Sidan 4 av 43 FörstaFörsta ... 2345614 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 858

Ämne: Priset på E85 / Kommer E85 tillbaka

  1. #61
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av aik Visa inlägg
    Hej!

    Tror ni att det kommer bli intressant att tillverka Etanolbilar i framtiden nu när Dieselns framtid verkar lite osäker om inte, hur länge kommer det finnas E85 på våra mackar?
    En fördel med Etanol framför bensin och till stor del oxo diesel är att man kan tillverka etanol. Så etanol tar inte slut. Det talar för etanolmotorer framför bensin & diesel.

    Men, men, men vad skall man tro? Så länge något av de uttalat teknikfientliga partierna ingår i regeringen kan nog precis vad som helst hända!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  2. #62
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Staffanstorp
    Inlägg
    95
    Med tanke på energitätheten i moderna batterier ser jag inte problemet i att använda biologiska bränslen i förbränningsmotorer.

    Vilken energitäthet måste batterier upp till för att körsträcka/bränslevikt ska matcha bensin/e85/diesel. Man har ju högre verkningsgrad på en elmotor än en förbränningsmotor.
    Saab 9-5 SC Aero -06 Maptun Steg 1+ BioPower

  3. #63
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Man kan tillverka diesel också, RME är en variant.
    Det är faktiskt möjligt att elda lite allt möjligt i en dieselmotor.

  4. #64
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det är faktiskt möjligt att elda lite allt möjligt i en dieselmotor.
    Men ska du kunna ge garantier på at motorn uppfyller avgasnormer inom lagstiftat tidsram så kräver den en mycket noggrann spec på bränslet.
    Sedan kan fordonsägarna ha åsikter om hur fort de tycker att en motor får degradera utan att det är ett problem.
    Dåligt renade bränslen sätter igen bränslesystem, kolvar/ringpaket, EGR-system, partickelfilter m.m.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Helt korrekt analys - och statsbudgeten måste gå ihop oavsett var intäkterna kommer ifrån. Så självklart kommer det dyka upp någon ny skatt intäkterna för bensinskatten sjunker även om man bara kan fantisera om dess utformning. Överlag är trafik-, energi- och fastighetsskatter mumma för staten då dessa är fysiskt knutna till landet och således en pålitlig inkomstkälla som inte kan fuskas bort.
    Mycket intressant område om du frågar mig!

    -Vad händer den dag, om 10-50år när en stor majoritet kör runt i fordon som går på el?
    Bränsleskatten är en stor inkomst till staten.

    Det Vore intressant att höra olika åsikter och vilda gissningar hur man löser det inkomstbortfalllet!
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #65
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Rent logiskt har du helt rätt, tyvärr är dock logik och verklighet sällan sammankopplade och folk tänker generellt inte längre än vad näsan räcker, om ens det.
    Se bara till vår egen energiförsörjning där vi stänger kärnkraftverk och slår oss för bröstet för att vi är så miljövänliga, för att sedan ersätta det med koleldad el från Tyskland.
    Jag är ändå lite mer hoppfull: Om man extremt förenklat (så svartvit är inte världen, utmärkt video som förklarar varför) delar upp världen i länder som skrivit på parisavtalet och de som inte har det, inser man följande:
    - Länder som jobbar mot parisavtalet ska få ner sina totala utsläpp av CO2. Dessa kommer alltså själva inse att man inte kan ersätta fossilfordon med elbilar om elen är av fossilt ursprung, eftersom landets totala utsläpp går upp då.
    - Länder som skiter i parisavtalet har för det mesta heller ingen bensin- och dieselskatt och producerar el på billigast möjliga sätt. Om billigast möjliga sätt är olje- eller kolkraftverk är ofta elpriset såpass högt att det inte lönar sig att köra elbil mot fossilbil.

    Därför tror jag att även om folk - inklusive politiker - som inte "tänker längre än vad näsan räcker" ändå av antingen klimatavtalsskäl eller rent ekonomiska skäl inte kommer att använda "fossilel" för att driva elbilar.

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #66
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    -Vad händer den dag, om 10-50år när en stor majoritet kör runt i fordon som går på el?
    Bränsleskatten är en stor inkomst till staten.

    Det Vore intressant att höra olika åsikter och vilda gissningar hur man löser det inkomstbortfallet!
    Mina spekulationer: När en yttre omständighet (och inte politiska beslut som tas för att avsiktligt ändra någonting i samhället) gör att en avgränsad grupp skattebetalare får märkbart lägre skattebörda, är det politiskt självmord att kompensera skattebortfallet genom att öka skattebördan på en annan grupp. Jag är därför helt övertygad om att det blir någon ny/annan/ökad trafikskatt. Kilometerskatt, vägtullar, ökad fordonsskatt eller kanske kanske höjd elskatt (som dock påverkar annat än fordonssektorn) ligger ju nära till hands.

  7. #67
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Är också av uppfattningen att det aldrig kommer bli billigare att köra bil. Vägtullar är det första som kommer utökas.

    Men - jag ser en liten chans att elbilar kan leda till en revansch för landsbygden. Städerna kan inte tillåta radikalt mer bilar, särskilt inte när befolkningen ska öka, för den ska den ju, är det bestämt. Och vägarna får inte öka. Men på landsbygden är vägnätet lågt utnyttjat. Tänk om det kan bli radikalt billigare att köra bil på landet än i stan, då kanske landet får en liten konkurrensfördel.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  8. #68
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Det kan du glömma redan nu. Det är en uttalad strategi att folk inte skall bo på landsbygden utan i storstäder så man kan förtäta och lägga pengar på kollektivtrafik.
    Att detta sen uttalas av politiker boende i centrala Stockholm som har allt att vinna på att bostadspriserna fortsätter öka på grund av inflyttning har säkert inget med saken att göra.

  9. #69
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Men - jag ser en liten chans att elbilar kan leda till en revansch för landsbygden. Städerna kan inte tillåta radikalt mer bilar, särskilt inte när befolkningen ska öka, för den ska den ju, är det bestämt. Och vägarna får inte öka. Men på landsbygden är vägnätet lågt utnyttjat. Tänk om det kan bli radikalt billigare att köra bil på landet än i stan, då kanske landet får en liten konkurrensfördel.
    Som elbilsintresserad tycker jag mig redan se dessa trender. Det finns två typer av elbilsköpare:
    - För-att-köparna, d.v.s. de som bara ska ha en elbil för att det är ballt/miljövänligt/vill-ha-senaste-tekniken/skilja-sig-från-mängden. Typiskt elbilsnördar eller Teslaförare i storstan.
    - Ekonomioptimerare, d.v.s. de som inser att det blir billigare.

    Ekonomioptimerarna hittar man till stor del på landsbygden, helt enkelt för att dessa har längre pendlingsavstånd till jobb. Den typiske landsbygdselbilsföraren har kanske 10 mil tur- och retur till jobbet vilket är klart inom dagens standardelbilars (=ej Tesla) räckvidd. Med lite helgutflykter och shoppingärenden kommer en sådan förare upp i ca 3000 mil per år vilket ger en ren bränslebesparing på ca 30tkr per år. Då tar det ju "bara" 4-5 år innan man räknat hem det högre nybilspriset, och då har jag inte tagit räknat med den lägre servicekostnaden (=inga olje-, kamrem- och tändstiftsbyten). Så vänta bara några år på att elbilarna sjunker ytterligare lite i pris så tror jag det är landsbygdsborna som först anammar dessa på bred front av rent ekonomiska skäl.

  10. #70
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det kan du glömma redan nu. Det är en uttalad strategi att folk inte skall bo på landsbygden utan i storstäder så man kan förtäta och lägga pengar på kollektivtrafik.
    Att detta sen uttalas av politiker boende i centrala Stockholm som har allt att vinna på att bostadspriserna fortsätter öka på grund av inflyttning har säkert inget med saken att göra.
    Nåja, som Stockholmare med mitt på det torra bostadsmässigt ser jag inte den (galna) ökningen av bostadspriser som positiv, av två skäl (som även gäller politiker):
    1. Jag kommer aldrig få någon användning av alla miljoner mitt hus är värt eftersom de kommer gå åt till att betala nästa bostad.
    2. Mina barn har inte en sportslig att ordna en bostad när det är dags om sisådär 15 år.

    Jag tror det har varit gott om Stockholm-vs-landsbygdendiskussioner på det här forumet tidigare... Men i korthet tror jag att det landsbygdsborna smäller på transport smäller vi Stockholmare på bostäder istället, så gräset är inte grönare på andra sidan för någon av oss.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #71
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det är en uttalad strategi att folk inte skall bo på landsbygden utan i storstäder så man kan förtäta och lägga pengar på kollektivtrafik.
    Det förklarar en del, Jag har kollektivtrafik så jag kan se tågen synd bara att hållplatserna ligger städerna Busslinjen las ner för många herrans år sedan och de monterade ner sina skyltar på hållplatserna så nu har vi bara en tom stolpe på 'busshållplatserna'

    Så jag gör vad jag kan för att hålla förbrukningen av E85 uppe!

    2 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #72
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    På landsbygden finns exportresurser och basindustri. Mat så det räcker, trä till möbler osv för huvudstaden växer inte på Järvafältet eller gärdet. Man kan inte ta sin cykel för att hämta morötter eller ett skåp/säng till sin bostad på de gröna ytor som finns kvar.

    Sverige är t.ex en stor exportör av spannmål. Att tänka sig att stadsbefolkningen skulle förläggas på landsbygden likt offshorearbetare eller dagpendla till landsbygden för att uppfylla det utbildade arbetskraftsbehovet där kan jag inte se i en nära framtid.

    Däremot blir allt mer storskaligt, städer, lantbruk, organisationer och företag. Samtidigt finns en rörelse i samhället som tar vara på det den storskaliga verksamheten inte klarar av. Det öppnas 'butiken på landet' som säljer lokalt kött, lokala grönsaker och förädlade produkter.

    Dragkampen mellan stad och land kommer säkert att vinnas av staden, men i det ögonblick staden tar över helt kommer nya problem som måste hanteras. Av vem och var ska produktion av basvaror och de produktion av de resurser den kräver förläggas? Därför behövs en landsbygdspolitik. Det vet politikerna om. Landsbygdskommittén vill se en helt utbyggd digital infrastruktur för att skapa förutsättningar för landsbygden som annars bara finns i ständerna, det handlar om handel och utbildning, näringsverksamhet. Alla stora partier är med och ställer sig bakom detta. Vad det egentligen blir av det är en annan historia. Det finns andra krafter som vill annorlunda.

    Sen är det flera problem med fossila bränslen, överutnyttjande av jordens resurser, rovfiske, utrotning av arter, förbrukning av resurser. Att samlas i städer löser bara en del av den ekvationen. Att 'stänga landsbygden' är som att såga av den gren man sitter på.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Arne 2226 den 2017-05-10 klockan 00:13.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  13. #73
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Undrar hur elnätet skulle klara en enbart elbil framtid. Varje eftermiddag när folk kommer hem och pluggar in bilen doppar nätet och huset står och flimrar. Extrem vintrar knäar ju elnätet som det är och mer koppar lednings dragning in till städerna är svårt. För om alla ska ladda en elbil pratar vi många watts förbrukning.... Vad leder det till, klarar vi det?
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  14. #74
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av 71jojje Visa inlägg
    Undrar hur elnätet skulle klara en enbart elbil framtid.
    ...
    För om alla ska ladda en elbil pratar vi många watts förbrukning.... Vad leder det till, klarar vi det?
    Inga problem. Tekniskt alltså.
    Men så länge något de teknikfientliga partierna sitter i regeringen och styr energipolitiken går det nog inte, nej. Om inte det börjar blåsa mera hela nätterna. Alternativt lagstiftar man om midnattssol i hela Sverige, jämlikt och bra ...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #75
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Den CO2-fria lösningen heter kärnkraft.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #76
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    För att öka chanserna att E85 kommer stanna kvar är att de som har bp bilar kör E85 och inte bensin.


    //B
    Via TT

    2 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  17. #77
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Dom som kör mest e85 är väl just Saab ägare och då främst de som uppgraderat en bensinare. För de som har köpt biopower verkar ju välja bensin....
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  18. #78
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Angående att köra på annat än vanlig diesel... Det kan man redan göra i lastbilar och i dagarna har det godkänts på försök även på VW-bilar strax söder om Stockholm.

    Metanol då? Som man skulle tillverka i Hagfors-trakten, av restprodukter från skogsindustrin. Hur lyder domen?

  19. #79
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Jag kommer troligen överge Stat^H^H^H^H Circle K för Preem. Bara lite synd att jag har långt till en station med Evolution diesel:
    https://www.preem.se/privat/kampanj/...rkt-drivmedel/

  20. #80
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    441
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Man kan tillverka diesel också, RME är en variant.
    Det är faktiskt möjligt att elda lite allt möjligt i en dieselmotor.
    Jo, men problemet NOX och partiklar kvarstår. Det handlar om termodynamik och det kommer man inte ifrån oavsett vilket bränsle Dieselmotorn matas med.
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •