Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Saab 9-3 TTiD Vector -08

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    27
    Medlem#
    -

    Saab 9-3 TTiD Vector -08

    Då det är synd att lägga mil och bränna massa onödig soppa på finbilen (9-3 Aero V6 Sportkombi -06) så införskaffades denna som pendlarbil nyligen.




    Jag gillar färgen skarpt ! I skymningsljus ser den nästan lila ut.
    Just nu är en del av plasten lite blekt men efter nästa tvätt blir det en omgång med Concept Vista. Ett mirakelmedel som håller plasten fräsch länge.

    180hk/370nm original
    18" fälgar (flyttas nog över på Aeron)
    Cirka 19200 på mätaren med fullstämplad bok.
    Automat
    Avtagbar krok
    Väldigt fräsch både utvändigt och invändigt.

    Planen är väl att detta ska bli en hyffsat fet pendlarbil som rör lite på sig när det behövs men går snålt när man ska förflytta häcken från punkt A till punkt B.

    Monterat:
    Mjukvara från Speedparts (210/450)
    30mm sänkning med Speedparts fjädrar
    20" ABS355 MGM fälgar (8,5" bredd runtom)
    Däck: 235/30-20

    Planer framöver:
    Facelift av fronten till Aero.
    Byte diffuser till Maptun XT‑Series Kolfiberdiffuser
    Sy ihop nytt avgas till två utblås.
    XT‑Series Vinge

    Småfix att lösa.
    Installera larm.
    Montera nytt batteri

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av EfterlysT den 2018-04-14 klockan 20:25.

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av EfterlysT Visa inlägg
    Litet läckage av dielsel (förmodligen från någon koppling till bränslefiltret)
    Inte helt ovanligt att dieselpumpen till tillsatsvärmaren rostar sönder & läcker. Sitter bredvid tanken.

    art.nr. 13139977

    https://www.maptunparts.se/branslesy...-saab-9-3.html

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av EfterlysT Visa inlägg
    Nytt batteri (dieselvärmaren vill inte vara med i matchen, hoppas att det är batteriet som är kasst och att detta löser sig med nytt batteri.
    Eberspächer styrdonet brukar ju tyvärr ge upp p.g.a. kallödningar. Men det kan ju även vara bränslepumpen som eventuellt läcker, som skapar problem.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    27
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Inte helt ovanligt att dieselpumpen till tillsatsvärmaren rostar sönder & läcker. Sitter bredvid tanken.

    art.nr. 13139977

    https://www.maptunparts.se/branslesy...-saab-9-3.html

    - - - Uppdaterad - - -


    Eberspächer styrdonet brukar ju tyvärr ge upp p.g.a. kallödningar. Men det kan ju även vara bränslepumpen som eventuellt läcker, som skapar problem.
    Det var bränslefitret som läckte, det är nu utbytt och läckaget fixat.
    Jag glömde kolla om värmaren ville fungera bättre nu när det är fixat. Jag får kolla det i morgon.
    Jag stoppar i ett nytt batteri i morgon hursomhelst.



    Bilen är nu sänkt och redo för nya fälgar på Fredag. En tankevurpa resulterade i att bilen vart 10mm högre än planerat, jag tänkte inte alls på att sportchassit "äter" 10mm. Man får se hur det ser ut med fälgarna på plats.

    Igår smällde jag på nya regplåtshållare + skyltar samt tankade ur programvaran ur bilen och skickade den till Speedparts.


  4. #4
    hur stor skillnad tyckte du att det blev?
    Jag har 160hk modellen och med maptun steg1 så är det rätt maffig skillnad, speciellt i 80-110 när man slänger plattan i botten, bilen reagerar direkt och man åker bak i stolen ;-)

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    27
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Gammelsaab Visa inlägg
    hur stor skillnad tyckte du att det blev?
    Jag har 160hk modellen och med maptun steg1 så är det rätt maffig skillnad, speciellt i 80-110 när man slänger plattan i botten, bilen reagerar direkt och man åker bak i stolen ;-)
    Jag får nog programvaran i morgon så jag återkommer med resultat då

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    27
    Medlem#
    -
    Fredag den 13:e och nya fälgarna monterade.
    Fyra fälgar liggandes i skuffen på bilderna så den är lite lägre än den ska i aktern.

    Bilen vart som sagt en centimeter högre än planerat, det är ungefär den centimetern som fattas för att det ska se riktigt bra ut enligt mig själv. Vi får se om jag orkar byta runt om igen för den centimetern. Det är ju rätt skönt att kunna lassa in hela familjen och ta sig fram överallt, jag får fundera på det.







    Det är riktigt svårt att förmedla hur feta dessa fälgar är på bild, dom är helt galet konkava.
    Det lutar åt att det blir likadana fälgar monterade på min Aero också framåt sommaren.

    Jag har inte fått min programvara ännu så jag får roa mig med lite annat småpul under helgen.

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Dom fälgarna som låga ute på Blocket nyligen?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    27
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Dom fälgarna som låga ute på Blocket nyligen?
    Dessa är köpta nya hos ABS Wheels.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    27
    Medlem#
    -
    Idag dök programvaran från Speedparts upp trots att det är Lördag, jag antar att dom har haft fullt upp.

    Denna åkte givetvis i bilen omedelbart och som väntat så vart det som en helt annan bil att köra. Riktigt bra drag genom hela registret, när man även trykte in Sportmode så vart det riktigt trevligt !
    Tummen upp igen till Speedparts.





    H&R som sänker 45mm (15mm lägre än de fjädrar som är monterade nu) är beställda nu, fjädrarna som sitter på nu passar perfekt till bilen som frun använder mest sen.
    Senast redigerat av EfterlysT den 2018-04-14 klockan 20:07.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66
    Riktigt snyggt med de fälgarna måste jag säga. Hur blev det med H&R sänkningen?

    Jag försöker själv hitta ett bra exemplar av TTiD (Aero) med Automatlådan. Har du haft några problem med Speedpartsoptimeringen vad gäller lådan? Är lite nojjig för hur den håller med mer NM än de 370 som är stipulerade original. Hade tänkt att eventuellt kasta på ett Maptun steg 1 i min framtida TTiD själv.
    Nuvarande: Saab 9-3 SC Aero TTID 2008. Tidigare: Saab 9-3 SC Aero 2.8 2006, Saab 9-3 SC TID 2007, Saab 900T 1994

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    TF80-SC / AF40-6 är specificerad att klara max 440nm.
    Hirsch programvara uppges uppnå 430nm.
    Maptun programvara uppges uppnå 450nm.

    Vem har utvecklat Speedparts programvara?

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    BSR, iaf historiskt.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Svar: 138
    Senaste inlägg: 2018-02-02, 19:32
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-17, 18:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •