Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 60 av 60

Ämne: Hur ska forumet fungera för oss entusiaster?

  1. #41
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Det här kan vi hålla på å käfta om hur länge som helst, men om du kan få en jurist att råda oss att det är riskfritt att lägga upp skärmbilder från WIS/EPC så skall jag gladeligen ändra vår policy. Chansen att du lyckas skulle jag vilja påstå är så nära noll att det är försumbart, så länge du inte hittar en skogstokig en.

    Just att släppa det fritt att på vårt forum publicera bilder ur WIS/EPC med lämpliga sökord (trådarna handlar ju med största säkerhet om problemet som åskådliggörs med bilderna och dessutom lätt sökbara via google, man måste inte ens in på vår sida så då kommer hela WIS/EPC bli tillgängligt via bildsökning på Google) så kan jag inte se det som att man kunde tolka det på annat sätt. Med tiden kommer ju större delen av WIS/EPC då bli tillgängligt, och sökbart, i den databas som är vårt forum och som handlar till stor del om det som WIS/EPC gör. Hur kan du inte se likheterna med konstdatabasen?

    Hade detta varit ett forum för programmerare så betvivlar jag inte att enstaka skärmbilder ur WIS/EPC för att åskådliggöra menysystemet eller den grafiska presentationen med lätthet hade fallit under "begränsad omfattning" och där huvudsyftet inte är att återge informationen som finns i programmet utan helt andra saker som inte direkt upphovsrättsinnehavaren skulle lida ekonomisk skada av.

  2. #42
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Just att släppa det fritt att på vårt forum publicera bilder ur WIS/EPC med lämpliga sökord (trådarna handlar ju med största säkerhet om problemet som åskådliggörs med bilderna och dessutom lätt sökbara via google, man måste inte ens in på vår sida så då kommer hela WIS/EPC bli tillgängligt via bildsökning på Google) så kan jag inte se det som att man kunde tolka det på annat sätt. Med tiden kommer ju större delen av WIS/EPC då bli tillgängligt, och sökbart, i den databas som är vårt forum och som handlar till stor del om det som WIS/EPC gör. Hur kan du inte se likheterna med konstdatabasen?
    Konstdatabasen var en systematisk katalogisering och indexering av samtliga konstverk i Sverige. Dess enda syfte var att göra denna information sökbar och tillgänglig.
    Att tillåta skärmdumpar ur verkstadsprogram skulle inte kunna klassas som vare sig indexering eller katalogisering av verket, och forumets primära syfte har aldrig varit och kommer heller aldrig vara att ge tillgång information ur WIS/EPC. Att trådarna är sökbara är irrelevant så länge inte bilderna i sig är taggade och sökbara.
    Likheterna mellan STCS forum och konstdatabasen är väldigt få.

    Vill ni inte tillåta skärmdumpar så gör inte det, men försök inte länka till en dom som ni försöker få det till att den stöder vad ni säger utan att ni ens läst den.
    Att påstå att man inte får posta en bild på nätet på sig själv med ett konstverk i bakgrunden är ju bara ren och skär skräckpropaganda och saknar helt och hållet verklighetsförankring.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #43
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Fine, läs EU-lagstiftningen då, där är det ju rätt så mycket klarare än i URL, särskilt Artikel 4:
    http://eur-lex.europa.eu/legal-conte...747303&from=SV

  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    jovisst men det finns vinklingar på allt

    "Upphovsmannens rätt är inte total. Det finns begränsningar – inskränkningar – i upphovsrätten. En inskränkning i upphovsrätten betyder att den som använder det skapade har en rättighet på upphovsmannens bekostnad. Det är exempelvis tillåtet att i vissa fall kopiera eller framföra ett verk utan att be om lov."
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  5. #45
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Sant, men på grund av att mjukvaruindustrin har en väldigt stor och mäktig lobby så har man förstärkt skyddet för just datorprogram, till skillnad från litterära och konstnärliga verk.

  6. #46
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Fine, läs EU-lagstiftningen då, där är det ju rätt så mycket klarare än i URL, särskilt Artikel 4:
    http://eur-lex.europa.eu/legal-conte...747303&from=SV
    Artikel 4 hanterar bara programmet i sig. Återigen, det är en väsentlig skillnad på programmet i sig och utdata från programmet.

    Men denna diskussion är rätt meningslös. Tillåter inte STCS skärmdumpar så är det så, anledningen därtill är egentligen oväsentlig och huruvida det baseras på upphovsrätten eller inte är en bisak. Det är STCS beslut och skall därmed respekteras.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  7. #47
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Vaddå bara programmet i sig? Artikel 4:
    1. Om inte annat följer av artiklarna 5 och 6 ska rättsinnehavarens ensamrätt enligt artikel 2 innefatta rätten att utföra eller ge tillstånd till följande:
    a) Varaktig eller tillfällig, delvis eller fullständig återgivning av ett datorprogram på vilket sätt och i vilken form som helst. I den mån som laddning, visning, körning, överföring eller lagring av det berörda datorprogrammet nödvändiggör sådan återgivning av ett datorprogram krävs rättsinnehavarens tillstånd.

    Kan du verkligen tolka det på annat sätt än att skärmbilder omfattas av detta utökade skydd? Hur menar du att de möjligen skulle kunna ha gjort det tydligare?

    Nej, vi kommer inte tillåta det, men försök heller inte få det till att vi drivs av någon absurd, egen idé som inte har någon grund att stå på.

  8. #48
    STCS ser nog också ev fördelar med skärmdumpar, men om lagarna hindrar dem så är det inget att göra åt det bara att bita ihop och söka den typen av information på annat håll! :-P

  9. #49
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Lagmässigt så är det troligen inte STCS problem heller, utan den som publicerar det, visst kan man dra det i alla krumelurer och påstå att admin har ansvaret, men detta är ett fritt forum som man inte betalar för och då undkommer man detta, eller hur var det nu Sedan äger absolut INTE GM mjukvarurätten till nav uppdateringen på NG 9-5, det gör/gjorde Saab Automobile, mjukvaran i hela 9-5an gjordes av Saab Autombile inte GM, det är just nu GM som stoppar möjligheten för Orio att lägga ut den uppdateringen på Tis2Web för alla Saabverkstäderna. Den uppdateringen kommer bakvägen ifrån Saab, den var aldrig egentligen offentlig. Sedan det med mjukvarorna i bilar, den äger bilägaren då den köpt fordonet, och får fritt göra vad den vill med den, som sades tidigare så finns det domslut på det. Kartmjukvaror till navigationer är samma sak, den som köpt den äger rätten att göra vad den vill därav det finns massor av forum med kartuppdateringar att ladda ner.

    Och detta med EPC, istortsett alla bilmärkens EPC kataloger finns tillgängliga på webbsidor idag gratis exempel : http://service-epc.blogspot.se/ och nog tycker jag att bilder och alla information istortsett är taget direkt ur bilmärkenas egna EPC
    Senast redigerat av gazer3312 den 2016-11-01 klockan 21:22.

  10. #50
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Lagen om elektroniska anslagstavlor gör oss som ansvariga för forumet också ansvariga för vad som publiceras på det.

    Kartuppdateringar är troligen aldrig fria att publicera vart man vill då det är företaget som står bakom kartorna som har upphovsrätten, typ Navteq.

    Att Nordic den gången blev frikända skulle jag vilja påstå var turligt, det är inte alls säkert att det skulle bli samma utgång en gång till med tanke på hur upphovsrätten för programvara stärkts de senaste åren, jfr EU-rätten som jag länkade till. Sen har väl inte tillverkarna så värst mycket att vinna på att försöka stoppa trim-marknaden. Sönderkörda bilar innebär ju "mervärde" för deras verkstäder.

    Vi har ju under alla år försökt hålla oss väl med så många som möjligt. Den som vill komma över den här informationen kan göra det, men det skall inte vara med vår hjälp. Att det här inne diskuteras innehållet i programvaran är inget att göra något åt. Vad jag vet skriver man inte under något NDA när man blir auktoriserad så det kan inte vara något problem att sprida informationen även som auktoriserad, och vi kan inte gärna, på ett rättssäkert sätt, tillse att de som diskuterar innehållet har tillgång till informationen på ett korrekt sätt.

    Just skärmbilderna handlar ju inte så mycket om själva informationen som avbildandet av programvaran. Som jag sa innan så betvivlar jag att man skulle kunna hävda upphovsrätt på en reservdelskatalog, men bilderna ur en är ju skyddade så länge det är ett datorprogram.

  11. #51
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Vaddå bara programmet i sig? Artikel 4:
    1. Om inte annat följer av artiklarna 5 och 6 ska rättsinnehavarens ensamrätt enligt artikel 2 innefatta rätten att utföra eller ge tillstånd till följande:
    a) Varaktig eller tillfällig, delvis eller fullständig återgivning av ett datorprogram på vilket sätt och i vilken form som helst. I den mån som laddning, visning, körning, överföring eller lagring av det berörda datorprogrammet nödvändiggör sådan återgivning av ett datorprogram krävs rättsinnehavarens tillstånd.

    Kan du verkligen tolka det på annat sätt än att skärmbilder omfattas av detta utökade skydd? Hur menar du att de möjligen skulle kunna ha gjort det tydligare?

    Nej, vi kommer inte tillåta det, men försök heller inte få det till att vi drivs av någon absurd, egen idé som inte har någon grund att stå på.
    "Varaktig eller tillfällig, delvis eller fullständig återgivning av ett datorprogram på vilket sätt och i vilken form som helst".

    Nyckelordet är datorprogram. En skärmdump är inte ett datorprogram och den fyller ingen verkanshöjd. En skärmdump på programmets källkod skulle möjligtvis kunna falla under upphovsrätten, men inte annars.
    Skulle man följa er logik så skulle en skärmdump från mobilen eller en dators skrivbord vara olaglig då den visar programvara som körs på mobilen eller datorn. Så är givetvis inte fallet, det är bara att kolla på blocket där folk av någon outgrundlig anledning dagligen postar annonser med skärmdumpar från sin mobil för att visa en bild på bilen.
    Skulle jag ta en skärmdump på min dators skrivbord precis nu där man tydligt ser att det är Windows som körs på datorn, och sedan posta den här, så skulle det inte vara olagligt trots att copyright skyddet på Microsoft Windows troligen är bland det mest heltäckande juridiska skydd man kan få.

    Någon grund att stå på har ni säkerligen, men det är inte den upphovsrätt som ni hävdar.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  12. #52
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Jaha, det säger du, men hur ställer du dig då till Artikel 1?
    "2. Skydd enligt detta direktiv ska gälla ett datorprograms alla uttrycksformer."

    Du menar då alltså att utdata från ett datorprogram inte är en uttrycksform för datorprogrammet?

    Om det nu vore så okontroversiellt som du påstår, varför skriver då wikipedia så här om att ladda upp bilder till wikipedia:


    • Du har tagit en skärmdump av en film, en TV-serie, ett Windows-program eller liknande: Ladda inte upp bilden. Sådana bilder kommer att raderas.


    https://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipe...sk.C3.A4rmdump

  13. #53
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jaha, det säger du, men hur ställer du dig då till Artikel 1?
    "2. Skydd enligt detta direktiv ska gälla ett datorprograms alla uttrycksformer."

    Du menar då alltså att utdata från ett datorprogram inte är en uttrycksform för datorprogrammet?

    Om det nu vore så okontroversiellt som du påstår, varför skriver då wikipedia så här om att ladda upp bilder till wikipedia:


    • Du har tagit en skärmdump av en film, en TV-serie, ett Windows-program eller liknande: Ladda inte upp bilden. Sådana bilder kommer att raderas.


    https://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipe...sk.C3.A4rmdump
    Dom misstolkar väl antagligen upphovsrätten. Precis som dom gjorde i den tidningsartikel du länkade tidigare. Eller som ni gör.
    Det är ganska många som gör det, ni har faktiskt inte patent på det.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  14. #54
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Våra regler tillåter inte kopiering ur WIS. Försök gärna återge informationen med egna ord eller skisser istället.
    Kan inte hitta någon sådan regel. Att återge en begränsad del av ett upphovsrättsskyddat verk är i enlighet med vad svensk lag tillåter.

    Vad svensk lag säger är följande "Var och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet". Saabs verkstadsdokumentation (eller instruktionsböcker) betraktas i detta avseende som ett "offentliggjort verk" och ett citat behöver inte bara vara text.

  15. #55
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Och då kommer det in bedömningar om vad som är begränsad omfattning, om det i så fall skulle vara del av WIS, del av schema osv. Man kan också diskutera huruvida WIS är ett verk som uppnått verkshöjd.
    Dock är det lite andra regler som gäller eftersom WIS är ett datorprogram, de skyddas faktiskt mer rigoröst än andra verk. Hade du kopierat schemat ur den tryckta upplagan (tror dock inte sådan finns) hade det troligen kunnat vara ok, men ur ett datorprogram, osäkert.
    Vi har därför valt att vara lite mer restriktiva än vad vi kanske skulle behöva vara, men det gör det enkelt för moderatorer att veta var nivån ligger och förhoppningsvis göra arbetsbördan lite lättare.

  16. #56
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Hej SaabJohan! Jag hatar att hugga upp hjälpsamma och välmenande inlägg, men det är något vi har diskuterat internt tidigare och vi har kommit fram till att vi ska ta det säkra före det osäkra i dessa fallen.

  17. #57
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Då har det diskuterats, snart det mesta inom kodning, målning, upphovsrätter, Sverige och Eu.

    Ringa intresse visas för att om någon har kontaktat ORIO/motsvarande för att höra hur den högt skattade sponsorn ställer sig till detta, finns det ett intresse från dem att det överhuvudtaget skärmdumpar/motsvarande visas på detta laglydiga forum?

    Mvh
    Johan

    Ps. Det är fortfarande fascinerade att se hur högt upp på piedestalen Saab/Orio/WIS/EPC/motsvarande sätts, samt att det är lika fascinerade att se att det ge råd och tips om att bygga om/trimma sitt EU-typ godkända fordon. En hel del kul PM där man delger att man erhållit dessa trevliga program, ej rakt över disk. Ds.
    Senast redigerat av Johan S den 2016-12-14 klockan 23:00.
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  18. #58
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    För min del sitter de inte på någon piedestal utan det handlar om att vi inte vill öppna för något tjafs överhuvudtaget. Alla vi som jobbar med klubben och forumet gör det på helt frivillig basis utan någon som helst ersättning vilket gör att ett uttalat mål är att arbetsminimera.
    Vi har helt enkelt beslutat att hellre fälla än fria i detta fall varför vi konsekvent nekar allt material från WIS/EPC som är direkt kopierat oavsett hur lite eller hur det är gjort.

  19. #59
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Johan S Visa inlägg
    Ringa intresse visas för att om någon har kontaktat ORIO/motsvarande för att höra hur den högt skattade sponsorn ställer sig till detta, finns det ett intresse från dem att det överhuvudtaget skärmdumpar/motsvarande visas på detta laglydiga forum?
    Jag har inga kontakter med klubbsponsorn/rapattgivaren med har ändå försökt att få kontakt med dem ang. den frågan utan framgång.
    Tid jag lägger på det är tid jag inte kan ägna åt de bilar jag borde ge mycket tid.

    Vad har du gjort för att bidra till att lösa frågan?

    3 användare gillar detta inlägg



  20. #60
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    OJ!!, säger jag jag när jag läst igenom detta och vissa länkade dokument. Talesätten "allt är relativt" & "klart som korvspad" är det jag närmst tänker på
    Du kan skaffa samma advokat både som försvar och åtal, och denne täljer fint argument efter vad hen tycker är passande.
    Hur som helst så tänker jag att det viktiga är att rätta sig efter de regler STCS sätter.
    Att vara så pass entusiast för något och "jobba" utan mer än uppskattning i belöning, så känns det för mig självklart att man som bollman säger hellre "fäller än friar"! Ingen av oss hade haft nåt som helst nöje att någon hade vänt något åt sitt håll och sedan riskera skinnet!
    Kudos
    (Tack HeRmAN som länkade mig rätt tråd, när jag började tjafsa i fel.) ((Man kan inte hålla full koll på alla ))

    1 användare gillar detta inlägg


    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

Liknande ämnen

  1. Ny på forumet
    Av Jonas A i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 20:57
  2. Hur fungera ABS en?
    Av Tobie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-24, 00:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •