Sidan 6 av 9 FörstaFörsta ... 45678 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 180

Ämne: Rätt klassad olja till TTiD motorer

  1. #101
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Rcy skrev,
    Dexos 2 ersätter GM-LL-B-025 i många bilar, men det betyder ju inte att GM-LL-B-025 slutar fungera. Vare sig motor eller olja ändrar sig bara för att GM hittar på en ny klassning.
    Om GM-LL-B-025 var rätt klassning när bilen var ny så är den rätt klassning även nu, såvida man inte bytt motor i bilen.

    Det håller jag med om.
    Vad försökte påstå var att när GM kom med dexos2 klassningen så upphörde GM-LL-B-025 att vara en klassificering som det är garanter för.
    Det innebär att den klassificeringen inte gäller längre, eller innebär det att om en gång betalat GM för att få använda en klassificering så gäller den hur länge som helst
    Jag tänker på att det finns massor av dexron 3 nu när GM bara godkänner dexron 6
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  2. #102
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186
    Lite mer info till tråden.
    Lancia Nuova Delta som också har TTiD motorn, bruksanvisning:
    https://www.fiat-lancia.org.rs/Manuals/Nuova_Delta.pdf

    Hänvisas till Selenias olja, "SELENIA SPORT 5W40":
    https://extranetpli-eu.pli-petronas....id_categoria=8


    Technical Data
    SAE 5W-40
    ACEA A3/B4
    API SM
    FIAT 9.55535-Z2
    CONTRACTUAL TECHNICAL REFERENCE N°F716.B08

    Mer info om oljan:
    https://oil-club.de/index.php?attach...0-11-2010-pdf/
    ///Mackanized
    Tillbaka

  3. #103
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Vanligtvis så innebär dock en ny spec högre krav.
    *Specifikationen* kan mycket väl innehålla högre krav, *bilens* krav däremot ändras inte av en ny spec.
    TTID-motorerna kan ju omöjligt bygga om sig själva i alla bilar enbart för att GM byter från GM-LL-B-025 till Dexos 2.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  4. #104
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Kudashi Visa inlägg
    Rcy skrev,
    Dexos 2 ersätter GM-LL-B-025 i många bilar, men det betyder ju inte att GM-LL-B-025 slutar fungera. Vare sig motor eller olja ändrar sig bara för att GM hittar på en ny klassning.
    Om GM-LL-B-025 var rätt klassning när bilen var ny så är den rätt klassning även nu, såvida man inte bytt motor i bilen.

    Det håller jag med om.
    Vad försökte påstå var att när GM kom med dexos2 klassningen så upphörde GM-LL-B-025 att vara en klassificering som det är garanter för.
    Det innebär att den klassificeringen inte gäller längre, eller innebär det att om en gång betalat GM för att få använda en klassificering så gäller den hur länge som helst
    Jag tänker på att det finns massor av dexron 3 nu när GM bara godkänner dexron 6
    En klassificering upphör inte för att det kommer en ny.
    Om en olja är GM-LL-B-025 så är den det, så länge inte tillverkaren ändrar något i oljan men då är det inte längre samma olja och klassificeringen gäller inte längre iaf.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #105
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg

    Kraven är rimligen fortfarande desamma dvs. GM-LL-B-025 / dexos2 och 0W-40. Kravet på 0W skulle möjligen kunna bero på att oljematningen till högtrycksturbon tas ifrån toppen på denna motor varvid man vill ha lågt flödesmotstånd vid kallstart för att erhålla oljetryck vid turbon inom rimlig tid. Varmviskositet 40 tror jag beror på cylindertrycken om 180 bar.

    Får man välja mellan GM-LL-B-025 och dexos2 så hade jag valt en olja som uppfyller den sistnämnda.
    Förvisso men som sagt. Fiat körde vad jag vet inte med nån speciell olja just för denna motorn. De har väl i stort sett kört med lika olja i alla undantaget nyare klassificeringar för modernare krav. Saab behövde helt plötsligt en speciell 0W40 olja för att sedermera gå över till standard 5W30 Dexos2 på senare år.
    Nåt bra svar lär man ju aldrig hitta men det är ju ändå intressant att rota i det eftersom det länge var religion och så även här.
    .

  6. #106
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Förvisso men som sagt. Fiat körde vad jag vet inte med nån speciell olja just för denna motorn. De har väl i stort sett kört med lika olja i alla undantaget nyare klassificeringar för modernare krav. Saab behövde helt plötsligt en speciell 0W40 olja för att sedermera gå över till standard 5W30 Dexos2 på senare år.
    Har dom verkligen det? Jag hör det påståendet lite överallt men sist jag kollade så rekommenderades fortfarande 0w40.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  7. #107
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    viskositeten har jag sett alla möjliga uppgifter på men det är ju bara titta i ovan nämnda handbok, det är väl den bilen som i stort sett har samma motor. Där har de "vanlig" 5W40

  8. #108
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Hade jag haft en bil där tillverkaren specificerar endast 0W-40 så skulle jag hälla i sådan olja och inget annat men det är ju som vanligt upp till var och en om man ska lite på tillverkaren eller göra som någon annan tycker. Finns det någon här som har kunskap om varför TTiD ska ha endast 0W-40 enligt Saab? För alla övriga motorer utom en anges fyra olika viskositeter i WIS för 9-5. Samma information bör finnas i instruktionsboken.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  9. #109
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Jo det är väl mest det jag har efterlyst...........varför liksom.
    Eller är det så att den spec som fiat hade då själva helt ekelt inte hade nån motsvarighet inom GM och de då tog närmast tänkbara olja som fanns då? Läser man lite på viss sajter från usa tex så är det en del som skriver att närmast lämpliga ersättning till fiatoljan blir just mobil 0W40 för att bibehålla specen. Men det var ju då som sagt. Idag är kanske vanlig dexos2 jämförbar och helt jämförbar specmässigt. Den står ju numera även som alternativ i epc så helt fel kan det ju inte vara.

  10. #110
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Det är viskositeten som sticker ut inte om det ska vara Dexos 2 eller inte Dexos 2. Siffran 0 i 0W-40 betyder att oljan är mer lättflytande vid låga temperaturer än om det varit en högre siffra. Motorn som kräver 0W-40 har dubbla turbo och högre effekt än TiD som nöjer sig med t ex 5W-30. Saab hade troligen något bra skäl för att speca 0W-40 och inget annat för just den motorn.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  11. #111
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Jo det är väl mest det jag har efterlyst...........varför liksom.
    Eller är det så att den spec som fiat hade då själva helt ekelt inte hade nån motsvarighet inom GM och de då tog närmast tänkbara olja som fanns då? Läser man lite på viss sajter från usa tex så är det en del som skriver att närmast lämpliga ersättning till fiatoljan blir just mobil 0W40 för att bibehålla specen. Men det var ju då som sagt. Idag är kanske vanlig dexos2 jämförbar och helt jämförbar specmässigt. Den står ju numera även som alternativ i epc så helt fel kan det ju inte vara.
    Dexos 2 ska enligt spec ersätta GM-LL-B-025 så det ska inte vara något problem. Dock ska viskositeten fortfarande vara 0w40, jag har inte sett någon bulletin om att dom godkänt 5w40 som viskositet för TTID. Klassificeringen är en sak, viskositeten är en annan.

    Jag är dåligt insatt i Fiat men av vad jag kan se efter en snabb googling så använde dom en helt annan turbo-setup på motorn än vad Saab gjorde, så vad Fiat rekommenderar för olja är helt irrelevant.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  12. #112
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Vad jag förstår så ska Lancian ha likadan motor ? Det var saab och lancia som fick den och sen hade Fiat en egen på nå hästar mer men den behöll de för egna modeller. Men nå djupare än så har jag inte grävt.
    Att saab och GM valde en annan viskositet vet vi ju. Frågan är bara varför det var så viktigt.............
    Faktum kvarstår ju att Dexos2 5W30 står med som alternativ i EPC så 0W40 kan rimligen inte vara hugget i sten heller.

  13. #113
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    I WIS är det tydligt att Z19DTR ska ha 0W-40. Fram till 2009 anges bara GM-LL-B-025. Från 2010 anges både GM-LL-B-025 och Dexos 2 men det går ju att använda Dexos 2 även i äldre motorer. Har de ändrat krav på viskositet vid något senare tillfälle så ska det finnas ett tekniskt dokument som klargör det. Får leta vid tillfälle.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  14. #114
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Vad jag förstår så ska Lancian ha likadan motor ? Det var saab och lancia som fick den och sen hade Fiat en egen på nå hästar mer men den behöll de för egna modeller. Men nå djupare än så har jag inte grävt.
    Att saab och GM valde en annan viskositet vet vi ju. Frågan är bara varför det var så viktigt.............
    Faktum kvarstår ju att Dexos2 5W30 står med som alternativ i EPC så 0W40 kan rimligen inte vara hugget i sten heller.
    Vilken version av EPC har du? I min står det bara Dexos 2 0w40 som godkänd olja till TTID.

    Saab valde säkerligen viskositet av en anledning, jag tvivlar på att någon bara helt random tyckte det skulle vara roligt att införa en olja till i sortimentet. Varför dom valde den är dock svårare att svara på om man inte är insatt i processen när dom utvecklade motorn, men gissningsvis har det med turbo-setupen att göra eftersom deras rekommendation skiljer sig från Fiat's.
    Senast redigerat av rcy den 2019-02-01 klockan 14:17.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #115
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Sen kan man ju lägga till frågeställningen om det är bäst att köra fel klassning men rätt viskositet, eller rätt klassning men fel viskositet?

  16. #116
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Vilken version av EPC har du? I min står det bara Dexos 2 0w40 som godkänd olja till TTID.

    Saab valde säkerligen viskositet av en anledning, jag tvivlar på att någon bara helt random tyckte det skulle vara roligt att införa en olja till i sortimentet. Varför dom valde den är dock svårare att svara på om man inte är insatt i processen när dom utvecklade motorn, men gissningsvis har det med turbo-setupen att göra eftersom deras rekommendation skiljer sig från Fiat's.
    Jag har web-epc eftersom jag är återförsäljare själv.
    Det jag var inne på och åren går ju så fort men inte var väl de första dexos oljorna dieselspecade? Har för mig att de var skiljda åt och de hade speciella oljor för dieslarna? Jag kommer inte ihåg ärligt talat. Ville man då ha olja med rätt spec så kanske det närmaste var just 0W40 oljan från nån lev och så blev det för jag uppfattar ändå fiats spec som ganska strikt, deras bästa dieselspec som jag fattar det. Med åren sen har ju oljorna blivit bättre och specerna går ihop och en olja kan ju ersätta många äldre och idag går det troligtvis utmärkt att använda annat än 0W40 så länge specen är okej. Det är så jag uppfattar det iallafall.
    Saab kommer ju knappast gå ut med nå bulletiner om detta iallafall.........

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    I WIS är det tydligt att Z19DTR ska ha 0W-40. Fram till 2009 anges bara GM-LL-B-025. Från 2010 anges både GM-LL-B-025 och Dexos 2 men det går ju att använda Dexos 2 även i äldre motorer. Har de ändrat krav på viskositet vid något senare tillfälle så ska det finnas ett tekniskt dokument som klargör det. Får leta vid tillfälle.
    Ja fast saab har ju gått i konkurs så nå senare revideringar av WIS på äldre modeller kanske är ett önsketänkande?

  17. #117
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Sen kan man ju lägga till frågeställningen om det är bäst att köra fel klassning men rätt viskositet, eller rätt klassning men fel viskositet?
    Jag skulle säga att rätt klassning men fel viskositet är betydligt bättre än tvärtom.

    Viskositeten kan varieras beroende på vilket sätt bilen används, vilket klimat den går i, hur långt motorn har gått etc. Vet man vad man gör och försöker åstadkomma så går det att laborera med viskositeten, inom rimliga ramar. Förutsatt att man vet vad man gör och håller sig inom rimliga ramar! Observera detta! Vet man inte, så håller man sig till tillverkarens specifikationer.
    Klassningen däremot ändras aldrig, inte under några som helst villkor.

    Detta är en av anledningarna att det fullkomligt brinner i huvudet på mig när självutnämnda förstå-sig-påare börjar rabbla viskositeter när någon frågar vilken olja dom ska använda. Det enda dom gör är att dom omedelbart bevisar att dom inte vet vad dom pratar om.
    Senast redigerat av rcy den 2019-02-11 klockan 11:48.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  18. #118
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Jag har web-epc eftersom jag är återförsäljare själv.
    Och i den står det vad då som godkänd olja till TTID?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Det jag var inne på och åren går ju så fort men inte var väl de första dexos oljorna dieselspecade?
    Nu tänker du lite bakvänt. Det är inte oljor som blir dieselspecade, det är motorerna som blir certifierade för en viss oljespecifikation.

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Med åren sen har ju oljorna blivit bättre och specerna går ihop och en olja kan ju ersätta många äldre och idag går det troligtvis utmärkt att använda annat än 0W40 så länge specen är okej. Det är så jag uppfattar det iallafall.
    Det går troligtvis utmärkt? Och vem tar kostnaden om det inte går utmärkt? Du?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  19. #119
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    *Specifikationen* kan mycket väl innehålla högre krav, *bilens* krav däremot ändras inte av en ny spec.
    TTID-motorerna kan ju omöjligt bygga om sig själva i alla bilar enbart för att GM byter från GM-LL-B-025 till Dexos 2.
    En biltillverkare kan ju inte rekommendera andra oljor än dem som är tillgängliga då bilen lanseras, eller hur? Det innebär ju inte att motorn i fråga inte skulle dra nytta av en olja med en högre, ännu ej lanserad specifikation. Biltillverkare såväl som ILSAC (International Lubricants Standardization and Approval Committee) brukar ha någon idé om vad man behöver lägga till för krav framöver, men att ta fram standarder för nya prover, och utveckla och godkänna nya oljor tar en del tid. Att biltillverkarna numera ofta har egna oljespecifikationer beror mycket på att man på så sätt kan få in nya krav i alla fall något snabbare än att behöva vänta på ILSAC.

    Tar vi GM-LL-B-025 så är det en oljespecifikation som härrör från tiden före partikelfiltrens tid, dvs krav på låg askhalt för att undvika att sätta igen partikelfiltren fanns inte i standarden. Att en TTiD, som har just partikelfilter, helst bör köras på en olja med låg askhalt torde säga sig självt.

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Jag har web-epc eftersom jag är återförsäljare själv.
    Det jag var inne på och åren går ju så fort men inte var väl de första dexos oljorna dieselspecade? Har för mig att de var skiljda åt och de hade speciella oljor för dieslarna? Jag kommer inte ihåg ärligt talat. Ville man då ha olja med rätt spec så kanske det närmaste var just 0W40 oljan från nån lev och så blev det för jag uppfattar ändå fiats spec som ganska strikt, deras bästa dieselspec som jag fattar det. Med åren sen har ju oljorna blivit bättre och specerna går ihop och en olja kan ju ersätta många äldre och idag går det troligtvis utmärkt att använda annat än 0W40 så länge specen är okej. Det är så jag uppfattar det iallafall.
    Saab kommer ju knappast gå ut med nå bulletiner om detta iallafall......…
    Dexos2 är och har alltid varit en serviceklassning för dieselmotorer, dexos1 är GM's klassning på motoroljor för bensinmotorer. I Europa så valde man dock att rekommendera dexos2 till både bensin och dieselmotorer. Dexos1 gen2 är en vidareutveckling av dexos1 för bensinmotorer, när GM införde denna klassning så ändrade dem också rekommendationerna för vissa direktinsprutade motorer från dexos2 till dexos1 gen2.

  20. #120
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det jag menade var väl att det fanns nåt före Dexos så att säga ? Åren går ju så fort men då Saab tog fram modellen ifråga och valde motor så kanske det var före Dexos tiden. Då kanske man inte hade nån olja som fungerade i båda och man valde nåt annat. Sen såg man ingen anledning att ändra på rekommendationen för den motorn kanske. Det fungerade ju bra ändå för de fick ju sälja en dyrare olja.

    Kontentan är väl att jag tror det är ganska överspelat att man måste ha just den där 0W40 oljan i dessa. Med rätt spec så finns det ju många oljor som uppfyller detta idag och viskositeten är nog av marginell betydelse.

Liknande ämnen

  1. Rätt olja/fett till startlås cylinden
    Av Guran ng900T i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-06-25, 14:28
  2. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-05-07, 06:54
  3. B-klassad kolv i A-klassad cyl? Saab 9-5 2,3t -03.
    Av Mr Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-11, 22:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •