Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Sprängskisser med reservdelsnummer på nätet till OG9-5

  1. #1
    Sugmotor VW ruless avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Gällivare/Malmberget
    Inlägg
    33

    Sprängskisser med reservdelsnummer på nätet till OG9-5

    ( 2000 ) Saab 95 2.0T Kombi.

    Var hittar man sprängskisser med reservdelsnummer på nätet ?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    esaabparts.com

  3. #3
    Sugmotor VW ruless avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Gällivare/Malmberget
    Inlägg
    33
    Men den där sidan verkar inte visa alla modeller som såldes i Sverige !?!?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-11-13 klockan 12:04. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810

    Sprängskisser med reservdelsnummer på nätet till OG9-5

    Testad den här sidan?
    https://webautocats.com/epc/saab/

    Om inte så har du saabs egna ”EPC” där allt finns, kräver dock att det installerar det på en dator
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Jag hittade nyss webautocats genom sökning på nätet. Gjorde ett litet test och försökte hitta MIU (huvudinstrumentet) för ng9-3. Det gick inte så bra. Hittar efter att ha irrat runt 5 minuter 03A Electrical, general -> 91012. Electric equipment, other. -> ELECTRONIC UNITS. Där finns en scannad bild över elektronikburkarna och under bilden en lista med elektronikburkarna. MIU förekommer 6 gånger i listan med texten "MIU, Goto 03A - 5000" första gången, "MIU, Goto 03A - 5010" andra gången osv med olika referens på alla de 6 raderna med MIU. Jag hittar ingen av referenserna typ "Goto 03A - 5000" osv.

    Någon har gjort ett ambitiöst jobb att scanna information från någon variant av EPC men man har inte lyckats återskapa strukturen samt information saknas. esaabparts.com fungerar bättre. Saab/GM EPC originalet (TERADYNE) installerat på en windows PC har inget av dessa problem och fungerar bäst. 03A - 5000 hittas enkelt i innehållsförteckningen i "riktiga" EPC. De följande numren, 03A - 5010 osv finns inte. Web-kopian tycks ha tappat bort strukturen i EPC. Sådant kan ibland förbättras med tiden så om någon läser detta om några månader så kanske webautocats fungerar bättre.

    Jag repeterade mitt lilla test i esaabparts.com. Där hittade jag MIU på mindre än en minut https://www.esaabparts.com/viewparts...tion=594228944

    Orio lär sälja prenumeration på modernare web-baserade versioner av EPC. Dessa har jag aldrig provat men jag skulle bli förvånad om inte de fungerar lika bra som originalet.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av VW rules Visa inlägg
    Men den där sidan verkar inte visa alla modeller som såldes i Sverige !?!?
    Inte direkt, men de flesta sprängskisserna är gemensamma oavsett motor. Men det är tack vare att amerikansk lagstiftning ger återförsäljare rätt att publicera tillverkarens sprängskisser, därför finns informationen gratis på amerikanska sidor. I resten av världen där tillverkaren kan hålla inne och förbjuda publicering av sprängskisser här man hänvisad till EPC (=electronic parts catalog). Den är inte publik, utan man för köpa licens och installera det på sin dator. Det är det återförsäljarna gör.

    Men sprängskisserna på esaabparts är från saab, och innehåller därför även delar som inte återfinns i amerikanska modeller. Se t.ex. bilden nedan för intstrumentklustret, där hittar du artikelnummer för B205 (2.0t)-instrumenthuset trots att den inte såldes i USA. Man ser även olika instrumenthus beroende på om de ska visa km/h eller mph, även om man i USA bara har mph.
    aCapture.jpg

Liknande ämnen

  1. Färgkartor på nätet?
    Av Patrik/2540 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-28, 14:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •