Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Ojämn gång, Motorlampa lyste förut, bromsservo ?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    17

    Ojämn gång, Motorlampa lyste förut, bromsservo ?

    Tjena!
    Tänkte rådfråga om ett problem jag har på min svärfars bil som är en Saab 9-5 2.0t. Det hela började med att motorlampan tändes. Men bilen går bra som den ska.

    Jag läste av med Tech2 och fick diagnosen att luft/vacum läckage, men det framkom inte var någonstans. Jag tog bort minuskabeln och motorlampan slutade att lysa. Efter bara ca 30min så började lampan att lysa igen.

    Jag fick till råd att byta det slangpaket och den backventil som går från bromsservot, jag bytte detta men ingen skillnad.

    Det som varit nu är att om jag står på tomgång "stilla" så ligger bilen på en jämn tomgång, pressar jag ner bromsen hårt mot golvet så rycker bilen till och sjunker ner i varv så den "nästan" dör. Den rycker till och så går den upp i varv igen.

    Härom dagen så skulle jag kolla oljan, märkte att motoroljan var låg i nivån, fyllde på olja i bilen och samtidigt som jag gjorde detta så tog jag bort minus kabeln igen för att släcka motorlampan.

    Nu har jag kört med bilen i 3 dagar, motorlampan tänds inte igen. men nu går den ryckigt på tomgång, den går oroligt på tomgång och om jag nu pressar ner bromspedalen hårt så går den helt plötsligt jämnare och bättre i tomgången.

    Jag förstår inte ett dugg ! Vad kan det vara för fel ?

    Dessutom har jag åkt med bilen och bromsat hårt, ABS systemet går i och motorlampan tänds inte.

    Kan allt detta bero på att bromsservot läcker ?

    Tacksam för alla tips jag kan få!

    Tack / Michael.

    Då jag inte är så van med att lägga inlägg i forum och dessutom inte har varit aktiv här på 100år känns det som så är jag tacksam för tips och råd för at få så mycket svar som möjligt.

    Omogna kommentarer eller andra korkade svar klarar jag mig utan.
    Aero... Lite mer än bara Saab!

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    Re: Ojämn gång, Motorlampa lyste förut, bromsservo ?

    Med risken för att bli kallad dum eller liknande så undrar jag om du innan byte av slangarna felsökte med hjälp startgas, drog åt alla slangklämmor på insugssidan (från luftburk till insug) eller liknande? Känns ju spontant som att motorstyret ansåg att det läckte luft där.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    20
    Medlem#
    10091

    Re: Ojämn gång, Motorlampa lyste förut, bromsservo ?

    jag skulle satsa på att kolla backventilen till vevhusventilationen. den sitter vid insuget på ventilkåpan, mkt vanligt att dessa spricker och läcker.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    17

    Re: Ojämn gång, Motorlampa lyste förut, bromsservo ?

    Tackar och bockar för era tips och råd.

    Jag har fått ett tips av Rolf Uhr som har Nordic att det troligtvis är membranet i bromsservot som läcker.

    Vet ju inte om det stämmer då jag kan för lite tyvärr.

    Jag har idag varit och köpt ett bromsservo på Karstorp Bildemontering. Fick betala 1000kr för detta och har en bekant som byter det åt mig.

    Men det känns ju surt om vi byter och det inte blir bra!
    Aero... Lite mer än bara Saab!

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    Re: Ojämn gång, Motorlampa lyste förut, bromsservo ?

    Inte helt ovanligt med trasiga membran i bromservon på 9-5 02-03. När dom läcker tillräckligt mycket hör man ett väsande i kupen, som tystnar något när man trycker på bromsen.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. 9 -5 med lysande motorlampa, då och då ryckig gång, fel = ?
    Av JörgenT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-04-20, 19:32
  2. saab 93 med ojämn tomgång och lysande motorlampa
    Av randyroxy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-26, 22:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •