Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Lossa deformationselementet 9000?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 547

    Lossa deformationselementet 9000?

    Nu har jag kommit så långt att alla 4 muttrarna som håller elementet är borta. Finns bakom vindrutetorkarmotor. Trodde i min enfald att nu var det bara att dra ut f*nskapet - men ack nej en ventilationskanal går rakt igenom. Den svarta cirkeln markerar öppningen där ventkanalen går på tvärsan. Nu är alltså frågan hur man enklast får bort kanalen? Någon som grottat med detta tidigare?

    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av csan Visa inlägg
    Nu har jag kommit så långt att alla 4 muttrarna som håller elementet är borta. Finns bakom vindrutetorkarmotor. Trodde i min enfald att nu var det bara att dra ut f*nskapet - men ack nej en ventilationskanal går rakt igenom. Den svarta cirkeln markerar öppningen där ventkanalen går på tvärsan. Nu är alltså frågan hur man enklast får bort kanalen? Någon som grottat med detta tidigare?

    Jag har inte grottat med den, men jag misstänker att den bara är att dra ut lite lätt från ventilationshuset, i EPC ser det inte ut att finnas några låsanordningar utan den ser ut att bara vara påtrycket på samma sätt som de andra ventilationsrören på 9000 som jag pillat på. Jag har för mig att jag av misstag lossat högersidans motsvarande rör och tryckt tillbaka det när jag hållt på och rotat bakom handskfackets elcentral.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 547
    Efter att ha bytt deformationselementet och rattlås/tändningslås så är bilen på rull igen. Det är ett h*lvetes skruvande för att få ordning på pryttlarna.

    MEN det är något som är knas i styrningen. Vid körning rakt fram allt lugnt men försöker jag svänga åt vänster - vrider ratten till klockan 10 ungefär märks ett tydligt motstånd i ratten precis som om något är skevt. Samma sak vid sväng åt höger.

    Vad mera är det som kan påverka styrningen?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av csan Visa inlägg
    Efter att ha bytt deformationselementet och rattlås/tändningslås så är bilen på rull igen. Det är ett h*lvetes skruvande för att få ordning på pryttlarna.

    MEN det är något som är knas i styrningen. Vid körning rakt fram allt lugnt men försöker jag svänga åt vänster - vrider ratten till klockan 10 ungefär märks ett tydligt motstånd i ratten precis som om något är skevt. Samma sak vid sväng åt höger.

    Vad mera är det som kan påverka styrningen?
    Finns en två leder ovanför styrväxeln, och sedan själva styrväxel, men i det senare fallet borde du få läckage om någon gjort åverkan där. Är teleskopdelen rak, är lagerbockarna bytta eller oskadda?

    En annan ide är om det går emot vid medbringaren för blinkersen.

    Om det tar emot bara lite svagt så kan det helt enkelt vara själva styrväxeln, den byte kugg i ungefär det där läget vilket är detekterbart om kuggväxeln är justerad för minimalt glapp, men man känner det normalt inte vid normal körning då det maskeras av sidokrafterna. Detta känns bara om man känner efter.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 547
    Det som är bytt är deformationselementet och rattlås/tändningslås. I båda delarna ingår axeldelar. Inköpta delar kommer från Signalen och Bilåtervinning i T-hättan. Kan aldrig tänka mig att de har skickat defekta delar. Motståndet är mycket kraftigt när man försöker svänga. Både när svängen påbörjas och när man ska "styra "tillbaks.
    Ligisterna lyckades aldrig knäcka rattlåset så våldet överfördes till deformationselementet. Tycker det är konstigt om krafterna skulle fortplantat sig längre ned.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av csan Visa inlägg
    Det som är bytt är deformationselementet och rattlås/tändningslås. I båda delarna ingår axeldelar. Inköpta delar kommer från Signalen och Bilåtervinning i T-hättan. Kan aldrig tänka mig att de har skickat defekta delar. Motståndet är mycket kraftigt när man försöker svänga. Både när svängen påbörjas och när man ska "styra "tillbaks.
    Ligisterna lyckades aldrig knäcka rattlåset så våldet överfördes till deformationselementet. Tycker det är konstigt om krafterna skulle fortplantat sig längre ned.
    Ok, har du kontrollerat knutarna, om du känner med fingrarna på knutarna samtidigt som du försöker vrida på ratten borde du kunna lista ut vad som tar emot.

    Annars är det väl bara att demontera och titta på delarna, och se vad som är fel.

    Kan det vara så att de delvis lyckats kröka några sprintar i knutarna eller dra ut axeln ur styrväxeln? Om du vrider runt ratten från vänster till höger, var tar det emot? Samma på alla rattvarv och/eller bara kl 10 och kl 2? Är servoverkan normal?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 547
    När ligisterna försökte knäcka rattlåset överfördes krafterna till deformationselementet med påföljd att elementet blev kraftigt snett och vint. I och med att elementet tog upp kraften är jag fundersam över hur något längre ned skulle ha skadats. Rattstången består i huvudsak av 4 delar: Rattlås/tändningslås - Deformationselementet med tillhörande axelsegment - knutkors - Mellanaxel(enigt EPC). Delarna kan knappast sättas ihop mer än på ett sätt - det är bara straight forward.
    Nu har jag skruvat styrning i 4 dagar(det är en h*lvetes massa delar som måste bort innan man kommer åt deformationselementet). Det är uteslutet att jag skruvar isär allt igen innan jag har konstaterat var felet ligger. Kan även mellanaxeln blivit knäckt/böjd? (Delen närmast torpeden)
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av csan Visa inlägg
    När ligisterna försökte knäcka rattlåset överfördes krafterna till deformationselementet med påföljd att elementet blev kraftigt snett och vint. I och med att elementet tog upp kraften är jag fundersam över hur något längre ned skulle ha skadats. Rattstången består i huvudsak av 4 delar: Rattlås/tändningslås - Deformationselementet med tillhörande axelsegment - knutkors - Mellanaxel(enigt EPC). Delarna kan knappast sättas ihop mer än på ett sätt - det är bara straight forward.
    Nu har jag skruvat styrning i 4 dagar(det är en h*lvetes massa delar som måste bort innan man kommer åt deformationselementet). Det är uteslutet att jag skruvar isär allt igen innan jag har konstaterat var felet ligger. Kan även mellanaxeln blivit knäckt/böjd? (Delen närmast torpeden)
    Om man bräcker på deformationselementet så är det stor risk för att du även får en kraft som drar ratten uppåt i och med att plåtarna viker sig.

    Det sitter ett knutkors till precis på styrväxeln också - mellanaxeln har knutkors i båda ändarna. Sitter bakom gummidamasken: http://www.jimellissaabparts.com/sho...roduct=3210485

    Har du tittat under på styrväxeln om det ser konstigt ut där?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 547
    Felet hittat! Det övre knutkorset på mellan axeln har inget fixt läge i axiell led. När jag monterade ihop så tryckte jag ned knutkorset i "botten" på mellanaxelns tapp. Detta medförde att en skänkel vid rotation kom i kläm. Jag lossade nedre låsbulten på knutkorset och tryckte upp knutkorset någon centimeter. Nu verkar det gå fritt och skänkeln kan gå fritt varvet runt utan att komma i kläm. Bra att veta om man nu skulle åka på att byta deformationselementet. Men det är ett h*vete att lossa alla prylar innan man kommer åt allting.

    Tillsvidare skruvar jag bort ratten på kvällen tills jag skaffat rattkrycka och installerat larm. Larmet kommer bestå av 3 signalkällor.
    1) Dubbla starktonhorn i grillen.
    2) Sirén ( gärna >120db ) i nackstödet på förarstolen.
    3) Sirén (125 - 130db) monterad under skuffen.
    Senast redigerat av csan den 2015-09-11 klockan 16:52.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

Liknande ämnen

  1. Lossa stötfångare bak 9000 cse
    Av anze i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-08-05, 09:25
  2. Hur lossa nackstöd på 9000?
    Av Matte J i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-04-04, 16:39
  3. Lossa Oljetråg 9000
    Av Aero-Sundorf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-07-04, 13:11
  4. Hur lossa backspegelglaset? 9000 cse -94
    Av Brainy i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-02, 15:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •