Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Rådfråga SAAB 9000, Powerflex, Bilstein/Koni

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501

    Rådfråga SAAB 9000, Powerflex, Bilstein/Koni

    Kommer att beställa hem lite nya chassidelar till mitt 9000 Aero bygge inom snar framtid.

    Jag skulle dock vilja ha lite vägledning till vad jag bör satsa på.
    Just nu håller jag på med bakvagnen, där tänkte jag byta ut alla bussningar mot Powerflex, men enl Speedparts finns det bara krängningshämmarbussning och momentstagsbussning, har för mig att jag sett ytterligare bussningar någonstans??

    Kör man på originalbussningar på resterade positioner?

    Ang stötdämpare vad bör jag satsa på? Har kikat på koni och bilstein, enl rekommendation ska man köra B8 bak om bilen ska sänkas, dessa verkar inte finnas utan det är B6 man fåt lov att köra med. Tydligen är stången längre på B6 och riskerar att bottna?

    Fram måste koni modifieras för att passa, dock inget jag är nervös över.

    Ös på med förslag och rekommendationer!!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Det finns och har bara funnits B6 till 9000. Har inte hört eller sett några sådana som bottnat.

    Det går att få Koni hårdare än Bilstein, men det är kanske inte det du är ute efter? Frågan är vad som finns att köpa. Det verkade vara rätt dåligt utbud både på Koni och Bilstein sist jag kollade. Restnoterat hos flera återförsäljare.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Det finns och har bara funnits B6 till 9000. Har inte hört eller sett några sådana som bottnat.

    Det går att få Koni hårdare än Bilstein, men det är kanske inte det du är ute efter? Frågan är vad som finns att köpa. Det verkade vara rätt dåligt utbud både på Koni och Bilstein sist jag kollade. Restnoterat hos flera återförsäljare.
    B6 finns på lager hos både Speedparts och Maptun, fram är det slut i lager hos maptun och beställningsvara hos Speedparts.

    Är de likvärdiga förutom att Koni verkar kunna gå att ställa hårdare? Den stora skillnaden är den?
    Senast redigerat av Jimmu den 2019-06-13 klockan 16:15.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Du ska bara byta dämpare bak?

    Ja, de är rätt likvärdiga annars.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Du ska bara byta dämpare bak?

    Ja, de är rätt likvärdiga annars.
    Då får det nog bli bilstein
    Alla fyra runtom samt fjädrar kommer att bytas ut, det är just nu bak som är högaktuellt, då bakaxeln kommer att lämnas iväg på blästringen nästa vecka, efter det ska den lackas sen är det bara att montera tillbaka allt

  6. #6
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005
    Jag har funderat en hel del kring bakvagnen på 9000 och jag tror att byta alla bussningar mot hårdare är en dålig ide'. I och med att axeln är stel så kan den inte vrida sig, och vid krängning så påverkar momentstag och bärarmar axeln i olika riktning. Den främre bärarmsbussningen är gjord för att kunna flytta sig fram och tillbaka, den är "öppen" i längdsriktningen, vilket gör att axeln kan röra sig och kränga utan större brytningar. Dessutom finns det någon sorts passiv styrning inbyggd i geometrin till den. Detta är antagligen anledningen till varför det bara finns PF-bussningar till momentstagen. Och om man tänker efter, vilka krafter påverkar bakaxeln och hjulen bak? De hasar ju så att säga bara med? Det man vill kontrollera är antagligen krängning och att axeln följer vägbanan samt fixering i sidled. På min bil så har jag hårdare fjädrar, gula koni, grov krängningshämmare, hembygggt tvärstag med uniballs, PF i bakre fästet till momentstaget och den känns ganska bra i bakvagnen. Ingen överraskning när den släpper och den är lätt att kontrollera. Säger inte att detta är det bästa sättet att göra det på, men det verkar funka ungefär som jag tänkt mig. Kolla gärna i min projekttråd, länk i signaturen.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av smedsgarden Visa inlägg
    Jag har funderat en hel del kring bakvagnen på 9000 och jag tror att byta alla bussningar mot hårdare är en dålig ide'. I och med att axeln är stel så kan den inte vrida sig, och vid krängning så påverkar momentstag och bärarmar axeln i olika riktning. Den främre bärarmsbussningen är gjord för att kunna flytta sig fram och tillbaka, den är "öppen" i längdsriktningen, vilket gör att axeln kan röra sig och kränga utan större brytningar. Dessutom finns det någon sorts passiv styrning inbyggd i geometrin till den. Detta är antagligen anledningen till varför det bara finns PF-bussningar till momentstagen. Och om man tänker efter, vilka krafter påverkar bakaxeln och hjulen bak? De hasar ju så att säga bara med? Det man vill kontrollera är antagligen krängning och att axeln följer vägbanan samt fixering i sidled. På min bil så har jag hårdare fjädrar, gula koni, grov krängningshämmare, hembygggt tvärstag med uniballs, PF i bakre fästet till momentstaget och den känns ganska bra i bakvagnen. Ingen överraskning när den släpper och den är lätt att kontrollera. Säger inte att detta är det bästa sättet att göra det på, men det verkar funka ungefär som jag tänkt mig. Kolla gärna i min projekttråd, länk i signaturen.
    Mycket möjligt att du har en poäng där!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228
    Jag gjorde i ordning min bakvagn precis som du tänker göra för snart två år sen.
    Jag raggade upp en reservdels 9000, plockade bakvagnen, knackade bort den värsta rosten och lämnade sedan in på blästring och målning. Blev skitbra!

    Efter detta så bytte jag ut alla bussningar till polyuretan, de som inte fanns att köpa från Powerflex sortiment hade jag en som tillverkade åt mig.
    Jag köpte en polyuretanstång från UW elast som han svarvade till bussningar ifrån.

    Sedan var det ganska smidigt att helt enkelt bara byta bakvagn och ta ned den gamla och sätta dit den renoverade vilket gjordes på en kväll typ och man slapp att stå med nedplockad bakvagn i flera veckor.

    Jag bytte även till Bilstein B6/B8-stötdämpare. Som sagt så finns ju inte B8 till 9000 längre vilket är bra om bilen är sänkt och därför så hjälpte samma snubbe som svarvade bussningarna åt mig med att gänga upp kolvstången på B6-stötdämparna 4-5cm så de motsvarar B8 när en längre bit av änden på stötstången sticker in i bilen.

    Just nu försöker jag ta reda på vilka fjädrar jag bör byta till. För några år sen så bytte jag till några röda sänkfjädrar som sänker 40mm bak och dessa är just sänkfjädrar och inget annat för de är inte speciellt hårda vilket man märker tydligt nu när bilen är trimmad och den går som en orm på vägen när man försöker gasa på lite. Så några vettiga fjädrar som både sänker 40mm och dessutom är hårdare vore bra.
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

Liknande ämnen

  1. Koni eller Bilstein 9-3 SC?
    Av Stoffe #2959 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-09-06, 19:14
  2. Koni och Bilstein till 9000 Aero
    Av berg1993 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-07-07, 21:40
  3. Bilstein VS Koni på 9-5
    Av 170KJ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2008-02-26, 10:33
  4. Bilstein vs koni ?
    Av bargis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 21:59
  5. Bilstein VS Koni
    Av SuperFaCeR i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2005-10-07, 19:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •