Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 54

Ämne: Ryckig 9-3 2.0T BioPower -10

  1. #21
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 582
    Medlem#
    4156
    Hej.

    Nu innan jul fick frun upp "Begränsad prestanda - besök verkstad" eller liknande. Farthållaren slutade funka samt så misstänker jag som sagt att den inte gick för fullt (limp home). Försvann efter nästa omstart men var i alla fall och läste ut vad det var för något samt leta misständningar.

    Felkoden var "P2135" vilket vad jag kan förstå är spjällägesgivare? Verkade inte vara något fel på tändspolarna.

    Det vore faktiskt inte så långsökt med fel på gasspjäll/givare/gaspedal eller liknande för nu för tiden känns det ju faktiskt mer som "jojo-gasningar" på våran bil och inte så mycket egentliga ryckningar.

    Saab tyckte jag skulle prova åka några dagar med nollad felkod samt om de har varit och ruckat på någon kontakt få se om felet kommer tillbaka.

    Har ni några tankar om det? "Spjällägesgivare" - måste man byta hela spjällhuset då eller kan man byta givaren för sig?



    edit:

    Har lagt upp en liten film också som jag tog för någon vecka sedan men som jag inte fått upp förrä nu. Det beror lite vilken spelare ni har installerad på datorn hur den visas men rekommenderar att ni förstorar upp filmen så att ni ser turbonålen tydligt.

    Det intressanta är egentligen i början på filmen (var svårt att få med det på film) men ni kanske ser hur mätaren svajjar betydligt när jag försöker hålla jämn gas men att den villigt lägger sig på rött utan att svajja det minsta när jag ger full gas. Tyder kanske också på att det där med spjälläget kan vara tjuven?

    http://bornfromjets.se/ryckig.avi
    Senast redigerat av Kongo den 2013-12-28 klockan 13:36.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312 Visa inlägg
    Det låter precis som spridarfel, tankar du E85 i Stockholm med omnejd, och hade det i när du bytte spridarna, så är troligen spridarna trasiga igen.
    Blir nyfiken - vad är det med soppan runt Sthlm som sabbar spridarna?
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  3. #23
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    För mycket eller fel sort av färgämne i soppan gör att spridarna kleggar igen. Detta var väl vanligast i vissa områden och under vissa tider.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #24
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427
    Är inte alla Biopower lite tvekande under uppvärmningsfasen? Framför allt på min 9-5 med A20NFT så kan man se turbonålen åka lite jojo innan motorn blir varm. Jag störde mig ganska mycket på det innan jag fick i senaste mjukvaran. Då blev det mycket bättre (acceptabelt), men ryckningarna finns där fortfarande. Även på min 9-3X Biopower så kan man uppleva lite pulserande gaspådrag innan den är varm, men inte alls lika tydligt som i 9-5:an. Jag trodde det berodde på att T8 var mer utvecklat för E85 än vad Denso-styret i A20NFT är. När jag kör på bensin har jag inte märkt ryckningarna.
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  5. #25
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 582
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 NORDIC Visa inlägg
    Är inte alla Biopower lite tvekande under uppvärmningsfasen? Framför allt på min 9-5 med A20NFT så kan man se turbonålen åka lite jojo innan motorn blir varm. Jag störde mig ganska mycket på det innan jag fick i senaste mjukvaran. Då blev det mycket bättre (acceptabelt), men ryckningarna finns där fortfarande. Även på min 9-3X Biopower så kan man uppleva lite pulserande gaspådrag innan den är varm, men inte alls lika tydligt som i 9-5:an. Jag trodde det berodde på att T8 var mer utvecklat för E85 än vad Denso-styret i A20NFT är. När jag kör på bensin har jag inte märkt ryckningarna.
    Är säkert så att du har rätt i att de kan vara lite råa eller vad vi ska säga vid kallstart. Men i mitt fall:

    - har bilen inte alltid gjort så utan det har blivit så på senare tid (hann även med några vinterdagar med den förra vintern och då var den inte så).
    - åker mätaren jojo även vid varm motor på senare tid.
    - kör vi just nu på bensin (4e tanken).

    Däremot verkar den faktiskt liiite bättre nu efter besöket på Saab. Om det beror på att de ruckat på någon kontakt eller bara det att de nollat felkoden vet jag inte för nu är den tillbaka på att joja vid kall motor men inte så farligt alls faktiskt vid varm motor.

    Lutar väl åt att vi får byta det där spjällhuset ändå men skönt att hitta trolig felorsak och att det inte påverkar motorn så farligt (skulle kännas mer obehagligt om det skulle vara misständningar inblandat)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    För mycket eller fel sort av färgämne i soppan gör att spridarna kleggar igen. Detta var väl vanligast i vissa områden och under vissa tider.
    Aha, det där som var problem för typ 10 år sedan.. Har kört etanol sedan 2007 på 4 saabar o kör bara etanol - inga problem ännu så jag tror soppan är bra och behöver inte oroa mig - trots att jag tankar i sthlm.
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379
    Citat Ursprungligen postat av asppie Visa inlägg
    Jag har liknande fenomen på min 9-5 2,3t 05:a
    Det visar sig även vid stillastående, ex vid rödljus med D läget på växellåda i och foten på bromsen. Då börjar turbonålen och varvräknaren att fladdra och det känns som att bilen vill driva framåt även fast jag har foten medelhårt på bromsen. Har fått en massa tips om allt möjligt som det kan vara men de hetaste och mest frekventa tipsen är trots allt spjällhuset.
    Får iofs inte ihop den logiken med tanke på att bilen vill driva framåt fast jag har foten på bromsen. Verkar mer som att det är v-låds relaterat. Men det har många erfarna mekaniker avfärdat. Vad tror ni därute i landet..... ?
    Tillägg.... Enligt en mek på Saab så är en av pinbultarna av vid avgaslimpan/GRENRÖRET. Kan detta påverka att bilen går ojämt och ryckigt?
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  8. #28
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 582
    Medlem#
    4156
    Uppdatering: Bilen har satt felkod igen men försvann igen efter nästa omstart. Troligen är det samma som förra gången - alltså spällägesgivare.

    Är inbokad för byte av spjällhus på fredag så får vi se.

    Citat Ursprungligen postat av asppie Visa inlägg
    Tillägg.... Enligt en mek på Saab så är en av pinbultarna av vid avgaslimpan/GRENRÖRET. Kan detta påverka att bilen går ojämt och ryckigt?
    Mycket möjligt. Såvida bulten gör att det blir läckage. Å andra sidan borde kanske CE tändas med läckage?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379
    Citat Ursprungligen postat av Kongo Visa inlägg
    Uppdatering: Bilen har satt felkod igen men försvann igen efter nästa omstart. Troligen är det samma som förra gången - alltså spällägesgivare.

    Är inbokad för byte av spjällhus på fredag så får vi se.

    Mycket möjligt. Såvida bulten gör att det blir läckage. Å andra sidan borde kanske CE tändas med läckage?
    CE-lampan har inte lyst ngn gång.
    Men ett visst läckage finns, hörs vid kallstart ett litet pysande ljud
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  10. #30
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 582
    Medlem#
    4156
    Idag var bilen hos doktorn (Saab) och ÄNTLIGEN verkar problemet vara löst! (peppar, peppar).

    Verkar alltså som att bilen blev nöjd med ett nytt insug. Inga jojo-gasningar, ryckningar och "begränsad prestanda".

    Får se om det håller i sig men i alla fall i eftermiddag/kväll så gick den riktigt fint igen (glad).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #31
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    Insug? Spjällhus, antar jag eftersom du skrev det längre upp. Men det hör ju iofs till insuget...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  12. #32
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 582
    Medlem#
    4156
    Om jag inte förstått det fel så är det väl den här delen de har bytt, vad man nu har lust att kalla den.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  13. #33
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    Ett typiskt spjällhus!

    Gott att det verkar bra!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  14. #34
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 582
    Medlem#
    4156
    Japp. Bara att hålla tummarna att det håller i sig.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398
    Hmm. Min SS går inte helt bra, och jag bytte oxå spjällhus för något år sedan. Blev inte det minsta bättre.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  16. #36
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 582
    Medlem#
    4156
    Ska jag vara helt ärlig tror jag faktiskt inte att det var tokigt av oss att byta spridare heller. Misstänker att det var ett dubbelt problem för oss med både spridare OCH spjällhus var boven då bilen till en början upplevdes ryckig/hackig och senare mer som att den "jojo-gasade" och det var ju först då den också började sätta felkoder och meddela "begränsad prestanda" pga spjällägesgivare.

    Var ute idag med den också och är helnöjd med hur den går nu. (Dock kör vi fortfarande på bensin) Men inga som helst tendenser till varesig jojningar eller ryckningar. Tycker också att både tomgång och gasrespons blivit bättre/jämnare men det kanske är inbillning..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  17. #37
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    asppie> Har du ö.h.t läst dom senaste inläggen? Det där ifrågasatte jag 6 inlägg tillbaka och det är färdigutrett!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    asppie> Har du ö.h.t läst dom senaste inläggen? Det där ifrågasatte jag 6 inlägg tillbaka och det är färdigutrett!
    Sorry för repetitionen då ;-(
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  19. #39
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 263
    Medlem#
    3186
    Tyvärr mycket vanligt att spjällen blir dåliga, vissa har svajande effekt på lägre varv, andra får misständningar
    ///Mackanized
    Tillbaka

  20. #40
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581
    Gammal tråd men jag har samma problem i min 9-3X. Har bytt spjällhus och spolar, kört på bensin sista 4 månaderna. Jag funderar dock på om det är något med fyrhjulsdriften som hugger, känner av detta fenomen även när man rullar med kopplingen nedtryckt. Hugger i 0,5-1sek tills bilen går normalt igen, inga felkoder. Beställt ett servicekit till diffen med olja och filter så pumpen ibak ska få sig lite service. Någon annan som har förslag på problematiken?

    Marz

Liknande ämnen

  1. Ryckig SAAB 9-3 Biopower
    Av Garpen86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-02-15, 14:53
  2. Ryckig kall 9-5 BioPower
    Av Turbo_Danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2008-11-20, 11:04
  3. Ryckig start, 9-5 2.0t SC BioPower M07 med Automat
    Av Fredson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-18, 21:26
  4. Ryckig gång 9-5 Biopower
    Av mr_saab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 21:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •