Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Stannade under färd och startproblem OG9-5 Biopower

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg

    Bensinpump och vevaxelgivare är mer involverat att byta, känns inte riktigt motiverat att ha med sig, man vill ändå göra det på verkstad. Jag har ingen uppfattning om Biopower-pumparna, men de vanliga Walbro bensin-pumparna i og9-5 (på samma sätt som i og-93, ng900, en del sena og900 och 9000 90-98) brukar vara utslitna vid drygt 25000 mil och byts med fördel preventivt runt den trakten.
    Jag är ju mer uppdaterat på 9000 och där går det ganska snabbt att byta bränslepump vid vägen, har gjort det en gång för 10-15 år sedan.
    Det är några lock man får skruva loss bara, 900/9-3 däremot är det ju skandalöst värre... såga i golv osv.
    Vevaxelgivaren sitter med en Torx på framsidan, en av bilarna jag har så hänger orginalgivaren kvar och slänger och den nya kabeln går lite hur som helst bak till kontakten. Kan tänka mig att det är så det ser ut om man byter den långt hemifrån
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Med en generisk OBD läsare kan man enkelt kontrollera om det blir något varvtal på en 9-5 när man kör startmotorn. Finns det varvtal så funkar vevaxelgivaren. En blåtands eller wi-fi grunka till telefonen borde ingå i det där reservdelskitet ni pratar om. Man vill undvika att byta delar på chans längs vägen.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Jäklar vilken otur ni haft med däck.
    Jag ska en sväng till Sverige (bor i Wien) och tar då med mig Dinitrol av den klibbiga varianten, har nämligen en vass kompressor i Sverige och passar på att rostskydda.
    På hemvägen tar jag med mig verktyg, reserväcken får stanna kvar i Wien.

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Jag är ju mer uppdaterat på 9000 och där går det ganska snabbt att byta bränslepump vid vägen, har gjort det en gång för 10-15 år sedan.
    Det är några lock man får skruva loss bara, 900/9-3 däremot är det ju skandalöst värre... såga i golv osv.
    Vevaxelgivaren sitter med en Torx på framsidan, en av bilarna jag har så hänger orginalgivaren kvar och slänger och den nya kabeln går lite hur som helst bak till kontakten. Kan tänka mig att det är så det ser ut om man byter den långt hemifrån
    Byta bensinpump brukar betyda slåss med låsringen, det går sällan enkelt utan specialverktyg. Ibland knepigt med specialverktyg också. Sedan ska man veta hur man lossar hakarna och och att man (normalt) måste bända upp bensinnipplarna med en flatmejsel i botten med en kilning av respektive hakar. Om man vill byta pump inne i armaturen måste man också vara lika försktig med elkablarnas hakar. Om man inte vet precis vad man pysslar med så skulle jag undvika detta på volley vid stopp utan att läsa på först - risken är överhängande att man ställer till det (bryter man sönder nipplarna, en inte helt ovanlig komplikation, så förvärrar man problemet - reservnipplar kan vara svåra att få tag på, och ventilerna sitter ju åt olika håll i de två nipplarna).

    Att ha en vevaxelgivare med i skuffen kan ha sina egna problem, eftersom dess magnetism degraderar med tiden oavsett användning - en billig sådan (med tveksamt magnetmaterial) som följt med i bagaget i några år kan mycket väl vara sämre än en monterad som håller på att fallera. Sedan kan demontaget vara knöligt, den kan mycket väl behöva våld för att fås ut samt att man måste se till att få bort den gamla gummipackningen (har hänt ett antal gånger att det slutat med dubbla gummipackningar och dålig funktion).

    Visst, båda åtgärderna är högst görbara för hobbymekaren, men man ska inte förutsätta att de går helt utan komplikationer, speciellt om man är stressad.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Är man tex nere i Italien och bilen dör så har man all anledning att te det lugnt, vara noggrann/långsam eller bara vara glad över att man alls har en del att byta till. Oavsett om man lämnar in eller ej.
    Exemplet i den här tråden är bra, det tar evigheter att ens få tag i rätt del.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Min rekommendation är att skaffa en ordentlig stilleståndsförsäkring.
    Vår försäkring täckte faktiskt även verkstadens arbete för att byta pumpen.
    Mitt misstag var att inte agera tillräckligt proaktivt, skulle ligga på verkstaden mer och säkerställa att dom beställde rätt.
    Mitt råd är att se till att beställa delar själv, Maptun skickar på rotmos om dom har det på lager, alternativt Skandix.
    Orios webshop är förrresten helt bedrövlig, dom levererar bara till norden och UK, varför?

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem OG9-5
    Av aeromagnus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-07-30, 12:04
  2. Stannat under färd NG9-3 B207 BioPower -09
    Av Glader9991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2019-10-24, 21:14
  3. Startproblem OG9-5 BioPower -06
    Av Riohlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-02-23, 13:32
  4. [LÖST] Startproblem OG9-5 2,0t BioPower
    Av chleide i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2018-12-04, 14:06

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •