Sidan 1 av 15 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 285

Ämne: Närmar vi oss slutet nu? (reservdelsbrist)

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Närmar vi oss slutet nu? (reservdelsbrist)

    Ja, kan det vara så att utförsbacken kommer bli brantare nu?

    Min ena ng9-3, en 2005 Aero har börjat läcka i slangarna till automatlådans oljekylare, tydligen rätt vanligt problem.
    Slangarna är restnoterade hos Orio, inget besked om när de kan tänkas komma i lager.

    Min andra ng9-3, dieseln, har tjafsat om rattlås samt inte velat märka att nyckeln tas ur någon gång, så jag tänkte att en ny CIM och tändningslås hade smakat.
    Båda delarna är restnoterade hos Orio, minst 6 månaders leveranstid.

    Snackade med en polare på aukt. verkstad och han hade varit i kontakt med Orio och tydligen så är Delphi (som tillverkar CIM:arna) inte direkt intresserade av Orios småorders till ett nerlagt bilmärke och Orio försöker nu hitta en firma som skall kunna laga(!) CIM-modulerna. Vad jag förstod på polaren så börjar det bli fullt på verkstaden, står många ng9-3 med trasiga CIM som inte går att flytta i vägen.

    Om Orio inte kan få tillverkarna att göra nya delar så kommer det bli jobbigt ganska snabbt.

  2. #2
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Helt naturlig utveckling tyvärr. Men samtidigt kan detta göra att efterfrågan på begagnade delar ökar och gör att skrotarna blir bättre på att ta tillvara på dessa specifika delar.

    Det går ju dock givetvis inte att komma ifrån att utförsbacken blir betydligt brantare nu när tillgången på nyproducerade delar av vital karaktär som CIM försvinner

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  3. #3
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Gällande olika typer av slangar så finns det väl företag som bara specialtillverkar olika typer av slangar till industrin? Jag har en liten hydda någon mil härifrån som enbart plockar ihop nästan vilken slang och anslutningar som helst, snabbt och lätt, inte svindyrt heller. Kanske en lösning när det gäller så pass enkla saker iaf?

    Innosund har ju reparerat en massa saker till gamla BMW (ABS-moduler bl a), de kanske kan mecka med CIM också (dock ingen aning om komplexiteten i jobbet). https://www.blocket.se/vi/ABS_module....htm?ca=11&w=3
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Det skulle vara intressant att studera innehållet i CIM. Det är ju inte otänkbart att det som så ofta med trasig elektronik är ganska enkla fel som går att åtgärda med rimliga insatser. Mer än 50% av felorsakerna är kontaktfel i olika varianter, kanske så mycket som 70-80% beroende på typ av elektronik. Elektrolytkondensatorer är temperaturkänsliga och relativt felbenägna. Sprickor i keramiska kondensatorer var vanligt en viss tidsperiod. Vissa minnestyper har starkt begränsad livslängd. Många komponenttyper har väldigt låg felfrekvens och mycket lång livslängd.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Innosund kan nog behöva lite jobb, mycket minus och KFM-anmärkning.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    CIM ser inte speciellt komplicerad ut så den bör gå att laga om det nu inte är någon icke tillgänglig komponent som är trasig.
    Jag har googlat på CIM bilder och det sitter inte så många komponenter på kortet så min tanke går till genompläteringarna på kortet men det är bara en gissning.

  7. #7
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Hur ser det ut med rättigheterna till mjukvaran i bilarna? Är det GM eller Orio som sitter på kodbasen? Jag tänker att om processorn tackat för sig måste man ju flasha en ny och ersätta den på kretskortet.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Vad jag förstår så kan det vara flera olika fel, bland annat det som läser rattläget.
    Eftersom Orio "letar" någon som kan så gissar jag att det inte är helt trivialt.

    Skulle det vara så att det effektivt tar slut på CIM-moduler för all framtid så är ju ng9-3 en rökt bil, det är ju en slitdel som går sönder var 10:e år ca.

    Slangarna är nog inte så stort problem, vad jag förstår är det clipsen som håller dem på plats i kylaren som är det största problemet. Dessutom rostar rörstumparna så ofta är det inte själva slangen som läcker utan rören och de sitter ju i ett skruvfäste på ena sidan och special-clips på andra så de är inte lätt utbytta.

    Överlag känns det som att ng9-3 kommer bli en mycket osäker bil att äga om bara något år då elektroniken kommer döda den, og9-5 är bättre då elektroniken sällan går sönder.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    400
    Medlem#
    10015
    Fasen nu blev man ju nästan orolig
    Har en NG9-3 SC 2008. rullat fina 26300 mil.

    Original CIM än sålänge..
    Ber och hoppas att den ej ger sig, att den är en av få som är felfria..

  10. #10
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Bara det finns en marknad för det så finns det alltid någon firma som vill utföra reparationer. Det handlar mest om en kostnadsfråga.

    Finna det pengar att tjäna så finns det även en firma som är villig att göra jobbet, men så länge det funnits nya till ett pris nära vad en reparation kostar så finns ingen direkt marknad för rep.

    Tiden får utvisa vad som händer...

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Frågan är om CIM verkligen går sönder? Satt förut och tittade och jag hittade minst en firma som "lagade" och en hel del på youtube där de helt enkelt bara fabriksåterställer dom så man kan lägga in info på nytt.
    När det gäller orios politik i övrigt så ger jag inte mycket för den, jag köper ju själv ifrån dem och att resonera om saker är helt omöjligt. De vet bäst och det inköparna och planerarna säger är lag. I övrigt så är de mer sysselsatta på att fylla verksamheten med handskar och delar till alla möjliga bilar för att få det hela att gå runt. Förståeligt förvisso men ändå.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Min gissning är att det rör sig om lödproblem, har något minna av att någon sagt att den använder BGA-kapslar vilket i så fall skulle betyda att man behöver löda av kretsen ifråga (varmluft), göra reball och löda tillbaka den.

    Troligen vad denna firma gör: http://www.bba-reman.com/gb/content/saab-9-3-cim

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Om det inte är alltför komplicerat borde det komma lösningsinitiativ från aktörer som ser försörjningsmöjligheter i SAAB. Är inte expert på området, men har förstått att det finns ett antal sådana aktörer, en av dem känner jag väl till själv. Tror det är väldigt tidigt att kasta yxan i sjön. Och att det här kan bli ett återkommande och funktionellt tema: brist - larm - lösning - brist.. Förhoppningsvis inte allt för högfrekvent dock

    2 användare gillar detta inlägg


    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Min gissning är att det rör sig om lödproblem, har något minna av att någon sagt att den använder BGA-kapslar vilket i så fall skulle betyda att man behöver löda av kretsen ifråga (varmluft), göra reball och löda tillbaka den.

    Troligen vad denna firma gör: http://www.bba-reman.com/gb/content/saab-9-3-cim
    Ser inte ut som bga kapslar på kortet

    Hur många olika typer av fel finns på CIM?

    -Känner inte av nyckel?
    -antisladdsystem ur funktion
    -rattkalibrering
    -rattlås släpper ej

    Fyll gärna på med allt ni kan komma på så kanske finns det någon gemensam nämnare

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Mailade en firma som jag vet pysslat med dessa och tyvärr är det nästan alltid hårdvaran som felar och det var väldigt svårt att hitta felet så oftast köpte dom begagnade och klonade. Det var alldeles för tidsödande att försöka hitta problemet. Det verkade inte finnas nån gemensam nämnare iallafall. Att det typ alltid var samma fel på dem.

  16. #16
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Överlag känns det som att ng9-3 kommer bli en mycket osäker bil att äga om bara något år då elektroniken kommer döda den, og9-5 är bättre då elektroniken sällan går sönder.
    OG9-5 har sina bekymmer med som kommer ta död på dem. T.ex motorras så blir det skrot.
    Kompisen skulle byta sevoslangar på sin 9-5a nu på verkstad. 3300kr för arbete. Sen tillkommer servoolja och rören. Då är vi uppe på säg mellan 6-7K.
    Har man en 9-5a som är värd 20-25 000kr idag är det 1/4 av bilens värde.

    Många som inte kan skruva själva eller känner ett entusiast värde för Saab kommer resonera så att 1/4 av vad bilen är värd, är det ens värt att laga bilen?
    Kanske bättre skrota den och köpa en annan?

    För ett sketet servorör....



    Lösningen på dessa problem kanske inte finns i Sverige, kanske i Storbritannien eller USA?
    Det har sålts många Saabar där med genom åren.

    Jag resonerar så att kan man flyga till månen borde man kunna laga en CIM enhet

  17. #17
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Det har väl hänt "förr" att delar utgått och sen när orio lyckats hitta leverantör så finns dom.

    Kitet för att stänga av airbag på passagerarsidan för 9-5 exempelvis, eller flera typer av bromssköldar, nu har ju dock bromssköldarna till min 9-5 '99 utgått, "kommer kanske att gå att köpa senare".

    Var inte oljekylslangkitet till 9-5 också försvunnet ett tag, men sen fixade det sej ?


    Med det sagt så har det ju hänt på andra bilmärken att just elektronikboxar orsakat STPORA problem när tillverkaren gått i konkurs, till boxen alltså.. plötsligt varken vill eller kan ingen tillverka nya, och efter att marknaden dammsugits på fungerande exemplar från skrotade bilar så börjar man skrota bilar pga avsaknad av boxarna.

    Var det inte ford ? som råkade ut för det där, på bilar som fortfarande var under garanti, där dom fick lösa in bilarna till nästintill nyvärde.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    OG9-5 har sina bekymmer med som kommer ta död på dem. T.ex motorras så blir det skrot.
    Kompisen skulle byta sevoslangar på sin 9-5a nu på verkstad. 3300kr för arbete. Sen tillkommer servoolja och rören. Då är vi uppe på säg mellan 6-7K.
    Har man en 9-5a som är värd 20-25 000kr idag är det 1/4 av bilens värde.
    ...
    Jag resonerar så att kan man flyga till månen borde man kunna laga en CIM enhet
    Fast när det gäller mekaniken så kan man nästan alltid bygga om så det fås att fungera, om man är tvungen.

    Och när det rör sig om något annat än bruksfordon på sluttampen så bör 6-7K för en reparation inte höja några ögonbryn, egentligen. Däremot är det naturligtvis inte särskilt intressant för de som köper en bil för 5k och kör den tills den rasar.

    En elektrisk krets i något med programvara som avlidit där man inte kan hitta en exakt ersättning är mycket knepigare.
    Senast redigerat av Långmilare den 2018-05-14 klockan 14:08.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    OG9-5 har sina bekymmer med som kommer ta död på dem. T.ex motorras så blir det skrot.
    Kompisen skulle byta sevoslangar på sin 9-5a nu på verkstad. 3300kr för arbete. Sen tillkommer servoolja och rören. Då är vi uppe på säg mellan 6-7K.
    Jag gjorde detta bytet själv för ett tag sedan, när subframen var nere. Förstår att arbetet kostar, för det var mycket trångt och pusslande. Dock tror jag materialet var betydligt billigare från Maptun. Men men... Det kostar, en del, ja!
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Har man en 9-5a som är värd 20-25 000kr idag är det 1/4 av bilens värde.

    Många som inte kan skruva själva eller känner ett entusiast värde för Saab kommer resonera så att 1/4 av vad bilen är värd, är det ens värt att laga bilen?
    Kanske bättre skrota den och köpa en annan?
    Helt fel tänk.

    • En 9-5 med detta fel är nog snarare en skrothög värd 0kr.
    • En reparation för 6-7k förvandlar skrothögen till en fin bil, värd 4-500% av kostnaden.

    Detta är en av väldigt få bilrelaterade utgifter som verkligen lönar sig!

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Enda jag hittills märkt av för min og9-5 var att satsen med spolarmunstycken och backventiler var restnoterad i 3 månader (jan-apr 2018 )... Nu var inte det hela världen för att spolarna funkade hyggligt ändå och hade det krisat hade jag kunnat få tag på lösa delar.

    CIM känns ju riktigt jobbigt - eftersom jag jobbar med elektronik så kan jag nog stämma in i det mesta som sägs ovan, d.v.s. de flesta elektronikfel är av epidemisk karaktär (=det är en eller ett fåtal komponenter som alltid är först att paja, tänk t.ex. og9-5ans larmsirén där det är batteri/lödningar/elektrolytkondingar som pajar). Det som begränsar lagningsmöjligheterna är:
    1. Kunskapen om konstruktionen. Om det inte är något synligt fel (=spruckna lödningar, brända komponenter o.s.v.) är det väldigt svårt, rent av omöjligt, att felsöka utan att veta hur de olika signalerna är tänkta att funka.
    2. Komponenttillgång. Även elektronikkomponenter slutar produceras ibland om tillverkaren inte tjänar några pengar på det. Om sådana komponenter pajar och det inte finns nya att köpa så....

Liknande ämnen

  1. Slutet är nära nu!
    Av DrBoost i forum Off Topic
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-05-24, 13:02
  2. Slutet för turbon i min 9-5?
    Av carpe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 18:54
  3. Elmia närmar sig!
    Av The Rob i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-11, 13:27
  4. Mycket lustigt ljud när turbon närmar sig maxladd
    Av Anders_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-11-11, 00:43
  5. Mappningen närmar sig!.. Lite funderingar!
    Av 9-3 Mike i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2004-12-17, 16:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •