Sidan 61 av 135 FörstaFörsta ... 1151596061626371111 ... SistaSista
Resultat 1 201 till 1 220 av 2694

Ämne: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

  1. #1201
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    var ett intressant reportage på svt nyheter ikväll där kina och elbilar diskuterades.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  2. #1202
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av perr Visa inlägg
    Jag bara funderar på hur tanken med att promota att köra el-bilar istället fär benisn/diesel/e85 går ihop med att beslutet att stänga kärnkraftverken för att då istället i brist på annat ersätta med energi från (oftast) fossila kraftverk.
    Menar, det lär ju inte gå åt mindre el-energi framgent om vi växlar över till el-fordon.

    Undrar hur man tänker lösa just el-produktionen i samma takt som behoven ökar.
    Just solceller och laddning av elbilar passar ihop bra, eftersom man kan välja när på dygnet de ska laddas. När/om det blir ett problem. Och det som kommer som en flodvåg är allt billigare solceller, jag ser att det antagligen kommer att vara billiga solceller som kommer att driva på elbilsutvecklingen snarare än tvärtom, för hur frestande kommer det inte att låta med "gratis" drivmedel (och, nej jag menar inte att det ÄR gratis, bara att det kommer att upplevas som det)?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #1203
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 560
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Nej vem orkar läsa så mycket av personligt tyckande och påståenden tagna ur luften...?

    Skulle gärna se lite trovärdiga källor på några av dina påståenden! Att bara påstå saker gör inte att de blir sanna.
    Om du inte orkat läsa, så kan jag ju inte heller ge några källor. Och jo, självklart ingår det lite "tyckande" i en sådan text, men det betyder inte att allt är taget ur luften - jag tänker inte ange källor på varenda lilla påstående jag skriver på STCS forum.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #1204
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Den som fortfarande tror att vägtrafik inte spelar någon roll för miljön måste ha en exceptionell förmåga till förnekelse.
    Jag hänvisar till den här rapporten:
    http://malmo.se/download/18.5f3af0e3...+2014-2015.pdf
    Observera särskilt Figurerna 2, 3, 7 och 12.
    Mina kommentarer:
    Figur 2: kanske för att det säljs mer dieselbilar? Mindre kväveoxid men mer partiklar
    Figur 3: beräknade värden, men baseras högst troligt på andra mätningar liknande den som ligger till grund för rapporten
    Figur 7: -
    Figur 12: läskigt bra korrelation med figur 7, men det är väl Al Gore som har varit och mixtrat med värdena...
    Naturligtvis påverkar vägtrafiken miljön. Men korrelationen mellan figur 7 och 12 är faktiskt rätt dålig, det man ser är att för samma trafikflöde så är skillnaden i luftföroreningar mellan vardag och helg c:a en faktor 3. Min gissning är att skillnaden stavas lastbilar och arbetsmaskiner.

    Notera att figur 3 har undertryckt nolla, ett vanligt trick när man trixar med med diagram (vilket betyder att man behöver vara vaksam eftersom detta tyder på att rapporten inte är neutral). Om man läser siffrorna ordentligt så kan man se att i stora delar av Malmö så kommer i runda slängar bara hälften av NOx från lokala källor.

    Dieselbilarna ger både mer NOx och partiklar, om man nu mäter utsläppen i praktiken. Det är därför personbildieslarna har sådan problem i Kalifornien, för där bryr man sig om hur mycket de släpper ut under verkliga förhållanden. Se sid 67 i denna rapport, notera att fördelningen är en uppskattning skriven innan dieselbilsfusket kom upp till ytan (därför ser personbilsdieslarna relativt för bra ut), men talar ändå sitt tydliga språk: http://www.imm.ki.se/Datavard/rappor...den%202010.pdf
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #1205
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Citat Ursprungligen postat av perr Visa inlägg
    Jag bara funderar på hur tanken med att promota att köra el-bilar istället fär benisn/diesel/e85 går ihop med att beslutet att stänga kärnkraftverken för att då istället i brist på annat ersätta med energi från (oftast) fossila kraftverk.
    Menar, det lär ju inte gå åt mindre el-energi framgent om vi växlar över till el-fordon.

    Undrar hur man tänker lösa just el-produktionen i samma takt som behoven ökar.
    Ja elproduktionen är något som jag länge sett som ett av flera potentiella problem med en komplett fordonsflotta av elbilar. Det är inga små mängder som behövs. Men visst, solenergi kan vara ett tillskott. Vad gäller fordonen så kan man förstås inte jämföra äldre försök med nuvarande och det som man försöker utveckla, i alla delar, men undrar hur rena elbilar har klarat kalla svenska vintrar.
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    var ett intressant reportage på svt nyheter ikväll där kina och elbilar diskuterades.
    Ja, det var visst ett inslag SVT i dag. Ett par länkar till artiklar i anslutning nedan, dock inget nytt vad gäller Nevs, däremot utvecklades lite om Kinas tankar, vilket väl är i linje med vad vi har spekulerat tidigare; problem med luftkvalitet och tilltagande biltrafik, intresse att göra något åt det finns, möjligheten till framgång, på kortare sikt, är kanske större där, då nöden och viljan tycks finnas, plus att politikerna styr på ett helt annat sätt, och kan "tvinga fram" val, men även ge morötter, subventioner. Samtidigt finns det säkert ett stort intresse för att bli en stor aktör inom elbilsområdet.

    Utöver inslaget i 21-sändningen:
    http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sa...m-elbil-i-kina
    http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/ja...mbrott-utlovas
    http://www.svt.se/nyheter/en-strimma...for-gamla-saab

  6. #1206
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 560
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Den som fortfarande tror att vägtrafik inte spelar någon roll för miljön måste ha en exceptionell förmåga till förnekelse.
    Jag hänvisar till den här rapporten:
    http://malmo.se/download/18.5f3af0e3...+2014-2015.pdf
    Observera särskilt Figurerna 2, 3, 7 och 12.
    Mina kommentarer:
    Figur 2: kanske för att det säljs mer dieselbilar? Mindre kväveoxid men mer partiklar
    Figur 3: beräknade värden, men baseras högst troligt på andra mätningar liknande den som ligger till grund för rapporten
    Figur 7: -
    Figur 12: läskigt bra korrelation med figur 7, men det är väl Al Gore som har varit och mixtrat med värdena...
    Nej, Al Gore brukar inte ägna större engagemang i NOx (även om dessa på olika sätt kan påverka växthusgaserna) och partiklar, och man mätte ingen CO2 - så jag tror inte att varken han eller ngn annan mixtrat med värdena. Och det skulle vara läskigare om INTE fig. 7 och fig. 12 korrelerade, lär väl alla över 7 år konstatera.

    Rapporten fyller sitt syfte på ett tillfredsställande sätt. De har visat att det går att förbättra stadsluftkvaliteten genom mindre bilåkande, oj vilken överraskning... Tror du att jag tror att det inte förekommer luftföroreningar från bilar i en hårt trafikerad centrumgata med höga hus på sidorna?

    Men du eftersökte "exceptionell förmåga", så här ska du få lite av det när jag påtalar bristerna i rapporten (fortfarande menar jag dock att rapporten fyller sitt syfte tillräckligt bra). Först vill jag citera vad jag skrev i första inlägget: "bensin som går genom en modern katalysatorbil i arbetstemperatur lämnar inte så jättemkt annat än koldioxid och vatten bakom sig". Notera att jag lade in "arbetstemperatur", vilket blir extra viktigt i detta sammanhang. Men innan det vill jag påpeka att vi inte vet fördelningen mellan bensin/diesel/E75-85 av totala antalet och hur det förändrats genom åren på gatan ifråga. Men innan en bensinmotor fått värme för full funktion i katalysatorreningsprocessen så släpper den ut betydligt mer skit utöver CO2 och vatten. Etanol är ätter värre innan den blivit varm. Nu är denna undersökning gjord mestadels vintertid vid alla mätningarna. Detta är i centrum, där även om du kommer in med en genomvarm bil och parkerar en stund på vintern kommer katalysatorn hinna kallna innan du kör vidare. Därmed åker många bilar runt där utan full avgasrening. Här har man ett problem som nog inte många tänkt på angående bilar med auto start/stopp. I Sverige, kalla dagar, kan denna bränslesparande funktion i värsta fall även utradera bränslesparningen genom att den måste "elda på" avgasreningen när den startar igen (plus då ett ökat utsläpp av kanske i princip alla gaser).

    Sedan har du en självklar EXTRA minskning i utsläpp om trafiken minskar med en tredjedel, som ligger i att trafiken flyter bättre. Med mindre broms-gas-broms-gas-osv. får du en lägre förbrukning på varje bil som dessutom då befinner sig kortare tid på gatan, dvs sammanlagd tid av alla bilar på gatan blir kanske (om jag bara antar genom gissning) halverad om du minskar antalet med en tredjedel. Motorer brukar också vara lite smutsigare när man står på tomgång och väntar, än när den har lite mer varv och lite belastning. Och då kan man plötsligt inte med säkerhet säga att sammanlagda bilparken blivit renare med åren. (hur många gamla bilar utan katalysator har skrotats ur under tiden rapporten representerar, är ytterligare en variabel)

    För att bättre mäta bilar med fullt "tänd" avgasrening, kan Umeå vara en aning bättre att mäta bilparkens totala utsläpp, eftersom E4:an går rakt genom staden och man därför kan förmoda att större andel fordon är genomvarma. Där har man sett en negativ trend på luften på senare år, vilket skulle kunna härledas ur de tester man gjort mellan diesel och bensin på andra ställen i Europa (och bestämt eller är på gång att bestämma nya regler för att få bort dieselpersonbilar) - givet här att man även i Sverige fått allt större andel dieselbilsförsäljning.

    Du kan t ex kolla denna http://www.ecoscore.be/en/book/export/html/303 för att se hur resultatet kan bli mellan diesel och bensin vid verklig körning. Notera att jag skrev MODERN bensinmotor, och betrakta staplarna.

    Jag säger självklart inte att om man kör på bensin så finns ingen som helst påverkan på miljön. Utöver utsläppen, förekommer tragiska olyckor till havs, och fracking-olja kan ju vara tveksamt. Men globalt (dvs inte isolerat till en trång gata i Malmö, där kollektivtrafik kan byggas ut ytterligare) blir inte utsläppen ohanterbara för naturen, ifall man som jag anser att CO2 ej är särskilt relevant - den lilla försurande effekten av bensinavgaser kan biosfären buffra löpande. Jag ville ju öronmärka fossilt bränsle till transport, och förutom att förbjuda diesel till personbilar vill jag också begränsa användandet av tunga lastbilar genom mer tåg-gods.

    Etanol kan vara okej, men då ska det inte tränga undan matproduktion eller regn-/atlantskogar (sockerrör i Afrikansk stäpp kan vara bra alternativ), samt ej användas i kallt klimat. Man skulle i Sverige kunna skita i E75 och bara ha E85, för att göra säljuppehåll under den period man tidigare bytt till E75, för när det är kallt blir det markant höjd förbrukning och avgasreningen har svårt att hålla måttet - jag tror att få etanolbilsägare skulle klaga (utom möjligen de som mappat på enbart E75-85)

    En sak med bensinavgaser dock. Man bör nog vara försiktig med att satsa på direktinsprutade bensinbilar, eftersom man då får tampas med ett av de stora problemen som är med dagens dieselmotorer angående partiklar.
    Senast redigerat av Tomtefar den 2015-12-17 klockan 11:19. Anledning: Ops, hade skrivit figur 2 istället för 7
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #1207
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 560
    Citat Ursprungligen postat av perr Visa inlägg
    Jag bara funderar på hur tanken med att promota att köra el-bilar istället fär benisn/diesel/e85 går ihop med att beslutet att stänga kärnkraftverken för att då istället i brist på annat ersätta med energi från (oftast) fossila kraftverk.
    Menar, det lär ju inte gå åt mindre el-energi framgent om vi växlar över till el-fordon.

    Undrar hur man tänker lösa just el-produktionen i samma takt som behoven ökar.
    Det här är en typisk tankevurpa av de Gröna Khmererna AKA Miljöpartiet. Vi har ett energiöverskott i Sverige som skulle kunna svälja några elbilar, men långt ifrån deras "fossilfria bilpark". Då vill de lägga ned minst 2 kärnreaktorer under denna mandatperiod...
    Vad man borde satsa på, är infrastruktur i elnätet till kontinenten, för idag har vi svårt att exportera el annat än på nordiska marknaden. Detta skulle kunna hjälpa att minska brunkols- och oljekraftverkens utnyttjande, som de så gärna (med rätta, ska tilläggas) vill. Vidare har det geopolitisk betydelse eftersom dessa länder inte blir lika beroende av den ryska gasen (nu har jag visserligen inget emot Ryssland, men det kan vara bra att sprida importen på olika leverantörer för ngt så viktigt som energi så man är trygg med att alltid ha en basförsörjning av el). Att det dessutom är en bra exportinkomst för landet kanske inte spelar ngn roll för Mp som tycker pengar är världsliga saker, men för oss andra som vill att samhället fungerar.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  8. #1208
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Den som fortfarande tror att vägtrafik inte spelar någon roll för miljön måste ha en exceptionell förmåga till förnekelse.
    Vem är det som påstår något så korkat?

    Luftkvaliteten i svenska storstäder går inte att jämföra med t.ex. Pekings. Även om Kineserna förbjöd biltrafik i hela landet skulle dom förmodligen inte komma i närheten av luftkvaliteten i den mest nedskitade svenska innerstadsmiljön.

    Om man tittar på PM2,5 så har mätstationen på taket till den amerikanska ambassaden i Peking uppmätt knappt 1000 microg/m³. Officiella siffror från myndigheterna ligger ofta på runt 600. Motsvarande siffra för hornsgatan i stockholm ligger på ungefär 15.

    Tror man att elbilar är lösningen på Pekings problem så måste man ha en exceptionell förmåga till förnekelse.
    Fredrik J

  9. #1209
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Varför pratar man om att alla ska köra på el och då går det inte.
    Samma argument var det med Etanolen det går inte om alla kör på E85.
    Varför kan inte några köra på el och några på E85, Biogas, Vätgas mm. ?

  10. #1210
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 560
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Varför pratar man om att alla ska köra på el och då går det inte.
    Samma argument var det med Etanolen det går inte om alla kör på E85.
    Varför kan inte några köra på el och några på E85, Biogas, Vätgas mm. ?
    Därför att i den allmänna diskussionen gömmer man ofta undan miljöpåfrestningarna som elbilar innebär, och skriker ut 0 gram koldioxid vid körning. Men så vacker ser inte verkligheten ut för elbilar.

    Visst kan en mix vara att föredra. Biogas t ex lämpar sig utmärkt för bussar i lokaltrafik, eftersom man då inte behöver bygga ut ett stort tankningsnät. Biogasen räcker dock inte till både all lokaltrafik och personbilar, om man inte i stor skala börjar skörda skog enbart för att direkt göra biomassa av det, eller ngn gröda som bättre används som föda. Samma sak gäller etanolen, att ett visst utrymme finns utan att det "inkräktar" på annan odling eller bevarad natur. Så vissa bilar borde kunna gå på det, men då är det bättre att köra E100 i ett tropiskt land, som t ex norra Brasilien, där just E100 finns.

    Sedan KAN man faktiskt överväga elbilar för vissa ändamål. En del har bara ett par mil till jobbet och vill åka bil. Då kan man ha ett lite mindre batteri och väga miljönackdelen mot att även en snål liten bensinare kommer gå stor andel av sträckan utan att avgasreningen hinner nå full verkan. Där skulle jag kunna se en berättigad marknad för små endamålsenliga elbilar med begränsad räckvidd och prestanda. Så har man den bensindrivna familjebilen hemma i garaget för längre resor. Och när det gäller långtradare så börjar man på försök att köra långtradare på motorväg med "rälsbussteknik", dvs man har elledningar i luften som man nyttjar likt ett lok - då kommer man runt lagringsproblemet och det blir genast mkt miljövänligare. Vätgas är väl inte borträknat men trots att man jobbat på det i decennier så har man många problem kvar att lösa - sannolikt kommer det inte de kommande 10 åren heller.

    Så visst kan en mix finnas, och kommer sannolikt finnas under överskådlig framtid. Om hundra år kanske man kör alla fordon med en liten minireaktor, och då behöver man kanske ingen mix, men det är ju mer SciFi-fantasier i dagsläget
    Senast redigerat av Tomtefar den 2015-12-17 klockan 10:57.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  11. #1211
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Sen handlar det ju om vilket miljöavtryck vi gör personligen. Om jag lovar att aldrig resa med flyg mer, kan jag få ha min bensinbil ifred då? Eller vad måste jag göra mer för att få fortsätta köra med den?
    Fredrik J

  12. #1212
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar Visa inlägg
    Sedan KAN man faktiskt överväga elbilar för vissa ändamål. En del har bara ett par mil till jobbet och vill åka bil. Då kan man ha ett lite mindre batteri och väga miljönackdelen mot att även en snål liten bensinare kommer gå stor andel av sträckan utan att avgasreningen hinner nå full verkan. Där skulle jag kunna se en berättigad marknad för små endamålsenliga elbilar med begränsad räckvidd och prestanda. Så har man den bensindrivna familjebilen hemma i garaget för längre resor. Och när det gäller långtradare så börjar man på försök att köra långtradare på motorväg med "rälsbussteknik", dvs man har elledningar i luften som man nyttjar likt ett lok - då kommer man runt lagringsproblemet och det blir genast mkt miljövänligare. Vätgas är väl inte borträknat men trots att man jobbat på det i decennier så har man många problem kvar att lösa - sannolikt kommer det inte de kommande 10 åren heller.
    Det pågår dock mycket när det gäller batteriteknik, och i Kina kör man tung trafik på batterier också (och ordnar laddning genom automatisk dockning av batterier), det är sådana batterier som NEVS dotterbolags första batterifabrik huvudsakligen gör om jag förstått saken rätt. Oavsett, att köra tung trafik på batterier är inte så dumt som det låter eftersom energiåtgång per kg nyttovikt är fördelaktigare för dessa (men laddningscykler är värre).

    Den springande punkten när det gäller Kinas bilflotta är dock att om man använder västs per capita bränsleförbrukning till Kina så räcker helt enkelt inte världsproduktionen av olja till. Detta gör troligen att resultatet blir att eldrift inom ett decennium blir ett ekonomiskt fördelaktigt alternativ för många privatpersoner, åtminstone i Kina, på ett eller annat sätt. Vi är dock inte där än.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #1213
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 560
    Jag tror nog på sikt att Kina kommer tänka mer futuristiskt. De har ju sina 10-årsplaner och även 20-års. Så jag tror helt sonika att man satsar på typ ett avancerat monorail-nät, där man kan kliva på och åka nästan till var som helst i de stora städerna. Så sammanlänkar de dessa med några tentakler-linjer för pendlare som bor en bit utanför staden, och då blir kanske bilbehovet mkt mindre samtidigt som fler får tillgång att resa. Men det är bara en vild gissning. Angående el-lastbilarna - jag vet ju inte vilka material som kommer ingå i dem, och befarar att de ändå kommer bli smutsiga att tillverka. Tänk på att det t ex går åt över 80 kg råmaterial för att anrika elektroniken till en vanlig iPhone.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  14. #1214
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    och i Kina kör man tung trafik på batterier också (och ordnar laddning genom automatisk dockning av batterier),
    Att man i Kina "kör tung trafik på batterier" är ju något luddigt. I vilken utsträckning och var. Vi har ju ett och annat eldrivet fordon i industrin även i sverige. Diverse eldrivna truckar.
    Fredrik J

  15. #1215
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Länge leve den fossildrivna statussymbolen. Yeah!

    2 användare gillar detta inlägg



  16. #1216
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    44
    Läste precis nyhetsutskicket från Nevs. Samarbetsavtal med Panda New Energy Ltd att leverera 150 000 stycken 9-3 Sedan elbilar fram till 2020. Alltid kul när man läser sådana nyheter, kännner man att det faktiskt kanske händer något bakom kulisserna. Antar att med detta menar de en befintliga karossen?

  17. #1217
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Nyhetsutskicket:


    Nevs har tecknat ett strategiskt samarbetsavtal med Panda New Energy Ltd om leverans av 150 000 stycken 9-3 sedan elbilar

    National Electric Vehicle Sweden (Nevs) och kinesiska Panda New Energy Co Ltd har tecknat ett strategiskt samarbetsavtal som innebär att Nevs ska leverera 150 000 elbilar till och med år 2020. Utöver detta omfattar avtalet även 100 000 ytterligare elfordon samt tjänster från företag närstående Nevs och Nevs ägare. Avtalets totala värde uppgår till 78 miljarder RMB, omkring 100 miljarder SEK.

    Panda New Energy fokuserar på att leasa ut miljöfordon för olika typer av mobilitetslösningar. Panda samarbetar med flera företag som erbjuder tjänster med miljöbilar som en del i transport- och tjänstelösningar i Kina, och siktar på att bli ett världsledande leasingbolag för miljöbilar.

    – Det här är ett strategiskt samarbete för Nevs inte bara när det gäller antalet fordon, utan är också ett viktigt steg i att implementera vår vision och vår nya affärsplan. Vi vill erbjuda våra kunder både hållbara produkter och hållbara mobilitetslösningar, säger Stefan Tilk, vice ordförande Nevs.

    – Vi är mycket glada för samarbetet med Nevs, som bygger på ett arv av framgångsrika innovationer och som har kapacitet att möta vår efterfrågan. Som delaktiga i den framväxande marknaden för miljöfordon är vi tacksamma att få bli en partner till Nevs, som delar vårt engagemang för miljön, säger Chao Ma, ordförande i Panda New Energy.

    National Electric Vehicle Sweden ABs (Nevs) vision är att forma mobilitet för en mer hållbar framtid, och fokuserar på att utveckla elfordon och hållbara mobilitetstjänster. Nevs förvärvade huvuddelen av tillgångarna i fd Saab Automobiles konkursbon år 2012. Nevs ägs av National Modern Energy Holdings, (NMEH), Tianjin Binhai Hi-Tech Industrial Development Area (THT), och Beijing State Research Information Technology Co, Ltd (SRIT).

  18. #1218
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Länge leve den fossildrivna statussymbolen. Yeah!
    Mitt bilintresse har inte ett dugg med status att göra. Har ditt?
    Fredrik J

  19. #1219
    "Intresseanmälan" är tydligen på 250K bilar, vilket ger ett rimligare enhetspris.

  20. #1220

Liknande ämnen

  1. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 14:14
  2. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 14:30
  3. Händelser och tankar från en polisbil...
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 01:13
  4. Intressanta synkringar OG9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •