Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 55 av 55

Ämne: Byta inredning/stolar NG9-3

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    151
    Medlem#
    8750

    Re: Byta inredning/stolar 9-3 -08

    Japp, märkte det. Gillar detta forum, finns mycket kunskap och hjälp här
    Nu är baksäte och sidobolster på plats, återstår dörrsidor och framstolar, men nu får det räcka för idag.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-01-06 klockan 13:48. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Mercedes C350e -17
    BMW 330i -18

  2. #42
    Grundladd xpcas avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Moholm
    Inlägg
    266
    Medlem#
    7036

    Re: Byta inredning/stolar 9-3 -08

    Det lättaste kvar då.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-01-06 klockan 13:48. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    STCS #7036 www.garaget.org/xpca - Saab 9-3 Aero 5D 2002

  3. #43

    Byta stolar i Saab 93 SC -08

    Hej, är det någon som har erfarenhet av detta?
    Har de tråkiga Linear stolarna fram och skulle vilja byta dessa mot några andra.
    Finns det andra stolar än Vector/Aero stolarna från samma modell som passar rakt av?
    Någon som vet vart man kan få tag på stolar?

    Tack på förhand!

  4. #44
    Sugmotor Henris avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    76

    Re: Byta stolar i Saab 93 SC -08

    Har du kollat på Blocket?

    Har likadan inredning i min 9-3 SC. Snyggt, skönt och luktar gott Inte alls dyrt tycker jag med tanke på att man inte tvekar när det gäller att lägga det dubbla beloppet på snygga fälgar och bra däck.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-03-25 klockan 13:28. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SAAB 9-3 SC 2.0t BioPower Vector -08
    SAAB 9-3 2.0T SE -01 (såld och förmodligen död)
    26" herrcykel från 60-talet

  5. #45
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 165
    Medlem#
    7182

    Re: Byta stolar i Saab 93 SC -08

    Ring och prata med ANA Begagnade Delar, ibland har de inredningar som de säljer för typ 3000-5000kr till nyare bilar

  6. #46
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    6

    Re: Byta inredning/stolar 9-3 -08

    Citat Ursprungligen postat av xpca
    Japp el-stol från en 06:a. På min hade den sensor i skenan som känner av hur nära ratten/krockkudden föraren sitter. Inredningen jag köpte var från en 08:a och hade inte detta och fick felkod. Monterade då bort skenan med sensorn en gul liten plastbit och sladden gick in i kontaktstycket som sitter under sätet. Byte liksom skenor mellan stolarna och på den nya stolen fanns det uttag för sensorkabel i kontaktstycket under stolen.
    Hallå grabbar.. har spejjat lite på denna tråden då jag också har får detta trevliga fel meddelandet. Min gamla stol har sensor. Den nya har inte. Där finns dock hål för fäste utav sensorn.

    Var hittade du (xpca) uttaget för sensorkabeln i den nya stolen? På de gamla stolen går ju sensorkabeln in i "sladdröret" under stolen..


    Mvh Max

  7. #47
    Grundladd xpcas avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Moholm
    Inlägg
    266
    Medlem#
    7036

    Re: Byta inredning/stolar 9-3 -08

    Det var en gul kabel så den var lätt att följa då från skenan och sen klippte jag buntbandet på kabeldosan. Sen koppla ur och satte i nya stolen så funka det fint sen.
    STCS #7036 www.garaget.org/xpca - Saab 9-3 Aero 5D 2002

  8. #48
    Citat Ursprungligen postat av CosmicAeroWagon Visa inlägg
    Hakar på även jag.

    Jag har en 9-3 SC -08 import som saknar elvärme i stolarna samt elmanövrering.

    Har köpt en komplett inredning från en Linear, med el på förarstolen samt elvärme i stolarna.

    Jag hade tänkt att göra såhär:

    Förarstolen: Plocka ut den befintliga stolen, ta av halvskinnklädseln, sätta på den på den "nya" stolen och montera in.
    Dra den el som behövs för att stolen ska manövrera samt få el till stolsvärmen från nytt värmereglage i instrumentpanelen.
    Funkar detta? Det verkar ju som att det är endel el att dra för att få stolen operativ samt värmen att funka, men det bör ju gå? någon som gjort liknande?

    Passagerarstolen:
    Dra av klädseln på befintlig stol. Lägga dit värmedynorna. Koppla el. På med klädseln igen.

    Har sökt lite på nätet men inte hittat nåt bra kopplingsschema eller nån som gjort liknande. Vore bra att få gjort på semestern så man slipper att bli kall i rumpan på vintern
    Någon som bytt från framstolar utan värmesitsar till framstolar med värmesitsar? Kablage, säkringar, skarvningar? Hur mycket är framdraget i bilar utan värmestolar från fabrik? Är kabelhärvan till panelen på instrumentbrädan densamma?

  9. #49
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    534
    Medlem#
    6866
    Citat Ursprungligen postat av aenden Visa inlägg
    Har du inget minne på FS sedan innan måste det dras en minnesbuss på kabelstammen från BCMn till bakre elcentralen för att stolen överhuvudtaget skall gå att manövrera mer än framåt och bakåt.
    Vad gäller PS finns det ingen dragen pluskablel från början. Jorden ska sitta där om jag inte minns fel. Den är fäst i högen a-stolpe. Vad gäller pluskabeln skall även den in på ett relä i bakre elcentralen...

    Rätt jobbigt eftersom man får riva HELA inredningen för att sammanfoga kablarna med kabelstammarna om man vill ha en dragning som liknar "original"

    Svårt att få tag i de småsmå speciella clipsen du också måste ha i kabelstycket under stolen osv... Monteringen är heller inte lätt utan verktyg.. Bättre leva med det som det är och nästa gång man kanske byter bil ta ALL utrustning

    Hoppas du fick några klarheter i elen!
    Tar upp en äldre tråd. Läser och förstår detta men ingen förklarar vilken kabel man ska ge sig på??? Och vart den ska sitta i kontakstycken m.m har sökt och sökt men ingen tråd som berättar vart man ska koppla in sig. Fick tag på 07 sportskinn med minne och el igår för 600 som jag tänkt montera i min 08 linear


  10. #50
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    181
    Medlem#
    1
    Andreas på bildelslagret i Trollhättan är en uppslagsbok så har du köpt via dem är det bara att fråga alternativt om du köper något annat där och passar på att fråga samtidigt.

  11. #51
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    534
    Medlem#
    6866
    Löste problemet själv och har skrivit ner hur i min projekttråd

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    Senast redigerat av Moderator den 2021-01-06 klockan 13:55. Anledning: Länkat till projekttråden


  12. #52
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Göra manuell stol elmanövrerad?

    Jag saknar att kunna vippa sitsen på min manuella framstol i NG9-3 -09.
    Finns det någon möjlighet att installera elfunktionen?

  13. #53
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Byta stolar i ng 9-3

    Hej!

    Har funderingar på att byta stolar i en ng 9-3 2008. Det sitter elstolar med minne i nu men de stolar jag tänkt sätta i är elstol utan minne. Är det svårt att byta eller är det bara att koppla in? Vet att man måste koppla bort batteriet för att inte få felkod på airbag.

    Mvh
    Saabogge

  14. #54

    Byta stolar NG9-3

    Kan man byta stolar utan att gifta ut/in? Har en 2004 9-3 Vector som kunde behöva en frächare förarstol.

  15. #55
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Inget ingifte behövs, men stolar fram till 2005 (eller om det är 2006) har en lägesgivare som inte finns på senare modeller. Den går att flytta över om jag minns rätt, men eventuellt får man pilla med underredet för att det skall gå att få dit den.

Liknande ämnen

  1. Skillnader inredning/stolar OG9-5 kombi/sedan?
    Av funkyboy i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 23:42
  2. Og900 stolar & inredning ---> 99a ?
    Av j0kk i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-01, 18:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •