Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Misständer/hackar vid långkörning OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172

    Misständer/hackar vid långkörning OG9-5

    Hej! Min 9-5 Aero -06 har fått ett konstigt problem som bara uppstår under långkörning.
    Vid daglig blandad trafik (kör ca 4 mil landsväg och 3 mil stad per dag) funkar den klockrent och går som ett skållat troll, men så fort man lagt en 20-30 mil bakom sig börjar den misstända/hacka kraftigt under acceleration, värst på 5ans växel.

    Därefter funkar den bra igen efter att ha vilat över natten.

    Bytte tändkassett efter förra långkörningen jag gjorde och trodde felet var avhjälpt iom att den funkat sedan dess, men i helgen åkte jag söderut igen och samma problem uppstod.

    Bilen är e85 optimerad och inga felkoder uppstår.

    Någon som har tips?

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Ny 100% fungerande TK?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Du får inte köra söderut Men kolla hur tändstiften ser ut och byt om du inte nyligen gjort det.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Hur långt har bilen gått?

    Jag skulle byta spjällhus + vakuumslangar

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Mellansel
    Inlägg
    172
    RZ: TK var inte ny, men 100% fungerande.

    Timpa2: Hahah nä det verkar så Faktiskt inte bytt stift på ett tag, tänkte inte ens på det. Ibland förbiser man det enklaste, beställde en uppsättning stift idag så ska prova att byta dom.

    oliverw: Den har gått snart 31.000 mil. Alla vakuumslangar är silikon, bara nåt år gamla. Spjälllhuset var jag upp och rengjorde samt bytte oringar på i våras, men kan ju vara något annat fel. Tror jag har ett på hyllan, får byta till det om inte stiftbyte hjälper.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Odmark91 Visa inlägg
    RZ: TK var inte ny, men 100% fungerande.

    Timpa2: Hahah nä det verkar så Faktiskt inte bytt stift på ett tag, tänkte inte ens på det. Ibland förbiser man det enklaste, beställde en uppsättning stift idag så ska prova att byta dom.

    oliverw: Den har gått snart 31.000 mil. Alla vakuumslangar är silikon, bara nåt år gamla. Spjälllhuset var jag upp och rengjorde samt bytte oringar på i våras, men kan ju vara något annat fel. Tror jag har ett på hyllan, får byta till det om inte stiftbyte hjälper.
    Bra att slangarna är bytta! Jag hade nämligen detta problem med en 02a. Bytte delar å försökte hur länge som helst... Hade inga felkoder.

    Däremot så registrerade turbonålen i mätarhuset dessa ryckningar. Inget annat. Skar bort plastdelen på spjällhuset. Kablarna isolering hade vittrat och låg öppna mot varandra. Nu har ju du det modernare spjällhuset, men kika på detta.

Liknande ämnen

  1. NG9-3 hackar och misständer
    Av Konstapeln i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-02-12, 14:26
  2. Saab 9-5 2.0t Biopower hackar/misständer
    Av Tomten24 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-10-05, 18:21
  3. 99 turbo, hackar/misständer?
    Av Saab_Racing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-13, 11:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •