Sidan 62 av 135 FörstaFörsta ... 1252606162636472112 ... SistaSista
Resultat 1 221 till 1 240 av 2694

Ämne: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

  1. #1221
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Då är det bäst att vara tyst om Kvinnans statussymboler, speciellt i hemmet om man skall ställa det i relation till följande citat
    ..och bilen verkar vara mannens arena i familjen, då han både sköter och kör den.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  2. #1222

  3. #1223
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Jag betvivlar att du är i åldersgruppen 12-28 som undersöktes där, samt den undersökningen är 2 år äldre än den jag länkade till.

  4. #1224
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Kort intervju med Mattias Bergström: http://ttela.se/ekonomi/naringsliv/1...ngmiljardavtal
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #1225
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag betvivlar att du är i åldersgruppen 12-28 som undersöktes där, samt den undersökningen är 2 år äldre än den jag länkade till.
    Jag betvivlar att du inte heller är 12-28år och inte heller har dina bilar för att du anser att det är status?

    Dock kan man säga att det är elbilens potentiella räddning. Att det blir status att köra dom. Bland medelålders män.
    Senast redigerat av Fredrik J den 2015-12-17 klockan 16:48.
    Fredrik J

  6. #1226
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 560
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Mitt bilintresse har inte ett dugg med status att göra. Har ditt?
    Klart att det har för bollman. Bara att läsa länken han hänvisade till, och sedan fråga dig om du tror det var frugan som kom på idén att köpa en cab samt en 9-3 Aero med törstig V6:a. Annars skulle han ju så klart åka omkring i en sådan här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kewet
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #1227
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Notera: större delen av tiden kör jag en Smart MCC från 2002, SAABarna är alldeles för dyra att köra runt med, men å andra sidan får jag inte kaffepengar för bilarna om jag säljer dem så då kan de lika gärna stå på min gård så kan jag ju roa mig någon gång ibland med en tur i mindre miljövänligt, men ack så roligt alternativ.
    Och, den törstiga V6an är det just frugan som kör, hon vägrar köra en så tråkig bil som Smarten...

  8. #1228
    Patrik.. Seriöst? Smart MCC? Varför har du inte lagt upp den på din sida som du har på Garaget.org? ;-)

  9. #1229
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Hm, kanske inte den fräckaste bilen att skylta med men den kommer, jag har inte tagit några bilder på den bara, har inte haft någon tid till det.
    Här är en bild med sommarsulorna på iaf
    006.jpg

  10. #1230
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Mycket svammel om diverse andra bilar, trotts en nyhet om 150.000 bilar, synd om forumet blir som FB gruppen som finns...

    Mvh,
    Johan

    2 användare gillar detta inlägg


    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  11. #1231
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Patrik.. Seriöst? Smart MCC? Varför har du inte lagt upp den på din sida som du har på Garaget.org? ;-)
    Han har väl inte haft den så länge, om jag förstått rätt.

  12. #1232
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Hur kan det vara intressant för en leasingföretag i Kina med en m/12 bilmodell som är konstruerad för bensinmotor och blir elkonverterand av ett märke/företag på randen till kk och som inte har en färdig produkt för elbilsmarkanden som säljs eller för den delen en organisation utöver Thn. Ett företag som säljer en bil som har ett arv av känslor(TuRbo, säkerhet, osv) som har ambitionen att säljas på nätet som vilken dussinprodukt som helst?!
    Torde finnas andra färdiga lösningar/produkter tillgängliga?!

    Jag kanske missar poängen med att köpa en gammal konstruktion för 670.000 kr, vad kostar en Tesla?!

    Men en sak är säkert att de har bra säljare som kränger 150.000 bilar (målade skal) till Kina för 100 miljarder, 670.000 kr/st!

    Mvh
    Johan

    Ps. Hörde nu att detta är ett ramavtal, dvs. inget som ens garanterar en bil såld. ds.
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  13. #1233
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Jaha, jag tror jag har en Bergans


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #1234
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Citat Ursprungligen postat av Johan S Visa inlägg
    Hur kan det vara intressant för en leasingföretag i Kina med en m/12 bilmodell som är konstruerad för bensinmotor och blir elkonverterand av ett märke/företag på randen till kk och som inte har en färdig produkt för elbilsmarkanden som säljs eller för den delen en organisation utöver Thn. Ett företag som säljer en bil som har ett arv av känslor(TuRbo, säkerhet, osv) som har ambitionen att säljas på nätet som vilken dussinprodukt som helst?!
    Torde finnas andra färdiga lösningar/produkter tillgängliga?!

    Jag kanske missar poängen med att köpa en gammal konstruktion för 670.000 kr, vad kostar en Tesla?!

    Men en sak är säkert att de har bra säljare som kränger 150.000 bilar (målade skal) till Kina för 100 miljarder, 670.000 kr/st!
    Om du nu vill ha lite diskussion om det som nämnts nu så avser väl dessa 100 miljarder:

    Förutom att leverera 150 000 elbilar från Nevs handlar avtalet om ytterligare 100 000 elfordon samt tjänster från företag som står Nevs nära.
    https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6328346
    http://ttela.se/ekonomi/naringsliv/1...ngmiljardavtal

    Det vill säga långt lägre per fordon. Utöver det har jag inte sett vad som mer kan tänkas ingå i denna summa.

    Sedan spelar det troligtvis mindre roll för kineserna om de första elfordonen i denna satsningen råkar vara "årsmodell 2012", eller saknar wi-fi jaddajadda, eller vad det senaste konsumentkravet är för en kräsen europé.
    Citat Ursprungligen postat av Johan S Visa inlägg
    Ps. Hörde nu att detta är ett ramavtal, dvs. inget som ens garanterar en bil såld. ds.
    Visst är det så.

    P.S. Ang. hur det kan vara intressant så tror jag att vice-VD i THT berörde det något i SVT:s Aktuellt igår, "Kina har ingen lång historia inom bilindustrin. Det skulle ta tid att komma i kapp på egen hand. Därför behöver vi en partner."

    Om de nu tänker sig, som ett delmål av flera med den här satsningen, vid sidan miljömål etc., att bli en stor tillverkare av elbilar så vore det en lång svårare väg att börja samarbeta med, säg, Toyota, BMW, whatever, och sluta det med att ta över företaget. Här är det långt enklare.
    Senast redigerat av Tripod den 2015-12-17 klockan 20:03. Anledning: P.S.

  15. #1235
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    5129
    Från SverigesRadio.

    "Frågetecken kring elbilar"

    http://sverigesradio.se/sida/artikel...yaudio=5556249

    Lite text och 1:20 min ljud.
    Till mitt garage: Garaget

  16. #1236
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Hörde det på radion i morse på väg till jobbet, kunde inte låta bli att skratta högt, så otroligt väntat. Jag sa samma dag som det blev klart med Hr Jiang att det hela bara var en scam betydligt värre än Muller. Om jag inte minns rätt så är Jiangs holdingbolag registrerat i något skatteparadis. Låt mig gissa att med det här "avtalet" så kan man kvittera ut statliga medel och bidrag av alla de sorter, som självklart kommer flyttas till holdingbolaget som "avbetalning" på otroliga skulder som självklart NEVS nu har till moderbolaget. När allt är tömt och klart så kommer några statliga miljarder har försvunnit ut ur landet och en det kommer stå en full parkeringsplats i Trollhättan med mediokra elbilar som ingen vill ha...

  17. #1237
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 560
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    kommer stå en full parkeringsplats i Trollhättan med mediokra elbilar som ingen vill ha...
    Jag vill ha, om jag får en snuskigt billigt. Sedan sliter jag ur skiten ur motorrummet, köper en krockad gammal 9-3:a och sätter i behövliga delar. Jag kan köpa lite solceller och använda batteriet till villan. En ny gammal bil, inget jag har emot. Skulle det finnas en nytillverkad 9000CC turbo, skulle jag nog vara beredd att ge 300.000 för den.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  18. #1238
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Hittade dessa kommentarer på nätet:

    Hoppas för allla som har koppling till NEVS att detta är seriöst från kineserna. Hörde på radion att I-Panda är relativt okända t.om i Kina och ser man till deras hemsida (http://www.aipangde.com/en/index.asp) så är det svårt att förstå hur dom skulle kunna satsa sådana summor. Deras produkter är ju mest småsaker. Inga nyheter på deras hemsida sedan september. Denna beställning borde kanske vara en nyhet kan man tycka, så nej saabnisse, jag tycker tyvärr inte I Panda ser stabilt ut, med tanke på deras lite barnsliga uttryck och enkla innehåll på hemsidan. Men man vet aldrig
    Ser man även till artikeln, från SVT, som saabnisse hänvisar till att Kina skall satsa på elbilar och att Tianjin skall bli dettan centra, ja då ligger I-Panda i Shenzen mer än 200 mil därifrån.
    Hoppas detta inte är ett problem i verkligheten och jag önskar alla Nevs are lycka till.

    -Det är staten Kina som, via olika bolag, styr NEVS. NEVS får betalt.
    -Panda New Energy ägs av Staten.
    -Kina satsar stort på att "rädda" miljön mha elbilar
    -de 250.000 " El 9-3" prånglas ut till statliga institutioner - ej konkurrenskraftiga.
    -karosserna tillverkas och målas i THN
    -montering i Kina, i nybyggd monteringsfabrik. Ingen montering i THN 2017-2020.
    -Press, Kaross och Måleri byggs till 2020, då ny bilmodell kan byggas helt i Kina
    -Utvecklingscenter klart i Kina till 2017.
    -oklart om nya bilen också byggs i THN
    -självklart låter inte Wallenbergarna Kina få använda varumärket SAAB.
    -det varumärke som använts på "halvtaskiga" elbilar, producerade i Kina under 4 år är inte gångbart ute i Stora Vida Världen
    -osannolikt att NEVS kan göra en "Tesla" till 2020, dvs utveckla en konkurrenskraftig bil som skall slåss med de stora jättarna.
    -Biljättarna har första tjing på ny batteriteknik från "Batterijättarna"
    -NEVS har inget distributionsnät utanför Kina.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  19. #1239
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Citat Ursprungligen postat av Johan S Visa inlägg
    Hej,

    Hittade dessa kommentarer på nätet:
    Hej
    Ditt inlägg hade kanske blivit lite tydligare om du hade använt citattecken eller quote-koden; är allt mellan kolon och ""Mvh" ett citat? Och varifrån i så fall, kommentarsfält i någon tidning, Teknikens värld, Ny teknik, bilägare?

    Ang. radioinslaget, ja, det nämndes redan igår på annat håll att Panda var okänt. (Men i ett långt större land, med en icke existerande transparens, kan det förstås vara svårare att snabbt få veta vilka dessa är, och har bakom sig, vilka ev. löften om subventioner, riktade till elbilar, de har fått etc.)
    Det finns inslag av sådant som vi har sett förr.

  20. #1240
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Tripod Visa inlägg
    Ang. radioinslaget, ja, det nämndes redan igår på annat håll att Panda var okänt. (Men i ett långt större land, med en icke existerande transparens, kan det förstås vara svårare att snabbt få veta vilka dessa är, och har bakom sig, vilka ev. löften om subventioner, riktade till elbilar, de har fått etc.)
    Det finns inslag av sådant som vi har sett förr.
    Som jag har förstått det är Panda i praktiken närmast ett regeringsorgan med uppdrag att trycka ut elbilar i trafiken. Risken för att det saknas pengar är nog mycket låg, däremot finns säkert en betydande politisk risk. Så länge KJJ har goda relationer med kinesiska regeringen, vilket jag har förstått är fallet för närvarande, så kommer nog detta att fungera. I och med hans inblandning i kinesisk infrastruktur (kraftnät) så finns ju en viss substans och inte bara varmluft.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 14:14
  2. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 14:30
  3. Händelser och tankar från en polisbil...
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 01:13
  4. Intressanta synkringar OG9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •