Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Misständer(?) ibland vid fullt gaspådrag OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Misständer(?) ibland vid fullt gaspådrag OG9-5

    Jag har en Saab 9-5 Aero från 2005. Bilen har automatlåda och är inte trimmad. Bilen är en kombi. I övrigt har den all utrustning som gick att få vid tiden förutom taklucka. Den har gått 26 000 mil. Bilen får en stor service hos Saab varje år och vi har bytt alla slitagedelar m.m. löpande. Bilen är i mycket bra skick.

    Om jag ligger och kör i exempelvis 90 km/h på femmans växel och sedan trycker gasen i botten så växlar bilen ned till trean och sedan skjuter det på. Fast nästan direkt efteråt (efter 1-2 sekunder kanske) så misständer motorn. Det är i alla fall vad jag uppfattar att den gör. Den tappar alla kraft under en väldigt kort stund för att sedan återfå all kraft och fortsätta framåt. Det skulle kunna beskrivas som att bilen "rycker till".

    Detta händer även om jag lägger i treans växel i förväg och sedan trycker gasen i botten.

    Om jag sedan direkt efter bromsar ner till 90 km/h igen och trycker gasen i botten, så går bilen precis som vanligt. Ryckningen uppstår i regel när bilen är varm och den har körts normalt/lugnt en tid för att sedan köras med fullt gaspådrag. Som sagt, gör jag om hela grejen direkt efteråt så rycker inte bilen till.

    Verkar inte som att verkstaden har fått några felmeddelanden eller liknande. De måste provköra den och felsöka. Vilket de också ska få göra. Tänkte bara höra om någon annan av er haft samma problem och vad problemet var i så fall?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Jag vill bara lägga till att jag pratar om fullt gaspådrag och höga varv. Turbon laddar maximalt.

    Det är enbart då den rycker till enligt beskrivningen ovan. Den rycker aldrig vid normal körning eller "ganska hård" körning. Den rycker dessutom bara en gång väldigt snabbt. Det återkommer aldrig efter det. Den fortsätter att accelerera och går jämnt och fint upp till 200 km/h (inte provat mer).

  3. #3
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Nu är det iofs tre olika motorstyrsystem, men både min B207 och min B284 hade samma symptom när de hade dåliga tändspolar. Klippte och ryckte på fullgas vid 3-4000 varv.
    På din 9-5:a är det ju tändkassett med alla fyra spolarna integrerade, så jag skulle prova att byta den till en som man vet är felfri, och kolla stiften samtidigt. Men det är bara en höftning.
    Edit: fast jag hade återkommande ryck, inte bara en gång. Så det kanske finns en 9-5-guru som vet bättre.
    Senast redigerat av whiskeycola den 2019-05-05 klockan 09:46.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Byta tändstiften kan ju vara en bra idé oavsett, så det kan jag börja med att göra. Tändkassetten är bytt en gång och då var symtomen att bilen knappt gick att köra. Det var vid 23 000 mil. Nu har den gått 26 000 mil. Det är en original.

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Låter som när TK håller på att paja. Då får man inga felkoder till att börja med.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Okej, vad tråkigt att den bara höll i 3000 mil i så fall.

    Jag var ute och körde idag och det är cirka +1C ute och det verkar inte uppträda vid dessa temperaturer. Eller så hade jag bara "tur" nu under förmiddagen. Försökte inte provocera fram det.

    Det kan inte ha med laddtrycket att göra? Att den laddar för mycket ibland och stryper tändningen?

  7. #7
    Inte så att esp kickar in? Har du provat köra en d den av å se om den gör så

  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Då borde man väl se att ESP-lampan tänds ?

    Har verkstaden alltså läst ut felkoder EFTER att du fick problemet ?

    Min har dummat sej liknande ett par gånger men det verkar ha berott på dåliga vaacumslangar varje gång, men då har det funnits felkoder för det också.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Nej, det är inte ESPn som går in. Detta känns precis som att den slår av tändningen och sedan slår på den igen.

    När jag lämnade in den på service förra året påpekade jag detta för verkstaden och deras svar var "Vi kunde inte se några felmeddelanden. Vi måste göra en felsökning och provköra bilen."

    - - - Uppdaterad - - -

    Den ska lämnas in igen till hösten och vid den servicen ska jag låta dem försöka hitta felet. Kanske är vakuumslangarna som omnämnts.

    Om det skulle vara så. Får den för högt laddtryck då och slår av tändningen, eller vad är det som orsakar problemet?

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Med lite trim så avslöjar det sig fortare

    2 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Jag skulle kunna gissa på backventilerna till vevhusventilationen. Om den övre ger sig så brukar man få liknande fenomen, nämligen att den tappar laddtrycket och det känns som bilen tappar all kraft. Det brukar man kunna testa genom att smyga upp till full gas. Funkar det då, men en plötslig "plattan i mattan" ger effekten så kan man nästan vara säker på att det är backventilen.

  12. #12
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Vet inte vart du bor, men om du har nån med Tech2 i närheten kan du ju kanske läsa av felkoder så du vet..

    Iofs är det ju motorkoder så det borde man kunna läsa ur med enklare utrustning med.

    Ett tips är ju att fylla i "ort" i profilen
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Med lite trim så avslöjar det sig fortare
    Bilen har automatlåda så vill inte förstöra den. Har hört och läst att den redan från fabrik låg väldigt nära maximalt vridmoment.

    Hade jag haft en bil med manuell växellåda hade det kanske varit aktuellt. Bilen har ju gått 26 000 mil också och är väl inte värd mycket för någon annan än mig. Har haft den sedan ny och det görs ju inga nya. Bäst att ta hand om den.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag skulle kunna gissa på backventilerna till vevhusventilationen. Om den övre ger sig så brukar man få liknande fenomen, nämligen att den tappar laddtrycket och det känns som bilen tappar all kraft. Det brukar man kunna testa genom att smyga upp till full gas. Funkar det då, men en plötslig "plattan i mattan" ger effekten så kan man nästan vara säker på att det är backventilen.
    Det stämmer att det inte händer om man smyger upp den i fart. Det går faktiskt att köra "nästan plattan i mattan" utan att den rycker till.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Vet inte vart du bor, men om du har nån med Tech2 i närheten kan du ju kanske läsa av felkoder så du vet..

    Iofs är det ju motorkoder så det borde man kunna läsa ur med enklare utrustning med.

    Ett tips är ju att fylla i "ort" i profilen
    Jo, jag får göra det. Jag är väldigt färsk här. Registrerade mig under morgonkaffet idag.

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av nystrm Visa inlägg
    Bilen har automatlåda så vill inte förstöra den. Har hört och läst att den redan från fabrik låg väldigt nära maximalt vridmoment.
    Inte sant.

    Har åkt många många år med trim och automat på 9-5.

    Nu även rejält påställda NG9-3or.

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Inte sant.

    Har åkt många många år med trim och automat på 9-5.

    Nu även rejält påställda NG9-3or.
    Jag får fråga igen. Känner en som arbetade som ingenjör på Saab i Trollhättan och som jag förstod det på honom så hade de problem att få växellådorna att hålla när de utvecklade bilen. Därav har inte automatlådan någon boostfunktion exempelvis.

    Men jag kan ha missförstått honom eller hört fel.

    För att få ut till exempel 290 hk måste ju vridmomentet höjas till över 450 Nm mellan 2500-3500 varv om inte effektkurvan ska se allt för konstig ut. Antar att man sänker vridmomentet vid växlingarna, men ändå.

    Vad är växellådan specificerad till?

  16. #16
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Det borde ju rimligen finnas en anledning att saab medvetet plockade bort overboosten på aeron på just automatlådorna.. det skulle man ju inte gjort om det inte orsakade problem under utprovingen ?

    Automaten är ju dessutom mycket slöare 0-100 än den manuella, vilket troligen beror mest på det.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Ger inte fullt ut vid gaspådrag
    Av henkesaab93 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-19, 07:07
  2. [LÖST] Ibland laddar den 0.6, ibland fullt tryck OG9-5
    Av Wallgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 23:06
  3. 9-5 2,3t rycker vid fullt gaspådrag
    Av Flattbeat i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-14, 23:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •