanske man får ha is i magen och vänta lite på rätt köpare. Rätt köpare kanske kan lägga det dubbla typ.
    Far min vill helst att bilen skall gå till en entusiast också, bilen har ett extremt högt värde för honom av olika personliga anledningar. Man kanske skall pröva blocket och ha is i magen.

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Jag undrar fortfarande varför du vill veta värdet. Finns en hel del olika orsaker, faktiskt. Och värdet beror till stor del på detta.

    OK, självklart! Ursäkta mig! Menar inget illa. Men vill vara rakt på sak. De flesta som läser här svarar inte alls. Jag vill bara hjälpa till.
    Förstår, jag kan absolut ha missuppfattat!

    Jag håller med StefanM, en entusiast som vill behålla och vårda bilen har nog inga problem att betala mer än bruksvärdet. Bilar utan rost är ovanliga! Men sådana entusiaster är oxo ovanliga! Fast skall du inte sälja utan bara värdera, är det inte relevant. Då är det bruksvärdet
    Min far behöver av olika anledningar bli av med bilen. Fick PM av mod att man inte får diskutera sälj här, så tråden justerades därefter. Får skapa en i köp och sälj i så fall!

    Gällande servicen så är det som du säger, bilen servades inte på ett par år då min far endast åkte och besiktade den åt den dåvarande ägaren. När min far fick bilen gjorde han en stor service direkt och bytte ut samtliga vätskor m.m.

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Bilpriser.se anger 41-48000 vid privatförsäljning om jag matar in motsvarande bil och drar ner miltalen.
    Så, mellan 40 och 50000 är väl en rimlig prisbild.

  13. #13
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av supersaben Visa inlägg
    Far min vill helst att bilen skall gå till en entusiast också, bilen har ett extremt högt värde för honom av olika personliga anledningar. Man kanske skall pröva blocket och ha is i magen.

    Min far behöver av olika anledningar bli av med bilen. Fick PM av mod att man inte får diskutera sälj här, så tråden justerades därefter. Får skapa en i köp och sälj i så fall!

    Gällande servicen så är det som du säger, bilen servades inte på ett par år då min far endast åkte och besiktade den åt den dåvarande ägaren. När min far fick bilen gjorde han en stor service direkt och bytte ut samtliga vätskor m.m.
    OK. Det är säkert inga problem då.
    Jag tycker du skall försöka annonsera här och på andra Saabforum i Sverige och utomlands. Där finns ju precis de som han vill sälja till. Dessutom går det nog att få bättre betalt för det fina skicket just i den miljön.

    Vilket är viktigast att bli av med den snabbt eller få bra betalt? Det är en avvägning oavsett vilken typ av köpare man vill ha.

    Eller så köper du den själv & kommer med i gemenskapen här permanent!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Bilpriser.se anger 41-48000 vid privatförsäljning om jag matar in motsvarande bil och drar ner miltalen.
    Så, mellan 40 och 50000 är väl en rimlig prisbild.
    Snyggt, tack för det bollman!

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    OK. Det är säkert inga problem då.
    Jag tycker du skall försöka annonsera här och på andra Saabforum i Sverige och utomlands. Där finns ju precis de som han vill sälja till. Dessutom går det nog att få bättre betalt för det fina skicket just i den miljön.

    Vilket är viktigast att bli av med den snabbt eller få bra betalt? Det är en avvägning oavsett vilken typ av köpare man vill ha.

    Eller så köper du den själv & kommer med i gemenskapen här permanent!
    Absolut! Har du några tips på saab forum utomlands?

    Skulle säga att det sistnämnda väger något tyngre.

    Hahah, skall fundera på saken. Då får han och jag helt enkelt göra ett byte då han ska få min nuvarande eftersom jag letar nytt!

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Nu skall jag vara en liten partypooper här, men en så pass ny bil som det ändå är, och som inte på något vis är "speciell" (för någon annan än din familj!) kommer vara extremt svår att få ut några stora värden för, alternativ sälja till entusiast.

    Risken är överhängande att den enbart kommer bli bedömd som en gammal bruksbil, om än med låga mil på mätaren.
    Om du verkligen vill att den skall betraktas som speciell så måste du vänta så pass länge att mängden fina, rullande exemplar är så få att den kommer kännas speciell av den anledningen.
    I dagsläget så börjar SAAB 9000 komma till det läget att alla rullande exemplar är intressanta och fina exemplar extra intressanta. De sista 9000 tillverkades 1998, alltså 20 år sen. De sista ng9-3 tillverkades inte förrän 2011-12 så det kommer dröja fram till 2030-talet innan ng9-3 blir så pass ovanliga att lågmilade exemplar, oavsett utrustning och modell kommer anses vara speciella.

    Hade det varit en fullsmetad Aero med de där milen hade läget varit lite annorlunda, och uppvärderingen kommit tidigare.

    Ta nu inte detta som kritik, och om du är nöjd med att vänta in en köpare i 40-50k-spannet så är det bara att slänga iväg en annons på blocket. Vill du däremot attrahera "samlare" så får du snällt vänta i minst 10 år till

    3 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Nu skall jag vara en liten partypooper här, men en så pass ny bil som det ändå är, och som inte på något vis är "speciell" (för någon annan än din familj!) kommer vara extremt svår att få ut några stora värden för, alternativ sälja till entusiast.

    Risken är överhängande att den enbart kommer bli bedömd som en gammal bruksbil, om än med låga mil på mätaren.
    Om du verkligen vill att den skall betraktas som speciell så måste du vänta så pass länge att mängden fina, rullande exemplar är så få att den kommer kännas speciell av den anledningen.
    Det finns fortfarande tillräckligt med fina exemplar av speciella och välutrustade ng9-3 (tänk Aero, TurboX, m.fl.) för entusiaster att välja på att den idag endast kan ses som en ovanligt lågmilad (och förhoppningsvis fin) äldre bruksbil. Det närmsta du kan komma på blocket är den här:
    https://www.blocket.se/skaraborg/SAA....htm?ca=11&w=3
    som prissänkts och ändå är osåld sedan en månad tillbaka.

  17. #17
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Det finns fortfarande tillräckligt med fina exemplar av speciella och välutrustade ng9-3 (tänk Aero, TurboX, m.fl.) för entusiaster att välja på att den idag endast kan ses som en ovanligt lågmilad (och förhoppningsvis fin) äldre bruksbil. Det närmsta du kan komma på blocket är den här:
    https://www.blocket.se/skaraborg/SAA....htm?ca=11&w=3
    som prissänkts och ändå är osåld sedan en månad tillbaka.
    Det där är en 1,8i så jag förstår att den är svårsåld
    Senast redigerat av benny900 den 2018-03-13 klockan 23:35.

  18. #18
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    441
    Som referens kan jag nämna bilen i min signatur som jag köpte i höstas. Endast en ägare, all service enligt servicebok, bruksskick (ej nyskick) och dryga 6000 mil. 35 000 gick den på.

    1 användare gillar detta inlägg


    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Nu skall jag vara en liten partypooper här, men en så pass ny bil som det ändå är, och som inte på något vis är "speciell" (för någon annan än din familj!) kommer vara extremt svår att få ut några stora värden för, alternativ sälja till entusiast.

    Risken är överhängande att den enbart kommer bli bedömd som en gammal bruksbil, om än med låga mil på mätaren.
    Om du verkligen vill att den skall betraktas som speciell så måste du vänta så pass länge att mängden fina, rullande exemplar är så få att den kommer kännas speciell av den anledningen.
    I dagsläget så börjar SAAB 9000 komma till det läget att alla rullande exemplar är intressanta och fina exemplar extra intressanta. De sista 9000 tillverkades 1998, alltså 20 år sen. De sista ng9-3 tillverkades inte förrän 2011-12 så det kommer dröja fram till 2030-talet innan ng9-3 blir så pass ovanliga att lågmilade exemplar, oavsett utrustning och modell kommer anses vara speciella.

    Hade det varit en fullsmetad Aero med de där milen hade läget varit lite annorlunda, och uppvärderingen kommit tidigare.

    Ta nu inte detta som kritik, och om du är nöjd med att vänta in en köpare i 40-50k-spannet så är det bara att slänga iväg en annons på blocket. Vill du däremot attrahera "samlare" så får du snällt vänta i minst 10 år till

    1 användare gillar detta inlägg


    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  20. #20
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Det är det jag menar. För folk mest är det inget speciellt med en gammal Saab, särskilt inte en Linear. Samlarna vill ha fullutrustade bilar. Om det finns sådana i tillräcklig mängd är din fars bil helt ointressant för entusiaster. Det som gör bilen värdefull för er är affektionsvärdet. De flesta här på forumet har nog eller har haft en bil som inte går att sälja för vad man själv anser den är värd. Det är ingen kritik. Det är den kalla verkligheten utanför entusiasternas varmgarage!

    Bilen kan med lätthet hålla 10år till bara man fortsätter serva den. Byter du till denna bilen istf något annat tror jag att det ekonomiskt sett är tämligen oslagbart. Du VET ju att den är i bra skick. Du vet oxo exakt vad som är gjort och inte gjort. Den som köper en beg bil räknar med att åka på reparationer förre ägaren väntat med. Det slipper du. Lägg istället de pengarna på att uppgradera den så den blir ett snäpp bättre för just dig. Detta forum är fullt med tips.

    Betala far 36000kr behåll bilen 10år. Det ger värdeminskningskostnad / månad på 300kr om bilen är värd noll efter 10år. Byter ni bilar blir det samma sak, bara att du betalar med en bil.

    Jämfört med att betala 2-300000kr för en ny beg bil kommer du att ha råd med en extra semester om året i 10år, typ...

    En idé!

    4 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. BSR PPC 3 Box i Nyskick
    Av Nickemannen i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-09-12, 14:11
  2. Svar: 47
    Senaste inlägg: 2005-05-26, 14:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •