Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: [LÖST] Slipa ny nyckel NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -

    [LÖST] Slipa ny nyckel NG9-3

    Hej!
    Nyligen köpt mig en 9-3, MY08. Fick med 3 nycklar, 2 svååårt misshandlade (1 med material ochd sändare och 1 löst nyckelmaterial bara. Ingen av de har kvar sin halvmåne längst upp..) och 1 fräsch. Efter en koll visade sig att den fräscha nyckeln inte passar i vredet på dörren men fungerar med bilen i övrigt. De 2 andra nycklarna passar i dörren men sändaren funkade inte att låsa med osv.

    Jag skulle vilja ha två kompletta nycklar som fungerar även mekaniskt i låskistan. Hur går jag bäst till väga?
    Är det att beställa nya nycklar med blank material och få den slipade av någon som kopierar nycklar för att sen gifta in båda med nyckel och kretskort eller finns det nån enklare lösning jag missar?
    Senast redigerat av Samuelulvbäck den 2022-01-20 klockan 12:02. Anledning: Löst problemet

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Svårt att veta om du har original cylinder, men du kan beställa en färdigslipad nyckel på chassinummer typ, troligen får du väl lägga till den med tech2 sen dock.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Lägga till ny nyckel med Tech2 fungerar förutsatt att man har minst en fungerande nyckel. När sändaren havererar i nyckeln så är det oftast omkopplarna bakom tryckknapparna som har gett upp. Jag har bytt omkopplare på nycklar till både og9-3 och ng9-3 med framgång (kräver bara en lödpenna med smal spets och grundläggande lödkunskaper). Därefter har respektive "sändare" fungerat felfritt och gör så fortfarande. Byter man omkopplare på kretskortet i nyckeln och flyttar det gamla kretskortet till en ny "mekanisk" nyckel så slipper man lägga till den nya nyckeln med Tech2. Någonstans här har jag lagt en länk till leverantör av rätt typ av omkopplare. Jag kan leta efter länken någon annan dag.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  4. #4

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Svårt att veta om du har original cylinder, men du kan beställa en färdigslipad nyckel på chassinummer typ, troligen får du väl lägga till den med tech2 sen dock.
    Vet du vart man kan beställa via chassinummer?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Lägga till ny nyckel med Tech2 fungerar förutsatt att man har minst en fungerande nyckel. När sändaren havererar i nyckeln så är det oftast omkopplarna bakom tryckknapparna som har gett upp. Jag har bytt omkopplare på nycklar till både og9-3 och ng9-3 med framgång (kräver bara en lödpenna med smal spets och grundläggande lödkunskaper). Därefter har respektive "sändare" fungerat felfritt och gör så fortfarande. Byter man omkopplare på kretskortet i nyckeln och flyttar det gamla kretskortet till en ny "mekanisk" nyckel så slipper man lägga till den nya nyckeln med Tech2. Någonstans här har jag lagt en länk till leverantör av rätt typ av omkopplare. Jag kan leta efter länken någon annan dag.
    Misstänker att ägare innan mig gjort så, eftersom metallnyckeln i den fräscha inte passar i kistan på vänster dörr. Medans de lösa nyckelbladen gör det. Jag önskar två kompletta nycklar med slipade material för att slippa fundera hur jag kommer in om t.ex batteriet dör i fjärrkontrollen. Hur gör jag enklast då?

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jag har aldrig behövt anskaffa en ny mekanisk nyckel, bara laga sändare men eftersom jag oftast köper mina delar från Maptun så skulle jag ringa dit och fråga om de kan ordna en färdigslipad originalnyckel. https://www.maptunparts.se/sok/nyckel den behöver förstås kodas in i bilen.

    Har du någon Saabverkstad i närheten så kan dom ordna en nyckel och koda in denna.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Jag använde Maptun när jag behövde ny nyckel till en av våra NG9-3.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Tack för snabba svar. Rz, vad kostade det ungefär när du fixade?

  9. #9
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Maptun verkar ju inte ha kvar "tjänsten" på webben iaf ? ..Förr hade dom just "färdigslipad original nyckel", i alla fall till OG9-5.

    ..Men länken ( https://www.maptunparts.se/original/5184502 ) är död och jag hittar inget med söken.

    Orio listar den dock som att den finns, och "uppge nyckelkod" tyder ju på att den är slipad. :

    https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...&storeId=11901


    ..Dock var ju detta till en NG9-3, och då borde detta vara korrekt ? eller ?

    https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...&storeId=11901

    Även där står det ju "uppge nyckelkod".

    Väldigt humant pris isåfall.

    Maptun har den som originaldel, men då står det inget om nyckelkod eller slipning.

    https://www.maptunparts.se/orio/12769564

    ..Jag skulle ringt eller mailat maptun, dom brukar vara bra att ha att göra med.
    Senast redigerat av GlennB den 2022-01-18 klockan 22:56. Anledning: tillägg
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #10
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Samuelulvbäck Visa inlägg
    Hej!
    Nyligen köpt mig en 9-3, MY08. Fick med 3 nycklar, 2 svååårt misshandlade (1 med material ochd sändare och 1 löst nyckelmaterial bara. Ingen av de har kvar sin halvmåne längst upp..) och 1 fräsch. Efter en koll visade sig att den fräscha nyckeln inte passar i vredet på dörren men fungerar med bilen i övrigt.
    Om nyckeln passar överallt utom i låscylindern i dörren är det väl den låscylindern som skall bytas till en som passar nyckeln. Så att det är samma överallt.


    Citat Ursprungligen postat av Samuelulvbäck Visa inlägg
    De 2 andra nycklarna passar i dörren men sändaren funkade inte att låsa med osv.

    Jag skulle vilja ha två kompletta nycklar som fungerar även mekaniskt i låskistan. Hur går jag bäst till väga?
    Är det att beställa nya nycklar med blank material och få den slipade av någon som kopierar nycklar för att sen gifta in båda med nyckel och kretskort eller finns det nån enklare lösning jag missar?
    Verkar vettigt.

    Programmeringen med Tech2 kan/bör man göra direkt om man bara har en fungerande fjärr. Nyckelslipning kan man göra innan eller efter, typ när man vill.

    Jag köpte en extra nyckel för X år sedan.
    Komplett sändare köpte jag original Saab från Orio. Med originalkvalitet. Men den var dyr och utan nyckel. Och nyckeln var oxo ganska dyr.
    Så själva den mekaniska nyckeln köpte jag billigt på eBay. Jag fick den slipad av en "vanlig nyckelkopierare-skomakare".

    Numera kan man köpa nyckeln oslipad ganska billigt hos SpeedParts.

    SpeedParts har även original sändare /fjärr. Dessutom en lite billigare variant.


    Beroende på hur dåligt skick det är på nycklar och cylindrar kan det vara värt att överväga att köpa en komplett uppsättning med begagnade cylindrar och nycklar och byta allt.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Mr.O. jag misstänker att man med den fräscha nyckeln helt enkelt skippat att slipa in den för att passa cylindern. Eftersom de två andra är identiska varandra och funkar i cylindern.

    Det låter ju billigare än maptuns, får kolla på det. Men jag får för mig att jag läst något om att den mekaniska nyckeln också måste giftas in med bilen med tech2, stämmer det eller räcker det med slipning och att fjärrkontrollen/sändaren gifts in?

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Kostade mellan 1000-1500kr, hade rabatt.

    Men som sagt ring dom och fråga, kan vara värt en resa hit.
    Då blir allt klart på en gång.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Samuelulvbäck Visa inlägg
    Mr.O. jag misstänker att man med den fräscha nyckeln helt enkelt skippat att slipa in den för att passa cylindern. Eftersom de två andra är identiska varandra och funkar i cylindern.
    Du ser väl om den är oslipad? I såfall är det ju bara att ta med den och en fungerande till nyckelkopieraren och få den slipad. Kan ju inte kosta många kronor. Om det behövs kostar en oslipad hos SpeedParts 100kr.
    Citat Ursprungligen postat av Samuelulvbäck Visa inlägg
    Men jag får för mig att jag läst något om att den mekaniska nyckeln också måste giftas in med bilen med tech2, stämmer det eller räcker det med slipning och att fjärrkontrollen/sändaren gifts in?
    Mekaniska nyckeln var inte med när jag programmerade in min sändare. Den köpte jag senare och slipade in efteråt.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Kostade mellan 1000-1500kr, hade rabatt.

    Men som sagt ring dom och fråga, kan vara värt en resa hit.
    Då blir allt klart på en gång.
    Det låter som en utmärkt lösning, den skulle jag köra på (om jag inte redan hade en Tech2).
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  15. #15
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Det låter som en utmärkt lösning
    Verkligen?!

    Om det inte är absolut nödvändigt, vad är utmärkt med att åka Uppsala - Örebro ToR?
    Det är väl ca 40mil som tar kanske upp mot 5 timmar restid och kostar säkert 500kr bara i bränsle.

    Om jag inte har helt fel är Uppsala kanske inte landets största stad, men ändå betydligt större än Örebro, så det finns säkerligen några lokala Saab-kunniga verkstäder i Uppsala. Annars ligger Stockholm & Solna betydligt närmare än Örebro. Som ny Saabägare finns det en poäng att konsekvent anlita sin närmaste Saab-verkstad med gott rykte så man lär känna dem och kan lita på dem när man är i akut behov av hjälp. Eller bara skall göra en service. Så tycker jag. Men man tycker och gör som man vill. Så klart.

    Det som behöver göras med Tech2 är verkligen ingen rocket science. Utan det klarar vilken Saab/GM/Opel-verkstad som helst på max 1/2 timme. Dessutom har ganska många privatpersoner på betydligt närmare håll egna Tech2, någon kanske kan hjälpa till. Finns till exempel i Uppsala vilket man kan se på denna karta.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Du har en poäng där
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Har nu beställt nyckelmaterial av Maptuns, sändare och kodning fixar Stefan på Lindgrens bil i Östhammar och slipning av nyckeln sköter Certego i Uppsala. Kostnader under 2000 allt som allt. Tack för all hjälp!!

  18. #18
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Ibland undrar jag hur det är på det här forumet!

    När man beställer nyckel av MapTun så kommer den färdigslipad, sen behöver den bara kodas in (bilen måste alltså vara på plats)
    Därav jag sagt att det är nog värt att åka hit...

    Resan hit är bara 16mil nu för tiden.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast slipade nycklar via chassinummer kan som sagt alla återförsäljare ta hem. Listpris 444kr Finns till och med två service center i Uppsala

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ


  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Visade sig att det finns olika nyckelämnen, ett tunnt, lite bredare och ett tjockare, smalare. Maptun hade bara fel sort till min bil, fick bli rätt från xenonhuset istället.
    Saab 9-3 SC 1.8t biopower 2008.

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-12-02, 00:12
  2. Slipa bromsskivor
    Av ZaphodB i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-01-27, 22:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •