Sidan 79 av 135 FörstaFörsta ... 2969777879808189129 ... SistaSista
Resultat 1 561 till 1 580 av 2694

Ämne: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

  1. #1561
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    De flesta klarar sig lätt med en bil som klarar 10 mil om dagen. Den veckan man ska till fjällen kan man hyra en bil till samma kostnad som 9-5:an kostar i årsförsäkring.
    Ett argument man ofta hör är ju det där med att hyra en bil när man behöver. Kanske i det kortare perspektivet men som framtidslösning fungerar det inte.
    1. Priset du betalar för en nyare hyrbil baseras på ett restvärde. Det förutsätter en välmående marknad för begagnade fossilbilar. Ett sätt att få oss att köpa elbilar är ju att sabotera den marknaden eller iallafall göra den osäker.
    2. I särklass flest stora hyrbilar kommer efterfrågas på sportlovet och under sommarmånaderna. Vem betalar för dessa bilar resten av året. Antalet hyrbilar i storbilsklassen är säkert mycket begränsat idag p.g.a. efterfrågan. Hyrbilar som går på fossil skulle ju bli sveriges mest sålda bil...
    Fredrik J

  2. #1562
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007
    Citat Ursprungligen postat av Johan S Visa inlägg
    Hej,

    Läsvärt?
    http://www.gd.se/opinion/insandare/l...-blir-det-dyrt
    I ett reklamblad från VW om elbilar läste jag följande laddningsinformation:
    "Ett s.k. CCS laddningssystem med 40 kW effekt som laddar batteriet till 80 % på 45 minuter (tex under en lunch)."
    Som gammal elektriker så funderar man ju över vilket elsystem som behövs och kostnad för installation och drift.
    Insändare: Dyrt att ladda elbilen hemma? Inte alls
    Om vi tar ett enfamiljshus (ett uttag) så bör det bli enligt följande:
    1) Batteriladdare 40 kW + husbehov 10 kW = totalt till huset behövs 50 kW i ett trefas 400 voltssystem.
    2) Laddning en gång per dygn x 350 dagar/år inneäbr 350 laddningar på cirka en timme vilket innebär 40 kW x 350 ggr x en timme = cirka14 000 kWh.
    3) Årlig elkostnad: 14 000 kWh X en krona per kWh = 14 000 kronor
    4) Om bilen körs 1 500 mil per år innebär det cirka 9:35 kr per mil.
    5) Fasta elkostnader för huset 63 amp behov. Att säkra upp från 3x16 ampere till 3 x 63 ampere kostar cirka 100 000 kronor.
    6) Byte matningskabel till huset med med grävning/rör/återfyllning på egen tomt: Cirka 20 000 kronor
    7) Byte elcentral, omkoppling av elmatningar utökning från 16 ampere till 63 ampere samt byte av elmätare: 30 000 kronor
    Köp och installation av CCS-uttag med elmatning: 20 000 kronor
    9) Justeringar utomhus och målning efter arbetet: 10 000 kronor. Fasta kostnader cirka 180 000 kronor.
    Fast installation, avskrivning på 20 år: 80 000 delat med 20 år = 4 000 kronor per år. Årlig fast kostnad för 63 Ampere (40 kW) = 100 000 kronor per år.
    Rörlig kostnad per år = 14 000 kronor per år. Total kostnad: 118 000 kr/å vilket blir 78 kronor per mil om man kör 1 500 mil om året.
    Extremt hög elkostnad. Kommentarer välkomna så att kalkylen blir korrekt.

    Mvh
    Johan
    Problemet som myndigheterna snabbt kommer att få om många skaffar elbil är ju hur man ska kunna beskatta bilismen utan att samtidigt på samma nivå beskatta allt annat som drivs av el i hushållet.
    Jag tror någon form av kilometerskatt på elbilar kommer bli ofrånkomlig när skatteintäkter från drivmedelsförsäljningen minskar.

    Precis som du säger så har gemeneman helt orealistiska förväntningar på framtiden när det gäller energilagring och hur snabbt laddningen kan gå. Energin måste överföras. Det finns naturlagar inblandade som inte går att utveckla bort. Laddning medans man kör genom vägbanan är väl det enda realistiska i stor skala. Hur stor energiförbrukning skulle det bli på en parkering utanför t.ex. IKEA om alla förväntar sig kunna snabbladda för att komma hem?
    Fredrik J

  3. #1563
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Kommer härmed ut som nostalgiker. Tycker NEVS-bilarna ser bra ut och att de är snyggare än nästan alla andra bilar! Tycker bilar idag generellt sett är rätt fula. Tror dagens design styrs av en drive att få bilarna att se ut att vara hypermoderna/framtidsinriktade. Många ser ju ut att vara på väg till månen. Det är ingen samklang alls mellan insida och utsida. Sedan är det kanske bara i Sverige som SAAB-designen nötts ordentligt och därför lätt upplevs som omodern. Och den är ju iofs omodern, för SAAB:ar ser inte ut som naiva versioner av rymdkapslar.
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  4. #1564
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 156
    Medlem#
    8758
    Red J på saabsunited har skrivit lite här: https://www.saabsunited.com/2017/05/...pressions.html

    Det verkar som att just fronten kommer att se relativt annorlunda ut om man ska tro det blurrad fotot som läckt tidigare. I skenet av de av Nevs släppta bilderna och vad Stefan Tilks sagt så förefaller det relativt troligt att det blurrade fotot (eller snarare rendreringen) faktiskt är serieutförandet, lamparrangemanget verkar mer konventionellt där.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #1565
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    84
    Jag tycker också att den ser helt ok ut, häftigt att designen lever vidare.

    Lite roligt att folk här av någon anledning är mer negativa än folk utanför "saabkretsen".

  6. #1566
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007
    Efter att ha arbetat på Saab större delen av mitt yrkesliv så känns det fortfarande som om en gammal vän har avlidit och att någon efter begravningen gräver upp och dansar runt med liket.
    Sen blir man sur när jag inte vill vara med och dansa.

    1 användare gillar detta inlägg


    Fredrik J

  7. #1567
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Efter att ha arbetat på Saab större delen av mitt yrkesliv så känns det fortfarande som om en gammal vän har avlidit och att någon efter begravningen gräver upp och dansar runt med liket.
    Sen blir man sur när jag inte vill vara med och dansa.
    Det är inte ett dugg svårt att förstå dig. Känner mig inte superengagerad i NEVS, men hoppas ju ändå att det ska gå bra för dem och ffa att det gynnar Trollhättan så mycket som möjligt. Sedan finns det ju helt klart "SAAB-DNA" i NEVS, som ju än så länge faktiskt är vid liv. Kanske ett biologiskt perspektiv kan pigga upp litet: med lite SAAB-DNA i väldigt många NEVS-bilar, kan den totala mängden SAAB-DNA i världen bli större än någonsin förut! En form av effektiv evolution

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  8. #1568
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007
    Det finns betydligt mer Saab-DNA i CEVT eftersom det är där dom flesta är.
    Jag tror det kommer märkas på bilarna. CEVT blir vad Saab skulle ha varit. NEVS blir vad Saab var. I bästa fall.
    Fredrik J

  9. #1569
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 195
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Problemet som myndigheterna snabbt kommer att få om många skaffar elbil är ju hur man ska kunna beskatta bilismen utan att samtidigt på samma nivå beskatta allt annat som drivs av el i hushållet.
    Jag tror någon form av kilometerskatt på elbilar kommer bli ofrånkomlig när skatteintäkter från drivmedelsförsäljningen minskar.

    Precis som du säger så har gemeneman helt orealistiska förväntningar på framtiden när det gäller energilagring och hur snabbt laddningen kan gå. Energin måste överföras. Det finns naturlagar inblandade som inte går att utveckla bort. Laddning medans man kör genom vägbanan är väl det enda realistiska i stor skala. Hur stor energiförbrukning skulle det bli på en parkering utanför t.ex. IKEA om alla förväntar sig kunna snabbladda för att komma hem?
    Det är väl inga problem tekniskt? Man får bygga ut elnätets kapacitet ett extra snäpp. Det uppgraderas ändå kontinuerligt. Sedan får man satsa forskningspengarna på kärnkraftsforskning. Kärnkraft är redan bästa metoden att producera el billig, CO2 neutral och fungerar utan vind och utan sol. Men den kan förbättras ännu mer! Om man nu kör på din modell Johan S.

    Skatt är inget problem heller. Kan man inte överbeskatta bilismen får man kompensera någon annanstans, det finns redan massor av skatter man bara behöver höja. Naturligtvis klarar staten av att få in pengarna som behövs.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #1570
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Det finns betydligt mer Saab-DNA i CEVT eftersom det är där dom flesta är.
    Jag tror det kommer märkas på bilarna. CEVT blir vad Saab skulle ha varit. NEVS blir vad Saab var. I bästa fall.
    Samma med Volvo! De plockade ingenjörerna illa kvickt när Saab börja krisa

  11. #1571
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 156
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Det är väl inga problem tekniskt? Man får bygga ut elnätets kapacitet ett extra snäpp. Det uppgraderas ändå kontinuerligt. Sedan får man satsa forskningspengarna på kärnkraftsforskning. Kärnkraft är redan bästa metoden att producera el billig, CO2 neutral och fungerar utan vind och utan sol. Men den kan förbättras ännu mer! Om man nu kör på din modell Johan S.

    Skatt är inget problem heller. Kan man inte överbeskatta bilismen får man kompensera någon annanstans, det finns redan massor av skatter man bara behöver höja. Naturligtvis klarar staten av att få in pengarna som behövs.
    Den totala mängen elenergi som behövs om alla skaffar elbil är inget stort problem, elförbrukningen skulle bara öka några 10-tals %, så det är inget fundamentalt problem.

    Skatt kommer däremot att bli ett problem för staten, det inser man när man räknar igenom hur mycket pengar som staten drar in i t.ex. drivmedelsskatter.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #1572
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Rosersberg
    Inlägg
    1 130
    Citat Ursprungligen postat av Johan S Visa inlägg
    Läsvärt?
    http://www.gd.se/opinion/insandare/l...-blir-det-dyrt
    I ett reklamblad från VW om elbilar läste jag följande laddningsinformation:
    "Ett s.k. CCS laddningssystem med 40 kW effekt som laddar batteriet till 80 % på 45 minuter (tex under en lunch)."
    Som gammal elektriker så funderar man ju över vilket elsystem som behövs och kostnad för installation och drift.
    Insändare: Dyrt att ladda elbilen hemma? Inte alls
    Om vi tar ett enfamiljshus (ett uttag) så bör det bli enligt följande:
    1) Batteriladdare 40 kW + husbehov 10 kW = totalt till huset behövs 50 kW i ett trefas 400 voltssystem.
    2) Laddning en gång per dygn x 350 dagar/år inneäbr 350 laddningar på cirka en timme vilket innebär 40 kW x 350 ggr x en timme = cirka14 000 kWh.
    3) Årlig elkostnad: 14 000 kWh X en krona per kWh = 14 000 kronor
    4) Om bilen körs 1 500 mil per år innebär det cirka 9:35 kr per mil.
    5) Fasta elkostnader för huset 63 amp behov. Att säkra upp från 3x16 ampere till 3 x 63 ampere kostar cirka 100 000 kronor.
    6) Byte matningskabel till huset med med grävning/rör/återfyllning på egen tomt: Cirka 20 000 kronor
    7) Byte elcentral, omkoppling av elmatningar utökning från 16 ampere till 63 ampere samt byte av elmätare: 30 000 kronor
    Köp och installation av CCS-uttag med elmatning: 20 000 kronor
    9) Justeringar utomhus och målning efter arbetet: 10 000 kronor. Fasta kostnader cirka 180 000 kronor.
    Fast installation, avskrivning på 20 år: 80 000 delat med 20 år = 4 000 kronor per år. Årlig fast kostnad för 63 Ampere (40 kW) = 100 000 kronor per år.
    Rörlig kostnad per år = 14 000 kronor per år. Total kostnad: 118 000 kr/å vilket blir 78 kronor per mil om man kör 1 500 mil om året.
    Extremt hög elkostnad. Kommentarer välkomna så att kalkylen blir korrekt.
    Nej , den är intew läsvärd eftersom i princip varenda rad är fel.
    Skaffar du en bensinmack hemma till dina vanliga bilar också?

    Jag har gått över till Elbilar (Tesla och en Leaf) även om jag har Saaben kvar - vill inte gå tillbaks och kan absolut tänka mig en Nevs!

    1 användare gillar detta inlägg


    Hade en fin 9-5 Aero -06 :/

  13. #1573
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Det finns betydligt mer Saab-DNA i CEVT eftersom det är där dom flesta är.
    Jag tror det kommer märkas på bilarna. CEVT blir vad Saab skulle ha varit. NEVS blir vad Saab var. I bästa fall.
    Har dålig koll på CEVT. Intressant - ska hålla ögonen öppna!
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  14. #1574
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335
    Citat Ursprungligen postat av Amatör Visa inlägg
    Har dålig koll på CEVT. Intressant - ska hålla ögonen öppna!
    Min arbetsplats är alldeles intill CEVT och jag har flera kollegor som gått dit. Man ser provbilar titt som tätt vilket är kul. Om jag uppfattat det rätt så är Lynk&CO's (delvis)öppna plattform något som SAAB tänkt lansera, om de överlevt. Kanske inte så konstigt med tanke på Mats Fägerhag m fl från gamla SAAB idag finns på CEVT precis som Fredrik påpekade. Det är ett spännande koncept att låta användaren interagera mer med bilen och påverka dess funktioner.

    Angående NEVS så hoppas jag att de inte förverkligar planerna att endast verka som ett hyrbilsföretag i Sverige. Jag är en av dem som skulle kunna klara mig med 30 mils radie på en av bruksbilarna men jag skulle inte vilja ha en "pay as you go"-lösning.

  15. #1575
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007
    Vad är det som hindrar människor som vill hyra sin bil vid ett transportbehov att börja göra det redan idag. Det har ju inget med eldrift att göra egentligen. Biluthyrning är ju en ganska etablerad verksamhet. Resonerar man att man klarar sig med en liten elbil för dagliga resor och hyr en större för t.ex. semeter är det väl bara att gå och köpa en småbil redan idag. Finns ju flera stycken för strax över 100'. Eller är det dom som idag åker kollektivt som ska lockas till månadskort på en "mobilitetslösning"?
    Fredrik J

  16. #1576
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av cnyb Visa inlägg
    Skaffar du en bensinmack hemma till dina vanliga bilar också?
    Nej, men mina vanliga bilar tankar full tank på bara några minuter.
    Jag har ingen lust att hänga några timmar på en "elmack" varje gång jag ska tanka bilen.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  17. #1577
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 258
    När man skaffat sig en elbil så spar man sin 9000 för att ha som en semesterbil för dom långa utflykterna.
    Så länge som hotellen mm. inte kan erbjuda laddning övernatten.

  18. #1578
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007
    Kan du inte skaffa dig en liten, billig bil (med ungefär samma användningsområde som en elbil) redan idag och behålla 9000 för dom långa utflykterna?
    Fredrik J

  19. #1579
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Rosersberg
    Inlägg
    1 130
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Nej, men mina vanliga bilar tankar full tank på bara några minuter.
    Jag har ingen lust att hänga några timmar på en "elmack" varje gång jag ska tanka bilen.
    Kör du hela nätterna?
    Sätt i kabeln när du kommer hem så är den full när du skall iväg på morgonen. Hinner du inte låta bilen stå några timmar på natten så besöker du en snabbladdare?
    Hade en fin 9-5 Aero -06 :/

  20. #1580
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 156
    Medlem#
    8758
    Tankningsmönstret med elbilar är garanterat annorlunda än bensinbilar, just för att tanka småslattar hemma är en fungerande möjlighet, liksom att tanka medans man shoppar (men inte de närmast patetiska lösningar vi ser idag - 220V/10A elstolpe, tjena). Men det saknas i dagsläget automatik, typ automatiska laddningsplattor eller andra system för samma effekt, och det måste dessutom finnas god tillgång på snabbladdning på ett eller annat sätt, så än så länge är elbilar mest för entusiaster, till viss del med undantag för Tesla. Det är däremot så mycket pengar i leken numera att dagens problem kommer att rätas ut, och troligen snabbare än man skulle kunna tro. Både batteri och solcellsutvecklingen har bra fart nu.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 14:14
  2. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 14:30
  3. Händelser och tankar från en polisbil...
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 01:13
  4. Intressanta synkringar OG9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •