Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 9-3 TTiD visslande / tjutande på höga varv

  1. #1
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    9-3 TTiD visslande / tjutande på höga varv

    Hej!

    Skulle behöva lite hjälp i felsökningen av ett visslande / tjutande oljud som uppkommer på en 9-3 TTiD vid höga varvtal.

    Objekt:
    SAAB 9-3 TTiD -2011 M6 119g (A19DTR 130hk/320Nm) ca 10.000mil

    Problem:
    Vid ca 3500rpm & över så tjuter / visslar det förhållandevis kraftigt & med högfrekvens, upplevs komma framifrån. (Uppkommer ibland redan ner mot 3000rpm) Detta är som jag upplever det varvtalsberoende & inte laddtrycksberoende. Men jag tar inte gift på det. Frågan är om det är luft eller fast materia (t.ex. metall) som skapar det visslande ljudet.

    Felsökning:
    Har bytt övre tryckslangen till insuget till en i silikon, utan någon skillnad då originalslangen visade sig vara hel.
    Har bytt olja & oljefilter.

    Övrigt:
    Motorn upplevs gå jämt & fint. Startar normalt, låter ok på tomgång & vid normal körning. Drar ca 0,52l/mil blandad körning.
    Kamremssats med vattenpump bytt för två år sedan & ca 3500mil sedan. Enligt servicenotan som finns kvar från verkstaden, så står det: ”Oljud från sidan av motorn. Oljudet kommer från kamremmen. Byte kamremsats med vattenpump samt drivrem”. (frågan är bara om detta oljud försvann då, det lär vi aldrig få reda på.)

    Troliga orsaker?
    Trasiga tryckslangar.
    Hål i IC.
    Remkrets till kamrem.
    Remkrets till aggregatrem.
    Vakuumslangar.
    Slanganslutning.
    Någon backventil.
    Grenrör, pinnbultar, packning.
    Något läckage i avgassystemssidan.

    ???


    Tacksam för input till om det finns några vanliga / ovanliga fenomen med TTiD maskinerna som brukar kunna skapa detta? Har 2st TTiD i familjen med motsvarande miltal & ålder som inte har detta problem.

  2. #2
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Låter inte helt omöjligt att det är lagerhaveri på någon av remhjulen till aggregatremmen eller att generatorn håller på att ge upp. Man får väl förutsätta att verkstaden böt spännhjul och styrhjul till kamremmen då de ingår i kamremssatsen. Har man otur kan de ju visserligen vara slut efter bara 3500mil (speciellt med eftermarknadsprylar) även om det är bytt. Men känns troligare med någonting kring aggregatremmen.

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Vågar man "tokvarva" en sån här A19DTR dieselmotor på tomgång till ca3500rpm? Eller är det livsfarligt? Tänkte om man först varvar lite kort med remmen på för att höra ungefär var & hur det låter stillastående, samt att sedan släppa av aggregatremmen & att höra om det försvinner då, i felsökande syfte.

    Vet att vissa inte har kläm på hur kamremsspännaren skall hanteras & drar den i botten. Då ska det med för hög rem spänning kunna ge oljud. Men frågan är om det är oavsett varvtal, eller om det visslar på i högre registret.

  4. #4
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Vågar man "tokvarva" en sån här A19DTR dieselmotor på tomgång till ca3500rpm? Eller är det livsfarligt? Tänkte om man först varvar lite kort med remmen på för att höra ungefär var & hur det låter stillastående, samt att sedan släppa av aggregatremmen & att höra om det försvinner då, i felsökande syfte.

    Vet att vissa inte har kläm på hur kamremsspännaren skall hanteras & drar den i botten. Då ska det med för hög rem spänning kunna ge oljud. Men frågan är om det är oavsett varvtal, eller om det visslar på i högre registret.
    Varvandet vågar jag inte svara på, är sällan uppe i sådana varv med min ens när jag kör Men ska du haka av aggregatremmen i felsökningssyfte får du nog se till och ha en Tech 2a till hands för det lär nog bli en uppsjö med felkoder kring generatorn misstänker jag. Men man kan ju inledningsvis prova höra och känna på löp- och spännhjul om de är helt sopslut bara av att dra runt dem för hand.

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Gjorde lite testande idag. Det går att varva till rödmarkering utan att det visslar.

    Tar man det lugnt med accelerationen på t.ex. 2:an så laddtrycket inte blir för högt så är det tyst.

    Gasar man på lite mer så man maxar laddtrycket så börjar det vissla runt 3500rpm. Men det räcker att man gör en så litet millimetersläpp på gaspedalen, så slutar det vissla. Så det går att komma upp till rödmarkering även på övriga växlar. Jag kunde såklart inte testa alla växlar, då testbanan var för kort. Men 2:an & 3:an.

    Min snabba slutsats blir att det kanske är en wastegate klocka eller armen till en wastegateport som trögar lite, så wastegateporten inte stänger? Men mär man "joxar" med gaspedalen, så blir det att porten stänger p.g.a. tryckförändringarna. Kan det var en teori som är vettig?

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag har nu varit ute på en hårdkörnings-testrunda efter att jag bytt kamremssats med vattenpump & monterat ett nytt framrör med flex. Ett Ferrita rör https://www.ferrita.com/sv/produkter...ii-19-tid-ttid .

    Resultatet är att tjutandet vid acceleration med varv från 3000rpm & uppåt är borta & bilen går som ett skott. Flexen var nästan av runt om. Så mina aningar går väl mot att det var från flexens hål, detta tjutande kom från. Men det skulle ju kunna vara en brytrulle eller spännaren till kamremmen?

    Hur som så var det gott att oljudet försvann Även om det på sitt sätt lät fräckt när man accelererade.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Tjutande/visslande ljud NG9-3 B284
    Av g0rgen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-03-17, 10:00
  2. OG9-3 T7 tvärdog på höga varv
    Av Bugman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-10-17, 12:41

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •