Sidan 16 av 23 FörstaFörsta ... 61415161718 ... SistaSista
Resultat 301 till 320 av 450

Ämne: Efter en tid med VW e-up

  1. #301
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Yttre hot tenderar att stärka sittande regering (man vet vad man har men inte vad man får) - S kommer antagligen att gå framåt rejält jämfört med valet 2018.

    Min gissning är att Magdalena kommer att sitta kvar i samma minoritetsregering, som bara behöver stöd av V och C för sin politik om MP och/eller L inte klarar 4%-spärren, för om proportionerna mellan blocken (4-5% övervikt rött+C) står sig så kommer MP att tappa sin vågmästarroll om L åker ut, utan det blir då C som blir ensam vågmästare.

    Det kan bli intressant, men spänningen blir nog inte på vem som blir statsminister.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #302
    Jag vill ju att Magdalena och Jimmie sätter sig ner och diskuterar. Det borde utmynna i en bra politik för Sverige men det kommer aldrig att ske.

  3. #303
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Nä, om S inte drivit gemensam politik med M sedan krigets samlingsregering lär S göra det ännu mindre med SD.

    Och jag tycker det är himla bra att det är så.

  4. #304
    Efter 3 800 mil med fabriksgarantin utgången så har jag fått ett tekniskt problem med min elbil. Ibland vill den inte ladda. Indikerar att bilen inte ligger i P och då startar inte laddningen trots att växelväljaren ligger i just P och det står också P i instrumenteringen. Lösningen är att starta bilen igen, rycka i växelväljaren lite och prova igen och då startar laddningen.

    VW vet om problemet som drabbar en del bilar. Det börjar så här sporadiskt och blir värre och värre. Jag får 70% rabatt på reservdelen så sluträkningen hade blivit 3 800 kr om jag inte haft maskinskadeförsäkring. Försäkringen tar kostnaden med för mig acceptabla 1 500 kr i självrisk. Hyrbil får jag också till låg kostnad från Folksam i två dygn. Lämnar bilen till VW på onsdag, de identifierar vad som är fel och beställer reservdelen och monterar den nästa dag. Som jag fattat det så är det en större svart switch under växelväljaren som ska bytas.

    Shit happens och försäkring är ju bra att ha.

  5. #305
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    För låg kvalité på elektromekaniska komponenter är ett gissel i nästan all elektronik. Förr användes plätering med ett förhållandevis tjockt skikt av guld. Först minskades tjockleken på guldet för att sänka tillverkningskostnaden. Kunde man minska förekomsten av porer så kunde man minska tjocklek och därmed mängden guld och ändå minimera kvalitetsförsämringen. För några decennier sedan förekom krav på teknisk livslängd på 40 år och ibland ännu längre för bl a militär utrustning. Krav på livslängd sänktes för vissa produkter (som jag råkar ha god kunskap om) till 20 år och något decennium senare till 10 år. För mycket av dagens hemelektronik så finns det inga sådana krav överhuvudtaget. Utan att veta så bedömer jag att många biltillverkare också saknar krav på teknisk livslängd. För vissa produkter som t ex datorer och mobiltelefoner har den tekniska utvecklingen gått så fort att de flesta byter prylar med bara några års intervall. Nu diskuteras att ställa vissa minimikrav på mobiltelefoner. Vad kan vara rimligt? Kanske 7 år för en telefon och 10 år för en PC. Min hemmaserver fyller 10 år i år och fungerar utmärkt. Jag tycker att 10 år minimum är ett högst rimligt krav även för en mobiltelefon. Det kommer att vara omöjligt med kontaktdon som de för USB som omöjliggör en tilllräckligt rubust konstruktion för 10 års livslängd.

    Mycket surr blev det om detta men det jag ville komma till är att ditt fel troligen ligger i ett kontaktdon som VW har betalt mindre än 10 kr för. Hur mycket debiterar dom för reservdelen? Att byta delen borde ta en halvtimme för den som har bytt den delen några gånger tidigare. VW borde skämmas och betala dig ersättning för problemet som dom orsakar dig.

    När jag bytte ISM (tändningslåset) i min ng9-3 så kostade reservdelen 1114 kr vilket jag tyckte var rimligt även om det är orimiligt hur mycket elektronik av låg kvalité som både den och de flesta nya bilar är nerlusade med. ISM innehåller ett kretskort med en processor och annan elektronik. Tillverkningskostnaden gissar jag ligger under 100 kr. Har VW krånglat till avkänningen av växelväljaren på liknande sätt så kanske delen kostar närmare 100 kr än 10 kr.

    Shit happens och försäkringarna blir allt dyrare.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #306
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    VW borde skämmas och betala dig ersättning för problemet som dom orsakar dig. .
    Lite skäms dom ju då det blir avdrag på 70% på reservdelen.

  7. #307
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jag har noll förtroende för VW.
    2004 köpte en kollega en helt ny Golf. Hon hann köra någon månad sen blev den stående på verkstad då hela ESP-systemet lade av. Visst, det fixades på garantin, men inte snyggt.
    Något år senare gick en lampa sönder i baklyset. Hon var på väg till verkstad, för i instruktionsboken stod endast "uppsök verkstad" under instruktionerna för att byta lampor.
    Jag vägrade tro på det och tittade efter och mycket riktigt stod det bara "besök verkstad" i instruktionsboken, men det var om möjligt ännu enklare än på en og9-5 att byta lampor. Lurendrejeri!
    Svägerskan hade en A4 2011. Hon sålde den för en vecka sen med 17000 mil på mätaren, med allvarlig rost i varenda plåtbit. På de åren hon haft den har den lagt av flera gånger varav en gång var de tvungna att byta toppen.
    Sen skall vi bara inte tala om alla skräckhistorier jag hört från polare som jobbar på verkstad.
    Nä, något från VW-koncernen blir det aldrig tal om.

  8. #308
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Ja, man blir bortskämd med kvalitén på Saabarna. Speciellt tidiga 9-5, synd bara att den rostar lite mycket (relativt 9000) i bakvagn och vid sidobalkarna.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #309
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Det blir intressant att se hur det går med alla elektrifierade drivsystem när de bilarna blir gamla. Verkstäderna har länge haft svårt att hitta kompetenta mekaniker för förbränningsmotorbilar. Minns VAG från slutet av 90-talet som hade enorma problem. Har inte hört så mycket de senaste åren p g a mycket hemarbete. Tidigare hörde jag mycket om problem med de flesta bilfabrikat i fikarummet på jobbet. Som han som skickade sin son att hämta A6:an från service och dom hade glömt att fylla bromsvätska efter att ha tömt systemet. Hur kommer dom att lyckas skaffa kompetenta reparatörer i tillräckligt antal som ska laga de elektrifierade bilarna? Jag tror mig veta svaret men det blir nog många snyftreportage framöver. När det gäller rost så verkar Audi har väldigt varierande motståndskraft. VW är mer konsekventa åt det negativa hållet. När det inte går att hålla Saabarna vid liv längre så blir det väldigt svårt att hitta någon bil som jag vill ha. Det lutar mest åt BMW men de producerar ju också mycket skräp. Vissa modeller har dock bra rostskydd som är en egenskap som jag värderar högt.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #310
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag har noll förtroende för VW.
    2004 köpte en kollega en helt ny Golf. Hon hann köra någon månad sen blev den stående på verkstad då hela ESP-systemet lade av. Visst, det fixades på garantin, men inte snyggt.
    Något år senare gick en lampa sönder i baklyset. Hon var på väg till verkstad, för i instruktionsboken stod endast "uppsök verkstad" under instruktionerna för att byta lampor.
    Jag vägrade tro på det och tittade efter och mycket riktigt stod det bara "besök verkstad" i instruktionsboken, men det var om möjligt ännu enklare än på en og9-5 att byta lampor. Lurendrejeri!
    Svägerskan hade en A4 2011. Hon sålde den för en vecka sen med 17000 mil på mätaren, med allvarlig rost i varenda plåtbit. På de åren hon haft den har den lagt av flera gånger varav en gång var de tvungna att byta toppen.
    Sen skall vi bara inte tala om alla skräckhistorier jag hört från polare som jobbar på verkstad.
    Nä, något från VW-koncernen blir det aldrig tal om.
    Anekdoter att jämföra med dem som kört VW i 50 år och är helnöjda. Man kan hitta missnöje oavsett bilmärke. Grannen vägrade köpa en Saab bara för att en 9-3 (tror jag att det var) var för trång för hans nära 2 meters längd. Prova en annan modell föreslog jag men icke, han hade bestämt sig för att Saab var skit. Inget bilmärke sticker ut vad gäller kvalité om man verkligen kollar. Inte ens Toyota och absolut inte Saab som hade varierande problem genom åren som jag själv upplevde med många Saab 9-5.

    Vad gäller VAG så är de faktiskt den största koncernen i hela världen vad gäller bilar och inte utan anledning. Och nu kommer dieselgate i en kommentar som ett brev på posten.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #311
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Elektrifiering kommer alldeles säkert att förändra bilmarknaden, vi har hittills knappt sett början. I dagsläget finns det bara Tesla, Polestar och diverse kineser som satsat fullt ut på elbilar. VW är de enda etablerade biltillverkare som verkar ha börjat röra sig rejält mot elbilar, men om man tittar på hur Tesla bygger bilar så har resten av världen en bra bit kvar.

    Jag ser det som att Tesla är bilvärldens Iphone, men jag väntar på bilvärldens Android. Dagsläget påminner lite om tiden direkt efter Iphone när alla andra tillverkare försökte bygga telefoner som uppfyllde samma checkboxar men saknades samma helhetsupplevelse. Och det är fascinerande att Tesla kunnat fortsatt att expandera till en av världens största biltillverkare utan att dra på sig ordentlig konkurrens.

    Så än så länge fortsätter jag med Saabarna och inväntar vad som erbjuds om några år - och något som inte är en SUV.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #312
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Det blir intressant att se hur det går med alla elektrifierade drivsystem när de bilarna blir gamla.
    Jag tror det är ganska förutsägbart eftersom eldrift har funnits länge länge. Elmotorer och kraftelektronik har funnits i många många decennier. Li-ion-batterier i drygt 2 decennier, så själva drivlinetekniken är mogen - det är bara att man stoppar in tekniken i en bil som är nytt. Det som kommer hända är:
    1. Li-ion batterierna tappar kapacitet med tiden, så en 10-20 år gammal bil kommer att ha tappat en påtaglig andel av räckvidden - något som kommer att återspegla sig i begagnatprislappen. Huruvida man gör sig besvär att byta ut till ett nytt/nyare/tredjeparts (det kommer såklart att finnas en begagnat- och tredjepartsmarknad, precis som det alltid gjort med reservdelar till våra förbränningsbilar) handlar främst om huruvida ägaren vill betala för den längre räckvidden eller inte. Är det andrabilen kanske det kvittar om den bara går 20 mil när den har några år på nacken?
    Själv är jag övertygad att SOH, state of health (d.v.s. batterikapacitet i procent av när bilen vad ny) kommer vara en mycket viktig parameter vid begagnatköp, viktigare än miltal.
    2. Elmotorerna med tillhörande kraftelektronik kommer hålla länge (kolla elloken på våra järnvägar!). Skulle man ha otur och de rasar innan karossen är sönderrostad är de billigare i inköp än motsvarande förbränningsmotor.

    Jag tror att det stora problemet för verkstäderna inte kommer vara att skola om mekanikerna, snarare att sysselsätta dem. Inga oljor, luftfilter och tändstift som ska bytas.

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #313
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg

    Jag tror att det stora problemet för verkstäderna inte kommer vara att skola om mekanikerna, snarare att sysselsätta dem. Inga oljor, luftfilter och tändstift som ska bytas.
    Nä, de får byta bromsar och leder istället. Bromsar för att bilarna tyngre, men också för att bromsarna används mindre (på grund av regenereringen) så de rostar fast, det har redan hänt på min Ampera: slut fram, sönderrostade bak.
    Tyngden sliter också på lederna.

  14. #314
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det där med tyngden beror nog huvudsakligen på att man inte byggt bilarna some elbiiar från grunden, här är en Tesla model 3 standard range plus 2019, tjänstevikt som en ng9-3 ungefär, 1674 kg: https://biluppgifter.se/fordon/XSS50G- 2019: https://biluppgifter.se/fordon/XSS50G

    Denna bör ha c:a 300 kg batteri, andra varianter kan ha batterier som väger 500 kg, men man kan vara fullständigt säker på att batterivikten går ner i takt med utvecklingen
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #315
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Nä, de får byta bromsar och leder istället. Bromsar för att bilarna tyngre, men också för att bromsarna används mindre (på grund av regenereringen) så de rostar fast, det har redan hänt på min Ampera: slut fram, sönderrostade bak.
    Tyngden sliter också på lederna.
    Absolut, de icke-drivlinerelaterade reparationerna och underhållet blir ju kvar även i framtiden och just bromsunderhåll lär öka. Men jag tror inte det ökade bromsunderhållet kommer kompensera mantimmarna som tidigare lades på underhållet av förbränningsmotorn (oljebyten, tändstift, kamremmar, filter, ...). Och jag tror inte att de tyngre bilarna kommer innebära fler (=mer mantimskrävande) reparationer av upphängningen - däremot blir det dyrare reparationer eftersom dämpare, bussningar, leder o.s.v. är av biffigare modell.

    MEB-plattformen (VAG-koncernens elbilar) har ju valt trumbromsar bak just för att hantera problematiken med bromsar som sällan motioneras. Det ska bli intressant om ett par år att se om det var ett bra eller dåligt val.

  16. #316
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jag tänkte ha utnyttjat bilprovningens utmärkta statistik för att se om min aning var rätt om att batteribilar gärna får nerslag på leder, men det visar sig att all sån statistik verkar bortplockad
    http://bilsmart.se som tydligen är efterföljaren till bilprovningens sida verkar inte vara uppdaterad på länge och är under uppbyggnad sen 2009 eller nått.

  17. #317
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Förresten, när det gäller underhåll av batteribilar så tillkommer en del batteri/inverter-kylande grejer samt ev. byte av den kylvätskan. Värmepumpar för kylning/värmning osv, filter för diverse andra saker (kupéfiltret lever). Visst försvinner en hel del grejer relaterat till förbränningsmotorn, men batteribilar har en hel del grejer som förbränningsmotorer inte har, och som högst troligen har, eller kommer få servicepunkter.
    Jag tror nog inte märkena har något intresse av att göra verkstäderna arbetslösa

  18. #318
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Ja, än så länge är det ju mest killgissningar, tiden lär ju utvisa vad som är bättre/sämre. Jag tänker att batteri- och kraftelektronikkylningen är att likställa komplexitetsmässigt med motorkylningen och därmed borde tarva ungefär samma underhåll. Enda frågetecknet är väl huruvida kylvätskan har andra krav på sig (dyrare?) p.g.a. eventuell kontakt med elektronik.

    Det ska bli intressant hur biltillverkarna hanterar servicekrav framöver. Koreanerna kör ju fortfarande 1år/1500mil på sina elbilar (vilket är hutlöst enligt mig) och VAG 2år/fria mil. Det kan ju bli en "skrämma bort kunder"-grej om man har mycket hårdare servicekrav än andra märken.

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #319
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    På min Ampera är det viktigt att kylvätskan till batteri och inverter (2 separata kretsar) antingen är GMs färdigblandade, eller att den blandas från koncentrat tillsammans med avjoniserat vatten, just på grund av att vätskan inte skall kunna leda ifall något går snett.

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #320
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Jag har alltid använt avjoniserat vatten i kylarvätskan till alla bilar och motorcyklar, men det kanske är ovanligt?

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

Liknande ämnen

  1. Svar: 54
    Senaste inlägg: 2017-10-16, 21:36
  2. [LÖST] Åtdragningmoment NG900 B2x4
    Av tuvor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •