Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 45

Ämne: Rabatt ORIO

  1. #21
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Saabklubben lämnar 10% på hela Orios sortiment och det är Saabklubben som är rabattgivare.
    Orios kunder, dvs Saab Parts dealers har såklart en högre rabatt hos Orio och det är ju denna rabatt som I slutändan genererar en intäkt för reservdelsförsäljningen.

    Det jag tycker är mest irriterande är att man med dagens upplägg både får vänta onödigt länge på delarna och att man får betala frakten 2ggr.
    Kan man hämta upp hos en lokal bildelsnasare slipper man ju detta men då brukar man också tappa möjligheten att beställa via webben. Bor man nära MP eller SP är det såklart inget problem.
    Varför får du betala frakten 2 ggr?
    Det flesta som beställs via vår originalsök skickar vi dagen efter, förutsatt att beställning kommer in i tid och vi hinner få delarna till dagen efter. Mycket av det som beställs i originalsöken har vi dock på lager även om vi manuellt inte har laddat upp det på hemsidan.

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Kan tänka mig att SaabAero menar att om man beställer något hos Maptun eller SP via SaabSök torde det bli 2 frakter, först till Er, och sedan från Er ut till kund. För delen går ju inte direkt från Orio till kund.
    Jag vet inte hur det fungerar, men jag kan tänka mig att det är så han menar
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  3. #23
    Ja, då är jag med.
    Vi lägger dock inte på något för frakten hit på produkterna

    2 användare gillar detta inlägg



  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av thomashellberg Visa inlägg
    Ja, då är jag med.
    Vi lägger dock inte på något för frakten hit på produkterna
    Nä, men det ligger redan inbakat I priset ni betalar till Orio
    Så länge man beställer småsaker är det ju inget stort problem men vid stora prylar kan ju kostnaden bli betydande.

    Fördröjningen kan man ju drabbas av även om man beställer via sin lokala handlare.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #25
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Nä, men det ligger redan inbakat I priset ni betalar till Orio
    Så länge man beställer småsaker är det ju inget stort problem men vid stora prylar kan ju kostnaden bli betydande.

    Fördröjningen kan man ju drabbas av även om man beställer via sin lokala handlare.
    Ja så kan det mycket väl vara, men det blir ju ingen skillnad för en annan ÅF då frakten i så fall "bakas in" där med.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Maptun har ju skitbra priser å fin kvalité. Enda nackdelen jag kan se är att de använder Postmord som distributör...
    Mvh

  7. #27
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jag har aldrig haft något problem med leverans från Maptun. Inte heller med leveranser från andra företag. Den senaste leveransen från Maptun fanns hos postombudet 1,5 dygn efter beställningen. När brev och tidskrifter inte har levereras hem har det ofta varit Bring som varit skyldiga, inte Postnord.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #28
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Saabklubben lämnar 10% på hela Orios sortiment och det är Saabklubben som är rabattgivare.
    Orios kunder, dvs Saab Parts dealers har såklart en högre rabatt hos Orio och det är ju denna rabatt som I slutändan genererar en intäkt för reservdelsförsäljningen.
    jo men det är fortfarande så att det finns artiklar hos orio, tex sånt som ligger på deras egen saabparts som det bara är 10% rabatt på för alla. Som redan nämnts så skiljer sig rabatterna åt beroende på vad det är för artikel och många är det bara 10% på även för auktoriserade handlare så på många delar kan det bli så att man bara säljer vidare utan förtjänst. Så det är långt ifrån så att handlaren alltid har mer rabatt.
    Sen när det gäller fraktkostnader mellan orio och handlare så torde det vara irrelevant i sammanhanget eftersom de skickar fraktfritt. Såklart inbakat i reservdelspriserna men det är ju inget extra som tillkommer och behöver debiteras vidare.
    Senast redigerat av StefanM den 2017-12-18 klockan 14:28.

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    jo men det är fortfarande så att det finns artiklar hos orio, tex sånt som ligger på deras egen saabparts som det bara är 10% rabatt på för alla. Som redan nämnts så skiljer sig rabatterna åt beroende på vad det är för artikel och många är det bara 10% på även för auktoriserade handlare så på många delar kan det bli så att man bara säljer vidare utan förtjänst. Så det är långt ifrån så att handlaren alltid har mer rabatt.
    Sen när det gäller fraktkostnader mellan orio och handlare så torde det vara irrelevant i sammanhanget eftersom de skickar fraktfritt. Såklart inbakat i reservdelspriserna men det är ju inget extra som tillkommer och behöver debiteras vidare.
    Jo, jag har full koll på hur det funkar att vara parts dealer.
    Men min erfarenhet är att man som parts dealer har mer än 10% på det som ligger hos Saabparts men även bland dessa delar varierar rabatterna kraftigt.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #30
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    nej det finns en del delar som det bara är 10% rabatt på. Då blir det alltså så att återförsäljaren har samma rabatt som den person som beställer på saabparts och använder sin föreningsrabatt.
    Det här har jag själv påtalat men svaret man får är bara att det är så det blir på vissa saker.
    Detta gäller främst de artiklar som är prisdumpade av orio själva. Dessa är det oftast bara 10% extra på för återförsäljaren. Plus de med rabattavtal då.

  11. #31
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Har märkt att om man via speedparts beställer (tex) några skruvar via saabparts så får man som billigaste fraktalternativ priopaket á 229kr. Har påtalat detta för speedparts så dem är medvetna om problemet.
    Micke säger att det är pga att delarna registreras som tyngre, och att justering kommer vid betalning.
    Bara så inte någon annan ryggar för att beställa från dom
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  12. #32
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Samma fenomen finns/fanns hos Maptun

    Beställde några o-ringar och frakten skulle kosta många gånger mer trots en vikt på kanske max 10g
    Så kan det bli när datorer sköter 'allt' utan rätt inparametrar

    Just nu är jag faktiskt ute efter en o-ring 4104048 och SP vill ha 98:- för en o-ring och 79:- i frakt.... hmmm

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #33
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Samma fenomen finns/fanns hos Maptun

    Beställde några o-ringar och frakten skulle kosta många gånger mer trots en vikt på kanske max 10g
    Så kan det bli när datorer sköter 'allt' utan rätt inparametrar

    Just nu är jag faktiskt ute efter en o-ring 4104048 och SP vill ha 98:- för en o-ring och 79:- i frakt.... hmmm
    Jag beställde ett par o-ringar (spjällhus) från MT men skickade mail till dem att lägg i vanligt kuvert med porto. Vilket gick bra då tror frakten blev 15:- totalt på fakturan.

    Den skillnad jag upplevt mellan SSK o MT när man beställer från orio är att:

    Beställt från SSK skickas varan från orio direkt hem till mig. Fakturan kommer från SSK dock.

    Beställt från orio via MT, allt går till mt i skickas därifrån hem till mig om jag nu inte åker över o hämtar själv.

    Detta tycker jag är lite underligt att det skiljer så. Men jag bryr mig inte så mkt. Vi har bra rabatter på många ställen och kunnigt folk som vi beställer ifrån.

    Har ett exempel. Köpte nya infällbara sidospeglar till nya bilen. Hade dock frågor om grejorna då de är EM grejor även om de kommer från Orio. Skickade mail till Saab dealer, ssk, tillverkare samt MT. Den som gav bäst svar o verkligen gjorde lite eftersökning var MT cred för det!

    /B

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  14. #34
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Saabklubben lämnar 10% på hela Orios sortiment och det är Saabklubben som är rabattgivare.
    Orios kunder, dvs Saab Parts dealers har såklart en högre rabatt hos Orio och det är ju denna rabatt som I slutändan genererar en intäkt för reservdelsförsäljningen
    SSK har bättre rabatter och får dessutom en extra intäkt som antagligen hjälper att hålla medlemsavgiften nere. Det betyder att om huvudsyftet med att vara med i en Saab-klubb är att få rabatt bör man välja SSK istället för STCS. Kan detta verkligen stämma?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #35
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    SSK har bättre rabatter och får dessutom en extra intäkt som antagligen hjälper att hålla medlemsavgiften nere. Det betyder att om huvudsyftet med att vara med i en Saab-klubb är att få rabatt bör man välja SSK istället för STCS. Kan detta verkligen stämma?
    Nej, STCS arbetar intensivt med att ge sina medlemmar de flesta och bästa rabatterna.

    Mvh Michael
    Ordförande och medlemsansvarig

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #36
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    SSK har bättre rabatter och får dessutom en extra intäkt som antagligen hjälper att hålla medlemsavgiften nere. Det betyder att om huvudsyftet med att vara med i en Saab-klubb är att få rabatt bör man välja SSK istället för STCS. Kan detta verkligen stämma?
    Överskottet från reservdelsförsäljningen investeras i reservdelsförsäljningen vilket bla innebär nytillverkning av delar som inte längre går att hitta.
    Oavsett man åker ny eller gammal Saab är det sannolikt bättre att på lång sikt stödja denna verksamhet än att göda företag där vinsterna hamnar i ägarnas fickor.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #37
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Personligen ser jag inget problem i att stödja båda klubbarna. Netflix får mer än dubbelt så mycket pengar av mig per år jämfört med vad SSK och STCS får tillsammans.

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-01-15 klockan 19:09.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  18. #38
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Personligen ser jag inget problem i att stödja båda klubbarna. Netflix får mer än dubbelt så mycket pengar av mig per år jämfört med vad SSK och STCS får tillsammans.
    Detta blir lite OT men fortfarande en intressant diskussion.
    Jag kan hålla med i detta men det är ju ändå så att flest och mest rabatt är det som jag nappar på. Speciellt om man inte beställer mycket grejor/år så blir det lättare att välja den klubb som erbjuder mest
    Dock verkar STCS medlemmar vara mycket effektivare i forum.
    Senast redigerat av Karlqvist den 2018-01-16 klockan 19:57.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  19. #39
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av tornros Visa inlägg
    Nej, STCS arbetar intensivt med att ge sina medlemmar de flesta och bästa rabatterna.

    Mvh Michael
    Ordförande och medlemsansvarig
    Trodde inget annat.
    Verkar vara läge för samarbete med SSK ang Rabatter, reservdelar och forum.
    Långsiktigt tjänar nog alla inblandade på det.

    SSK-medlemmar är välkomna i STCS forum. Vilket ger ökad volym som STCS tjänar på.
    Om STCS-medlemmar får samma rabatt som SSK-medlemmar i SSKs klubbshop blir de glada! Vilket ger ökad volym som SSK tjänar på.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  20. #40
    hmm https://www.maptunparts.se/olja-vats...1994-2010.html
    89 spänn, frakten ligger på 69 nja.. dyr frakt

Liknande ämnen

  1. SaabApp by Orio
    Av Fredrik / 1941 i forum Allmänt
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2022-08-11, 14:53
  2. SID Displayer kraftigt prissänkta hos Orio (Saab Parts)
    Av gazer3312 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2014-07-30, 22:04
  3. Rabatt?
    Av bigpack i forum Klubbfrågor
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-06-09, 09:44
  4. rabatt på ic !
    Av Turbo_Knuff i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 15:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •