Sidan 29 av 135 FörstaFörsta ... 1927282930313979129 ... SistaSista
Resultat 561 till 580 av 2694

Ämne: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

  1. #561
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Håller med Fredrik j men starta nu en tråd om ditt besök och en rapport om provkörningen. Glöm inte bilderna!
    :-)

  2. #562
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Provkörningen?
    Är du galen.
    Det är bara testföraren som kör bilarna där. Och kunderna...
    26 miljoner vill han ha för en One. Han har sålt 6 stycken...
    Fredrik J

  3. #563
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Var du inte där för att köpa bil?

  4. #564
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Nä.

    För perspektiv kan meddelas att Christian von Koenigsegg har själv inte råd med en bil av sitt eget märke. Han får hålla tillgodo med provbilen. Alla byggda bilar har en ägare.
    Själv kör han Tesla...
    Fredrik J

  5. #565
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Vi verkar få se ett helt annan ägarstruktur efter semestern: http://blog.svd.se/frobergsbilar/201...forhandlingar/

    Och troligen helt andra utvecklingspengar.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #566
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Man kan sammanfatta det med att man har en riktigt kass förhandlingsposition...
    Fredrik J

  7. #567
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Man kan sammanfatta det med att man har en riktigt kass förhandlingsposition...
    Minst sagt! Skulle gissa på att Mahindra tar 100% mot att ersätta nuvarande ägares skulder och delar av dennes redan tagna investeringar.

  8. #568
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    http://www.di.se/artiklar/2014/6/25/...er-tillgangar/

    Pantsättningen verkar öka.
    Har inte hört annat än att de anställda fått lönerna idag.
    Omkring 12é juli (moms och arbetsgivaravgifterna) och sedan 25é juli (lön) är de stora utgiftsposterna
    som kommer i närtid.
    Till mitt garage: Garaget

  9. #569
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    66
    Mahindra lär nog inte få köpa 100% ,man måste ju först diskutera/förhandla med SAAB innan man får tillstånd att använda varumärket vilket just nu
    bara NEVS får göra.
    Och Mahindra är nog inte så intresserade av att köpa 100% om varumärket SAAB inte får användas av dom.
    Men men ..man ska aldrig säga aldrig.

    Sen till dig Fredrik J, väldigt vad du är negativ till saab hela tiden ,varför är det så? lite nyfiken bara

    Jörgen B

  10. #570
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av caper Visa inlägg
    Sen till dig Fredrik J, väldigt vad du är negativ till saab hela tiden ,varför är det så? lite nyfiken bara
    Jag är inte alls negativ till Saab. Saab har utgjort majoriteten av mitt yrkesliv så här långt och jag tyckte, till skillnad mot många andra, att bilarna bara blev bättre och bättre för att kulminera i ng9-5 som jag tycker blev en väldigt konkurrenskraftig bil. Det var en kul tid när Spyker köpte bolaget och 9-5 flyttade hem. Jag trodde på det där och jobbade intensivt och därför kom konkursen som en besvikelse. Länge hoppades jag på att någon skulle fortsätta där Spyker slutade.
    När NEVS köpte konkursboet kändes det som sagt som om en god vän avlidit och någon grävt upp liket för att dansa runt med det. Det var plågsamt och jag tycker det känns plågsamt även nu.

    Man kan säga att jag är lite bitter på hela historien.

    Dessutom jobbade jag ganska intensivt med Phonix-plattformen och har lite svårt att se vad det stora värdet skulle ligga i nu 3-4 år senare. Hade spyker fått fortsätta hade bilen varit lanserad nu och arbetet med facelift pågått.
    Det är kortfattat en gammal konstruktion idag.
    Phoneix var ärligt talat inte så cutting edge modern då heller utan styrkan var en smart mix av gamla (välbeprövade) Epsilon1-delar från 9-3 blandat med det senaste från Epsilon2 täckt av ett helt nykonstruerat skal. Mixen av de tre var mycket balanserad och självklar. Styrkan låg i att man för första gången kunde välja delar relativt fritt.
    Jag brukar fundera på vad NEVS har ersatt alla epsilon1/2-delar med.

    I uppståndelsen runt konkursen är jag dessutom tveksam till att all data blev sparad på rätt sätt. Jag vet att mina delar inte blev det.
    Sista eftermiddagen när jag gick från Saab visste jag inte att det var sista gången. Frågan är om jag ens loggade av datorn. Personliga tillhörigheter hade man tagit hem flera månader tidigare så något behov att återkomma fanns inte. Började på Volvo gbg direkt efter konkursen.

    Jag delar generellt inte uppfattningen att GM förstörde Saab utan jag tycker man utvecklade bolaget i det avseendet att vi anställda, med tiden, blev fostrade till att arbeta i globala utvecklingsprojekt.
    Naturligtvis finns det inkompetens överallt och även en del galna människor.

    Rent nationalekonomiskt fattar jag ju vikten av att hela anläggningen inte försvinner och skulle NEVS lyckas få fram en bil så är det väl kul men personligen lockar inte Stallbacka som arbetsplats.
    Fredrik J

  11. #571
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    66
    I det stora hela som du skriver håller jag faktiskt med dig ,tycker heller inte exvis att GM varit "katastrof" för saab och gjorde mkt bra men även
    mindre bra saker.
    Synd att Spyker aldrig riktigt fick chansen med saab men vi får se vad som händer...
    Och som du skrev "Man kan säga att jag är lite bitter på hela historien" lyser igenom lite ibland ,inget illa ment från min sida
    bara en reflektion.

    Du och jag kanske skulle köpa anläggningen och bygga riktiga saabar igen.

    Jörgen B

  12. #572
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av caper Visa inlägg
    I det stora hela som du skriver håller jag faktiskt med dig ,tycker heller inte exvis att GM varit "katastrof" för saab och gjorde mkt bra men även
    mindre bra saker.
    Ett av det stora problemen var att de började försöka lägga ner Saab i Trollhättan 2005, 2007/2008 samt 2009. Det var bara genom Peter Augustssons och Jan-Åke Jonssons arbete bakom kulisserna som detta förhindrades. Och detta beteende från GM tycker jag överskuggar allt.

    (Det stora positiva GM tillförde var produktionskvalité, men detta var framför allt innan GM blev ensam ägare.)

    Det är ju intressant när man tittar i backspegeln att det GM-bolag utanför USA som ansågs se säkrast ut 2009 var Holden i Australien, och det har GM sagt att man ska lägga ner 2017 (Ok, man kommer att tillverka bilar i USA med Holden-märke och skeppa till Australien men jag ser det som i praktiken samma sak).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #573
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    "Survival of the fittest" brukar det heta. Tror det i grunden är sunt att managment behöver försvara sin verksamhet. Motsatsen kan ju resultera i slapphet.
    Produktionskvalitet och tillgång till standardkomponenter som inte inte tillför varumärket något. Man behöver inte göra allting själv. Koncentrera sig på det kunden upptäcker.

    Jörgen,

    Är redan med och bygger bra bilar. Kommer mycket spännande från hisingen framöver...
    Senast redigerat av Fredrik J den 2014-06-27 klockan 08:54.
    Fredrik J

  14. #574
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av caper Visa inlägg
    Mahindra lär nog inte få köpa 100% ,man måste ju först diskutera/förhandla med SAAB innan man får tillstånd att använda varumärket vilket just nu
    bara NEVS får göra.
    Får och får... Om alternativet är konkurs och nuvarande ägare förlorar allt satsat kapital så tror jag säkert att Mahindra kan ta över 100%. Att NEVS får ny ägare lär knappast påverka avtalet med Saab AB beträffande namnrättigheter. Däremot så är väl kanske det avtalet det enda förhandlingsövertaget NEVS har just nu eftersom avtalet rivs vid en konkurs. Mahindra kan ju köpa konkursboet men då utan rättigheten till att använda namnet Saab. En majoritetspost lär Mahindra åtminstone ta om det blir affär.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Är redan med och bygger bra bilar. Kommer mycket spännande från hisingen framöver...
    Volvo är säkert bra på sitt sätt men det är inte nåt som tilltalar mig. Designen är fruktansvärd. Speciellt inredningen har ju alltid varit skrämmande ful i alla Volvo som tillverkats 1990 och senare.
    Men som arbetstagare förstår jag dig. Säkert en tryggare arbetsplats än Stallbacka de senaste åren.

  15. #575
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    66

    Smile

    [QUOTE=Roger #2378;1307054]Får och får... Om alternativet är konkurs och nuvarande ägare förlorar allt satsat kapital så tror jag säkert att Mahindra kan ta över 100%. Att NEVS får ny ägare lär knappast påverka avtalet med Saab AB beträffande namnrättigheter. Däremot så är väl kanske det avtalet det enda förhandlingsövertaget NEVS har just nu eftersom avtalet rivs vid en konkurs. Mahindra kan ju köpa konkursboet men då utan rättigheten till att använda namnet Saab. En majoritetspost lär Mahindra åtminstone ta om det blir affär.

    Det är ju inte Nevs som bestämmer/äger rättigheterna till SAAB namnet, bilar var ju bara en liten del i saabs portfölj och varumärket SAAB är dom nog väldigt rädda om , för mycket negativ reklam kan påverka dom verksamheterna på ett ej fördelaktigt sätt så om man skulle säga att SAAB AB
    skulle skydda sitt varumärke är nog inte att ta i.
    Mahindra tror jag inte är intresserade av stallbackafabriken om man inte får använda varumärket SAAB, tror inte att dom skulle bygga några andra
    bilar här än SAAB men man kan ju aldrig veta.


    Volvo är säkert bra på sitt sätt men det är inte nåt som tilltalar mig. Designen är fruktansvärd. Speciellt inredningen har ju alltid varit skrämmande ful i alla Volvo som tillverkats 1990 och senare.
    Men som arbetstagare förstår jag dig. Säkert en tryggare arbetsplats än Stallbacka de senaste åren.[/QUOTE

    Håller med, Volvo är inte den vackraste bil som byggts

    Jörgen B

  16. #576
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Rent nationalekonomiskt fattar jag ju vikten av att hela anläggningen inte försvinner och skulle NEVS lyckas få fram en bil så är det väl kul men personligen lockar inte Stallbacka som arbetsplats.
    Som extern betraktare så förstår jag dig ur ditt personliga perspektiv - jag kan tänka mig att hela denna soppa varit väldigt jobbig för alla inblandade. Att få en nytändning efter detta kan inte vara lätt, men alla är olika och kanske finns några som vill göra detta.

    Men jag hoppas att anläggningen och fabriken kommer till nytta på nåt sätt, jag har ingen aning om hur folk i Trollhättan tycker men jag antar det finns de som ändå skulle vilja återvända? Jag tror att, både för Sverige, export, bilindustrin som stort i Sverige, att vi vinner på om vi har utveckling och tillverkning av "ett märke till" i Sverige...

    Även om konkurrensen är hård så är det ju trots allt så att många innovationer historiskt gjorts i Sverige av Volvo PV / LV, Saab, Scania. För att ha råd att fortsätta utveckla måste man nog som sagt ha en stark partner. Man kan bara hoppas att NEVS hittar en sådan, och att de partners som PV / LV och Scania numera har kommer fungera bättre än GM respektive Ford. Kanske hade situationen för både SAAB och PV sett helt annorlunda ut om inte bilindustrin gått ned i en så djup kris för fem år sen... Kanske hade SAAB haft ett starkt produktprogram och varit konkurrenskraftigt?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  17. #577
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    83
    Medlem#
    9600
    Någon som har fått någon ny information om läget hos Saab ? Skulle de inte bli någon ändring bland ägarna nu vid månad skiftet som skedde precis ? Tänker på de från Indien.

  18. #578
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 967
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  19. #579
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Den här innehåller lite ny information nämligen att det är en förhandling med flera parter, inte flera separata förhandlingar (i ljudklippet, i referatet har man missat ordet "gemensam" i "arbeta fram en gemensam affärsplan"): http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5902676
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #580

Liknande ämnen

  1. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 14:14
  2. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 14:30
  3. Händelser och tankar från en polisbil...
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 01:13
  4. Intressanta synkringar OG9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •