Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Problem med skrot som inte "återuppväcker" bilar

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Problem med skrot som inte "återuppväcker" bilar

    >
    > Hej
    >
    > Man hålla med om att det är tråkigt när fina bilar går förlorade pga. mindre orsaker. NU vet man ju inte om det ligger många andra orsaker bakom detta också.
    >
    > När en bil har blivit anmäld avregistrerad med stöd av ett skrotningsintyg så ska den vara helt nerplockad. Det ska i princip inte vara något kvar av bilen, annars är inte skrotningsintyget utfärdat på korrekt sätt.
    >
    > Följande ska vara gjort innan ett skrotningsintyg kan utfärdas:
    >
    > Bilskrotningsförordning (2007:186)
    >
    > 26 § Bilarna skall tömmas, demonteras eller på annat sätt neutraliseras på
    > 1. oljor och oljefilter,
    > 2. drivmedel,
    > 3. andra vätskor än drivmedel och oljor,
    > 4. kondensatorer och filter som innehåller PCB eller PCT,
    > 5. köldmedier i klimatanläggningar,
    > 6. startbatterier,
    > 7. batterier i elbilar,
    > 8. samtliga komponenter som innehåller kvicksilver,
    > 9. blyvikter,
    > 10. gastankar för flytande gas,
    > 11. potentiellt explosiva komponenter,
    > 12. katalysatorer,
    > 13. glasrutor,
    > 14. metallkomponenter som innehåller koppar, aluminium eller magnesium, om inte komponenterna kan separeras i fragmenteringsprocessen, och
    > 15. däck och större sammanhängande plastdetaljer, om dessa inte avskiljs vid fragmenteringen på ett sätt som gör att materialet återvinns effektivt.
    >
    > Bilarna skall behandlas enligt första stycket innan någon ytterligare behandling av bilarna får ske.
    > Ämnena, vätskorna och komponenterna skall samlas in, hanteras och lagras separat på ett sådant sätt att skador och olägenheter för människors hälsa och miljön undviks. För de ämnen, vätskor och komponenter som anges i första stycket 1-11 skall det ske snarast möjligt.
    >
    >
    > Ska man registrera in en sådan bil igen så blir det förmodligen lättare och billigare att köpa en ny bil. Att återmontera krockkuddar, bilbälten mm. så den uppfyller trafiksäkerheten blir inte det lättaste heller.
    >
    > Transportstyrelsen ställer krav i TSFS 2010:112 13 kap, 6 § att bil som är skrotad med stöd av skrotningsintyg inte kan godkännas vid ursprungskontroll, därmed är det inte möjligt att registrera in en sådan bil igen.
    >
    >
    >
    > Detta meddelande kan ej besvaras. Följdfrågor hänvisar vi till vårat kontaktformulär: http://www.transportstyrelsen.se/sv/...mation/Fordon/. Välj där kategori fordonsregler.
    >
    >
    > Med vänlig hälsning
    > Ramstedt Johan
    >
    > Enhet Support
    > Transportstyrelsen
    > --------------------------------------------------------------------------------------
    > Ärendemening: VB: fin SAAB 9-5 -00 Då min fråga gäller Trafikverket så skriver jag till er.
    >
    > Surfade på nätet och kom av en händelse in på en bilskrotsida där det var en fin SAAB 9-5 -00 blank lack och välvårdad som ju tyvärr redan var nerplockad.Men jag höll på att ramla av stolen när jag såg vad felet var. Ett turboras.Då jag vet att det är ganska dyrt att åtgärda så förstår jag att den skrotades.Men varför i herrans namn kan inte allmänheten få köpa en sådan bil.Om låt oss säga att jag köpte den bilen och bytte turbon så kan jag inte tänka mig att den skulle vara trafikfarlig på något vis.Om bilen var krockad och påminde om ett dragspel kan jag förstå om den inte får komma ut igen för även en liten skada kan deformera balkar och dyligt.Och en så pass ny bil har katalysator M.M så utsläpp som påverkar naturen blir det inte tal om.Så ändra lagen till att bilar som skrotas på grund av ett motorhaveri eller annan påverkan förutom krockskada fick säljas igen till en eventuell intressent.

    Det här skickade jag till transportstyrelsen och vilket "intelligent" svar jag fick.Antingen är den där Ramstedt Johan en dator eller så är han så J*VLA välprogrammerad.Jag läser ju nästa varje gång jag får hem motortidningen om folk som "räddat" en gammal bil från skroten.Den om något borde ju vara skrotad enligt superbyråkraten Johan.Har trafikförsäkringen för att jag måste. Skulle det hända som på en bil jag såg på bildelsbasen http://www.bildelsbasen.se/170-W140087.html att bakrutan skulle bli krossad och snåls*itarna på försäkringsbolaget ville skrota bilen så lägger jag hellre ut pengarna.Så skulle det bli någon plåtskada(framskärm,frontdetaljer,dörr M.M) så lägger jag som sagt ut pengarna en skrotar en för övrigt felfri bil

  2. #2
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541
    Vänta lite här nu, vad är problemet?
    Är det att Ramstedt Johan inte kan uppfylla din önskan om att: "Så ändra lagen till att bilar som skrotas på grund av ett motorhaveri eller annan påverkan förutom krockskada fick säljas igen till en eventuell intressent."?

    Personligen tycker jag du fick ett alldeles utomordentligt bra svar:
    "Man hålla med om att det är tråkigt när fina bilar går förlorade pga. mindre orsaker. NU vet man ju inte om det ligger många andra orsaker bakom detta också."

    Om du tror att Johan på Transportstyrelsen bestämmer om när en bil ska skrotas eller inte och om hurvida en lag kan ändras eller inte så är du nog ute och pissar på fel träd.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  3. #3
    Det är upp till varje bilägare att avgöra om bilen ska säljas, skänkas eller skrotas.
    Kör jag en bil till skroten är min avsikt att den ska skrotas, inte säljas vidare.
    Signaturlös

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Precis som cactuz tycker jag svaret är välformulerat. Frågan besvaras och förklaringen är tydlig och detaljerad.

    På tal om detaljerad så är nog trådrubriken "idioti" aningens kort och odetaljerad för att gillas av forumsreglerna.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Håller med, svaret uttömmande och vänligt / ärligt.

    Jag har för mig att det har diskuterats tidigare. Gamla bilar (veteranbilar) kan man utan problem väcka till liv efter skrotdöden. Jag undrar om jag inte läst att det går även med nyare fordon. Problemet är nog snarare att bilskroten ska sälja bilen till dig.

    Sen kan man tycka det är synd att inte skroten, när de får in fina bilar, får sälja dem kompletta istället för att skrota dem. Jag tror dock i de flesta fall de tjänar mer på att sälja dem i delar. En obesiktigad 9-5 med rasad turbo får man inte många kronor för, men som skrot blir det några hundralappar till tusenlappar på varje del man säljer, plus metallvärdet på det som blir kvar.

    Personligen tycker jag det ur ett kretsloppstänk är helt fel att man INTE ska få ta saker från skroten/återvinnngsstationen/tippen. Visst, det kan finnas några enstaka saker som man inte vill någon annan ska ha, något som är extremt kopplat tex till en person som gått bort. Men när du kastat nåt på tippen, vad spelar det för roll om någon annan får nytta av den?

    I fallet med tex en prototypbil som inte får komma ut, så borde den destrueras. Att hundratals provbilar från saabs konkurs hamnat på skroten skulle jag tro leder till att skroten sen kränger vidare prototypartiklar som monteras på vanliga bilar... Då kunde man lika gärna sålt hela bilen...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    En skitfin äldre 9-5 betingar väl ett pris på runt 10000kr. Sätt in en köpesannons på blocket där du vill betala 20000 så ska vi se att telefonen börjar ringa.

    Är man ljusskygg och har en 9-5 kan man ju byta identitet på karossen. Bilprovningen gör ju inte direkt DNA och kol14 på bilen när man besiktar... Stämmer chassinummerskylten så blir det ju godkänt för ytterligare ett år.
    Fredrik J

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Sen kan man tycka det är synd att inte skroten, när de får in fina bilar, får sälja dem kompletta istället för att skrota dem.
    Det är inte helt ovanligt att skrotarna köper bilarna på normalt sätt istället för att ta emot dem för skrotning, när det är bilar som är räddningsbara, speciellt ute i landsbygden. En del skrotar har som affärsidé att ha sidoförsäljning av en liten andel begagnade bilar som de reparerat upp, och det förutsätter vanligt köp.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    CACTUZ JA och vad är problemet.?Så om turbon skulle rasa i din bil så rusar du till skroten och skrotar den fort som F*N trots välpolerad lack och eventuella uppgraderingar av olika slag??.Tänker det att ska inte jag få köra den här ska F*N ingen annan få heller I det här fallet var bilen i nyskick som stod på skroten.Förlåt för F*N att jag blir förbannad av att se alla fina välvårdade bilar gå till skrot.Även om det skulle kosta flis så skulle jag betala allt själv hellre en att låta en reparerbar bil gå till skrot
    Senast redigerat av radiot den 2014-05-08 klockan 19:33.

  9. #9
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541
    Jag retirerar från denna diskussionen för jag fattar inte ett skit av vad TS försöker åstadkomma.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Är ny här.Såg denna tråden och funderade,Hur sjutton kan dom få ut en gammal bil från 50/60talet utan katalysator,elektronisk tändning.M.M från skroten och inte en nyare. .Hur får dom ut en sån miljöbomb? Men inte en från senare tid med allt vad miljötänkande heter.?

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Gamla bilar (veteranbilar) körs väldigt få mil per år. Det är kulturbevarande att rädda gamla bilar. Ofta är bilarna dessutom bara utförda ur registret, inte skrotade på riktigt.

    Om man inte gillar miljöpåverkan som bilar gör finns alltid cykel eller SL att tillgå...

    Om man tycker gamla bilar släpper ut mycket, varför inte fokusera på nytillverkade miljömonster typ SUV som drar bra mycket mer soppa än en gammal bubbla eller amazon. Förvisso renare avgaser, men ur ett CO2 perspektiv är bubblan bättre än SUVen...

    Vad bra att skrotar "bevarar" räddningsbara bilar. Det är rätt tänk miljömässigt. En stor del av miljöpåverkan sker faktiskt vid tillverkning eller skrotning så som kör en bil som bara går 500 mil per år skräpar nog ner mindre om den personen kör en äldre bil...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  12. #12
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Det är skillnad på gamla fordon som har fallit ur registret om man inte betalade registerhållningsavgiften och gamla bilar som faktiskt har lämnats till skrot och fått ett skrotintyg utfärdat. Gamla bilar som fallit ur registret kan man använda gamla skyltar och registerhandlingar för att göra en ursprungskontroll och på så vis göra en registreringsbesiktning och sen få ett nytt registreringsnummer.

    Det är väl precis nu på senare tid som bilar faktiskt faller ur registret igen, det har ju vart ett uppehåll på några år där man tillslut hamnar hos Kronofogden om man inte betalar. Misstänker dock att man får en hel hög med påminnelser om man inte skulle betala avgiften på nån bil som man äger... har inte provat

    Vissa skrotar kan betala en slant för kompletta bilar, 800-1000kr brukar vara vanligt. Det skulle säkert gå få 3-4000kr för den som reservdelsbil på Blocket men det är lite mer jobb. Just 9-5 står det en massa fina på skroten som jag brukar vara till, tror det var motorhaveri på 8 av 10st.... Söker man på Blocket finns det ca 1-1,5sida med Saab 9-5 (om man ordnar efter billigast först) med bilar där i princip alla antingen har trasig turbo, motor eller växellåda så trasiga 9-5 finns det bra utbud på om man vill ha.
    Senast redigerat av joH900 den 2014-05-08 klockan 22:00.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    6 § Ett fordon som tidigare varit registrerat i Sverige men avregistrerats enligt 11 kap. 1 § förordningen (2001:650) om vägtrafikregister med stöd av skrotningsintyg, skall inte god-kännas vid en ursprungskontroll. Detta gäller dock inte fordon som avregistrerats före den 1 juni 2007 och är av en års-modell som är 30 år eller äldre.

    Tidigare registrerat i Sverige
    2 § Ett fordon skall hänföras till kategorin tidigare regi-strerat i Sverige om fordonet tidigare varit registrerat här i landet och i huvudsak överensstämmer med tidigare godkänt utförande eller är ett historiskt fordon enligt 5 §.
    3 § En utredning om tidigare registrering i Sverige och det underlag i övrigt som krävs för att fastställa att fordonet är ett historiskt fordon skall finnas vid den tekniska identifieringen. Utredning om tidigare registrering av ett historiskt fordon

    behövs dock inte om fordonet funnits i Sverige under de se-naste tjugo åren.
    Allmänna råd till 3 §
    Exempel på utredningsunderlag är äldre besikt-ningsinstrument, registreringsbevis, besiktnings-underlag och skattekvitto. Underlag för besikt-ningsorganets ställningstagande kan även vara en bedömning av Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF) och vad i övrigt sägs i 5 § beträffande hi-storiska fordon.
    4 § Ändringar i fordonets ursprungliga tekniska utförande skall godtas om de var typiska för en viss tidsperiod och har utförts på ett tidstypiskt sätt och med tidstypiska delar så att fordonet alltjämt överensstämmer med tidigare godkänt ut-förande.
    Historiska fordon
    5 § Med ett historiskt fordon avses fordon som är av en årsmodell som är trettio år eller äldre och som i huvudsak överensstämmer med det utförande fordonet hade när det lämnade fordonstillverkaren.
    6 § Ett fordon anses överensstämma med ursprungsutförandet om dess identitetsbärare huvudsakligen är tillverkad under modellåret. Identitetsbärare är chassi eller ram, såvida inte den ursprungliga tillverkaren har utnyttjat annan fordonsdel som identitetsbärare. Övriga fordonsdelar skall i allt väsentligt överensstämma med ursprungsutförandet i enlighet med vad som sägs i 4 §.
    7 § För att styrka överensstämmelse och till ledning för fastställande av rätt årsmodell, bör ges in ett av Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF) utfärdat ursprungsintyg i vilket eventuella avvikelser från det tidigare utförandet anges. Annat underlag kan vara fordonets historik i form av registreringsskyltar, registreringshandlingar, tillverkningsintyg eller liknande.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av cactuz Visa inlägg
    Jag retirerar från denna diskussionen för jag fattar inte ett skit av vad TS försöker åstadkomma.
    Fattar inte heller vad syftet är. En tidig 9-5 är trögsåld även om den är blank och fin. Värdet har landat på 10-15' och mekar man inte själv kan ett turboras i kombination men kanske sliten koppling göra att reparationskostnaden överstiger bilens värde.
    Som sagt, är TS sugen på att handla så rekommenderas köpesannons.

    Personligen tycker jag att en tidig 9-5 för 10' är ett bra begbilsköp.
    Fredrik J

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    just en 9-5 är kanske inte det bästa exemplet, men det finns andra mer unika bilar som hamnar på skroten och inte kan räddas, det är synd, därvidlag håller jag med TS.

    Jag tycker det är trist att se fina bilar staplas på varandra, när de kör gafflarna rätt genom rutorna, knölar till rostfria dörrar och skärmar etc. Men jag förstår att de flesta inte räddar en 9-5 med motorras...

    Egentligen förstår jag inte varför man inte kan få väcka även nyare bilar till liv igen... Salvage titles från USA säljs ju friskt via baltstaterna... Kanske man man exportera bilen till lettland och sen importera tillbaka den igen...

    Frågan är vem man vill skydda?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Kanske har det med producentansvaret att göra. Det är tillverkaren som finansierar skrotningen. Rimligtvis bara en gång då...
    Fredrik J

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    därav tror jag att man tidigare då fick betala in "skrotningspremien" - hur detta system numera funkar vet jag inte dock...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Vi lever i en marknadsekonomi - varje part i kedjan gör det som han/hon tycker gynnar honom/henne mest.

    Ägaren som fick turboraset tyckte förmodligen inte att bilen var värd de 15k märkesverkstaden ville ha för att fixa turboraset och tyckte heller inte det var värt besväret med en privatförsäljning för att få ut ett fåtal tusenlappar.

    Och skroten tyckte förmodligen att de fick ut mer på försäljningen av delar än att sälja den hela defekta bilen.

    Att TS sedan tycker något annat är oväsentligt eftersom han inte är en del i kedjan.

    Den enda som inte tycker utan håller sig till fakta är transportstyrselsen (representerad av Johan Ramstedt) som hänvisar till lagar och förordningar.

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Problemet är väl att det inte GÅR att köpa loss en redan på pappret men inte i verkligheten skrotad bil... Hade så gått kunde skroten sålt bilen för mer än delarna var värda och också tjänat på detta... Jag förstår faktiskt inte varför det INTE går på en nyare bil när det går på en äldre bil eller importbil.

    Om det sedan är rationellt att köpa just denna 9-5a är ju en diskussion... Om vi talar generellt är en annan...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av radiot Visa inlägg
    kom av en händelse in på en bilskrotsida där det var en fin SAAB 9-5 -00 blank lack och välvårdad
    Citat Ursprungligen postat av radiot Visa inlägg
    I det här fallet var bilen i nyskick som stod på skroten
    Att dra slutsatsen att en bil från -00 är i nyskick för att den ser blank ut på en bild på internet låter lite optimistiskt..

    Om den snarare var i det skick som man kan förvänta sej av en 15 år gammal bil är det väl helt logiskt att den skrotades när turbon rasade?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

Liknande ämnen

  1. Ovanliga bilar i trafik numera ("Car Spotting")
    Av LM i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 162
    Senaste inlägg: 2011-03-04, 21:36
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-09, 15:27
  3. Bilhandlaren "Sveriges Billigaste Bilar" Malmö. Br
    Av mps i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-12-11, 17:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •