Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 78

Ämne: Någon med Tech2 nära Göteborg

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Tech2 Göteborg

    Hej, är det någon med tech2 i göteborg som kan tänka sig att aktivera aux i min ng9-3 -06? Mot betalning givetvis.





    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3
    Medlem#
    11083

    Någon med Tech2 runt Varberg eller Göteborg?

    Hej!

    Jag har en Saab 9-3 2.0t Linear plus 05:a med enkla stereon utan skärm som jag har installerat en AUX ingång på men skulle behöva få funktionen i stereon aktiverad, pendlar till och från vbg-gbg så har sällan tid att lämna in bilen på verkstad plus att de tar hutlösa priser för ett 15min jobb.

    Så om det finns någon runt Vbg-Gbg området med Tech2 som skulle kunna tänka sig att ge mig lite hjälp en kväll så hade jag vart en lycklig man och kan slänga cd skivor all världens väg för de hör inte hemma i bilen, självklart mot betalning!

    Var hos en firma i Sisjön som skulle hjälpa mig men hans tech2 var på service så han körde med ett annat verktyg men lyckades inte komma in i systemet för han påstår att jag genererade felkoder när jag kopplade in aux sladden i stereon utan att ha kopplat loss batteriet först, vare sig det är sant eller inte vet jag inte men han rensade bilen på felkoder och vad jag har kunnat se de senaste två månaderna så har det inte visat sig igen.

    /Jonathan

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Hej, är det någon med tech2 i göteborg som kan tänka sig att aktivera aux i min ng9-3 -06? Mot betalning givetvis
    Hej, jag fick kontakt med en person i Göteborg men det strulade med dennes Candibox. Någon mer som kan tänkas hjälpa? Gärna imorn, torsdag annars en annan dag.

    (Förutom aux så skulle jag vilja rensa felkoder också)


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Någon med Tech2 i Göteborg som kan aktivera aux på en -05 9-3? Har redan dragit kabeln.

  5. #25
    Kan göra de om några veckor när jag får tillbaka min tech 2

  6. #26
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Kan göra de om några veckor när jag får tillbaka min tech 2
    Vi löste det härom veckan.
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  7. #27
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    829
    Har oxå Tech-II om det skulle behövas ngn ggn
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    gbg
    Inlägg
    556
    Medlem#
    2952

    Tech-2 finnes

    Halloj där.

    Behöver du Tech2-hjälp? Ta med dig lite fika till Partille så kollar vi de dära jädra koderna*

    *I mån av tid

    mvh
    b0bben

    5 användare gillar detta inlägg


    - Saab 9-3 SC Aero v6 turbo (The weeeee machine)
    - Tesla Model S (The WEEEEEEEEEE machine)

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    476

    Hjälp med Tech2 i Göteborg

    Skulle vilja ha hjälp av någon med en Tech2 att programmera om inställningar för ljuset på bilen.

    Göteborg / Kungsbacka
    Saab 9-5 Aero SS -04
    Saab 9-3 Aero SC -08
    Mercedes E55 AMG - 06
    Finbilen: Ford Scorpio 2,9 V6 GLX -94

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Trådlyft.

    Jag har samma bekymmer med min bil.
    Rattlåsfel - verkar vara en klassiker, men inte ISM denna gången NG9-3
    Bilen tror att rattlåset är aktiverat. Kan således inte vrida nyckeln.


    Finns det någon i GBG som har instrument för felavläsning? Eller bra tips och råd?

    Betalar givetvis en slant för hjälpen.

  11. #31
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Tips: Beskriv symptomen så ökar chansen för bra råd. Instrumentet heter Tech2. Finns många i dina trakter som har Tech2. Vad får du för meddelande i SID?
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Detta händer.
    Jag kan inte vrida om startnyckel. I display står det rattlås aktiverat vrid rätten och försök igen.

    Inget rattlås är aktiverat.

    Jag har demonterat tändlåset och allt ser fint ut. Sitter ju en liten elpryl i botten som gör att jag inte kan vrida runt. Utan denna får jag systemcheck ok, men inget händer när jag vrider till start.

    Min tanke är att rattlåset har påbörjat en låsning/upplåsning som avbrutits på grund av dåligt spänning på batteriet. Och att datorn tror att låset är låst fästen så inte är fallet. Så tanken är att dementera låset och se om det verkar vara något fel. Men vet inte om detta är rätt väg att gå!?

    Tacksam för all hjälp.

  13. #33
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 459
    Medlem#
    6988
    Tech2 kan tvinga frigöring av nyckel.
    Kanske testa?

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Låter bra. Jag får fortsätta jaga en Tech2 i närheten, bekymmersamt då bilen inte går att flytta.

    Bilen står i Åkered västra Frölunda, någon som har möjlighet att hjälpa mig, ersättning för tid och resa är självklart.

    // Oskar

  15. #35
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    I botten på hålet där nyckeln placeras sitter en plastdel som trycks ner av nyckeln. Plastdelen har en klack som påverkar en kamskiva i plast som i sin tur rör på en släde med två kontaktbleck som i och med rörelsen kopplar om mellan två kontakter som är etsade på mönsterkortet som sitter i ISM.

    Kontaktslutningen när nyckeln sätts i ISM gör att CIM med hjälp av ISM läser av nyckelns kod. När koden som CIM läser stämmer med en av de lagrade koderna i CIM så beordrar CIM att ISM ska frigöra spärren som gör att nyckeln inte kan vridas. Spärren utgörs av en elektromagnet.

    Det går inte att med Tech2 frigöra nyckeln så att den går att vrida om inte CIM godkänner nyckelkoden. Att fysiskt ta bort spärren som elektromagneten utgör kommer inte heller att göra saken bättre. CIM kommer aldrig att tillåta att bilen startas utan att först ha läst en godkänd nyckelkod.

    Det finns en minimal chans att det är avbrott i någon förbindning mellan ISM och CIM men det tror jag inte mycket på för miljön inne i bilen är väl skyddad.

    Hoppet står till att någon i närheten med Tech2 hjälper till. Om inte det sker så återstår att bärga bilen till lämplig verkstad. Alternativet att beställa en egen Tech2 från Kina med de problem som det för med sig tror jag inte är realistisk i det här läget. Förutom att få hem en fungerande Tech2 så måste man troligen få till kommunikation med en PC samt få TIS2000 eller WEBTIS att fungera på PCn. Möjligen kan man klara sig med bara Tech2 om det räcker att läsa felkoden och att felkoden gäller fel i ISM eller själva låset som låser rattstången. Fel i CIM kräver ovillkorligen TIS2000 eller motsvarande för att byta CIM.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Hej! du verkar ha koll på detaljerna.

    Jag har monterat isär och ihop ISM, jag har förstått mekanismen och även testat att demontera den lilla elektromagnetigsa spärren, men om du skrivit så gick det då givetvis inte att starta bilden, dock så var felkoden i displayen borta när jag gjorde detta. Samt att systemkontrollen sa att allt var ok.

    Kan det vara så att om rattlåstet är trasigt så skickar det en signal till CIM som sänder signal till ISM att inte släppa på spärren?

    Eller tror du att min ISM har gett upp?

    Det verkar väll ytterst märkligt att nycklarna (båda två) skulle ha blivit avkodade?

    Att en förbindelse mellan ISM och CIM har gått sönder finner även jag mycket osannolikt.

    Vet du vart man kan finna en ny ISM? Vad jag har förstått så kan man byta denna utan att behöva göra någon omkodning med Tech2. Att köpa en såda för att utesluta att den är fel kan jag tänka mig att göra. Dock mindre sugen på att köpa och byta rattlåset utan att vara säker på att detta löser problemet.

    Om jag lyckas finna en vänligt själ med en TECH2 vad är det då jag skall göra med denna?

    MVH Oskar

  17. #37
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jag har tyvärr bara koll på delar av funktionen. I mitt fall räckte det med att byta ISM och ganska mycket micklande med Tech2 för att få bort felkoder som var resultat av onödig felsökning. Min ISM blev sämre och gav fler felkoder efter att jag hade öppnat den och gjort rent kontakterna på kretskortet. Jag begrep aldrig varför den blev sämre. Man brukar vara medveten om när man gör förstörande misstag men inte i det här fallet. Jag försökte under felsökningen även att koda in nycklarna på nytt utan framgång men då blev det tydligt för mig att ISM inte kommunicerade korrekt med nycklarna. CIM tyckte att nycklarna hörde till en annan bil.

    Det hade dock i mitt fall räckt med att gå på den ursprungliga felkoden B1440 71 ISM, Internal Fault. Hade jag direkt vid första felkoden bytt ISM så hade det troligen gått bra utan att använda Tech2 för att återställa felkoder.

    Jag tycker inte att dina symptom riktigt stämmer med mina. Det finns en risk att det är CIM som är ditt problem. Därför tycker jag inte att du ska köpa och byta delar utan att läsa ut felkoderna med Tech2 först.

    Här står lite mer om mina övningar: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1486580

    Om du avvaktar lite så borde någon i din närhet erbjuda hjälp hoppas jag.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Moderator Visa inlägg
    Börja här?

    Tack för tipps, har slängt ut en krok där med!

  19. #39
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Jag har fått hjälp. Problem löst. Rattlåset var trasigt.

  20. #40
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Tack för att du återkopplar! Var det ISM som byttes? Inget problem med SCL eller CIM?

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. Någon med Tech2?
    Av gbg i forum Göteborg med omnejd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-04-21, 06:25
  2. Någon saab expert nära Tullinge?
    Av spinkigaräven i forum Stockholm med omnejd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-10-10, 09:25
  3. Någon som bor i/nära Högfors (Örebro)
    Av Loffe i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-09-24, 08:27
  4. Någon nära Trollhättan koppla ICM2?
    Av Mendi i forum Fyrstad/Skaraborgsregionen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-05, 14:51
  5. Någon som kan titta på denna bil i Göteborg´s trakten ?!
    Av Brandten i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2007-10-14, 14:50

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •