Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Startar men dör efter 2-3 sekunder OG9-5 B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2020
    Ort
    Norrifrån
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Startar men dör efter 2-3 sekunder OG9-5 B2x5

    Hej alla Saab-vänner!
    Jag behöver er hjälp med feldiagnos av min Saab 9-5 2,3 Aero -2007 (B235R).

    Problemet = Startar men dör efter 2-3 sekunder
    Går inte att starta om direkt efter att den dött. Batteriet måste kopplas ifrån först.
    När nyckel vrids till ON startar kylfläkten. När bilen dör flashar TCS lampan.
    Ingen check engine lampa. Felkoder oklart eftersom Trionic eller huvudinstrument inte går att nå med Tech 2 (det står SAKNAS). Övriga system, TWICE, Dice mm går att nå och lämnar inga intressanta felkoder.

    Andra problem som kanske är relaterade
    Innan beskrivet problem så har larmet sagt till om att Service behövs. Bilen har tjuvlarmat pga batteriet är slut i sirenen.
    Batteriet har behövt laddas nån gång då och då pga kortkörningarn.


    Jag har bytt/provat:
    -bytt bränslepump (har tryck fram på railen).
    -Vevaxellägesgivare, ny eftermarknad (dock ej uppmätt ohm men när startmotorn går så rör sig varvräknaren)
    -Ignition switch (dosan direkt under tändningslåset vars kablar går till TWICE)
    -annan tändkassett (som jag vet fungerar)
    -nya tändstift
    -kontrollerat ALLA säkringar
    -sprayat och rengjort kontakter till ECU. Kontrollerat jordpunkter.
    -plockat bort MAF

    Inget av ovan har förändrat bilens beteende.

    Vad jag misstänker:
    Antingen är ECU trasig eller nån form av kabelbrott till/från ECUn.

    Vad är nästa steg tycker ni? Kasta ditt en annan ECU?

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Startar den till på startgas när den inte vill gå?

  3. #3
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Man tror ju gärna att preblemet att tech2 inte hittar ECU och huvudinstrument har med saken att göra, speciellt som att jag har ett svagt minne av att bilen startar och stannar igen om inte instrument och ECU är "i sync" ingiftningsmässigt.
    (instrumentet är väl en del av stöldskyddet)

    Hade jag varit i din sits och haft tech2 och ett extra instrument hade jag nog testat att gifta in det, bara för att utesluta det.

    Sen är det ju förstås kommunikationen mellan dessa med.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2020
    Ort
    Norrifrån
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Tack för svar!

    Startgas har jag testat men gjorde ingen skillnad.

    Med huvudinstrumentet, menar du mätare mm?
    Intressant, för nu när du nämner det så sa sambon att instrumentpanelen slocknade strax innan bilen dog.
    Frågan är bara om det går att gifta in huvudinstrumentet när jag inte kommer åt ECUn?

    Tech 2 har jag precis skaffat men tyvärr inte hunnit lära mig allt. Är det hyfsat enkelt att gifta in nya kompnenter?

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Startkablar?
    Tänker på om ditt batteri är slut.

    Har du Candi ditsatt?
    https://www.orebrobildiagnos.se/OBD2...roducts_id=284
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Går det inte att läsa felkoder så kommunicerar inte motorstyret Trionic7 eller huvudinstrumentet MIU med övriga bilen. Detta styrks av att kylfläkten startar, vilket är normal felhantering när motorns temperatur inte kommuniceras över bussen. Anledningen till att bränslet stängs av är pga immobiliseringen inte handskakas med TWICE, också pga brusten busskommunikation.

    Ledningsnät/kontaktdon någonstans alternativt ett trasigt styrdon precis som du är inne på. Det skulle kunna vara antingen huvudinstrumentet MIU eller Trionic7 som är defekt.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2020
    Ort
    Norrifrån
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Finns det något sätt att avgöra om MIU är defekt? Rent visuellt ser allt ut att fungera som vanligt. Varvräknaren rör på sig och lampor tänds och släcks.

  8. #8
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    *FÖLJER*

    Intressant tråd....
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Minst jobb är det att byta Trionic 7-boxen.
    Dock, MIU är "gateway" mellan P-bus (Powertrain, snabba bussen) och I-bus (Instrument, långsamma bussen) och jag inte minns helt fel så talar TECH2 med DICE på I-bussen (fast via K-line om jag minns rätt) och DICE snackar med P-buss via MIU. Halvkomplicerat.
    På ng9-3 är det CIM är gateway, men i og9-3 och og9-5 är det MIU. Så, om MIU strular så kommer det bli strul med bussarna, vilket kan ge såna här problem.

    En intressant fråga är om du kan kontakta något annat på P-bussen? Tyvärr är det väl bara Trionic 7, ESP och TCM (automatlådedonet) som pratar på den bussen så har du inte automat är det nog inget annat du kan försöka med, men att både ESP och T7 är borta är dåliga tecken. Det _kan_ såklart vara ESP-donet som är paj och kortsluter bussen. Du skulle kunna prova att koppla bort ESP-donet och se om du får kontakt med T7.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Motorvarvtal kommuniceras över P-bus från Trionic7 till MIU, så då borde ledningsnät, Trionic och MIU vara ok. Motorlampan/MIL går också över buss om jag minns rätt så det är ju lite skumt om den inte funkar. Men att det om det inte går att läsa felkoder i MIU så verkar det snarare vara trasig kommunikation mellan DICE och MIU. Eller helt enkelt att MIU inte svarar.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Prova en "norsk reset" till att börja med?

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ


  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Det låter ju som att P-bussen fungerar (varvräknaren) men att I-bus och/eller DICE är utslagen.

    WIS anger att det första man ska göra när man felsöker OBDII-diagnoskommunikation är att kontrollera säkringarna 9, 17 och 27. Är de hela ska det gå att kommunicera med DICE - går det? Om så, går det att komma åt andra enheter på I- och P-bussarna med Tech2?

    Om det inte går så bör man testa Tech2:an inkl Candi först på en annan og9-5 2006-2010 eller ng9-3 för att säkerställa att de fungerar, om de inte testats tidigare. Sedan får någon annan svara på hur sammarbetsvillig DICE är om inte bilen är korrekt upplåst och immobiliserad (vilket kan vara tveksamt om I-bussen inte fungerar eftersom man inte får indikation i MIU på ev. problem).

    Om DICE lever men man inte kan komma åt andra saker är det troligen läge att göra en mätning på I-bussen och se om något är kortslutet där - skulle ju kana vara någon enhet på I-bussen som klappat ihop.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2020
    Ort
    Norrifrån
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det låter ju som att P-bussen fungerar (varvräknaren) men att I-bus och/eller DICE är utslagen.

    WIS anger att det första man ska göra när man felsöker OBDII-diagnoskommunikation är att kontrollera säkringarna 9, 17 och 27. Är de hela ska det gå att kommunicera med DICE - går det? Om så, går det att komma åt andra enheter på I- och P-bussarna med Tech2?

    Om det inte går så bör man testa Tech2:an inkl Candi först på en annan og9-5 2006-2010 eller ng9-3 för att säkerställa att de fungerar, om de inte testats tidigare. Sedan får någon annan svara på hur sammarbetsvillig DICE är om inte bilen är korrekt upplåst och immobiliserad (vilket kan vara tveksamt om I-bussen inte fungerar eftersom man inte får indikation i MIU på ev. problem).

    Om DICE lever men man inte kan komma åt andra saker är det troligen läge att göra en mätning på I-bussen och se om något är kortslutet där - skulle ju kana vara någon enhet på I-bussen som klappat ihop.
    Först och främst, ett stort tack till alla som bidrar. Vi är felet på spåret här.

    @bollman
    Hur menar du med "En norsk reset"? Jag såg nån på tuben som tillförde en strömimpuls till styrdonet vilket fick den att vakna till. Menar du så?

    Jag såg nu att hela P-bussen verkar vara okontaktbar, dvs ECM, ESP, Huvudinstrumentet (har inte automat). Jag missade ESP tidigare.
    Det finns inga felkoder i antingen DICE eller TWICE. Går det att tolka det som att båda enheterna är kommunicerbara?

    Tech 2 är ny men kontrollerad av återförsäljaren och testkörd i min 9-3 2008 där den hittade felkoder på en antal ställen så den anser jag fullt fungerade. Candi sitter på plats.

    Säkringarna 9,17 & 27 är hela.

    Så...P-bussen kan i sig vara ok med tanke på att kommunikation faktiskt sker till huvudinstrumentet (varvräknaren). Dock går det inte att kommunicera med huvudinstrumentet och detta sker via DICE.
    DICE i sig verkar vara vid liv.

    Verkar som att mitt nästa steg är att undersöka kommunikationen mellan DICE och Huvudinstrumentet. Något förslag på hur detta enklast går till?

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Som bollman säger, MIU är gateway mellan I- och P-buss, det låter ju (eftersom du kan kontakta TWICE via I-bus) mycket väl vara så att I-bussen på huvudinstrumentet har lagt av. Eller anslutningarna till den.

    En första åtgärd kan vara att inspektera kontaktdonet till MIU för mekaniska skador och sedan ohma ledningarna från det till DICE eller TWICE (eller något annat på I-bussen).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Kontaktdon är alltid det första att kontrollera vid den här typen av problem. Det andra är kablarna som kan ha kortslutning eller avbrott även om isoleringen ser oskadad ut. Först därefter kan man misstänka internt fel i styrdon. Undantag är kända interna fel i styrdon som t ex i ISM, CIM eller SCL i ng9-3. og9-5 verkar hålla en bättre kvalité på elsystemet än ng9-3.

    Tech2 kan "pinga" alla styrdon som kommunicerar över de olika bussarna i bilarna. Detta är användbart för att ringa in fel när felkoder inte ger tillräcklig information.

    https://saabwisonline.com/docs/9600/2007/doc53847.htm innehåller nyttig information. Klicka på de grova pilarna i vänsterkanten.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    "Norsk reset" är ett kärleksfullt namn på "starta om skiten". Dvs, lyft batteripolen i 10 minuter och se om något förändras. Det kan mycket väl vara så att MIU har fått "fnatt" och att en enkel "omstart" skulle få den på bättre tankar.
    Visst, det rikskerar radera felkoder osv, och är inte ett fullgod felsökning, men jag skulle bara ha lite svårt att tro att ledningar skulle gå sönder av sig själv på en så passa gammal bil, om du inte haft möss i den.

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Det har hänt att kontaktpressningar inte blivit rätt, och släpper med tiden. Skav kan också ställa till det.

    Samt som du nämner, möss - har konstaterat att de kan äta sig in i skumpluggarna (4 st) som tätar ovanför stötfångarinfästningen under bagagerumsgolvet - så jag har klippt till fint aluminiumnät (https://www.byggmax.se/insektsn%C3%A...m-tjb-p6303114) och klätt underdelen av pluggarna med det (tillräckligt mycket nät så att själva pluggen låser fast det), mössen klarar inte att ta sig genom nätet. (Om man tittar på pluggarna på skroten är det inte ovanligt att möss har varit och tuggat på dessa pluggar, och ibland är de genomtuggade.)

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2020
    Ort
    Norrifrån
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Man tror ju gärna att preblemet att tech2 inte hittar ECU och huvudinstrument har med saken att göra, speciellt som att jag har ett svagt minne av att bilen startar och stannar igen om inte instrument och ECU är "i sync" ingiftningsmässigt.
    (instrumentet är väl en del av stöldskyddet)

    Hade jag varit i din sits och haft tech2 och ett extra instrument hade jag nog testat att gifta in det, bara för att utesluta det.

    Sen är det ju förstås kommunikationen mellan dessa med.
    En kort statusrapport om Saaben som inte vill snurra längre än 2 sekunder!

    GlennB, var inne på lösningen tidigt i tråden. En defekt MIU är anledningen till att inte kommunikation kan ske med något styrdon på P-bussen.
    Jag har bytt MIU, kostade en 1000-lapp på lokala skroten, och nu har jag inga styrdon som TECH 2 flaggar som SAKNAS, dvs full kommunikation med alla styrdon på båda bussarna!

    Jag har två, förväntade, felkoder, 1 i ECM och 1 i TWICE som båda säger något i stil med att "immobalisering" skett och att nytt styrdon måste programmeras in. (Jag redigerar texten när jag vet exakt text och felkod).

    Så, nu tror/hoppas jag att en programmering/ingiftning av nya MIU ska häva startspärren och slutligen lösa själva grund problemet.
    Jag har dock lite problem att få TECH2 att kommunicera med TIS2000. Men det ska väl lite googlande lösa tänker jag.
    Återkommer när allt är löst.

    PS. Länken som TCarlsson lagt i tråden hjälpte i alla fall mig att förstår hur allt hänger ihop.
    https://saabwisonline.com/docs/9600/2007/doc53847.htm

    3 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Du behöver inget annat än själva tech2. Gå in i TWICE och välj immobilisering och kör rutinen.

    3 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  20. #20
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Kul att jag gissade rätt

    Ett tips är ju att ha stereon monterad när du gifter in ditt nya instrument, av erfarenhet vet jag att den blir urgift annars och då får man göra om allt

    ..Är ju lätt att man vill gifta in instrumentet och kolla att det funkar innan man monterat tillbaka allt, vilket inte blev så bra
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Startar inte efter motortvätt! OG9-5 B2x5
    Av Anders_023 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2017-03-14, 19:05
  2. [LÖST] Startar men stoppar efter några sekunder NG9-3 B284
    Av exoro i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-08-03, 14:05
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-02-23, 12:39
  4. 9-5 2.0t -01 startar men dör efter ett par sekunder?
    Av Skapligt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-02-09, 00:33
  5. Min 9000 startar men stannar igen efter 2 sekunder.
    Av nacken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-02-10, 19:27

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •