Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Klona styrenhet NG9-3 diesel -08

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    12

    Klona styrenhet NG9-3 diesel -08

    Jag har en Saab 9-3 diesel 2008 med en något vattenskadad styrenhet. Bilen startar men går bara i 10 sekunder. Jag har även köpt en begagnad styrenhet som skall vara skild från sin bil med Tech2. Någon som kan fixa detta på forumet? På BMW kan man lämna in för EWS delete. Kan man göra liknande på Saab?

  2. #2
    Maptun kan hjälpa dig med det.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Proceduren finns beskriven i WIS. Styrdon behöver ofta giftas in i bilen med Tech2. Då kontrolleras att det är senaste version av programvara i styrdonet samt diverse parametrar sätts för att passa den aktuella bilen. Ofta krävs även säkerhetsaccess tillsammans med Tech2 (TIS2000 eller motsvarande). Maptun som sagt eller någon annan verkstad med rätt utrustning och kompetens kan göra jobbet. Det finns många här som också har kompetens och utrustning. Det kan underlätta att berätta var man bor för ev hjälp.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast klona och byta är ju olika saker egentligen. Att byta till nytt eller urgift ur bil medelst Tech2 är inga som helst problem antagligen. Klonar man så flyttar man över bef information på ett annat så man bara kan sätta idet utan att besöka nån med utrustning. Då är det som att sätta tillbaks sitt gamla bara.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 864
    Medlem#
    4458
    Precis! Två helt olika sätt att uppnå ungefär samma resultat.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    12
    För mig spelar det ingen roll om den klonas eller byts ut Styrenheten som jag köpt ska vara urgift. Osäkerhetsparametern är om det går att använda den gamla styrenheten eftersom den är vattenskadad, men det kanske inte behövs då? Jag bor i Staffanstorp, Skåne. Så gärna om någon från forumet vill hjälpa till att byta eller klona. Kan köra en bit vid behov. Demontera och montera gör jag själv. Annars får jag lämna in den. Får den begagnade styrenheten om ca 1 vecka.
    Senast redigerat av richo den 2019-05-23 klockan 15:44.

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Har monterat beg styrenhet för EDC16 dvs 1,9TiD och den var nog garanterat inte frånskiljd bilen den kom från då den hade gammalt VIN kodat. Inget problem att lägga till den med Tech2 (och säkerhetsaccess) i en helt annan bil, art.nr matchade dock exakt den ECUn jag hade vilket bådar gott för att mjukvaruversioner inte skall krocka. För ny mjukvara kan ev också vara ett problem i en äldre bil, osäker kring det. Denna ECUn kom från en bil av samma årsmodel om jag inte minns fel.

    Hårdvarumässigt kan man antagligen plocka en EDC16 ECU Från Opel om man flashar den med mjukvara från sin orginal ECU, den lär dock inte gå lägga till med Tech2 den "normala" vägen.

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Har du kollat med Maptun då?
    Det är ju dom som erbjuder sig.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    12
    Jag har nu kollat med Maptun. Ska lämna in den till dom, kostar 1500kr. Blir nog bra! Tack för hjälpen.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


Liknande ämnen

  1. Vanlig diesel eller diesel+, premium och allt vad de heter
    Av hostarn i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-03-19, 19:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •