Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Felkod ACC B2295 & B2495 OG9-5

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    476
    Nej så långt har jag inte kommit ännu men tänkte att det är lika bra att byta eftersom felet verkar vara vanligt.

  2. #22
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Jag har lagat flera utan behov av delar.

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -

    Felkod på ACC OG9-5

    Bilen är en SAAB 9-5 OG 2002 2,3L 185hkr.
    Läste av med ett felkodsinstrument (iCarsoft) och fick ut en kod, allt annat var OK.
    Felkoden är: B2295-000. Heater Flap Motor right. Flap loose. Note: May set if not calibrated.
    --------------------
    Jag undrar därför för det första hur kalibrerar man ECC Klaffmotorstyrningen?
    Är det vanligt att klaffarna släpper, lossnar?

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Tryck AUTO+OFF samtidigt för att starta kalibrering. Antal felkoder kommer upp till vänser, och ev felkoder till höger.

    Det finns flera vanliga orsaker till problem med spjället, förutom att motorn gett så kan ett kugghjul vandra ut på en axel (trycks tillbaka, håller kanske 15 år till), spjällarm knäckt (bytes, finns utbytes i aluminium) eller att spjällaxeln är knäckt (finns en räddningssats för den).

    Kort sagt, måste tas isär och tittas på för att veta vad som är fel.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    Kanon Långmilaren .
    Jo, jag ska riva detta och se hur det ser ut.
    Senast i dom trakterna hade tidigare ägare/Bilservare monterat kupefiltret åt fel håll.
    Jag fick ligga trångt på rygg och försöka förstå det man såg och sedan göra rätt med mitt nyinköpta filter...
    Men, man lär sig något nytt varje dag än så länge :-).

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    [LÖST]
    Problemet löste sig med ett par enkla handgrepp och efterföljande kalibrering.
    SID indikerade antal fel=0 och felkodläsaren höll med

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    431
    Medlem#
    -

    Felkod nr 11 på acc

    Har en felkod nr 11 på acc, en 9-5 2004. Är det spjällmotor höger sida? Har läst lite trådar och vissa har problem på vänster sida men får kod 11.
    Felet på yttrar sig med att blåsa kallt på höger sida och varmt på vänster.
    Saab 9-5 Vector -03

  8. #28
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Hej, när spjällmotorn på 9-5 falerat för mig har det bara blåst kallt vid fötterna. Samtliga gånger har man kunnat lyssna sig fram till felet. Brukar vara ett lite kurrande ljud från motorn under panelen när man slår på tändningen och motorn gör en cykel. Har samtliga gånger varit att spjällmotoraxeln har glidit ur kärnan ngt. och då kuggar inte dess kugghjul i längre med utebliven rörelse på spjällarmen. Löses med att dela spjällmotor och växellåda så man kommer åt att trycka tillbaka motoraxeln helt flush mot bronslagringen, sen fungerar det igen.

    Detta verkar vara ett jättevanligt fel. Har haft felet på båda sidor i 03:an. Ena sidan på 01:an. Ena sidan på grannens 02:a. Ena sidan på svägerskans 00:a. Alla fem reparationerna var 9-5or årsmodell 00-03. Alla hade kuggat ur på samma sätt.

    Vägledning hur man tar sig in till spjällmotorerna. http://photo.platonoff.com/Auto/2009...d_Door_Repair/

  10. #30
    Sugmotor hellqs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    99

    Spjällreset efter B2295 B2495 OG9-5

    Hej på er.
    Jag har gett mig på spjällen till luftblandningen på en 2004 9-5 och Dribblat av mig själv. Efter att inte hittat några trasiga armar, vandrandes eller svarvade kugghjul eller några runddragna sexkantsinfestningar från spjällmotorerna tog jag mig en titt längre ner på den "gula" mekaniken dit stålpinnarna som sitter längst ut på ärmarna går. Jag rev isär det ofrivilligt och satt ihop det igen men jag har ingen aning om hjälpte.

    Till min fråga: om acc:n står på High, hur skall spjällen stå? Är det någon mer inställning på acc:n? Samt skall man koppla in spjällmotorerna och köra dem i något ändläge?

    Mvh Johan

    Skickat från min XQ-BC52 via Tapatalk

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Bengtsfors
    Inlägg
    9

    Ingen värme på förarsidan

    Får denna felkod (08) och har förstått att det är reglermotor till värmen på vänster sida som krånglar då jag har dåligt med värme där, men när jag kalibrerar så låter det som ett skorrande ljud vid pedalerna och värmen kommer igen. Nu till min fundering, hur i hela världen kommer jag åt denna motor? Och var sitter den? Hittar bara reglermotorn till styrning av luftfödet. Det är ju fortfarande vinter ute och det behövs värme.

    Bil: OG9-5 -01
    Senast redigerat av Moderator den 2022-02-12 klockan 13:50. Anledning: Info om bilmodell som frågan gäller
    SAAB 9-3 1,8t Linear kombi -06
    SAAB 9-5 2,3t SE -01
    Kabe Royal 720 King Size -09

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    https://photo.platonoff.com/Auto/200...d_Door_Repair/

    Hej, Skorrande ljudet på 9-5 brukar vara stegmotorns kugghjul som inte linjerar till växellådans hjul. Demontera stegmotor L (enl. beskrivning i länk) Dela växellådan från motorn så du kan se stegmotorns axel. I ena änden har den ett litet kugghjul. Axeln brukar glida ut någon mm på motsatt sida! Pressa tillbaka stegmotorns axel in till motorlagret på motsatt sida om kugghjulet. Man kan få ta i rätt hårt för att pressa axeln tillbaka, ett under att axeln kan glida ut men är nog värme som gör det. Axeln ska inte sticka ut någonting. Sätt ihop. Lika brukar hända på passagerarsidan. Relativt vanligt fel, har lagat flera på detta sätt.

    Edit: Inlägg ovan visar på problemet med kugghjul som ej linjerar http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1468788
    Senast redigerat av Moderator den 2022-02-12 klockan 13:53. Anledning: Länk till lite bra bilder tidigare i denna tråd

  13. #33
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Da er det denne Saab WIS Online prosedyre for skifte av luftblanding stegmotor på førersiden som er aktuell: https://saabwisonline.com/c4/wis/9-5...ol-acc-8-body/
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  14. #34
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Da er det denne Saab WIS Online prosedyre for skifte av luftblanding stegmotor på førersiden som er aktuell: https://saabwisonline.com/c4/wis/9-5...ol-acc-8-body/
    Synd bara att den på förarsidan verkar OMÖJLIGT att komma åt utan att plocka bort instrumentbrädan, vilket inte nämns alls i WIS.

    ..Jag gör antagligen fel, men jag kan känna motorn med lillfingret, men inte en chans att jag kan få loss den
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #35
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jag har aldrig behövt meka med de motorerna eller spjällen men när jag mekade med strömbrytarna till farthållaren som sitter illa till ovanför broms- och kopplingspedal så hjälpte det att palla upp med filtar på golvet så att det blev en plan yta att ligga på i nivå med tröskeln. Sedan satte jag mig på mekarpallen utanför bilen och lade mig hyfsat bekvämt på golvet tittande upp mot pedalerna. Pannlampa kan underlätta.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  16. #36
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Det är ju väldigt svårt att se (jag går mest på bilder jag lyckats ta genom att sticka upp kameran) men jag ser inte hur det är möjligt att komma åt underifrån över huvud taget, det går nån slags balk där som är ivägen så det ser ut som man bara kommer åt uppifrån, men då måste hela instrumentbrändan loss.

    Är det så borde det dock stå så i WIS, det gör det inte.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •