Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 57 av 57

Ämne: En gubbes korta betraktelser om moderna bilar

  1. #41
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Från legendariske Bob Pease: https://www.electronicdesign.com/arc...r-stuff-anyhow

    (Hans död visade eventuellt också upp baksidan av att köra en (då) 40 år gammal bubbla, han körde utför ett stup i den, historien förtäljer dock inte om det var orsaken eller orsakat av. Om Bob Pease: https://www.autodesk.com/products/fu...-stuff-anyhow/)

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #42
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 938
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Varför skulle det kosta 40kkr att byta en kupévärmepump om/när den brakar? Var hämtar du den siffran ifrån?
    Från mitt emellan tummen och pekfingret, det var ett exempel.

    ..fast efter att ha sett kollegans horribla räkning efter att ha råkat köra över ett gupp med sin tesla så framstår min gissning som nästan billig i sammanhanget.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #43
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Kostnaderna för reparation av Tesla som är utanför garanti har inget att göra med vad som är normala underhållskostnader är för elbilar.

    Byt referensobjekt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #44
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Vi får väl se... jag skall hämta min Ampera till helgen

  5. #45
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 938
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Kostnaderna för reparation av Tesla som är utanför garanti har inget att göra med vad som är normala underhållskostnader är för elbilar.
    Är byte av luftvärmepump en normal underhållskostnad menar du ?

    tesla är väl dessutom afaik den vanligaste elbilen i dagsläget ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #46
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Hur får du det till att jag tycker att byte av luftvärmepump är (normalt) underhåll?

    Det är rätt känt att reparationskostnader (och reparationstider) på Tesla är helt frikopplat från vad reparationskostnaderna är på andra bilar, inklusive andra elbilar.

    När det gäller elbilar i prisklassen 100k, som Dacia Spring (som vid introduktionen förväntas kosta ~125kSEK efter subventioner) så kommer det naturligtvis inte att gå att ta 40k för en komponent i bilen, undantaget batteripacken. Och att man kommer att få dubbla räckvidden på bilar som Dacia Spring (i dagsläget 26,8 kWh / 23 mil WLTP) till samma pris inom några år är ingen vågad gissning.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #47
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    ..fast efter att ha sett kollegans horribla räkning efter att ha råkat köra över ett gupp med sin tesla så framstår min gissning som nästan billig i sammanhanget.
    Alla bilar som är dyra i inköp är har också höga reparationskostnader, så har det varit i alla tider. Det har inte med drivmedel att göra. Jag har en kollega med fräsig modern Porsche som fick hosta upp 70kkr för ett nytt avgassystem... Men då har ju avgassystemet rörliga luckor som öppnar sig för att ge extra "bröl" vid gaspådrag också, sådant är ju viktigt i den prisklassen. Självklart ska en Model S/X som kostar mer än en miljon i inköp ha sina reparationskostnader jämförda med bilar i samma prisklass.

    Att byta värmepump på en svensson-elbil bör kosta ungefär lika mycket som att laga ACn på en svensson-bil, det är ju en snarlik konstruktion. Typ 5-10kkr på verkstad, lite beroende på vad som har pajat. Och ungefär som en AC pajar den väl också efter en sisådär 15-20år, så det är i sammanhanget ingen kostnad att bråka om. Bara tändstiften och motoroljan är ju dyrare under samma tidsperiod på vilken förbränningsbil som helst...

  8. #48
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Alla bilar som är dyra i inköp är har också höga reparationskostnader, så har det varit i alla tider. Det har inte med drivmedel att göra.
    Så eftersom nya moderna bilar är dyrare i inköp än gamla beg Saabar finns antagligen hela förklaringen till prisskillnaden där.

    Fast många verkar tro att nya bilar inte går sönder lika ofta som gamla Saabar så att det mer än jämnar ut sig. Dvs att totala reparationskostnaden ändå är lägre för den moderna bilen.

    Så är det säkert ofta, utom naturligtvis för Saab 9000 som rent teoretiskt skulle vara superbillig att reparera. Om den mot förmodan får något fel. Hur det nu skulle kunna hända en bil utan dessa sk moderniteter vars främsta syfte tydligen är att irritera, orsaka problem och gå sönder. Så man tvingas köpa en ny bil fortast möjligt...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #49
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Den här tråden skall jag skicka till alla som kallar mig för gubbe!

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #50
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Bollman är en gubbe!

    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  11. #51
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Så eftersom nya moderna bilar är dyrare i inköp än gamla beg Saabar finns antagligen hela förklaringen till prisskillnaden där.

    Fast många verkar tro att nya bilar inte går sönder lika ofta som gamla Saabar så att det mer än jämnar ut sig. Dvs att totala reparationskostnaden ändå är lägre för den moderna bilen.
    Alla blir saliga på sin tro.

    Saab låg ju prismässigt strax under BMW och Audi när de var nya, men speciellt tidiga og9-5 låg betydligt bättre till kvalitetsmässigt än dem. Rätt underhållen fortsätter 9-5:an inte gå sönder ofta. Det förutsätter att man byte saker som blir utslitna, och när man har en horisont som inte är 10k mil utan 50k mil så får man inse att det blir tillkommande delar att anse som slitdelar, och behöver hållas uppsikt på vid service.

    Det enda allvarliga problemet jag har med att köra en gammal og9-5 är rost. Uppsidan är den goda tillförlitligheten och de låga kostnaderna.

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Så är det säkert ofta, utom naturligtvis för Saab 9000 som rent teoretiskt skulle vara superbillig att reparera. Om den mot förmodan får något fel. Hur det nu skulle kunna hända en bil utan dessa sk moderniteter vars främsta syfte tydligen är att irritera, orsaka problem och gå sönder. Så man tvingas köpa en ny bil fortast möjligt...
    Det är väl ändå ingen som påstår att någon bil är felfri? (Jag undantar någon som försökte påstå att nya Peugeoter var det, men men ...)

    Skillnaden att på en 9000 hamnar man sällan i situationen att något fel tömmer plånboken. Och min notan för mjukvaruuppdateringar på mina 9000 0:-, och jag förväntar mig att den så kommer att förbli. Dock räknar jag dock inte kostnaden för inköp av en CANUSB och en kabelvärva på skroten för att uppgradera ECU:er...

    Och med Saabarna (eller troligen de flesta äldre bilar - alla dock inte lika driftsäkra) har man råd att ha flera, så man kan välja bil efter humör. Och fortfarande få lägre totalkostnad.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #52
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 426
    Medlem#
    3020
    Angående Tesla så uttrycker man sig att en fantastisk teknisk produkt är det med mycket dålig kvalite på hopsättningen. Att den skall vara US producerad och då automatiskskt är taskig hopsättning.
    Grannen har köpt en Model 3 och det står att den är tillverkad i Kina? Volvo S90 tillverkade i Kina sägs ha bättre än EU tillverkade S90:or, så stämmer det om kvaliteten på en Tesla?
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  13. #53
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Problemet är att ingen tillverkare säljer sina fordon med kvalité i omtanke. Om man hittar en bil som kostar 350000:- men är villig att betala 700000:- för en exakt likadan bara med högre kvalité så finns inte den möjligheten. Köper man den dyrare så får man ännu mer krånglande elände, det gamla svenska lagom som saab/volvo var kända för fungerade inte att marknadsföra och därför är vi där vi är idag. Vi konsumenter vill inte ha kvalité helt enkelt.

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #54
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Kvalitet och kvalitet.. En Tesla som rullat 20000 mil har en "körtid" på sin värmepump på kanske 5 tusen timmar.
    En vanlig villavärmepump som går halva året kommer upp i detta på långt under 2 år.
    De flesta sådana värmepumpar har 8års garanti, men fungerar oftast felfritt i 15-20år.
    Poängen är att bilar har starkt begränsade livslängder, att överdimensionera elektronik eller pumpar för livslängder som motsvarar miljontals mil, är ju bara dumt.

  15. #55
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 938
    Medlem#
    12120
    tesla prenumererar på bottenplatserna i diverse kundnöjdhetsunderökningar angående kvalitet.

    Dock får man ju betänka att det är väldigt dyra bilar så då ställer folk högre krav, men det ska man ju också göra.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #56
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Sen är väl just affärsidén för alla biltillverkare numera att pengarna ska man dra in på eftermarknaden. Själva inköpspriset är bara en politisk konkurrensgrej och en positionering på marknaden. Därför SKA grejerna gå sönder hela tiden. Så här har det varit länge men har väl eskalerat de senaste 10-15 åren. Saab 9000 byggdes knappast efter denna affärsidé...
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  17. #57
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    De sista 15åren har jag köpt 4nya bilar, alla tyska utom en peugeot. Ägt dem i 4-5 år och 8000mil.
    Ingen av dem har haft ett enda fel eller problem. Min Opel behövde en liten rattcentrering, men det löste dem snabbt.
    Några säkerhetskampanjer på airbags och mjukvara bara, inget jag märkt något av.
    Ni som menar att moderna bilar har massa problem, vad är det för erfarenheter ni har av detta? Min enda erfarenhet av strul är mekanik och vakuumproblem på mercedes 190 -88, samt trasiga tändkasetter på saab 9-5 2002.

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Polisens moderna civilbilar...
    Av Fredrik / 1941 i forum Foto & film
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2016-04-11, 08:43
  2. Bilförsäkring hos Moderna Försäkringar, erfarenheter?
    Av SaabAero i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-10-23, 22:13
  3. Dagens Moderna Biltvättar
    Av Fawedde i forum Allmänt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2004-12-07, 02:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •