Sidan 63 av 135 FörstaFörsta ... 1353616263646573113 ... SistaSista
Resultat 1 241 till 1 260 av 2694

Ämne: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

  1. #1241
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6329429

    Ett företag med namnet Panda New Energy registrerades i industrizonen Yanqing utanför Peking så sent som 14 september i år, och godkändes först för två dagar sedan, den 16 december. Enligt det offentliga företagsregistret hos Pekings myndighet för industri och handel står ett konsultföretag och ett investeringsföretag bakom det nybildade Panda New Energy.
    Vilken relation företaget Panda New Energy, som skrivit leveransavtal med Nevs om att inom fem år leverera 150 000 elbilar, har till Nevs grundare affärsmannen Jiang Dalong - som också kallar sig Kai Johan Jiang - är oklart.
    Det som slog mig direkt, som kanske ett fullkomligt ointressant sammanträffande, men ändå märkligt, var även namnet: Panda New Energy. Det är som bekant väldigt mycket "energi" i en del bolagsnamn, Nevs ägs av National Modern Energy Holdings tillsammans med något annat har jag för mig.

    Relationer är naturligtvis intressanta när man ska bedöma bl.a. risker.

  2. #1242
    Citat Ursprungligen postat av Johan S Visa inlägg
    Hej,

    Hur kan det vara intressant för en leasingföretag i Kina med en m/12 bilmodell som är konstruerad för bensinmotor och blir elkonverterand av ett märke/företag på randen till kk och som inte har en färdig produkt för elbilsmarkanden som säljs eller för den delen en organisation utöver Thn. Ett företag som säljer en bil som har ett arv av känslor(TuRbo, säkerhet, osv) som har ambitionen att säljas på nätet som vilken dussinprodukt som helst?!
    Torde finnas andra färdiga lösningar/produkter tillgängliga?!

    Jag kanske missar poängen med att köpa en gammal konstruktion för 670.000 kr, vad kostar en Tesla?!

    Men en sak är säkert att de har bra säljare som kränger 150.000 bilar (målade skal) till Kina för 100 miljarder, 670.000 kr/st!

    Mvh
    Johan

    Ps. Hörde nu att detta är ett ramavtal, dvs. inget som ens garanterar en bil såld. ds.
    Fel beträffande enhetspris. 100 000 000 000 / 250 000 = 400 000 SEK/fordon.

  3. #1243
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Miljarder hit och miljarder dit. Jag ser det som för varje krona som betalas ut i lön till människor folkbokförda i sverige kommer det in skatt och arbetsgivaravgifter. Således är det bra för sverige och framförallt för trollhättan i det korta perspektivet helt oavsett hur det blir sen.

    Att det på något sätt skulle kunna vara negativt har jag svårt att se.

    Sen ska man vara klar över att kinesiska staten har kontroll över alla affärer i landet. Således ligger rimligen kinesiska staten bakom både finansieringen av NEVS och beställning av fordon.
    Fredrik J

  4. #1244
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Um, så du tycker att det är vettig användning av skattepengar att ge bort dem till Hong Kong-snubben så länge de anställda vid NEVS får ut lön under tiden? Njaaaaaaa
    Dessutom, Kinesiska staten är ju inte direkt som Svenska staten. Jag betvivlar att de har de minsta dubier kring att blåsa NEVS på varenda krona.

  5. #1245
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Um, så du tycker att det är vettig användning av skattepengar att ge bort dem till Hong Kong-snubben så länge de anställda vid NEVS får ut lön under tiden? Njaaaaaaa
    Dessutom, Kinesiska staten är ju inte direkt som Svenska staten. Jag betvivlar att de har de minsta dubier kring att blåsa NEVS på varenda krona.
    Har NEVS fått skattepengar? Det måste jag ha missat. När då?
    Begriper du inte att kinesiska staten ligger bakom både köpet av Saabs konkursbo samt beställningen av 150000 elbilar?
    Fredrik J

  6. #1246
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Tja, NEVS anställda har ju även de fått ta del av den statliga lönegarantin under rekonstruktionen.
    Det har varit så många turer så jag minns snart inte längre vem som fått vilka pengar eller skulder avskrivna. KJJ har nog inte fått några direkta pengar från staten än, men det kan väl komma om regeringen med MP kommer vilja stödja elbilar, inget är omöjligt.
    Om Kinesiska staten bara ville ha fabriken för att bygga bilar för "internt bruk" så finns det väl ingen som helst anledning att hålla på på det här viset och fippla? Nä, nått skumt är det någonstans, bara att moderbolaget som äger NEVS är registrerat på Jungfruöarna luktar minst lika illa som Trustorhärvan.

    Jag har hittills inte sett ett enda hållbart argument för varför Kinas regering skulle vilja hälla ner fantasibelopp i bedagad teknik när man har pengar nog att köpa vad sjutton man vill. Någon baktanke finns och det är inte alls säkert att det är Kinesiska staten som står som garanter som alla tror. När jag nämnde KJJs namn så utbrast kollegan: "Sååå mycket Hong Kong!" och påpekade att i de där frizonerna som Hong Kong och framförallt Shenzhen är det tillåtet att vara mer råkapitalist än någon annanstans i världen.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #1247
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Men under tiden som kinesiska staten lovar sig själv miljarder finansieras verksamheten på stallbacka och arbetstillfällen skapas. Som sagt, jag har svårt att se något negativt.

    Nu vet jag inte om det har skett i NEVS fall men statlig lönegaranti ska normalt återbetalas om rekonstruktionen innebär att företaget inte går i konkurs.
    Fredrik J

  8. #1248
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Um, så du tycker att det är vettig användning av skattepengar att ge bort dem till Hong Kong-snubben så länge de anställda vid NEVS får ut lön under tiden? Njaaaaaaa
    Dessutom, Kinesiska staten är ju inte direkt som Svenska staten. Jag betvivlar att de har de minsta dubier kring att blåsa NEVS på varenda krona.
    Hong Kong-snubben???
    Menar du Kai Johan Jiang? Han är född i provinsen Shandong som ligger typ 19 timmars bilresa från Hong Kong. Han har dessutom pluggat på högskolan här i Västerås, bor i Sverige och pratar svenska.

    Vilka kronor är det kinesiska staten ska blåsa NEVS på menar du? De pengar de själva investerat? Ja det verkar ju vara oerhört genomtänkt sätt att tjäna stora pengar på. Dessutom väldigt snabbt...

    Förstår faktiskt inte alls vad det är du har emot att Kina satsar miljardbelopp i Sverige.
    Senast redigerat av Roger #2378 den 2015-12-19 klockan 00:11.

  9. #1249
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    66
    Numera så bor Johan i Kina igen och kör där en NG 95 som det bara finns 1 av i kina, specialbyggd i trollhättan åt honom.

  10. #1250
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Var skrev jag något om var han var född? Min kollega (med goda kunskaper om Kina) uttalade sig om att han betedde sig som en Hong Kong-bo.

    Det är säkert jättekul för Trollhättan allt det här, men jag håller mig ytterst skeptisk. Om det nu är "Kina" som står bakom det här så måste jag säga att de har ett förbannat konstigt sätt att driva affärer på för att vara en totalitär kommunistisk regim med 5-årsplaner. I ena fallet går de in med stora pengar via ett välkänt statligt företag och har en plan och får också något reellt ut av det (typ Volvo). I andra fall väljer de att låta en "bulvan" med ekonomisk bas i ett skatteparadis hatta runt med avtal hit och dit och fantasisummor här och där i åratal utan att de har fått skit för pengarna.

    Jag håller mig ytterst skeptisk till att de där pengarna någonsin skulle materialisera sig i någon större omfattning och att några signifikanta mängder bilar eller bilbyggsatser någonsin kommer lämna Stallbacka med slutdestination Kina.

    Något som gör det hela ännu mer skumt är uppgiften om att de skulle ha en Tesla-konkurrent tillgänglig inom 5 år. Det skall då ställas i relation till att världens största företag har fullkomligt dammsugat marknaden på kompetens inom elbilsvärlden de senaste åren och ännu inte släppt ett dyft. Men en minitillverkare på ruinens brant i en avlägsen del av världen som nyss prånglade 15 år gamla förbränningsmotorer de inte själva utvecklat skall inom 5 år kunna konkurrera med de främsta i branschen. Jojo.

  11. #1251
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Jag håller med bollman att det luktar lite konstigt om det hela. En sak hade varit om de köpt Saab vid första konkursen och hade fått med sig all erfaren personal som då jobbade där. Det hade inte minst på säkerhetssidan kunnat vara en bra investering eftersom kinesiska egna märken faller platt i sådana tester och därför har svårt att komma in på väst-marknaden. Men nu får de ju inte mkt till "know how-kapital". Så varför intresset för detta tomma Saab-skal?
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  12. #1252
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Något som gör det hela ännu mer skumt är uppgiften om att de skulle ha en Tesla-konkurrent tillgänglig inom 5 år. Det skall då ställas i relation till att världens största företag har fullkomligt dammsugat marknaden på kompetens inom elbilsvärlden de senaste åren och ännu inte släppt ett dyft.
    Anledningen till att det inte finns fler Teslakonkurrenter på marknaden beror på att affärsplanerna helt enkelt inte går ihop.

    Jag ser två alternativ:
    1. Tesla är ett så starkt varumärke att man har 100% av elbilsmarknaden bland dom som vill och kan spendera upp mot en miljon på en elbil. Man säljer 50000 Model S per år. Marknaden består av 50000 bilar/år. Alla som konkurrerar får dela på den volymen.
    2. Teslas varumärke är så svagt att bara de andra tillverkarna lanserar bilar kommer elbilskunderna strömma till och det finns chans att bilarna blir lönsamma.

    Jag tror att de övriga tillverkarna tror på alternativ 1 men följer utvecklingen noga.
    Fredrik J

  13. #1253
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Det skall ju bli väldigt intressant att se vad som händer med marknaden den dagen Apple nu släpper någon elbil, om någonsin. De har ju i vilket fall investerat duktigt med miljarder i projektet, så om inget kommer ut av det så kan vi nog anse att elbilsmarknaden inte kommer ta fart än på väldigt många år. Apple lyckas ju annars rätt bra med att skapa en marknad där man inte tror att det skulle finnas någon (jag tänker på applewatch, det känns otroligt konstigt att de lyckas sälja skitdyra miniräknarklockor som blir obosoleta varje år...)

  14. #1254
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Bilismen får ju ofta symbolisera roten till allt ont när det gäller luftföroreningar. Så fort man ska rapportera om Pekings dålig luftkvalitet visas det bilder på biltrafik som om det var där problemet ligger. Kinesernas dåliga luft beror på att man eldar kol i en på tok för stor utsträckning.
    Typiskt exempel. Peking har akuta problem med sin luftkvalitet och blir tvungna att stänga industrier. DI väljer att illustrera artikeln med en bild från en bilfabrik som om denna verksamhet är roten till problemet.

    Fredrik J

  15. #1255
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Fel beträffande enhetspris. 100 000 000 000 / 250 000 = 400 000 SEK/fordon.
    Hej,

    150.000 st 9-3 och 100.000 st andra elektriska fordon.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  16. #1256
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Vem är ägare till Panda New Energy och när startades det företaget?
    Hur står sig konkurrensen idag med en 93 med elmotor vs 2020, är den konkurrenskraftig då? Vilken produktutveckling finns hos övriga aktörer?

    Hur mycket pengar kommer att tillgodogöras i THN, 10.000 kr för en tom kaross, vad händer när tekniköverföringen är klar, vad ska THN göra då?
    Hur mycket förändringar krävs det att göra för att få 93 att säljas i Europa map krocksäkerhet, konvertering, batteri och ett konkurrenskraftigt pris?
    "Saabs" konsumentgrupp, är finns den i mellanklassbilar->mindrebil med elmotor i dag?

    Intressanta tankar på NyT? http://www.nyteknik.se/nyheter/fordo...cle3953905.ece
    Mvh
    Johan

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  17. #1257
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Johan S Visa inlägg
    Vem är ägare till Panda New Energy och när startades det företaget?
    Bra fråga! Har försökt hitta bolaget men har inte lyckats ännu. Finns en del bolag med både Panda och Energy i namnet men det närmsta jag hittat är detta och det kan inte vara rätt.

    Tycker det är rätt konstigt att inte NEVS kan precisera bättre vad beställningen innehåller och vad det är för bolag som lagt beställningen.
    Senast redigerat av Roger #2378 den 2015-12-21 klockan 14:00.

  18. #1258
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    I-panda är väl vad andra har länkat till?

  19. #1259
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Citat Ursprungligen postat av Johan S Visa inlägg
    Vem är ägare till Panda New Energy och när startades det företaget?
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Bra fråga!
    Mmm. Ett annat bolag startat av KJJ & co, kanske. Som kanske försöker kapa åt sig en marknadsandel i uthyrningsbranschen och samtidigt fånga in de subventioner som kinesiska staten sägs komma att ge. Man skulle kunna säga som Fredrik, oavsett vad de pysslar med därborta, så länge det inte är kriminellt, som för en tid ger arbetstillfällen och utvecklingsmöjligheter i och kring Trollhättan så är det bra. Men de har en förmåga att bete sig något märkligt ...

    Förresten damp detta ned.
    Nevs miljardaffär leder till tom adress i Peking
    https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6331450

  20. #1260
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Ah, han som inte hade pengar att driva NEVS, bra att det hittades några kronor då!

    Mvh
    Johan

    Citat Ursprungligen postat av Tripod Visa inlägg
    Mmm. Ett annat bolag startat av KJJ & co, kanske. Som kanske försöker kapa åt sig en marknadsandel i uthyrningsbranschen och samtidigt fånga in de subventioner som kinesiska staten sägs komma att ge. Man skulle kunna säga som Fredrik, oavsett vad de pysslar med därborta, så länge det inte är kriminellt, som för en tid ger arbetstillfällen och utvecklingsmöjligheter i och kring Trollhättan så är det bra. Men de har en förmåga att bete sig något märkligt ...

    Förresten damp detta ned.
    Nevs miljardaffär leder till tom adress i Peking
    https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6331450
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

Liknande ämnen

  1. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 14:14
  2. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 14:30
  3. Händelser och tankar från en polisbil...
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 01:13
  4. Intressanta synkringar OG9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •