Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: OK pris för att byta yttre bakre länkarmsbussningar över/under hö&vä?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    85
    Medlem#
    -

    OK pris för att byta yttre bakre länkarmsbussningar över/under hö&vä?

    Hepp,

    Har precis besiktat min SAAB utan några problem men däremot påpekade besiktningsmannen att den bakre yttre övre länkarmsbussningen är dålig, dock inte så pass dålig att jag fick en anmärkning och det är förmodligen därför det vänstra hjulet har större negativ camber än det högra. Jag trodde detta berodde på att fjädringen och dämparna var slut men dom ser ok ut tyckte dom.

    Har läst här på forumet att det är lite besvärligt att byta dessa då det krävs ett pressverktyg att att ta bort och sätta i nya.

    Det är de som heter 1 på Speedparts webbsida
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...dring/bakvagn/

    Jag har kollat med min lokala Speedyverkstad som vill ha ca 3 700 SEK för jobbet och då ingår båda sidorna, över och under samt material. Är detta ett ok pris?

    Mvh,
    Joakim
    Saab 9-5 2.0t Svart Sportcombi Biopower Vector -06, manuell, 26 000 mil. Att göra: laga rost, ventilkåpspackning, A-bussningar
    BMW 220d X-drive Gran Tourer -18

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Originaldelarna kostar 400-450kr/st så är det sådana låter det prisvärt. Men är det billigast tänkbara eftermarknadsdel (med livslängd därefter) så blir det inte en lika bra affär.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    85
    Medlem#
    -
    Tack,

    Tror dom köper mycket från Mekonomen, får kanske köpa delarna själv istället.

    Är det någon som vet om det är Meyle eller Lemförder (eller vem det nu kan vara) som gör originaldelarna? Jag har haft mycket goda erfarenheter av båda märkena.
    Saab 9-5 2.0t Svart Sportcombi Biopower Vector -06, manuell, 26 000 mil. Att göra: laga rost, ventilkåpspackning, A-bussningar
    BMW 220d X-drive Gran Tourer -18

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Staffanstorp
    Inlägg
    95
    De är väl alltid slitna på 9-5 kombi? Så länge toe är korrekt spelar det väl mindre roll.
    Saab 9-5 SC Aero -06 Maptun Steg 1+ BioPower

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Va fint att någon påminner mig om dom där knölarna, måste ta mig tid att byta dom.
    https://www.ebay.co.uk/itm/SAAB-9-5-...3Ght:rk:1:pf:0

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    85
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Ralleballe Visa inlägg
    De är väl alltid slitna på 9-5 kombi? Så länge toe är korrekt spelar det väl mindre roll.
    Tja,

    Så kanske det är men det sliter ju på däcken på ett onaturligt sätt, antar att andra bussningar som ex. A-bussningarna tar stryk och dessutom ser det riktigt illa ut (tycker jag).
    Saab 9-5 2.0t Svart Sportcombi Biopower Vector -06, manuell, 26 000 mil. Att göra: laga rost, ventilkåpspackning, A-bussningar
    BMW 220d X-drive Gran Tourer -18

  7. #7
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    När det gäller de 4 bussningarna uppe nere höger vänster så köp original bussningar, eftermarknad håller inte i närhet av vad oem gör.

    På min förra 9-5:a byttes 3 av 4 bussningar till nya eftermarknad. 3-4 år senare så hade de glappat upp sig men den som var oem och inte bytt var fortfarande ok.

    Alla 4 byttes igen till eftermarknad av bra kvalite sas det. Inom två år efter bytet så hade gummit på samtliga sprucket.

    Jag har skrivit allt i ngn annan tråd här på forumet. Med miltal och år osv.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #8
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Köper man Lemförder kan det inte va ett problem att man behöver byta dem igen under bilens livslängd, man hittar deras logo lite disktret titt som tätt på fabriksmonterade delar som även har biltillverkarens stämpel bredvid.

    Går shoppa Lemförder leder för ca 120kr/st i Tyskland. Bytet i sig är egentligen inte svårt, de övre är rent av lätt men de nedre är ganska trångt. Jag har pressverktyget (liknande det som länkas) men det är så trångt så jag har fått fasa av kanterna för att det ska gå fritt mot spindeln.

    3700kr låter väl dock rimligt inklusive material (bör som sagt vara ca 350-450kr/st med svenska priser). Verkstadstid för byte av samtliga 4 bör vara 1-1,5 tim.

    Det som brukar ge mest lut på hjulen brukar enligt min erfarenhet vara nr2, de är helt slut på 8 av 10 9-5 som rullar på våra vägar typ. Hela spindeln viker sig pga att gummibussningen separerar från aluminiumhylsan som den är vulkad i. Om nr1 på bild är glapp (speciellt övre) så påverkar det ju ocskå negativt men nr2 brukar vara största boven om det inte är åtgärdat sedan tidigare.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    85
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Köper man Lemförder kan det inte va ett problem att man behöver byta dem igen under bilens livslängd, man hittar deras logo lite disktret titt som tätt på fabriksmonterade delar som även har biltillverkarens stämpel bredvid.

    Går shoppa Lemförder leder för ca 120kr/st i Tyskland. Bytet i sig är egentligen inte svårt, de övre är rent av lätt men de nedre är ganska trångt. Jag har pressverktyget (liknande det som länkas) men det är så trångt så jag har fått fasa av kanterna för att det ska gå fritt mot spindeln.

    3700kr låter väl dock rimligt inklusive material (bör som sagt vara ca 350-450kr/st med svenska priser). Verkstadstid för byte av samtliga 4 bör vara 1-1,5 tim.

    Det som brukar ge mest lut på hjulen brukar enligt min erfarenhet vara nr2, de är helt slut på 8 av 10 9-5 som rullar på våra vägar typ. Hela spindeln viker sig pga att gummibussningen separerar från aluminiumhylsan som den är vulkad i. Om nr1 på bild är glapp (speciellt övre) så påverkar det ju ocskå negativt men nr2 brukar vara största boven om det inte är åtgärdat sedan tidigare.
    Tack för informationen. Gällande bussning nr 2 bad jag besiktningsmannen kolla extra noga och dom såg bra ut tyckte han, men det betyder inte att dom är i bra skick då jag också misstänker att dom inte är helt friska med tanke på den vinkel hjulet har, det andra hjulet har inte lika mycket vinkel. Med din information i ryggen så tror jag att jag testar detta själv samt byter nr 2 på samma gång.

    Inköpslista:
    - 4x Lemförder nr 1 bussningar (Mister-Auto)
    - Powerflex nr 2 (Maptun)
    - Pressverktyg för nr 1 (eBay) om det finns någon vänlig person som jag kan hyra verktyget av i Stockholmstrakten är det också ett alternativ.

    Något jag har glömt?
    Saab 9-5 2.0t Svart Sportcombi Biopower Vector -06, manuell, 26 000 mil. Att göra: laga rost, ventilkåpspackning, A-bussningar
    BMW 220d X-drive Gran Tourer -18

  10. #10
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Kan ju säga att första ggn vi bytte kulleden så behövdes en hammare för att slå ut bussningen ur sitt yttre hölje sen spräcka höljet med bågfil. Sen knackade man lätt ur det från spindeln. Att få i nya var rätt lätt det funkar med rör el hylsor att knacka in den.

    Givet ska det rengöras och göras med känsla inte vålda sönder saker.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #11
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    http://forum.saabturboclub.com/showt...å-SAAB-OG-9-5

    Här står det lite info om livslängd mm.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    85
    Medlem#
    -
    Hepp,

    En liten återkoppling gällande bussningarna nr 1 som nu är bytta, jag valde att lämna in bilen hos Solna SAAB Service (Bo Söderlind) för byte och passade på att byta växellänkage bussningarna (Maptun).

    Kostnader:
    - Nr 1 bussning 4 st. Lemförder 860SEK inkl frakt och garanti (Mister Auto), arbete 2 000SEK: Totalt 2 860SEK
    - Växellänkage bussning, 595SEK, arbete 1 000SEK: Totalt 1 595SEK

    Kommentarer:
    Övre vänstra bussningen var mer än slut, dom hade aldrig sett något som var så trasig. Däremot var bussning nr 2 ok på båda sidorna, lite sämre skick på vänstra sidan men inte så att den behöver bytas.
    IMG_0310.jpg

    När det gäller växellänkage bussningarna så kan jag bara hålla med alla andra som har bytt, vilken skillnad. Tight och fint och 2:ans växel som ibland var svår att lägga är som bortblåst. Vill samtidigt slå ett slag för Solna SAAB Service, fasiken vad trevliga och duktiga (för er som inte vet så har Mats Riesel jobbat där).

    Är supernöjd med reparationerna och jag måste säga att jag är väldigt förtjust i denna bil som jag tycker är väl värd att lägga lite kärlek på och hålla i gott skick.
    Saab 9-5 2.0t Svart Sportcombi Biopower Vector -06, manuell, 26 000 mil. Att göra: laga rost, ventilkåpspackning, A-bussningar
    BMW 220d X-drive Gran Tourer -18

  13. #13
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Helt klart överkomliga priser!

    Även om inget av det där kanske räknas som "svårt" så är det ändå ganska trångt och tar en stund.

    Skulle trots att de såg OK ut rekomendera byte till powerflex på nr2 på sikt, det gör väldigt stor skillnad i stabilitet. Ger väl i teorin i alla fall något mer vägljud men ingenting jag har märkt av och tycker är jobbigt.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    85
    Medlem#
    -
    Jag har Powerflex bussningar nr 2 liggande som jag tänkte byta i sommar. Just nu håller jag på att försöka (i teorin) att lära mig att laga rost.
    Saab 9-5 2.0t Svart Sportcombi Biopower Vector -06, manuell, 26 000 mil. Att göra: laga rost, ventilkåpspackning, A-bussningar
    BMW 220d X-drive Gran Tourer -18

Liknande ämnen

  1. 9-5 bakre länkarmsbussningar
    Av joH900 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-05-13, 22:48
  2. Drivaxel Damask NG9-5 XWD Bakre Yttre
    Av ime95mos i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-10-06, 17:24
  3. Länkarmsbussningar Yttre bak. 9-5 -98.
    Av kick96 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-11-27, 02:04
  4. Yttre länkarmsbussningar ng900
    Av emde i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-24, 03:21
  5. Pressa ur gamla bakre länkarmsbussningar?
    Av Marcus J i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-05-12, 19:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •