Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Maptun eller Hirsch OG9-5 Automat

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -

    Maptun eller Hirsch OG9-5 Automat

    Hej alla,

    Jag tänkte trimma med steg 1 (jag vet att det diskuterats mycket och ofta i olika trådar) men jag vill veta vad NI tycker i februari 2019 när solen skiner!!!

    Saab 95 snikversion SC 2,0t aut 2003, 10400 mil

    Vad hade ni valt?

    Hirsch 210 hp, kostnad 10k (går ej avprogrammera på egen hand)

    Maptun 240 hk biopower konvertering ink maptuner x kostnad ca 10 k

    Nordic?

    Tacksam för svar
    Erik

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    400
    Medlem#
    10015
    Kanske ska jämföra Steg 1 på bägge?
    Hirsch är ju endast mjukvara.
    Men 240 programmet som du nämner är ju med nya spridare osv, så lite felaktigt att jämföra kan jag tycka,

    Då hade jag jämfört Steg 1. Och personligen hade jag tagit bara bensin, annars om du börjar köra etanol kan de slita på slangarna rätt bra, då dem ej är "vana" vid det.

    Sen är det knappt lönande med etanol, i mitt tycke, har biopower, men kör iofs etanol på sommaren,

    Men du får samma effekt på bensin som etanol på steg 1 biopower.

    Sen för dem ska vara mer jämförbara hade jag kört låne Maptuner x, då hamnar du på ca 4200kr


    Men om jag ej minns fel har Hirsch halva priset på äldre programvaror?
    Kan vara värt att kolla upp,
    För Hirsch är Hirsch, och det är godkänt iaf

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Hej,

    ja du har rätt i att det är nya spridare också och valde att räkna in maptuner-köpet som uppvägning jäntemot Hirsch. Jag har pratat med Maptun och även de säger att lånemaptunern funkar likabra, (tänkte dock det kunde vara bra att ha själva dosan i bilen, ifall det blir problem med mjukvaran osv.

    Tack för input gällande bensin och etanol, ska kanske köra på maptuner bensin då men enbart 225 uppgraderingen?

    Gällande Hirsch talade jag med en återförsäljare av IPRO i stockholmsområdet idag, och de angav först 5k som pris men efter att de kontaktat hirsch så gällde "nya" prislistor och då landade det på 10k... . Ska kolla med några fler ÅF. Hade 5k gällt hade jag slagit till direkt på Hirsch..

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Jag rekommenderar Maptun verkligen klockrena

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Lågmilare Visa inlägg
    Hej,

    ja du har rätt i att det är nya spridare också och valde att räkna in maptuner-köpet som uppvägning jäntemot Hirsch. Jag har pratat med Maptun och även de säger att lånemaptunern funkar likabra, (tänkte dock det kunde vara bra att ha själva dosan i bilen, ifall det blir problem med mjukvaran osv.

    Tack för input gällande bensin och etanol, ska kanske köra på maptuner bensin då men enbart 225 uppgraderingen?

    Gällande Hirsch talade jag med en återförsäljare av IPRO i stockholmsområdet idag, och de angav först 5k som pris men efter att de kontaktat hirsch så gällde "nya" prislistor och då landade det på 10k... . Ska kolla med några fler ÅF. Hade 5k gällt hade jag slagit till direkt på Hirsch..
    Ser ingen anledning att välja ett bensin-trim framför BioPower stegen. Hirsch ger idag inga egentliga fördelar, hade bilen varit nyare så hade det ju varit en sak men nu talar vi om en 16 år gammal bil från en tillverkare som inte finns kvar.

    Du kanske även ska fundera över om du verkligen behöver en köp MaptunerX? Väljer du 240 hk kittet så måste man byta spridare och då kan du ändå inte lägga tillbaka originalmjukvaran utan att byta spridare igen så det gör man ju inte så ofta.

    Sedan har ju en annan lite tur som råkar bo i en stad med en etanolfabrik som säljer E85 för under 10 kronor litern... blir skaplig skillnad mot bensin för 15 kr litern.

    3 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Ser ingen anledning att välja ett bensin-trim framför BioPower stegen. Hirsch ger idag inga egentliga fördelar, hade bilen varit nyare så hade det ju varit en sak men nu talar vi om en 16 år gammal bil från en tillverkare som inte finns kvar.

    Du kanske även ska fundera över om du verkligen behöver en köp MaptunerX? Väljer du 240 hk kittet så måste man byta spridare och då kan du ändå inte lägga tillbaka originalmjukvaran utan att byta spridare igen så det gör man ju inte så ofta.

    Sedan har ju en annan lite tur som råkar bo i en stad med en etanolfabrik som säljer E85 för under 10 kronor litern... blir skaplig skillnad mot bensin för 15 kr litern.
    Say what? Den fetade biten får du gärna berätta mer om.. (Ursäkta OT)

    3 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Blev ju nyfiken och var givetvis tvungen att åka och kika, och mycket riktigt..

    4 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Tack för alla svar, och @saabjohan det har du rätt i kör på lånetunern istället då, har ni några rekommendationer på serviceintervall när man kör etanol? 500 mil eller?

  9. #9
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Människor säger 1000. Om du har bil med bränslefilter du kommer åt lätt så byt det efter 500mil. Etanolen brukar lösa upp skit i tanken och lite överallt

    /Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  10. #10
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Biltillverkare rekommenderar oljeservice på etanolbilar efter halva intervallet jämfört med rena bensinare. Så halvera halva ditt normala bytesintervall så ligger du nog rätt...
    /Johan

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Okej tack alla för värdefull input! Får fundera över etanolen...

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Lågmilare Visa inlägg
    Tack för alla svar, och @saabjohan det har du rätt i kör på lånetunern istället då, har ni några rekommendationer på serviceintervall när man kör etanol? 500 mil eller?
    Du klarar dig med 1000 mils intervaller. När man satte intervallerna för BioPower bilarna så var man väldigt konservativ eftersom man saknade data. Som Saab själva påpekade så sjunker oljans bastal bara något snabbare på etanol och det motiverar egentligen inte en halvering av serviceintervallerna.

    Bränsleutspädningen av oljan kan bli ganska hög om man gör många kallstarter på E85 utan att låta motorn gå varm och att ha marginaler mot det var väl främsta anledningen till att man sänkte intervallerna så som man gjorde.

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    125
    Medlem#
    13223

    Maptun steg 1 är kul

    Har som mångårig Saab-ägare varit skeptisk till trimning av originalet (vilket kanske är lite gubbvarning i sig). Har med tiden läst en hel del om andras erfarenheter av de välkända trimprodukterna. Så till sist, för en månad sedan, tänkte jag "vore det inte spännande att kicka upp de 150 hk i den gamla 2.0t med Maptun steg 1 och se hur det funkar?"

    Sagt och gjort, beställde och tankade in ny mjukvara: allt fungerade utan problem. Kör oftast lugnt, och visst blev det roligare att köra – och speciellt att trycka till lite ibland. Bytte i samband med det till en Aero-ratt (den med perforerat läder). Och det gav förstås några ytterligare hästar extra. Hustrun kör oftast den bilen och hon konstaterade också att den blivit piggare. Så nu drar hon också på ibland...

    Som ni ser är detta ett "dela med sig av något med Saab som man blir glad av"-inlägg. Antar att man får skriva sådana också.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

  14. #14
    Ni som beställt hem Maptun, har ni besvärat er att ansluta en batteriladdare under installationen? Känns överflödigt må jag säga, även om deras instruktion säger att man ska det.

  15. #15
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Vad uppdaterar du med?

    Är du osäker så är det väl lika bra.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  16. #16
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Gällande batteriladdare, med tanke på hur mkt problem det blir att fixa om det skiter sig under programmering om spänningen faller med troligen oanvändbar t7 box som resultat. Det kräver lite "expert" hjälp för att funka igen. Så vill du ha ett enkelt liv använd batteriladdare.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  17. #17
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    125
    Medlem#
    13223
    Citat Ursprungligen postat av OrebroJohn Visa inlägg
    Ni som beställt hem Maptun, har ni besvärat er att ansluta en batteriladdare under installationen? Känns överflödigt må jag säga, även om deras instruktion säger att man ska det.
    Uppdaterade med Maptuner 1.0. De åtgärder man ska göra (plocka ut säkring till fläkten, stänga av automatiskt halvljus, m m) syftar förstås till att hålla nere strömförbrukningen. Uppdateringen tog c:a 30 minuter och om man har ett dåligt batteri och/eller en okänd förbrukare någonstans finns ju en risk att det kan bli kritiskt. I likhet med Mr_SunBears tanke valde jag att ha ett enkelt liv och köra med batteriladdare. Tidigare har jag gjort en fast installation av en ComfortConnect batteriladdarkontakt kopplad till batteriet, så nu fick den också komma till användning.
    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

  18. #18
    Rimligt,
    Här var jag något otydlig. Har en 9-3 MY11, dvs t8. Tänker ändå som Mr_SunBears att det kanske är att riskera lite väl mycket att inte plugga in en laddare?
    Har beställt och inväntar leverans i veckan.

    - - - Uppdaterad - - -

    Det vill säga med en MaptunX


    Uppdatering.
    Moderator har poängterat det orimliga i att ställa frågan i en tråd som handlar om Trionic7. Ber om ursäkt för det.
    Senast redigerat av OrebroJohn den 2021-04-18 klockan 22:37. Anledning: Förtydligande

  19. #19
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    När jag köpte V6an så körde jag 1mil, sen stannade vi och uppdaterade den med MaptunerX. Tar ju bara någon minut då.

    Med T7 så har jag kört med startkablar om can-kabel inte varit installerad.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Nordic, Maptun, Hirsch eller något annat till 9-3 SC -08 1,8 BP
    Av delofson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2016-03-21, 08:01
  2. [LÖST] Steg 1, Nordic, Hirsch eller Maptun OG9-3 Aero
    Av Henriklof i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2014-09-24, 20:29
  3. Råd, steg 1: Hirsch, Nordic eller Maptun?
    Av Teufelschlumpf-79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2014-07-07, 00:18
  4. Maptun vs Hirsch 1,9 TTiD
    Av mycar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-01-26, 13:18
  5. Hirsch eller Maptun?
    Av MrSlook i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-30, 15:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •