Sidan 8 av 10 FörstaFörsta ... 678910 SistaSista
Resultat 141 till 160 av 199

Ämne: Airbag recalls drabbar även Saab?

  1. #141
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Nja rost, korrosion är det, men huvudfelet som har hänt är att det krupit in fukt i sprängmedlet i signifikanta mängder vilket resulterar i att egenskaperna på sprängmedlet ändras. Dels beroende på att sprängmedlet och att man inte tagit i med torkmedel, dels för att det börjar läcka på grund av dåliga mekaniska lösningar. Ett ytterligare problem är att själva sprängmedlet inte säkert håller sig innanför påsen, men jag vet inte hur allvarligt det är (utöver att den uppenbarligen inte fungerar som airbag).

    I USA har man delat in landet i fyra klimatzoner, brorsan bor i den mest utsatta, där tror jag man har tänkt byta 2ggr - senast 2020 måste GM ha en permanent lösning (= ny krockkuddettyp) för de bilar man sålt i USA (de såldes ju till 2010 av GM direkt på USA-marknaden, inte Saab Automobile). Jag tror att även i verkligheten är skillnaden i påverkan drastisk - men har det gått hål på behållaren spelar det nog mindre roll.

    TRW (?) har visst gjort krockkuddar med samma sprängmedel, med skillnaden att de räknat mycket bättre/hederligare, och med tiden kommit fram till att det inte lönade sig med billigt sprängmedel när man skulle konstruera runt dess problem.

    Om du kan leva med en 9-3 från -05 eller tidigare så har den Autoliv-kuddar. Det bör även gå att installera den ratten i senare bilar, men det kan ju hända att den inte utlöses exakt vid rätt tidpunkt då längre. Men klart bättre än metallfragment. Sedan finns det ju andra airbags också i bilen, men passagerarkudden är ju tillåtet att koppla ur (vilket jag gjort i alla mina bilar för att jag är tveksam på om passagerarkudden förbättrar säkerheten totalt sett med alla nya möjligheter att sitta fel på passagerarplats - detta utöver barnstolsproblemet).
    I Sverige ställer många sina våta bilar i varmgarage under vinterhalvåret, det är en miljö som kan vara mycket fuktig. Dock blir det inte lika varmt som i södra USA. Men att enbart ta hänsyn till utomhusklimatet är då inte korrekt.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  2. #142
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Även att man inte ska förringa det hela så måste man också förstå att det är ungefär samma chans till fel som vinst på en triss. Men visst, "plötsligt händer det"
    Helt rätt tänkt! En lycklig vinnare av högsta vinsten varje vecka...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #143
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Personligen är jag övertygad om att anledningen att biltillverkare lägger pengar på att montera airbag på passagerarsidan är att det höjer säkerheten. Att koppla ur en airbag TROR JAG alltid är en dum ide om man vill minimera risken för skador.
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Man kan byta till en airbag från 2005 eller tidigare, men faktum är att det är en lite lätt tveksam manöver då man nog helst borde byta hela systemet i så fall.
    Att meka med något i airbagsystemet? Då skall man veta vad man gör! Styrdonet är samma, så det behöver inte bytas. https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...&storeId=11901
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det finns ju en anledning till att man inte tillåter försäljning av begagnade airbags. Jag tror att faran är så liten att det inte är någon idé att begränsa sina bilköp på den grunden.
    Enig!
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Vi får försöka jobba hårdare för att GM måste se till att byta kuddarna även om jag inte riktigt har någon förhoppning om at så kommer ske.
    Vad är status på era ansträngningar?
    Är detta så tufft att vi måste ha hjälp? Orio? EU-konsumentorganisationer? Uppdrag granskning?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #144
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543
    Efter ett antal Saabar kör jag sedan många år nu en Cadillac BLS. Gissningsvis exakt samma delar som på 9-3:an. Jag kan väl nämna att GM inte har hört av sig angående något byte, och jag tror inte att man väl inte göra det heller.

  5. #145
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Helt rätt tänkt! En lycklig vinnare av högsta vinsten varje vecka...
    Hehe, det lät bättre som jag sa det
    Men jag menar ju som bollman också skriver att sannolikheten att drabbas är så liten så man borde inte avstå bilköp för den anledningen.

    F.ö. så tycker jag de borde smälla kuddarna på skroten. Om inte annat för det kan vara lite barnsligt underhållande.
    Som dessa dumma ryssar tex
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  6. #146
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Citat Ursprungligen postat av Fairlane Visa inlägg
    Efter ett antal Saabar kör jag sedan många år nu en Cadillac BLS. Gissningsvis exakt samma delar som på 9-3:an. Jag kan väl nämna att GM inte har hört av sig angående något byte, och jag tror inte att man väl inte göra det heller.
    Har du frågat en GM verkstad ? Tror att du är mer prioriterad än Saab ägare.
    Sprängd krockkudde i en Cadillac är ju inga bra rubriker för GM.

  7. #147
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    F.ö. så tycker jag de borde smälla kuddarna på skroten. Om inte annat för det kan vara lite barnsligt underhållande.
    Detta görs på svenska skrotar idag.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #148
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Har du frågat en GM verkstad ? Tror att du är mer prioriterad än Saab ägare.
    Sprängd krockkudde i en Cadillac är ju inga bra rubriker för GM.
    Det har jag iofs inte gjort. Jag kan ju prova att dra iväg ett mail till någon, men 8 ggr av 10 när jag mailat så har man inte svarat.
    Vissa bilfirmor verkar anse att mail är dåligt och föredra telefon eller personligt besök. Det är såklart en helt ok inställning, men då borde man inte skylta med email.
    Jag ska prova dock, men förhoppningen är inte stor.

  9. #149
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    181
    Medlem#
    1
    Jag tillhör en av de lyckligt lottade som fått min airbag utbytt och anledningen är att jag har en saab 9-3 2007 som gick till USA på export och ägaren tog med sig bilen hem till Sverige när hans jobb därborta var slut. Min bil fanns med på en lista över bilar vars airbag skulle bytas. Det finns kanske fler importerade saabar som återfinns på den amerikanska listan. Usa skickade en airbag till Hedin bil i Trollhättan och de bytte ut den kostnadsfritt.

  10. #150
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det tråkiga är att du nog har fått en likadan airbag som satt i bilen innan :/
    GM har ju lovat ta fram en bestående lösning innan 2020 har jag för mig. Tills dess monterar de likadana takatakuddar som sitter redan. De köper sig tid på så vis eftersom tändhatten korroderar över tid så en ny airbag håller några år innan den också riskerar brista på fel sätt.

  11. #151
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Om man kan byta ratt + kudde ifrån og95 02-05 till 06- kan man väl byta "ner" sig till
    02-05 ratt och kudde så får man Autolivs kudde ? (med icke fungerande rattknappar som bonus ?)
    http://forum.saabturboclub.com/showt...-02-till-gt-06

  12. #152
    https://www.facebook.com/Saab/videos/10155639173826818/

    Är det bara pga klimatet de inte byter våra airbags?
    Eller e det något på g här också?
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  13. #153
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Det gick ju smidigt, arbetstiden kan inte kosta så mycket...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #154
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Hur gick det med svar ifrån Orio/GM/Konkursförvaltare?? Fått nåt besked än om hur det ligger till? Kan man ringa till sin närmaste Auktoriserade verkstad och höra ifall dom vet nånting?

    Ingen som har svarat att dom fått sin airbag utbytt på sin svensk sålda Saab, eller finns det nån?

    Har ju en 9-5 2006 så man har ju undrat en del och det va en hel del intressant läsning i den här tråden. Jobbar som bilmek på auktoriserad Honda/Nissan verkstad så man byter ju airbags på löpande band, och har gjort det dom närmaste ca 4åren....
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  15. #155
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Dette var et spørsmål som jeg tok opp med mitt Saab-verksted for ca. ett år siden, og som de videreformidlet igjennom gjenværende «system» med svar om at det var ingen planer om en aksjon ifm. disse kollisjonsputene .
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  16. #156
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    kollisjonsputene
    Norska, alltså...

    2 användare gillar detta inlägg



  17. #157
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Ett otroligt vackert språk. Man blir glad av att både läsa och höra det!

    Det får väl bli så att man måste inaktivera krockkuddarna efter X antal år i drift, gäller nog inte bara Saab.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-06-15 klockan 01:26.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  18. #158
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    kollisjonsputene
    Norska, alltså...
    Sitat fra WIS (før det blir sensurert): "krockkudde". Dette er en term som i WIS gjennomgående blir benyttet ifm. airbagsystemet og jeg syns det minner litt om det norske ordet?

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  19. #159
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Krockkudde

    Skulle ha blivit en 2009 9-5 i helgen men så började jag tveka med tanke på takatas kuddar. 9-5an som modell håller än idag enligt min mening, det enda som totalt förstör är takatas dåliga airbag. Hur har det gått sedan man upptäckte problemen, finns det någon ersättnings kudde att köpa idag? Eller får man helt enkelt chansa på att det går bra om olyckan skulle vara framme.

  20. #160
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Tyvärr spelar det ingen roll, för även om man skulle få en utbytes, så får man bara en annan Takata. Såvitt jag vet har det inte blivit så att någon annan firma har tillverkat nya kuddar till SAAB.
    Visserligen behöver det inte vara dåligt då det var ett fel i tillverkningsprocessen så en nytillverkad skall inte ha felet.

    Det finns inga kända olyckor med SAAB som resulterat i skador på passagerare på grund av airbag. Det kan ju tänkas att kuddarnas konstruktion i övrigt skyddar tändhatten från fukt. Det som det hörts mest om är ju Honda där flera olyckor är kända.

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-25, 01:56

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •