Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Rasad motor efter köp, vad har gått fel?

  1. #21
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Helt klart värt att kolla upp vad som gått snett, kanske inte behöver skrotas.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Emmaboda
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Är karossen fin så borde den väl vara värd en annan motor?
    Karossen är väl helt ok, men inte tillräckligt fin för att ge den en ny motor.. Synd då bilen var relativt påskostad i övrigt dock... Hade varit kul o ha som extra bil med 270 hästar.

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Helt klart värt att kolla upp vad som gått snett, kanske inte behöver skrotas.
    Har inte tid att kolla upp exakt vad felet är, men efter vi kommit överens om att jag behåller bilen så har jag kollat lite noggrannare. Förmodligen är det vevlagerras pga att motorn gått med i princip 0 olja. Pratade med förra ägaren och han misstänkte att turbon var kass och det är därför den dragit olja, personen som sålde bilen åt honom hade kört den en vecka innan försäljning och han ska tydligen ha misshandlat tidigare bilar, fullgas på låg växel för att tvärnita o stänga av bilen.

    Blir dock fundersam när bilen inte rykt något alls, varken vid tomgång eller körning..

    Om någon i Kalmar, Växjö eller Karlskrona vill ta sig en titt själv är det fritt fram.

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Emmaboda
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    UPPDATERING 2:

    Innan bilen togs till skrot så undersökte lite närmre, efter att ha kört bilen i ca 1min så gick det från det extremt höga knackandet till ett mer slamrandet ljud, inga felkoder alls och samma amulvärde men lambda på -2500. Den började ryka en hel del från motorhuven så öppnade upp och kollade, då ser jag att det läcker rejält med olja från vänster(från förarpos) sida som rann ner på downpipe och avgas och därav röken, rykte liite från avgasröret men inget jag reagerat över vanligtvis.

    Motorn dog också om jag inte varvade den, iom den rejäla oljeläckan bogserade jag istället bilen t skrot.

    Undrar dock fortfarande vad det kan vara? Kunde inte skruva bort grejer och kolla men såg ut att läcka bak alt fram på motorn på vänster sida från förar pos, så pass mycket att oljelampan började lysa efter direkt efter start, var helt blött under på oljetråget. Såg ingen olja i insuget när jag kollade in lite snabbt i tryckröret och ingen olje på eller under turbon. Vad kan det vara som hänt egentligen?

  4. #24

  5. #25
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    En stake som tittat ut genom blocket?

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Emmaboda
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Timpa Visa inlägg
    Otät ventilkåpspackning ?
    Ne.. läckte betydligt längre ner och var ingen olja alls runt ventilkåpan.

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    En stake som tittat ut genom blocket?
    Mycket möjligt... Inget jag såg dock, men när oljan börjde rinna så var jag också påväg till skroten och bilen rök av all olja åå avgas så kollade inte jääättenoga.

    Måste erkänna att jag nu i efterhand önskar att jag behållt den, var väldigt fin i inredningen och diverse delar kunde jag snott till min nästa 9-5(för att det blir en 9-5a till kan jag lova..)

    Har dock inte haft nog med tid för att kunna undersöka motorn påriktigt och skruva, samt att bilen var bogserad till föräldrarnas tomt där den inte kunde stå i all evighet.

Liknande ämnen

  1. Så här kan en rasad motor se ut... B235R steg1
    Av plaggis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2011-11-28, 23:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •