Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Bakrutetorkare med eget liv! NG9-3 SC

  1. #1

    Bakrutetorkare med eget liv! NG9-3 SC

    Bakrutetorkaren på min 9-3 SC 2010 har börjat uppföra sig fel.

    Bakrutetorkaren har en finess som innebär att den gör ett slag när man lägger i backväxel om vindrutetorkaren är aktiverad. Denna funktion fungerar i min bil, men utöver detta görs ett oönskat slag första gången jag lägger i backväxel utan att först ha kört framåt, eller med andra ord:
    Kör ut ur garaget: starta motor, lägg i backen och bakrutetorkaren gör ett slag.
    Kör ut från bensinstation: starta moror, lägg i drive och bakrutetorkaren står still även om jag senare lägger i backen. Jag vet inte hur långt jag måste köra för att undvika det extra slaget, men en meter räcker inte.

    Förutom att det är irriterande repar det bakrutan att köra torkaren utan vatten.

    Min lokala Saab-verkstad har inte sett detta problem tidigare. Senaste programvara i CIM (hanterar spaken) och REC (hanterar torkaren).

    Någon som har någon idé?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220

    Re: Bakrutetorkare med eget liv!

    Hej!

    Måste väl gå att stänga av funktionen helt?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3

    Re: Bakrutetorkare med eget liv!

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Måste väl gå att stänga av funktionen helt?
    Inte enligt instruktionsboken. Dessutom, även om den önskade funktionen gick att stänga av är det ingen garanti att det felaktiga slaget skulle stängas av samtidigt.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: Bakrutetorkare med eget liv!

    Hej!

    Du får väl backa in i garaget...

  5. #5

    Re: Bakrutetorkare med eget liv!

    Jag har information från Saab om att denna bugg i REC (styrboxen i bagaget) har varit känd sedan 2006 men att den ansågs för dyr att åtgärda. Endast 10 kunder i hela världen har klagat ...

    Buggen visar sig under lite speciella situationer. Bilen ska ha regnsensor, vindrutetorkarspaken ska vara i läge automatik, det ska regna så mycket att regnsensorn kör torkarna kontinuerligt och bilen ska sedan stängas av med vindrutetorkarspaken kvar i läge automatik. När man startar bilen de följande gångerna och lägger i backen tror REC att det fortfarande regnar och låter därför bakrutetorkaren göra ett oönskat "bonusslag".

    Lösningen är att alltid ställa vindrutetorkarspaken i läge av innan man stänger av bilen.

    Om Saab inte har orkat bry sig på sex år är det dags att någon annan funderar ut en bättre lösning ...
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    359
    Medlem#
    7338

    Re: Bakrutetorkare med eget liv!

    Å jag som trodde det var en "SAAB feateur" som ingick i en SC för at motivera nybilspriset...... Tack för att jag nu vet hur man får stopp på den.

    Cat
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  7. #7

    Re: Bakrutetorkare med eget liv!

    Citat Ursprungligen postat av tallbo
    Tack för att jag nu vet hur man får stopp på den.
    Nej, nu vet du hur du ska undvika problemet. För att få stopp på den när man har låtit den hamna i det oönskade läget är att sätta torkarna i automatik och hälla så mycket vatten på regnsensorn att den kör torkarna kontinuerligt, sätta spaken i läge av och stänga av bilen.
    Nu vet du hur du får stopp på den.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  8. #8
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770

    Bakrutetorkare gör ett slag vid back NG9-3 SC

    Det är en SC 9-3 MY06, förra veckan började det att när man lägger i backen så går bakre torkaren ett slag. Det ska den göra när främre torkarna är på men inte annars. Har haft bilen sen ny så jag vet det här är nåt nytt den hittar på. Och förmodligen är det jag som gjort nåt så det blivit så här men vad?
    Senast redigerat av benny900 den 2019-02-04 klockan 21:21.

  9. #9
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Det är en SC 9-3 MY06, förra veckan började det att när man lägger i backen så går bakre torkaren ett slag. Det ska den göra när främre torkarna är på men inte annars. Har haft bilen sen ny så jag vet det här är nåt nytt den hittar på. Och förmodligen är det jag som gjort nåt så det blivit så här men vad?
    Min 08a har blivit likadan. När man lägger i backen så går torkaren igång. Oavsett.
    Det är skit bra när man rullar ut från biltvätten och bilen är nytvättad o blöt. Men inte så roligt när bilen är as skitig.

  10. #10
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Både vår TTiD och V6:an håller på med dessa dumheter ibland även fast man inte ens varit i närheten av torkarspaken. Dessutom händer det inte alltid utan verkar snarare gå i perioder. Lagom roligt när bakrutan ser ut som en påse skit och bilen prompt ska vispa runt skiten bara för att man ska backa ut...

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  11. #11
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Okej då är det förmodligen nåt glapp i torkarspaken som ger signal att främre torkaren är igång, fast inte. Hoppas det går över. Jag brukar säga att jag ska byta bil så fort den här går sönder men det här känns inte som tillräckligt stort fel. Den blir kvar

  12. #12
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Spakarna är enkla att ta bort, dela på och göra rena. Det ligger som metallband i dem istället för kablar, så det kan bli lite oxid. Farthållaren hoppade i och ur på min, jag köpte ny (beg) spak och sedan dissekerade jag den gamla för att kolla. Förvånansvärt enkel konstruktiion.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Känd bugg i s/w, om jag minns rätt har det något med spakens läge(intervall på framrutan?) när du stängde av bilen. Så prova att joxa till med torkarspaken innan du stänger av tändningen, så slipper du slaget på baktorkaren.

    Mvh
    Johna
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  14. #14
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Citat Ursprungligen postat av Johan S Visa inlägg
    Hej,

    Känd bugg i s/w, om jag minns rätt har det något med spakens läge(intervall på framrutan?) när du stängde av bilen. Så prova att joxa till med torkarspaken innan du stänger av tändningen, så slipper du slaget på baktorkaren.

    Mvh
    Johna
    Helt rätt. Nu är det fixat. Vevade runt med alla möjliga inställningar på torkare fram och bak och la i backen ibland. På två minuter var det nollat.

  15. #15
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    I första inlägget skrivs det att främre torkarna skall gå när man lägger i backen. Blir ju nyfiken och undrar så klart vad tanken med det är?
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    I första inlägget skrivs det att främre torkarna skall gå när man lägger i backen. Blir ju nyfiken och undrar så klart vad tanken med det är?
    Nu vet jag inte om det är någon formulering som du tänker på i första inlägget. Snarare, om man vill misstolka din formulering (vilket inte är min avsikt), "att främre torkarna skall gå när man lägger i backen", så skall väl vindrutetorkarna göra just ingenting enkom för att föraren lägger i backen. Är de påslagna ska de fortsätta vara påslagna, är de inte påslagna ska de fortsätta att vara icke påslagna. Som det sägs: om vindrutetorkarna är aktiverade, och föraren lägger i backen så är grundantagandet att föraren vill färdas bakåt med bilen. För att underlätta sikten bakåt är det då tänkt att den bakre torkaren kan göra ett slag. (Fast du kanske tänkte att de främre skulle sluta gå, när backen läggs i och den bakre aktiveras, eftersom föraren uppenbarligen inte behöver så god sikt framåt just då. )



    (F.ö. ställer inte "alla" torkarspaken i läge av när de stänger av bilen?)
    (Förr, länge sedan om man är "yngre", kunde det vara kul att iaktta en del startförsök på vintrarna; somliga hade allt påslaget; radio, bakruta, strålkastare, inre belysning etc. och då kanske det inte alltid gick så bra. Var det smällkallt stängde jag alltid av sådant om det inte redan var avstängt.)

  17. #17
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    I första inlägget skrivs det att främre torkarna skall gå när man lägger i backen. Blir ju nyfiken och undrar så klart vad tanken med det är?
    Det står väl att bakre torkaren går om dels främre torkaren är i läge på och om man lägger i backen. Tanken med det är förmodligen att det behövs för att det regnar lika mycket på bakrutan som framrutan.

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #18
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 864
    Medlem#
    4458
    Och en helt idiotisk funktion här i Norden där torkarblad fryser fast på vintern. Funktionen ska ju iallafall vara avstängningsbar.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Bakrutetorkare 9-3SC
    Av Idlewild i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-03-24, 21:45
  2. [LÖST] Bakrutetorkare 9000 -97
    Av grewen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-09, 00:19
  3. Bakrutetorkare låter mycket
    Av Pizza_DUDE i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-27, 13:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •