Sidan 82 av 135 FörstaFörsta ... 3272808182838492132 ... SistaSista
Resultat 1 621 till 1 640 av 2694

Ämne: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

  1. #1621
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    66
    Hur många mil körs en elbil i snitt om året ,det är väl intressant?
    och även hur många laddcykler sker under denna tid och på vilket sätt?

    Har en god vän som jobbar på Nevs med just dessa saker och visst händer det en del med batteriprestanda och framförallt så kan man minska storleken på battpacket ,MEN ,som han själv säger så när bilen är 7-8 år gammal och gått 2000mil om året så har kapaciteten minskat en ganska så stor del och den som då äger bilen (2:a hand kanske) står inför en ganska så stor kostnad och vad händer då? andrahandsvärdet på fordonet riskerar att sjunka ganska så kraftigt .
    Säg sen att Nevs lägger ner då ,vem ska tillverka och sälja battpack då?
    Som det är nu finns det väl inget företag som inte bygger elbilar som tillhandahåller denna service? detta scenario ligger ju inte alls långt fram egentligen utan vi är där just nu mer eller mindre.

    3 användare gillar detta inlägg



  2. #1622
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det som saknas i alla nu existerande bilar är möjligheten att använda en el-reservdunk. Som jag ser det är det en apparat som definitivt borde vara möjlig att få fram, man borde t.ex. kunna använda en förseglad bränsletank med bränslecell som bara ger en stadig laddningström ut under körning eller parkering. Om jag hade en sådan med låt säga 30 mils räckvidd, vilken borde kunna landa under 20 kg, som jag kunde ta med vid behov skulle inte 20 mils räckvidd vara något stort problem - räckviddsångesten bör i stort sett försvinna.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #1623
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av caper Visa inlägg
    Hur många mil körs en elbil i snitt om året ,det är väl intressant?
    och även hur många laddcykler sker under denna tid och på vilket sätt?

    Har en god vän som jobbar på Nevs med just dessa saker och visst händer det en del med batteriprestanda och framförallt så kan man minska storleken på battpacket ,MEN ,som han själv säger så när bilen är 7-8 år gammal och gått 2000mil om året så har kapaciteten minskat en ganska så stor del och den som då äger bilen (2:a hand kanske) står inför en ganska så stor kostnad och vad händer då? andrahandsvärdet på fordonet riskerar att sjunka ganska så kraftigt .
    Säg sen att Nevs lägger ner då ,vem ska tillverka och sälja battpack då?
    Som det är nu finns det väl inget företag som inte bygger elbilar som tillhandahåller denna service? detta scenario ligger ju inte alls långt fram egentligen utan vi är där just nu mer eller mindre.
    Antag att man har en 15år gammal 9-5. Hur räknar man hem ett köp av en passat sportkombi a 429995kr?

    2 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #1624
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det som saknas i alla nu existerande bilar är möjligheten att använda en el-reservdunk
    Reservdunk? Snacka om eko från en svunnen tid, då bilar inte hade bränslemätare eller möjligtvis en mycket opålitlig sådan. Idag har ju alla bilar, oavsett drivmedel, en pålitlig bränslemätare med en lampa som börjar lysa när det är ont om soppa.

  5. #1625
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Antag att man har en 15år gammal 9-5. Hur räknar man hem ett köp av en passat sportkombi a 429995kr?
    Det gör man inte, och det är skälet till att jag fortfarande kör min 13,5 år gamla 9-5a... ;-)

    Men om man i dagsläget ska köpa fabriksny bil och ställer en ren elbil (inte laddhybrid!) mot en fossilbil, så går det faktiskt att räkna hem elbilen efter ca 15000 mil enbart på bränslekostnaden. Räknar man service, skatt och liknande kommer break-even lite tidigare.

  6. #1626
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Om elbils tillverkarna gör att det blir hyfsat enkelt att byta batteripack så finns det ju en eftermarknads avd. som kan sälja sånt.
    Dom borde tänka lite långsiktigt. Varför inte försöka standardisera batteripacken (fast det är ju en utopi) det ser vi på
    bärbara datorer som dom försökte tappert ett kort tag.

  7. #1627
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av cnyb Visa inlägg
    Kör du hela nätterna?
    Sätt i kabeln när du kommer hem så är den full när du skall iväg på morgonen. Hinner du inte låta bilen stå några timmar på natten så besöker du en snabbladdare?
    Nej, men min kommentar var ett svar på din fråga "Skaffar du en bensinmack hemma till dina vanliga bilar också?"
    Jag försökte påpeka att en bensinbil inte har något behov av att ha en bensinmack hemma då den tankas på enbart några minuter, något elbilar inte ens är i närheten av trots snabbladdning.
    Men poängen gick tydligen alldeles för högt...
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #1628
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Men om man i dagsläget ska köpa fabriksny bil och ställer en ren elbil (inte laddhybrid!) mot en fossilbil, så går det faktiskt att räkna hem elbilen efter ca 15000 mil enbart på bränslekostnaden. Räknar man service, skatt och liknande kommer break-even lite tidigare.
    Köper man en ny bil privat så kan man ju om man vill istället ta sina pengar och elda upp dom, det är en ungefär lika bra affär

    Däremot är jag lite inne på det som timpa är inne på, självklart borde man från myndighetshåll ha som krav att bilarna ska ha standardiserade batterier om subventioner ska utgå. Även ladduttag och liknande borde standardiseras.

    (För att inte tala om bultmönster/navhål/ET, eller däckstrycksensorer eller..)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #1629
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Rosersberg
    Inlägg
    1 131
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Nej, men min kommentar var ett svar på din fråga "Skaffar du en bensinmack hemma till dina vanliga bilar också?"
    Jag försökte påpeka att en bensinbil inte har något behov av att ha en bensinmack hemma då den tankas på enbart några minuter, något elbilar inte ens är i närheten av trots snabbladdning.
    Men poängen gick tydligen alldeles för högt...
    Och jag försökte påpeka att du inte behöver en snabbladdare hemma eftersom det går bra att stoppa i en kabel i uttaget i väggen men poängen gick tydligen alldeles för högt...
    Hade en fin 9-5 Aero -06 :/

  10. #1630
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Rosersberg
    Inlägg
    1 131
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Jag vet inte vilken tillverkare du syftar på men teslas garanti är inte så bra som den låter, eftersom dom friskriver sig från prestandaförluster, så om batteriet har 10% kapacitet om åtta år så är det inte ett skäl man kan hävda för att byta ut det på garanti.

    Från början var det väl ännu fler klausuler som är borttagna nu, tror det var nåt om att det bara gällde första ägaren, men det fick dom väl smisk för av diverse länders konsumentmyndigheter. (Över huvud taget ogillar ju konsumentmyndigheter tesla, dom ahr ju blivit fällda för diverse saker oräkneligt antal gånger, bland annat deras medvetet felräknade kalkylator och medvetet felaktigt angivna priser)
    Tesla, Nissan, Hyundai har väl alla garantier däromkring, eftersom undersökningar ger vid handen att det är att förvänta omkring 8% degradering efter 16k mil så tror jag inte den biten är något stort problem faktiskt men jag kan ju tänka mig att en gammal häck om si så där 15-20 år och 40k mil inte kommer vara någon höjdare som 5000kr bil - det återstår väl att se.
    Verkar som många förväntar sig samma degradering som på en mobil (hualigen!)?
    Hade en fin 9-5 Aero -06 :/

  11. #1631
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Nu låter du som en droskförsäljare i slutet på 1800-talet när automobilerna sakta men säkert gjorde entré... ;-)

    Elbilar har redan sjunkit i pris de senaste åren (i praktiken har man hållit priset konstant men ökat batterikapaciteten/räckvidden), det finns goda skäl att tro att den trenden fortsätter. Och börjar det bli lite volym sjunker priset ytterligare... För egen del kan jag redan idag räkna hem inköpet av en elbil p.g.a. de lägre drift- och servicekostnaderna om jag jämför med en fabriksny fossilbil.



    Blanda inte ihop sakerna: Det är alltså batteriet som ska laddas, inte elmotorn. Att elmotorer är en mogen teknik har inte med möjligheterna att bättra på laddtiderna, utan det begränsas av batteritekniken (fullt ös i utvecklingen) och laddstationernas kapacitet - så nog finns förbättringspotential alltid.

    Men visst håller jag med om att elmotorer är effektiva. Det märks också på förbrukningen:
    - En elbil drar knappa 2kWh/mil (=2 kronor/mil)
    - En bensinbil drar ca 6,5kWh/mil (0,75L/mil * energiinnehåll i bensin 9,1 kWh/L)
    Enligt teknikmagasin från 60-talet skulle vi för länge sedan haft egna kärnreaktorer hemma i källaren och varit självförsörjande på el. Kanske hånades skeptikerna redan då?

    Vad jag menar är att mängden elenergi som går åt per km inte kommer sjunka nämnvärt genom utveckling. Energin måste överföras på ett eller annat sätt. Det finns ju dom som tror att man kommer kunna ladda elbilar lika snabbt som man tankar en bensinbil men genom ett vanligt vägguttag. Det är det jag menar med naturlagarnas begränsningar.

    - - - Uppdaterad - - -

    Med inköp menar jag alltså nettokostnaden efter subventioner. Om fossilbilarna blir dyrare och elbilarna billigare kommer man rimligen justera ner subventionerna.
    Den absolut största kostnaden för en bil är värdeminskningen. Vet vet vad en elbil av första generationen är värd om 5-6 år när tekniken är föråldrad och det finns nya, billigare elbilar att köpa.
    Hur kommer marknad för begagnade elbilar se ut?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Antag att man har en 15år gammal 9-5. Hur räknar man hem ett köp av en passat sportkombi a 429995kr?
    Man räknar väl med att Passaten då har tappat ca 10-15% per år och är värd lite drygt 300' efter 3 år. Om en ny Passat då kostar 300' blir det ju krångligt.
    Andrahandsvärdet på elbilar blir ju spännande och jag tror det initialt kommer krävas mycket långa garantier.
    Fredrik J

  12. #1632
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Enligt teknikmagasin från 60-talet skulle vi för länge sedan haft egna kärnreaktorer hemma i källaren och varit självförsörjande på el. Kanske hånades skeptikerna redan då?
    Att gissa 50 år fram i tiden är svårt och självklart slår en hel del saker fel. Men nu handlar det om att gissa 5-10 år fram i tiden, där tror jag det är större sannolikhet att förståsigpåarna träffar rätt.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Det finns ju dom som tror att man kommer kunna ladda elbilar lika snabbt som man tankar en bensinbil men genom ett vanligt vägguttag. Det är det jag menar med naturlagarnas begränsningar.
    Där är vi överens... ;-) 230/16A hushållsuttag ger 3.5kW laddeffekt, eller knappt 2 mil räckvidd per laddtimme. Satsar du på 16A trefas laddbox får du 11kW eller 6 mil per laddtimme. Allt utöver det kräver påtagliga ingrepp i hushållets elsystem och 50 mil räckvidd på 5 min laddning är självklart inte realistiskt i hemmamiljö.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Vem vet vad en elbil av första generationen är värd om 5-6 år när tekniken är föråldrad och det finns nya, billigare elbilar att köpa.
    Hur kommer marknad för begagnade elbilar se ut?
    Där har vi svar redan idag så Leafen funnits ute sedan tidigt 2012 i Sverige. Den kostade ny, i högsta utrustningsutförandet Tekna, och efter 40k i supermiljöbilspremie, 330tkr. Som begagnad kostar den idag ca hälften. En värdeminskning på 50% på 5 år är i paritet med om inte rent av bättre än en standardbil.
    Senast redigerat av jellybear den 2017-06-07 klockan 11:10.

  13. #1633
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av cnyb Visa inlägg
    Och jag försökte påpeka att du inte behöver en snabbladdare hemma eftersom det går bra att stoppa i en kabel i uttaget i väggen men poängen gick tydligen alldeles för högt...
    Nej då, inte alls, men du missar återigen poängen.
    En konventionell bil kan tankas på ett par minuter. Det kan *inte* en elbil, snabbladdare till trots.
    Detta är ett faktum och det spelar ingen roll hur ironisk man försöker göra sig med "du har väl inte en bensinstation hemma" kommentarer.
    Jag har inget *behov* av en bensinstation hemma, eftersom konventionella bilar kan tankas på minuter. Det *är* en gigantisk fördel gentemot elbilar, oavsett hur mycket man försöker förlöjliga det.

    Ja, man kan ladda över natten och ja, man klarar sig oftast på den räckvidd en elbil ger, men laddningstiden är fortfarande den absolut största nackdelen och jag vågar påstå även den enskilt största anledningen att folk inte köper elbilar. Man kan förlöjliga det hur mycket man vill, men det kommer inte att ändra allmänhetens uppfattning att det är en gigantisk nackdel.

    Jag vill inte ha en elbil som kräver flera timmars laddningstid. Jag bor i lägenhet och tänker inte kasta ut en skarvsladd från fjärde våningen för att "tanka" bilen på nätterna. Jag vill kunna tanka på väg hem från jobbet och sen sova gott med vetskapen om att jag har full tank i bilen.
    Får jag helt spontant för mig att efter jobbet åka på en långtur så vill jag kunna åka in på en mack, och sedan lämna macken 5 minuter senare med 60 mils räckvidd i tanken. Jag vill inte behöva planera det dagen innan eftersom det tar min bil 8 timmars förberedelse för att klara en sådan resa.

    3 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  14. #1634
    Infrastrukturen är lite för långt borta.. Kanske vi kan få ut ström till 10 stolpar som folk kan ladda vid.. Det är väldigt mycket effekt som ska ut kom ihåg det! När det står 20 i kö till 10 stolpar? Det finns inte tid att campa varje gång det ska "tankas". Det är jättekul att se utvecklingen, men om inte infrastrukturen och smidigheten finns där.. Då är det svårsålt!

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #1635
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Där har vi svar redan idag så Leafen funnits ute sedan tidigt 2012 i Sverige. Den kostade ny, i högsta utrustningsutförandet Tekna, och efter 40k i supermiljöbilspremie, 330tkr. Som begagnad kostar den idag ca hälften. En värdeminskning på 50% på 5 år är i paritet med om inte rent av bättre än en standardbil.
    Nej det har vi inte alls, bara för att det har varit så de senaste fem åren med ett väldigt skralt utbud av elbilar och i princip noll på begagnatmarknaden, betyder det INTE att det är så om fem år när det kommer fler och fler elbilar och räckvidden ökar hela tiden.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #1636
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Infrastrukturen är lite för långt borta.. Kanske vi kan få ut ström till 10 stolpar som folk kan ladda vid.. Det är väldigt mycket effekt som ska ut kom ihåg det! När det står 20 i kö till 10 stolpar? Det finns inte tid att campa varje gång det ska "tankas". Det är jättekul att se utvecklingen, men om inte infrastrukturen och smidigheten finns där.. Då är det svårsålt!
    Nej, det hur ska jag i förväg kunna få garantier för att det finns laddmöjlighet där mitt batteri tar slut? Ska man ut på en längre resa behöver man ju också ha flera såna garantier med lite spridning i tid. Dagens infrastruktur säkertställer ju att jag kan fylla diesel var som helst.
    Fredrik J

  17. #1637
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    684
    Medlem#
    116
    Senast redigerat av Sven den 2017-06-07 klockan 12:56.
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  18. #1638
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Det finns över 4,8 miljoner bilar i Sverige, i genomsnitt körs dessa ca 1300 mil per år. Enligt uppgifter tidigare i tråden går det åt 2kWh per mil för en elbil.
    Det innebär att personbilsflottan kommer behöva 12,5TWh om alla går över till el.
    Sveriges elproduktion 2016 var 152TWh.
    Under 2016 satte Forsmark 1 nytt produktionsrekord: 8,21TWh.
    En vindmölla producerar upp till 9MWh per år.

    För att personbilsflottan skall kunna gå på el behöver vi 2 kärnkraftsreaktorer eller ca 1400 nya vindmöllor.

    Det i sig är ju ingen omöjlighet, men om vi tittar på statens finanser istället:
    En elbil har 360 kronor skatt per år, en fossilbil kanske 1360 om man gissar på ett genomsnitt som gör matematiken enkel. Vi har redan en del bilar i den lägsta klassen, men säg att 4 miljoner bilar kommer hamna i den lägsta klassen. Det är 4 miljarder mindre i fordonsskatt som kommer in till staten.
    Räknar vi sen lågt och säger att fossilbilarna gör av med 0,7 liter bränsle per körd mil och att skatteintäkterna på bränsle är såsom påstås att ca 65% av priset är skatt, av ett pris på säg 14 spänn. Då är det säg 4,5 miljoner bilar som inte längre kommer betala skatt på sitt fossila bränsle, det blir 37 miljarder kronor. Skulle alla byta i ett slag så tappar staten 41 miljarder i intäkter.

    Man kommer ju få in mer energiskatt dock, där är intäkterna just nu 40,63 öre per kWh. Det skulle då ge ca 5,1 miljarder i ökade intäkter där istället.

    Jag har svårt att tro att man skulle acceptera den budgetminskningen. Då måste man få in pengarna någon annanstans. Att höja energiskatten på el så det täcker upp är inte rimligt, det skulle innebära gigantiska ökningar i kostnader för villaägare. Återstår att höja skatten på bilar oavsett. För att täcka upp skulle man då behöva sätta fordonsskatten till 7000 per år.

    Nu lär väl transitionen ske stegvis och först när fordonsflottan är till största delen eldriven kommer man behöva höja skatten generellt.

    5 användare gillar detta inlägg



  19. #1639
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Ovanpå det har vi diverse subventioner som staten betalar ut samt rabatterade förmånsvärden för supermiljöbilar. Det rimliga är väl någon form av kilometerskatt för elbilar så småningom.
    Fredrik J

  20. #1640
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    För att personbilsflottan skall kunna gå på el behöver vi 2 kärnkraftsreaktorer eller ca 1400 nya vindmöllor.
    ...
    Det i sig är ju ingen omöjlighet, men om vi tittar på statens finanser istället:
    ...
    Skulle alla byta i ett slag så tappar staten 41 miljarder i intäkter.
    ...
    Man kommer ju få in mer energiskatt dock, ... ca 5,1 miljarder i ökade intäkter där istället.

    Jag har svårt att tro att man skulle acceptera den budgetminskningen. Då måste man få in pengarna någon annanstans.
    ...
    Återstår att höja skatten på bilar oavsett. För att täcka upp skulle man då behöva sätta fordonsskatten till 7000 per år.

    Nu lär väl transitionen ske stegvis och först när fordonsflottan är till största delen eldriven kommer man behöva höja skatten generellt.
    (klippte hej vilt. Originaltexten finns ovan om det blev otydligt.)
    Vi har alltså lösningen på tekniken och ekonomin.

    Vad politikerna hittar på för tokigheter för att lösa det lär nog vi bilägare bli varse.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 14:14
  2. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 14:30
  3. Händelser och tankar från en polisbil...
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 01:13
  4. Intressanta synkringar OG9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •