Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Byta pinnskruv grenrör

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    431
    Medlem#
    -

    Byta pinnskruv grenrör

    Måste byta grenrörs packning på saaben då 2 är av.Dom 2 längst till vänster. Var kan man köpa nya bultar? Jag ska byta alla när jag ändå håller på.
    Måste man byta bultar till turbon me? Grenrörspackning och packning till turbon, vilka bultar behövs köpa?
    Tack på för hand....
    Saab 9-5 Vector -03

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Finns hos bla Speedparts:

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...ar/117280.html

    Behövs även grenrörspackning och jag tycker det är lika bra att byta plåtpackningen mot turbon samtidigt, fast de pinnskruvarna brukar man inte behöva byta.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    199
    Utan att förnärma någon nu, men det här verkar nästan som ett typfel på dessa gamla motorer. För jag antar vi pratar OG9-5 nu?

    Hos båda mina bilar har just de "vänstra" (från färdriktningen sett) pinnskruvarna gått av. Så även på en del bilder jag sett. Kanske är just de extra utsatta?

    Men jag skulle vilja skarva på frågan om det är "bara att byta"? Visst, har inte skruven gått av jäms med godset i toppen, har man kanske något att greppa i, men här kunde lite tips och trix vara på sin plats? Jag har masserat loss många rostiga skruvar i mina dagar, men man kan aldrig vara för förberedd.

    Hur har ni andra gjort för att få ur de gamla pinnskruvresterna? Svetstång? Värme på godset, kyla på skruven? Smörj? Tid?
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Att gamla pinnbultar går av är normalt för alla grenrör. Egentligen kanske de borde bytas periodiskt, de förbrukas, hela pinnbultar räddar typiskt grenröret: Efter att någon pinnbult släppt och det börjat läcka vid grenrörspackningen, för att sedan pga av avgaspulsernas svetslågeliknande effekter ger en varm kanal i packningen, stressas kanten på grenröret med sprickbildning som sannolik följd.

    Värma ut dem är enklast om man har svets tillgängligt, annars är det väl borr som gäller.

    Om man har toppen löst så ska alun fungera - men den tar ALLT järn, så det gäller att hålla rätt på det...

    Jag brukar lösa grenrörsproblem det genom att alltid lämna bort detta arbete, det är sällan det bara är en pinnbult som går när man lossar efter att ha sett att en gått av... Turbons bultar brukar inte vara lika problematiska.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    jag bråkade inte allt för länge sedan med detta. det jag lärde mig var. bort med ALLT, byt allt du kan. kostar inte många kronor och när du redan har bort allt är det smidigt. MYCKET tålamod och ännu mer WD40/5-56. Alternativt en 50/50 mix av ATF och Aceton(detta äter plast och färg men lossar saker med skrämmande effektivitet). Ta det lugnt och var metodisk.

    Jag använde en kombination av Tid och borr med en XZN Bits(12 tandad torx) Funkade myyyycket bättre än torx då den greppade betydligt bättre.
    Sen slog jag med ett Don så ofta jag såg bilen och sprutade i mer WD40. Sen skuttade pinbulten ur när jag borrat hål i den.

    Pinbultarna hittar du i lämpliga satser på Tex maptun eller någon annan firma Byte inte alla packningar till turbon då min inte läckte, men jag har alla hemma om det skulle bli aktuellt.

    Nog med svamel från min sida

    //Emil

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Namino den 2018-02-19 klockan 22:09. Anledning: Det där med staving är svårt...
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  6. #6
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Citat Ursprungligen postat av Kee Visa inlägg
    Hos båda mina bilar har just de "vänstra" (från färdriktningen sett) pinnskruvarna gått av. Så även på en del bilder jag sett. Kanske är just de extra utsatta?
    Jag kanske tänker fel, men det sitter väl mest oavlastad tyngd på den sidan, så i takt med att motor- och avgasupphängning föråldras ökar väl rörelserna i hela paketet och därmed påfrestningarna på de yttersta skruvarna? Särskilt när momentstaget som sitter mot växellådan blir slappt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Det är i grunden temperaturerna och temperaturcyklingen som är problemet, så påfrestningarna påverkar bara vilken som får synliga skador först (och sedan när en släppt så blir det någon annan bult som får mer belastning).

    Sedan rör sig avgassystemet relativt katalysatorn på en 9000 med framflyttad katalysator (båda ändarna av katalysatorn sitter i motorn), och samma problem finns där.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Kee Visa inlägg
    Utan att förnärma någon nu, men det här verkar nästan som ett typfel på dessa gamla motorer. För jag antar vi pratar OG9-5 nu?

    Hos båda mina bilar har just de "vänstra" (från färdriktningen sett) pinnskruvarna gått av. Så även på en del bilder jag sett. Kanske är just de extra utsatta?
    Jodå, typfel kan man nog kalla det. Jag har bytt (eller snarare: låtit byta på verkstad) på min og9-5. Det var också vänstra hörnet som släppt. De gamla skruvarna borrades ur med en särskild borrigg, när man ändå var i farten byttes samtliga pinnskruvar och packningen.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Pinnskruvarna som håller grenröret är bara vanligt kolstål, med varmförzinkade låsmuttrar (mekanisk låsning). Hade man valt någonting bättre så hade förmodligen risken för trasiga skruvar varit mindre. Pinnskruvarna och muttrarna som håller turbon är dock rostfritt stål, pirat tenderar dock att vara vanligt stål, vilket givet temperaturen här knappast är lämpligt.

    Värmeutvidgningen gör att grenröret rör sig en del då det går från kallt till varmt och tillbaka, denna rörelse blir som störst vid de yttre cylindrarna varvid dessa pinnskruvar bör löpa störst risk för brott.

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Säker på att det blir bättre med något annat än kolstål i grenrörets pinnbultar?

    Det är ju inte styrkan i sig som är problemet, utan temperaturpåfrestningar, jag antar framför allt temperaturcyklingen där matchning av utvidgningskoefficienter bör vara A & O. Och aluminiumet i topplocket (som kyler) bör göra att temperaturgradienten på pinnbultarna vid hög last bör vara hemsk, kolstål trodde jag tillhörde de snällare materialen i dessa fall. Men jag kan ha fel.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Högre styrka och seghet i kombination med bättre korrosionsmotstånd vid förhöjda temperaturer minskar tillväxten av sprickor, samma anledningar som gör att grenröret i sig inte är tillverkat av vanligt gjutjärn.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2016
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -

    Avdragen pinnskruv till grenrör OG 9-5 MY2009 2.3 Biopower

    I ett försök att felsöka en p0420 felkod sprayades såpvatten på alla skarvar runt turbo och avgasrör och avgassystemet trycksattes, det formades en hel del bubblor vid grenrörspackningen mellan topp och grenrör längst till vänster framifrån sett (närmast servopumpen). Happ tänkte jag, kanske bara någon mutter eller skruv som lossnat lite, kan ju vara värt att efterdra lite för att se om det blir tätt innan man river allting och byter grenrörspackning. Den vane saab-entusiasten som läser detta får nog en rysning vid det här laget, jag känner på muttern näst längst till vänster, den känns stum, känner på muttern allra längst till vänster, jo den verkar lös, toppen! vrider med låg kraft och nästan direkt känns ett "klick" och jag står med mutter, hylsa, bricka och ca 75% av pinnskruven i handen, resterande 25% sitter kvar i toppen så jag stänger huven och går in och lägger mig istället.

    Nästa dag, idag, har jag nu skruvat bort grenröret, "cobran" och alla övriga pinnskruvar. Planen framåt är att svetsa dit en mutter och hoppas på att pinnskruvsstumpen inte sitter så illa. Problemet är att det är trångt och det är troligen denna skruv man kommer åt sämst. Jag har övervägt att borra men det är ju lika trångt för det och det verkar behövas en vinkelväxel och jag vet inte om det finns plats för det.
    På de bifogade filerna syns det vilken pinnskruv det rör sig om samt en närbild där det syns att den gått av någon mm in i hålet samt att pinnskruven har en krater i sig offcenter som en borr nog gärna skulle leta sig till.

    Några tips eller alternativa ideer innan jag drar igång och sabbar min topp?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  13. #13
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Tankar/idéer/alternativ:

    Om man skall borra skruven är det väldigt dumt att inte göra det ordentligt. Har man för lite utrymme för att komma åt är risken att misslyckas större. Dvs det finns två alternativ.
    1) lossa så mycket av det som är i vägen att det blir enkelt att borra.
    2) lossa toppen och borra i en pelarborr.

    Om toppen är loss har man oxo alternativet att överlåta borrjobbet till proffs. Proffs kan snabbt och smidigt sätta in en ny gänga om det visar sig behövas.

    Att lossa toppen är en hel del skruvande. Men egentligen inget svårt. Bara demontera - fixa - montera. Antagligen lättare att lyckas med att göra många enkla moment än ett svårt riskabelt.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    borde gå bra att bygga på med en svets. Dessa skruvar brister inte för att de fastnar i toppen utan för att materialet är påverkat så jag har aldrig upplevt att det som är kvar i toppen sitter särskilt hårt om man väl får tag på det. Bygger man på lite med migsvets och till slut även får dit en mutter så lär den nog släppa utan problem. Värmen från svetsen ger ju dessutom extra hjälp. Det bör ju dock påpekas att man ska vara lite van med att svetsa. Hög ström och korta pulser så det verkligen smälter materialet. Kattskitar som bara hamnar utanpå i kallt tillstånd hjälper inte mycket.

    2 användare gillar detta inlägg



  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  16. #16
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Precis! Dessutom släpper spänningen i pinnskruven när den går av och då går den normalt lättare. Just i detta fallet så var en ju redan lös, så den skillnade är kanske inte lika stor. Jobbar man däremot med en hårt skruvad pinnskruv eller vanlig skruv från början så brukar dom släppa enkelt när den går av och spänningen minskar.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2016
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Tack alla för input, jag fortsätter då som planerat (så fort regnet ger sig)

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Jag drog nyss loss en grenrörs-bult som gått av.

    Eftersom bilen bara står så började jag med att ge den lite wd40 några dagar.

    Sedan knacka jag lite på toppen (centrum) av bulten med en körnare.

    Sedan borrade jag ett hål (minns ej vilken diameter storlek) kanske 4-5mm in i bulten.
    (Den hade gått av precis där grenrör och toppen möts)

    Letade en torx-bits som var snäppet större än borrhålet och slog in den och sedan skruvade jag bara ut bulten som var rätt lös.

    Jag använde mig av en liten borrmaskin som enkelt fick plats med fläktar borta.

    Hurvida detta funkar i ditt fall vet jag ej men att dela erfarenheter kan aldrig va fel. Jag har ej tillgång till svets.





    Skickat från min SM-A505FN via Tapatalk
    Senast redigerat av SkrotSaaben den 2021-10-06 klockan 12:44.

  19. #19
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Xzn bits är också svin bra för detta ändamål


    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Försök få tag på en vänsterborr innan du ger dig på att borra. En hylsa som hjälper till att centrera borren kan också vara bra lite beroende på hur det har gått sönder.

    Jag använde en av Boschs minsta borrskruvdragare för detta jobb.

    Passa på att byta alla pinnskruvar när du ändå håller på.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Byta grenrör på NG9-3 1,8t B207
    Av jan.l i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2021-09-17, 18:49
  2. Byta pinnskruv i hjulnav bak OG9-5
    Av hanshook i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2021-05-11, 19:16
  3. Pinnskruv till turbon mot grenrör
    Av smedsgarden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2019-11-24, 15:20
  4. Byta turbofläns och svetsbarhet grenrör OG9-5?
    Av J.K Nilsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-07-26, 16:24
  5. [LÖST] Problem att montera pinnskruv
    Av Hedley i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 18:03

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •