Sidan 53 av 135 FörstaFörsta ... 343515253545563103 ... SistaSista
Resultat 1 041 till 1 060 av 2694

Ämne: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

  1. #1041
    När kan man förvänta sig något konkret som att vi ska göra det här o det här, så här många bilar ska produceras, osv. Modell utbud m.m! Är trött på bullshit och vill gärna se nåt konkret!

  2. #1042
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    När kan man förvänta sig något konkret som att vi ska göra det här o det här, så här många bilar ska produceras, osv. Modell utbud m.m! Är trött på bullshit och vill gärna se nåt konkret!
    En plan ska enligt vad de sagt presenteras snart. http://www.saabtala.com/new-nevs-par.../#comment-4363

    Skillnaden nu mot när Spyker härjade är väl just avsaknaden av bullshit. Man säger inte så mycket förrän det är tämligen klart. Kände mig också frustrerad tidigare p.g.a. att man inte får veta så mycket men har nu funnit mig i situationen. Det är bara att ta det lugnt och vänta. De lär inte visa några storstilade planer a'la Muller utan snarare ha fötterna kvar på marken och jobba på i det tysta. Det här är ju slipade affärsmän som knappast avslöjar sina planer i onödan för vem som helst.

  3. #1043
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    684
    Medlem#
    116
    Egentligen tycker jag att detta med saab-namnet är en icke-fråga för tillfället.
    Om nu nevs hade haft en färdig produkt som dom behövde namnet till så hade det varit en annan sak.
    Vilka diskutioner som förs mellan saab ab och nevs vet ju troligen bara dom, vilken kunskap om detta kan en "fordonsindustrianalytiker" ha egentligen (hur blir man fordonsindustrianalytiker förresten?). Jag säger som Swade en gång sa "Keep calm and carry on"

    Jag var och hörde Mattias Bergman på saabfestivalen och det kändes som att dom hade en plan och visste vad dom höll på med.

    MVH Sven
    Senast redigerat av Sven den 2015-08-20 klockan 16:16. Anledning: Stavade fel
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  4. #1044
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Eftersom "försvars-SAAB" folk fått upprepa svaret "-nej vi har inte gått i konkurs" åtskilliga gånger under senare år är det rimligt att de säger nej till ytterligare smutsdragning av varumärket. Däremot finns det väl inga uppenbara affärsmässiga hinder att de mot ersättning låter NEVS använda namnet om och när de bevisat att de är seriösa och uthålliga.

  5. #1045
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    52
    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Eftersom "försvars-SAAB" folk fått upprepa svaret "-nej vi har inte gått i konkurs" åtskilliga gånger under senare år är det rimligt att de säger nej till ytterligare smutsdragning av varumärket. Däremot finns det väl inga uppenbara affärsmässiga hinder att de mot ersättning låter NEVS använda namnet om och när de bevisat att de är seriösa och uthålliga.
    saab säljer väl jasplan till thailand är inte det en millitärdiktatur inte helt seriöst det heller plus en massa andra skumrasaffärer som udreds mutor m,m kanske de behöver lite civilism i sitt saab..
    Senast redigerat av jankes den 2015-08-20 klockan 21:47.

  6. #1046
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    684
    Medlem#
    116
    Citat Ursprungligen postat av jankes Visa inlägg
    saab säljer väl jasplan till thailand är inte det en millitärdiktatur inte helt seriöst det heller plus en massa andra skumrasaffärer som udreds mutor m,m kanske de behöver lite civilism i sitt saab..
    Nej Försvars-saab är ju inte så bra själva på att hålla sej borta från mutskandaler och liknande.
    Nevs skämmer nog inte ut namnet mer än dom själva gör.
    Vi får väl vänta och se, nevs planer verkar ju intressanta i alla fall.

    MVH. Sven
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  7. #1047
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Helt inne på Bennys linje. Konkurrenterna till Saab Gripen använde Saab Automobile som ett argument till varför Gripen-plan inte skulle köpas. "Nä, de där planen ni funderar på att köpa från Saab lär ni aldrig se röken av. Ni har väl sett i nyheterna att Saab ligger dåligt till?" Var väldigt tydligt under Brasiliens upphandling vill jag minnas.

    Undrar annars lite som Sven, var kommer kommer alla fordonsexperter från? Är "fordonsindustrianalytiker" en titel man kan ge sig själv lika enkelt som "modebloggare"?

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #1048
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Undrar annars lite som Sven, var kommer kommer alla fordonsexperter från? Är "fordonsindustrianalytiker" en titel man kan ge sig själv lika enkelt som "modebloggare"?
    Det är nog ingen skyddad titel men studerar man bilindustrin på heltid, har ett stort kontaktnät samt lägger bort känslorna kan man säkert komma med uttalanden. Hittills har dom ju fått rätt. Mycket få trodde väl på Saab efter konkursen.
    Fredrik J

  9. #1049
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Hittills har dom ju fått rätt. Mycket få trodde väl på Saab efter konkursen.
    De har fått många rätt, men det har de flesta olyckskorpar fått. Det jag tycker är dock att de oftast fått rätt av fel anledningar. Avtalet med Qingdao och produktionen av bensinbilar av sedanmodell är ett exempel. Experterna dömde ut bilarna som gamla och med fel karossform. När fabriken sedan stannade så upprepades "Vad var det jag sa" av alla experter i radio, TV och tidningar. "Det går inte att sälja gamla sedaner i Sverige." Att bilarna var nytillverkade och var tillverkade så som kineserna ville ha dom nämndes inte.

    Det jag då saknade i media från experterna var informationen om varför man faktiskt byggde 9-3 sedan med bensinmotor och varför Qingdao inte betalade för det de beställt. Vi här på STCS och övriga Saab-entusiaster känner i större grad än övriga kanske till att det var Qingdao som beställt produkterna, men att betalningen uteblev på grund av den större olyckan som drabbade staden. Hur många experter rapporterade om detta? Eller rättare sagt, hur många av analytikerna visste om att olyckan skulle ske? Det var ju trots denna som ledde till stoppet i NEVS produktion.

    Min teori, som fordonsindustrianalytikeramatör , är att om Qingdao stads ledning kunnat följfölja sitt åtagande och betalat för det de beställt så hade fabriken aldrig stannat för NEVS. Hoppas verkligen nu att historien inte upprepar sig, trots den hemska olyckan i Tianjin.

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  10. #1050
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    De har fått många rätt, men det har de flesta olyckskorpar fått. Det jag tycker är dock att de oftast fått rätt av fel anledningar.
    Ungefär så. Dock är det en helt central fråga de har haft fel på hittills, nämligen att Saab (bilkonstruktion och biltillverkning) i Trollhättan är omöjlig. Man tillverkar varken vindsnurror eller har gjort om fabriken till lager, något skulle vara fallet om man lyssnat till dessa olyckskorpar. Istället har vi något som, på ett eller annat sätt, troligen kommer att låta Trollhättan vara kvar på bil-kartan under överskådlig tid.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #1051
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Inte varit inne på denna tråd på jättelänge och har inga särskilt intressanta eller genomtänkta åsikter. För gemene man ute i Sverige, och troligen världen, anses nog Saab helt dött. De som en gång ritade och konstruerade dessa lite lätt särprägade bilar är sedan länge skingrade. Det som betyder något nu tycker jag är att man hittar en ersättningsindustri. Man kan bygga bilar eller vindsnurror. Personligen tycker jag inte namnet skall användas på bilar. Hissa upp Saabflaggan i en Hall of fame tillsammans med en massa andra insomnade märken. Det vore snyggast.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av H-M den 2015-08-21 klockan 18:29.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  12. #1052
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    För gemene man ute i Sverige, och troligen världen, anses nog Saab helt dött.
    Förvånansvärt spridd åsikt ute i landet faktiskt bland människor som inte är så bilintresserade. Har pratat med flera stycken som helt missat att konkursboet blev sålt.
    Fredrik J

  13. #1053
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Ja det är troligen så de allra flesta ser det. Även ganska bilintresserade skulle jag tro. Man vet nog att att konkursboet blev sålt men tänker, rätt eller fel, att det aldrig kommer att bli något av det.
    Senast redigerat av H-M den 2015-08-21 klockan 20:09.

  14. #1054
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    De som en gång ritade och konstruerade dessa lite lätt särprägade bilar är sedan länge skingrade.
    Det där är bara delvis sant. En stor del av dem finns fortfarande i närområdet och sysslar med bilutveckling, en del sitter t.o.m. i samma lokaler. Med tillräckligt med pengar så finns goda chanser att återuppbygga väsentliga delar av verksamheten. Det finns tydliga tecken på att en återsamling håller på att ske, men omfattningen kan inte jag bedöma.

    Sedan ska man inte köpa att ju fler utvecklare desto bättre bil. Saab 9000 utvecklades i princip av 300 konstruktörer (även om Fiat/Lancia hjälpte till en del), och detta gjordes från scratch. Koenigseggs utvecklingsavdelning är inte heller stor...

    Förhoppningsvis håller "Hellre brödlös än rådlös" fortfarande.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #1055
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Jag håller tummarna även jag nog lät lite väl negativ. Visst vore det skoj om arvet kunde förvaltas.

  16. #1056
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Förvånansvärt spridd åsikt ute i landet faktiskt bland människor som inte är så bilintresserade. Har pratat med flera stycken som helt missat att konkursboet blev sålt.
    Njae, jag skulle säga att gemene man inte verkar ha nån koll alls, jag jobbar på scania och det finns de som sagt "men ni gick ju i konkurs"? Näe när scania och saab-scanina är inte samma sak längre. Jag har iofs även hört jaha, scan, vad gör ni där då, korv? Och hur många har koll på det som idag heter "SAAB"...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  17. #1057
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Hänger väl ihop med att de flesta Saabar såldes som tjänstebilar och nu, drygt 4år efter sista bilen tillverkades, har väl de flesta leasingkontrakt löpt ut och man gått vidare till andra märken.
    Fredrik J

  18. #1058
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 670
    Citat Ursprungligen postat av jankes Visa inlägg
    saab säljer väl jasplan till thailand är inte det en millitärdiktatur inte helt seriöst det heller plus en massa andra skumrasaffärer som udreds mutor m,m kanske de behöver lite civilism i sitt saab..
    Saab AB har inte sålt ett enda JAS 39 Gripen plan till Thailand.
    Svenska staten har däremot genom Försvarets materielverk sålt 12 av Sveriges JAS 39 Gripen plan till Thailand.

  19. #1059
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Hörde en intressant sak i lördags från en mycket trovärdig källa. Volvo/CEVT/Geely har jobbat i smyg på att ta fram en ny bil(under helt nytt bilmärke) för Europa. Utvecklingen sker hos CEVT. Lansering under 2016 eller 2017. Svensk motorpress har ju totalt dömt ut NEVS chanser om de inte får behålla namnet SAAB på bilarna. Undrar om journalisterna anser det lika döfött när det är Volvo/Geely som ska skapa ett nytt bilmärke...

  20. #1060
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Hörde en intressant sak i lördags från en mycket trovärdig källa. Volvo/CEVT/Geely har jobbat i smyg på att ta fram en ny bil(under helt nytt bilmärke) för Europa. Utvecklingen sker hos CEVT. Lansering under 2016 eller 2017. Svensk motorpress har ju totalt dömt ut NEVS chanser om de inte får behålla namnet SAAB på bilarna. Undrar om journalisterna anser det lika döfött när det är Volvo/Geely som ska skapa ett nytt bilmärke...
    Det har ju antytts att NEVS ska börja producera något under 2016, samt att NEVS tagit en hel del externa uppdrag senaste året, och Volvo/Geely verkar ju vara inblandade på något sätt: http://teknikensvarld.se/mystisk-ny-...-volvo-187595/

    Mula?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 14:14
  2. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 14:30
  3. Händelser och tankar från en polisbil...
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 01:13
  4. Intressanta synkringar OG9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •