Sidan 6 av 36 FörstaFörsta ... 4567816 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 713

Ämne: eSID - extended Saab Information Display

  1. #101
    Grundladd supereldares avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Hova
    Inlägg
    203
    Medlem#
    9169
    Vad innebär SW 1.08?
    Saab 9-3 -00 Cab b234r
    Saab 9-3 -10 SS Aero 2,0t

  2. #102
    Citat Ursprungligen postat av supereldare Visa inlägg
    Vad innebär SW 1.08?
    SoftWare version 1.08 ( programversion 1.08 ), dvs din eSID måste åka kuvert hem till henrikg och bli utsatt för lite brain salad surgery.
    Senast redigerat av Göran Larsson den 2013-12-09 klockan 23:57.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #103
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Som Göran skriver, jag gör kontinuerligt korrigeringar och småförbättringar i koden. Om eSID kopplar ur/in och när man startar den första gången så står det

    "Welcome to SAAB eSID
    SW 1.xx 20xx-xx-xx"

    där det står mjukvaruversion samt datumet.
    Senast redigerat av henrikg den 2013-12-10 klockan 00:22.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  4. #104
    Grundladd supereldares avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Hova
    Inlägg
    203
    Medlem#
    9169
    Jag antar att jag har senaste mjukvaruversion
    Saab 9-3 -00 Cab b234r
    Saab 9-3 -10 SS Aero 2,0t

  5. #105
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    53
    Coolt!!! Jag har skickat PM till dig henrik men det står att din kvot är full och du behöver radera lite . Jag är sjukt intresserad av detta!

  6. #106
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    140
    Intresserad!!!

  7. #107
    Hej!
    Fick mitt ex i måndags den fungerar mycket bra! En underbar produkt du har byggt ihop. Vad är det för framtida funktioner du kan lägga in?
    Här kommer lite förslag. (Vet ej om förslagen är bortom räckhåll, men här kommer lite idéer)
    1. Halkvarnare (den varnar när temperaturen är runt 0 grader) Om den går att lägga in som du har gjort med 3 blink funktionen så den hoppar igång automatiskt när tempen närmar sig 0 sträcket.
    2. Dimljusen fram går igång när man sätter ljusvredet till parkeringsljus.
    3. Få någon slags funktion för fjärr remote till parkeringsvärmare?

    Mvh Niklas

  8. #108
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Nu har jag rensat inkorgen Ni som är intresserade, skicka ett mail till saab.esid@gmail.com så jag kan hålla koll.

    Niklas: Får man ingen popup idag redan när den närmar sig nollan? Dina andra förslag lägger jag på förslagshögen! Fjärrstyrning av parkvärmaren vill jag gärna ha, men verkar lite svårt att få till, men inte gett upp än.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  9. #109
    Inte på min iallafall vad jag kan minnas. Testade att söka lite, hittar ingen Saab med halkvarnare. Finns väl eventuellt på NG 9-5 kan jag tänka mig.
    Saab 9-3 SC TTID

  10. #110
    Grundladd Gustav Hs avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Eksjö
    Inlägg
    124
    Medlem#
    7705
    På min 9000 så finns det halkvarnare är temperaturen runt 0 så tänds en snöflinga i färddatorn.
    Det kanske inte har så mycket med det här att göra.
    Senast redigerat av Gustav H den 2013-12-11 klockan 17:17.

  11. #111
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    ng9-3 växlar över till temperatur i SID när det blir +3 grader, eller vad det nu är.

  12. #112
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    ng9-3 växlar över till temperatur i SID när det blir +3 grader, eller vad det nu är.
    Aha, så kanske det är ja. Ingen popup men växlar över till den vyn för att informera..

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  13. #113
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av henrikg Visa inlägg
    Det är fler som noterat detta, alternativ 1 är att koppla ur eSID och nollställa den också precis efter tankning, alternativ 2 är att på SW 1.08 och nyare om man står med tändning på, motorn av och hålla ner gaspedalen så startar inte eSID när man trycker ner CLR och då kan du nollställa tripdatorn!

    Mvh
    Henrik
    Korrigering! Det är f.o.m SW 1.07 som det går att förhindra eSID start enligt ovan.

    Mvh
    Henrik

  14. #114
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av supereldare Visa inlägg
    Jag antar att jag har senaste mjukvaruversion
    Ja och nej, du har den senaste mjukvaran som fanns den dagen jag skickade enheten, men sen dess har jag gjort små förbättringar i mjukvaran ungefär varannan vecka. Om man inte hittat några skumma buggar så behöver man heller inte uppdatera.

    Kommer det några större förändringar så hör jag givetvis av mig.

    Mvh
    Henrik

  15. #115
    Grundladd supereldares avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Hova
    Inlägg
    203
    Medlem#
    9169
    Låter bra det
    Saab 9-3 -00 Cab b234r
    Saab 9-3 -10 SS Aero 2,0t

  16. #116
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    124
    Min funkar kanon:-)

  17. #117
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Rs turbo_s2 Visa inlägg
    Min funkar kanon:-)
    Kul att höra!

  18. #118
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    En sak som flera har efterfrågat är funktionen att ställa klockan när man saknar originalstereon. eSID kan inte lösa hela det problemet, men den skulle kunna göra halva jobbet.

    Enkelt förklarat, så som det fungerar i bilen så syncar stereon klockinformationen med BCM:en varje gång man slår på tändningen varvid bilen sedan håller den tiden. Om stereon inte är igång/inte finns så skickas ändå klockinformationen ut ifrån BCM:en med en flagga att den inte är pålitlig (den har en egen realtidsklocka i sig).

    Problemet som gör att eSID inte kan lösa detta är att syncen måste ske på Infotainment-bussen (som kom MY07). Det som eSID skulle kunna göra är att packa ihop den korrekta klockinformationen, och även ha en meny för att sätta korrekt klocka och skicka över detta till Infotainmentbussen. Det som sedan måste till (för er som kan CAN) är en hårdvara som kopplas på Infotainment-bussen som tar emot en frame och skickar ut den igen i en annan frame. En jätteenkel funktion som skulle kunna fixas av en extra eSID på infotainmentbussen, men har inte hårdvaror så jag kan bada i dom och kanske inte så intressant att betala för en hårdvara som endast gör detta. Men en hemmamekare som gillar Arduino eller annat kanske kan bygga ihop något. Jag kommer dock inte ge någon support i det, förutom att förklara vad exakt den ska göra. Jag ska experimentera med detta i Jan/Feb.

    Ni som har diesel och eftermarknadsstereo, fungerar timerstyrningen efter ni plockat ut stereon tills ni bryter batteripolen? Det är det jag fått till mig men är osäker på detta. (brytar ni strömmen så blir ju klockan i bilen helt fel, men plockar ni bara ut stereon men inte bryter batteripolen så är det ett annat case).

    Ska även implementera och testa en funktion som automatiskt slår på främre dimljus när man går till Parkljus (tyvärr går det inte göra helautomatiskt).

    Sen har jag kollat på hur timerstyrningen av parkvärmaren fungerar och det är tyvärr inte möjligt att göra en styrning med start med fjärrkontrollen. Tyvärr..

    Mvh
    Henrik
    Senast redigerat av henrikg den 2014-01-03 klockan 06:01.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  19. #119
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Skulle det gå att styra timerinställningarna för dieselparkeringsvärmaren, så den skulle kunna gå mer än 30min? För som standard går den väl max 30min från inställd start tid. Men ibland skulle det vara gott med t.ex. 60min.

  20. #120
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Skulle det gå att styra timerinställningarna för dieselparkeringsvärmaren, så den skulle kunna gå mer än 30min? För som standard går den väl max 30min från inställd start tid. Men ibland skulle det vara gott med t.ex. 60min.
    Hmm. Jag lägger detta på att-tänka-på listan, kanske är möjligt att skriva över/ersätta 30 min timern.

    Mvh
    Henrik

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •