Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Värdering och köptips 9-3 TTiD Aero

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Värdering och köptips 9-3 TTiD Aero

    Hej!

    Går i tankarna att köpa en 9-3 Ttid från 2008.
    Har aldrig tidigare ägt en Saab och skulle behöva lite tips på vad man bör titta på vid köp av denna modell.

    Bilen i fråga:
    https://www.blocket.se/vasternorrlan....htm?ca=10&w=3

    Är priset rimligt?

    Ringde bilhandlaren och kollade upp service boken, skulle tydligen vara servad enligt bok och kamren + vattenpump bytt vid ca 14.000mil.

    Har en bit att åka till denna handlare, så vill gärna ha mer kött på benen innan så att säga (om det ens är värt att åka och kolla på den)

    Mvh Dee1dee1

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    TTiD är en trevlig maskin & i det stora hela fungerar riktigt bra. Jag har 3st TTiD i familjen som inte direkt vållar några stora bekymmer i jämförelse med andra motorer.

    Som vanligt med alla bilar & motorer finns det några grejer att kolla efter. Olika bilar har olika historik.

    TTiD har en Eberspächer D5WS dieselvärmare. Kontrollera så den fungerar. Styrenheten brukar kunna ge upp på dessa värmare (oavsett bilfabrikat de är monterade i) p.g.a. värme-kyla cyklingarna som skapar "kallödningar".

    Kontrollera så flexen som sitter i framröret/downpipen framför DPF/partikelfiltret är hel. När den ger upp & läcker, då blir det svart på utsidan av flexen & läckage kan leda till att partikelfiltret sätter igen (samt att besiktningen inte gillar det).

    Doftar det glykol under huven när motorn är varm, kan det vara plastkåpan till EGR-kylaren som är trasig.

    Tryckslangen som går från IC till Insug (parallellt med batteriet) brukar kunna spricka.

    Batteriets pluskabel brukar kunna börja "glappa/lossa" i krimpningen till polskon (den bakre/närmast föraren). Då blir det värme där som gör att krympslangens lim smälter ut. Då kan det bli svårstartat & det laddar sämre.

    Är kamrem & vattenpump bytt så är det ju bra.

    Finns säkert några fler saker som är sk. "typfel". Men rent allmänt så brukar man ju kolla AC, chassie, bromsar, däck, rost, elektronik, m.m. precis som på vilken annan bil som helst.
    Senast redigerat av Fredrik / 1941 den 2019-06-01 klockan 18:11.

  3. #3
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Jag köpte mig en TTid aero för exakt 1 år sedan. Har sen dess kört 3000 mil med den.
    Och har aldrig tidigare ägt en Saab med så mycket problem och strul som TTidn.

    Då har jag plöjt igenom hela modellskaran från OG900 och uppåt.

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Ja bilar är individer.

    Jag har ju 3st & de två jag haft längst har inte vållat några större problem, mer än normalt servande som vilken annan bil som helst. Den jag köpte i fjol för pendeländamål har gått ca 3500mil sedan dess & var inte så väl omhändertagen av tidigare ägare, så den har jag fixat lite med, vilket jag var beredd på, men inte något specifikt konstigt mer än det svårfelsökta tjutandet/visslandet vid acceleration, som visade sig vara flexen i downpipen som var trasig & läckte.

    Vad innebär "problem och strul" för dig?

  5. #5
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Ja bilar är individer.

    Jag har ju 3st & de två jag haft längst har inte vållat några större problem, mer än normalt servande som vilken annan bil som helst. Den jag köpte i fjol för pendeländamål har gått ca 3500mil sedan dess & var inte så väl omhändertagen av tidigare ägare, så den har jag fixat lite med, vilket jag var beredd på, men inte något specifikt konstigt mer än det svårfelsökta tjutandet/visslandet vid acceleration, som visade sig vara flexen i downpipen som var trasig & läckte.

    Vad innebär "problem och strul" för dig?
    Saker som går sönder som kräver mycket jobb tidsmässigt eller kostar mycket att reparera.
    Jämför man med min gamla 9-5 2.3t 05a som gått som pendlarbil så kan man nog klassa allt som problem och strul. För den bara gick och gick med byte av olja + oljefilter, och ibland luftfilter och stift.
    Och då har den gått mycket mer än dubbelt så mycket som TTidn gjort i min ägo.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Låter väldigt lovande att det är en trevlig maskin. Är även den bilden som jag målat upp. Alla bilmodeller har ju givetvis sina fel och brister..

    Tackar ödmjukast för dina tips och råd inför kommande köp Fredrik.

    Är det standard med dieselvärmare på dom svensk sålda?

    Rent prismässigt, hur ligger just denna till? Förstår givetvis att det är svårt att svara på när man varken sett eller provkört bilen... Anta att bilen är i mycket gott skick. Min uppfattning efter att ha kollat bilder plus pratat med säljaren.

    - - - Uppdaterad - - -

    Lät inte alls lika roligt!! Vad mer specifikt har du haft för problem?

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Alla svensksålda ska ha tillsatsvärmare i form av en Eberspächer D5WS dieselvärmare, som även kan används som parkeringsvärmare. Tre timerlägen & ett manuellt, integrerat i SID.

  8. #8
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av Dee1dee1 Visa inlägg

    Lät inte alls lika roligt!! Vad mer specifikt har du haft för problem?

    Det som stört och stör mig mest var att jag fick byta en pinnbult i toppen som gått av.
    Det innebar en heldel rivande. Samtidigt inte veta om man ens fick ur pinnbulten.

    Och det senaste är att det läcker glykol vid insuget, som är i plast. Och det har antagligen spruckit.
    Vanligt förekommande sa de när jag frågade i England. Vore väl inget särskilt med det.
    Om inte insuget kostat nästan 5000kr och ett mindre helvete att byta.

Liknande ämnen

  1. Värdering 9-3 Aero -01
    Av BPM i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-05-13, 18:46
  2. Värdering av 9-3 Aero -02
    Av Agneman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-26, 15:23
  3. Värdering 9-3 SS Aero V6 -08
    Av Spizen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 18:30
  4. Värdering av 9-3 Aero -01
    Av nicke86 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-20, 21:01
  5. Värdering 9-5 Aero
    Av Conny i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-12, 00:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •