Sidan 48 av 135 FörstaFörsta ... 3846474849505898 ... SistaSista
Resultat 941 till 960 av 2696

Ämne: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

  1. #941
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    Nevs kan vara kvar under rekonstruktion i upp till 12 månader om skäl föreligger.
    Perioderna förlängs med 3 månaders intervaller och skälet för företaget att fortsätta att
    vara i rekonstruktion blir "skarpare formulerat" för att få begära om förlängning.

    Fördelen med detta är att externa parter inte kan begära dom i konkurs.
    Nackdelen är att rekonstruktören kostar avsevärda belopp och tar kassan slut så tar den slut och
    då blir det KK, oavsett om dom är under rekonstruktion eller ej.

    En annan nackdel är ju också som han säger att förhandlingsparter inte vill förhandla med bolaget
    så länge de är i rekonstruktion.
    Till mitt garage: Garaget

  2. #942
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Rekonstruktionen avslutas i morgon. Sen ska avtalen med Mahindra och Dongfeng tydligen kunna färdigställas inom kort.
    Finns tydligen också intresse från Volvo att hyra kapacitet i fabriken.
    http://ttela.se/ekonomi/saab/1.39050...ta-pa-egna-ben

  3. #943

  4. #944
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    Var ett tag sedan det skrevs något.

    Detta från tidningen dagens Ny Teknik:
    http://www.nyteknik.se/nyheter/fordo...cle3906874.ece
    Till mitt garage: Garaget

  5. #945
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Loffe Visa inlägg
    Var ett tag sedan det skrevs något.

    Detta från tidningen dagens Ny Teknik:
    http://www.nyteknik.se/nyheter/fordo...cle3906874.ece
    Den här artikeln är betydligt mer positiv: http://www.saabtala.com/the-saab-we-...ve-to-live-on/

    Det redovisas ingen riktig grund för optimismen, men å andra sidan så kan de knappast redovisa hur det går i förhandlingarna innan allt är klart. Eftersom KJJ skulle garantera pengar i tre månader och om det finns utrymme för förseningar brukar det i praktiken utnyttjas är jag inte ett dugg förvånad att inget hörts än. Jag skulle inte bli så förfärligt förvånad om det dröjer till Juli innan något avtal blir klart, men som jag förstått det så måste det kinesiska lånet (eller något annat penningtillskott) vara på plats innan slutbetalning på ackordet i Oktober. Så det finns en hård deadline i 14:e Oktober.

    Sedan, just detta att bilanalytiker dömer ut Saab är en sak som jag är rätt immun mot. Det har liksom varit ett stående inslag de senaste 50 åren, med en kort paus i början av GM:s ägande. Och detta med föråldrad teknik ska man definitivt ta med en nypa salt, om inte annat för att dessa personer saknar djupare insyn i vad som pågår på Nevs. Det som jag ser som betydligt mer signifikant är att ingen verkar ha lämnat skeppet, och det är inga dumskallar.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #946
    Sugmotor vampenss avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    19
    Medlem#
    8884
    Här är en länk till lokaltidningen ttela och allt dom skriver om Saab. Just nu kanske det inte står så mycket intressant, men ny info brukar komma upp väldigt fort. http://ttela.se/ekonomi/saab

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

  7. #947
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det som jag ser som betydligt mer signifikant är att ingen verkar ha lämnat skeppet, och det är inga dumskallar.
    Vad menar du? Sedan förra sommaren kryllar det ju av f.d. NEVS-konstruktörer nere på Volvo och på CEVT.
    Tror inte dom har en enda konsult kvar....
    Fredrik J

  8. #948
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Vad menar du? Sedan förra sommaren kryllar det ju av f.d. NEVS-konstruktörer nere på Volvo och på CEVT.
    Tror inte dom har en enda konsult kvar....
    Jag tänkte på folk i ledningen, dvs. att man tror på idén. Det faktum att man varit tvungen att rätta mun efter matsäcken och dragit ner är inte samma sak. Därmed absolut inte sagt att saken är biff.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #949
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag tänkte på folk i ledningen, dvs. att man tror på idén. Det faktum att man varit tvungen att rätta mun efter matsäcken och dragit ner är inte samma sak. Därmed absolut inte sagt att saken är biff.
    Sitter man i ledningen har man ju betalt för att tro på idén. Sen var det ju ett ganska udda sätt att "dra ner". Att inte betala räkningarna. Man har en uppförsbacke när man ska attrahera tjänstemän för ytterligare en runda.
    Fredrik J

  10. #950
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 260
    Och alla underleverantörer kommer att begära förskottsbetalning. Det känns som en seg soppa.
    Och det lär väl inte vara någon ketchupeffekt när avtalen så småningom är klara nångång i framtiden......

  11. #951
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006
    Jag tror den enda vägen till succé är någon form av samarbete/uppdrag med/från CEVT.
    Inte helt omöjligt faktiskt och plötsligt skulle bitarna kunna falla på plats.
    Många av dom som lämnat Saab sedan konkursen återfinns idag på Volvo/CEVT och skulle man kunna lägga utvecklingsuppdrag på Stallbacka skulle man kunna göra stora synergieffekter. Personalen skulle inte behöva hoppa av och satsa på NEVS utan kunna både ha kakan och äta den...

    Personalbristen i branschen är stor just nu och ett samarbete skulle innebära mindre konkurrens om personalen.
    Fredrik J

  12. #952
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    Till mitt garage: Garaget

  13. #953
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006
    Citat Ursprungligen postat av Loffe Visa inlägg
    Skulle tro att det finns klart fler f.d. Saabare på CEVT än vad det finns på NEVS i dagsläget. Jag tror många av dom trivs bra där dom är. CEVT växer. Ett kontor i Trollhättan känns som en logisk utveckling eftersom många pendlar.
    Fredrik J

  14. #954

  15. #955
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480
    Citat Ursprungligen postat av csan Visa inlägg
    Nja, det där var ju mest en andrahandsinformation om vad en "pojkspoling" till fordonsanalytiker tyckt/tänkt/trott i en intervju med DI, en annan tidning. - En tidning som ända sedan finans/bilkrisen för 5-6 år sedan gjort allt för att sänka Saab, knappt en spaltmillimeter positiv journalistik.

    - Visst, i dagsläget kan man kanske tycka att dom haft rätt, men enligt DI's tidigare prognoser skulle väl fabriken nästan varit jämnad med marken redan innan Koenigsegg började förhandla.

    Tycker man kan avvakta tills det börjar stå något i Ttela, de verkar ju få fram mer trovärdiga källor.
    Jag tror inte de som står bakom NEVS är sådana naiva dumjävlar att dom begär sig ur en rekonstruktion och fortsätter något som, enligt artikeln, är så hopplöst.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  16. #956
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Må så vara att "hen" är en pojkspoling men jag tror att "hen" har bättre insikt i hur ett företag , som helt saknar förutsättningar att attrahera marknaden, ska kunna överleva, än vad du har. Nevs har ingen produkt i närtid som attraherar marknaden. Läs artikeln på Ny Teknik.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  17. #957
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 264
    Medlem#
    6770
    Ända sen Håkan Matson sökte men inte fick jobbet som kommunikationschef på SAAB har han lagt allt krut i DI på dissa allt som har med SAAB att göra. Realist är en sak men när DI och HM är inblandade så är det ingen substans bara nattsvart för allt som kan kopplas till SAAB.

  18. #958
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480
    Citat Ursprungligen postat av csan Visa inlägg
    Må så vara att "hen" är en pojkspoling men jag tror att "hen" har bättre insikt i hur ett företag , som helt saknar förutsättningar att attrahera marknaden, ska kunna överleva, än vad du har. Nevs har ingen produkt i närtid som attraherar marknaden. Läs artikeln på Ny Teknik.
    Jag utger mig inte alls att vara expert, jag minns alltför väl hur flera s.k bilanalytiker och andra "experter" sågade både Volvo och Saab jäms med fotknölarna. - Volvo verkar må synnerligen bra idag. Minns inte om det var 2015 eller 2016 som någon känd och högaktad fordonsanalytiker tvärsäkert spådde att Volvo skulle vara totalt borta från USA-marnaden.... Häromdagen basunerade Volvo ut att man nu ska bygga fabrik i USA.

    Håller dock med om att NEVS inte med "nuvarande" 9-3 kan spås någon lysande framgång. Om någon framgång alls.
    [/I]MEN[/I], vi vet ingenting om vad som skett i utvecklingsarbetet med "nya" plattformen efter produktionsstoppet. Vi vet heller inte vad de "asiatiska intressenterna" har med i ryggsäcken.
    Vi vet inte ens om det blir några avtal, det håller jag med om, men jag vidhåller att NEVS-folket knappast är några naiva dunungar som kör på med dårars envishet.
    Vi vet inte vad de "asiatiska intressenterna" är beredda i att satsa i pengar.
    Vi vet heller inte om produkterna får heta Saab, om det nu blir någon bilproduktion.

    -Så den som lever får se. Men kört tycker jag man kan vänta med tills fler och mer närstående och trovärdiga källor kommer med likartade budskap.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  19. #959
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480
    Hrmm! Måste erkänna att jag gjort en liten "anka" när jag högre upp gav sken av att det var DI som var källan till AB's artikel. Helt fel av mig. Men jag avvaktar ändå tills det kommer domedagsord feån fler källor.

    Gokväll
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  20. #960
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen Visa inlägg
    Jag utger mig inte alls att vara expert, jag minns alltför väl hur flera s.k bilanalytiker och andra "experter" sågade både Volvo och Saab jäms med fotknölarna. - Volvo verkar må synnerligen bra idag. Minns inte om det var 2015 eller 2016 som någon känd och högaktad fordonsanalytiker tvärsäkert spådde att Volvo skulle vara totalt borta från USA-marnaden.... Häromdagen basunerade Volvo ut att man nu ska bygga fabrik i USA.
    Nåja, Volvo som anses så moderna är ju inte bara toppmoderna under kläderna...
    Volvo's S60/V60 baserad på en sen men uppdaterad 90-tals-platta verkar ju gå att sälja rätt bra och i skapliga volymer med snyggt skal och trevliga motorer...
    (Kika under så ser man laptäcket. Plattan är ju tom lite halvtattigt breddad eftersom den gamla ford fokus plattan var för smal...)

    Så vem vet, det kanske går att mecka ihop nåt säljbart på en gammal snaab fenix-platta oxo.

    Ändå är jag realist och tror att det är kört. Men jag hoppas fortfarande de får snurr på Saab-bilarna igen. Hoppet är det sista som överger människan...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

Liknande ämnen

  1. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 14:14
  2. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 14:30
  3. Händelser och tankar från en polisbil...
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 01:13
  4. Intressanta synkringar OG9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •