Sidan 26 av 135 FörstaFörsta ... 1624252627283676126 ... SistaSista
Resultat 501 till 520 av 2694

Ämne: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

  1. #501
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Inte direkt upplyftande läsning. Det är knappast en överraskning att de skulle göra stor förlust första året. Förhoppningsvis har de full koll ändå. Att Qingdao inte gör rätt för sig är ju lite som repris på Pang-Da's (eller var det Youngman) beteende under Spykers ägande.

    http://news.cision.com/se/national-e...evs%2cc9587629

    (citat, del av text)
    "Under våren har företaget hamnat i en situation med till en början obalans i kassaflödet, till en aktuell situation idag att inte ha tillräckliga likvida medel för att betala utestående skulder. Nevs tillgångar överstiger dock skulderna. Företaget ser för närvarande över möjligheterna att via kortfristiga krediter och kostnadsminskningar överbrygga tiden till en mer långsiktig finansiering. Nevs räknar med att detta kommer på plats i en nära framtid."
    Definitivt inte bra, men intressant att det finns en annan fordonstillverkare i bakgrunden och en annan bakom hörnet. Hyfsat säker på vilken en av dem är, och i så fall lär stoppet vara tillfälligt. Och att Nevs hittills lagt in 3 miljarder på 2 år, samt att de är fast beslutna att fortsätta.

    Skillnaderna mot Pang-Da/Youngman bör väl vara att det finns flera andra resurser bakom, även om Qingbo skulle backa ur.

    Kan det möjligen finnas försenade leveranser av elbilar till Qingdoa med i orsakerna?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #502
    GM

    (edit: naturligtvis inte som partner Roger)
    Senast redigerat av turbo4ever den 2014-05-20 klockan 17:57.

  3. #503
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    GM
    Utan att egentligen ha en aning skulle jag säga Volvo när det gäller samverkan runt utveckling.
    GM tror jag inte på för 1 öre ens. Var GM inblandat så borde det gå att få igång ng9-5 igen men såna rykten figurerar inte över huvudtaget.
    Senast redigerat av Roger #2378 den 2014-05-20 klockan 16:53.

  4. #504
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Utan att egentligen ha en aning skulle jag säga Volvo när det gäller samverkan runt utveckling.
    GM tror jag inte på för 1 öre ens. Var GM inblandat så borde det gå att få igång ng9-5 igen men såna rykten figurerar inte över huvudtaget.
    Jag tror inte att det är några västerländska biltillverkare inblandade (annat än indirekt).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #505
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag tror inte att det är några västerländska biltillverkare inblandade (annat än indirekt).
    Borde väl inte vara nån kinesisk heller om man tänker på konkurrens inom Kina. Annars skulle ju BAIC ligga nära till hands. Mahindra eller kanske nån större Japan vore väl idealiskt om man inte kan få välja ett större europeiskt märke. Amerikaner har vi väl fått nog av vid det här laget och vare sig Ford eller GM är väl särskilt troliga som tänkta delägare.

  6. #506
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Borde väl inte vara nån kinesisk heller om man tänker på konkurrens inom Kina. Annars skulle ju BAIC ligga nära till hands. Mahindra eller kanske nån större Japan vore väl idealiskt om man inte kan få välja ett större europeiskt märke. Amerikaner har vi väl fått nog av vid det här laget och vare sig Ford eller GM är väl särskilt troliga som tänkta delägare.
    ...ramavtal med en större fordonstillverkare om att inleda ett samarbete kring teknisk utveckling av Phoenix-arkitekturen till en plattform för nya bilmodeller
    Efter att ha läst den delen av pressreleasen så tror jag nog Ford och GM är rätt osannolika.

    Finns flera namn högt upp på den här på den här listan som varit intresserade av att komma åt Saabs utvecklingsavdelning: http://en.wikipedia.org/wiki/Automot...y_manufacturer
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #507
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag tror inte att det är några västerländska biltillverkare inblandade (annat än indirekt).
    Det tror inte jag heller. Kan ärligt talat inte förstå vad någon av det etablerade i europa skulle tjäna på att plöja in pengar i NEVS. Troligtvis är det en tillverkare som vill etablera sig i europa.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Finns flera namn högt upp på den här på den här listan som varit intresserade av att komma åt Saabs utvecklingsavdelning:
    Jag förstår verkligen inte vad du menar. Saabs utvecklingsavdelning finns inte längre. Personalen splittrades vid konkursen. De eftertraktade satt inte kvar på bänken utanför porten och väntade. Nu har man anställt några igen men ska jag vara ärlig tycker jag den gemensamma nämnaren verkar vara att man inte orkar pendla till Göteborg...

    Sånt här är förödande för relationerna till styrelserummen hos underleverantörer nere i europa.
    Fredrik J

  8. #508
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Sånt här är förödande för relationerna till styrelserummen hos underleverantörer nere i europa.
    Där håller jag med dig. Det behövs något rejält för att ordna upp det, och jag misstänker att detta något är ändrade ägarförhållanden.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #509
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Men du håller inte med mig i att vi alla gick hem när Saab gick i konkurs och att Saabs utvecklingsavdelning sedan flera år är spridd för vinden?
    Fredrik J

  10. #510
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Detta är bara min egen reflektion - finns inte lite att vinna på de som redan bygger saabliknande bilar i kina, givet att man vill jobba vidare ett tag till med gamla 9-3an...

    http://www.carnewschina.com/2014/04/...o-shenbao-d60/
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  11. #511
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Men du håller inte med mig i att vi alla gick hem när Saab gick i konkurs och att Saabs utvecklingsavdelning sedan flera år är spridd för vinden?
    Helt utan kompetens kan de som jobbar på NEVS inte vara eftersom 2014 års 9-3 är både tystare, säkrare och har bättre vägegenskaper än 2012 års modell...

    Självklart har många duktiga försvunnit men det utbildas duktiga människor varje dag på våra högskolor. Allt står inte och faller bara för att du inte är kvar på Saab.

  12. #512
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Men du håller inte med mig i att vi alla gick hem när Saab gick i konkurs och att Saabs utvecklingsavdelning sedan flera år är spridd för vinden?
    Det som var gjort finns kvar, grundtänket är på plats, utvecklingsmiljön finns, det bedrivs en viss utveckling (där den lägre takten mycket väl kan vara ett resultat av att pengarna inte flutit in i den tänkta takten) men potential bör finnas om man får till resurserna. Och en inte oväsentlig mängd av utvecklarna finns att få tag i som konsulter. Det som finns är åtminstone mycket enklare än att starta från noll.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #513
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    LeanNova, med ett kontor på den inte helt främmande adressen Flygfältsvägen 7, har runt 200 anställda. Dessa anställda har enligt företagets hemsida ett medel på cirka 15 års arbetserfarenhet. Företaget, som startades av tidigare saabanställda, är kontrakterade av Nevs. Så kompetensen som behövs för bilutveckling finns "i huset" om man säger så.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  14. #514
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Helt utan kompetens kan de som jobbar på NEVS inte vara eftersom 2014 års 9-3 är både tystare, säkrare och har bättre vägegenskaper än 2012 års modell...

    Självklart har många duktiga försvunnit men det utbildas duktiga människor varje dag på våra högskolor. Allt står inte och faller bara för att du inte är kvar på Saab.
    Det har jag aldrig påstått att Saab skulle falla utan mig. Så är det givetvis inte.
    Jag reagerar på att man antyder att det gamla utvecklingskontoret på Saab i Trollhättan är attraktivt för andra fordonstillverkare helt oavsett innehållet.
    Hela kontoret har varit tomt och vissa delar var inte ens existerande ens före konkursen då en del fanns på GME.
    Duktiga utvecklingsingenjörer har inte suttit hemma med A-kassa i västsverige senaste åren. Jag känner ingen arbetslös f.d. kollega.
    Några har återvänt men att hänvisa till ingenjörskompetensen som om ingenting har hänt sen innan konkursen är en mycket märklig bild.
    Menar du att NEVS lockar utländska investerare med hänvisning till svenska högskolestudenter kommande kompetens?

    Tystare, säkrare och bättre vägegenskaper säger du?
    Angående ljud och vägegenskaper ligger väl hemligheten i att man bullat upp med allt man har i lagerlokalerna. Man har ju haft lyxen att strunta helt i kostnader eftersom ju tjäna pengar knappast varit en prioritet i det här läget.
    Angående säkerheten så menar du säkert stolarna som ju kommer från Volvo eftersom den gamla 9-3 stolen inte fanns tillgänglig.
    Att Volvos whiplash-system är bättre än Saabs är ju ingen nyhet.

    Spännande att se vem det är man ska samarbeta med och vem det är som står för vad i samarbetet. Att NEVS inte står för finansieringen är ju ganska klart.
    Fredrik J

  15. #515
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Nej att det i nuläget skulle ha stor attraktionskraft på andra fordonstillverkare är nog att hoppas på för mycket. Redan innan konkursen var attraktionskraften låg. Det märktes ju bl.a. på att ingen gick all in och köpte bolaget eller satsade det som krävdes för att hålla det vid liv.

    Vi ska nog inte förvänta oss att NEVS bygger upp en utvecklingsavdelning med stor och bred kompetens i det här läget. Det lär dröja några år innan nåt sånt finns på plats men då ska de ju också klara sig så länge.

    Är inte whiplashsystemet i ng9-5 bättre än Volvos gamla i XC90?

  16. #516
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Är inte whiplashsystemet i ng9-5 bättre än Volvos gamla i XC90?
    Nu är det ju 9-3 det handlar om. Epsilon1-stolen.

    Volvos stol baseras på att påverka höftrotationen. GMs system handlar om att fånga upp huvudets rörelse med nackstödet.
    Två olika angreppsvinklar.
    9-3 använde ett hävarmssystem i ryggramen, en sorts vidareutveckling på systemet i og9-5.
    Ng9-5 använder ett "aktivt" nackstöd där själva framsidan poppar ut och supportar huvudet.
    Man kan förenklat säga att GMs system fångar upp huvudet och stoppar rörelsen medans Volvos förhindrar att rörelsen uppstår genom att ryggramen kollapsar.
    GMs system köps av underleverantör som även levererar till t.ex. BMW. Volvo XC90 har ett autolivsystem.

    För att GMs system ska fungera som tänkt är det noga att man sitter hyfsat rakt med nackstödet korrekt justerat.
    Fredrik J

  17. #517
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Nej att det i nuläget skulle ha stor attraktionskraft på andra fordonstillverkare är nog att hoppas på för mycket. Redan innan konkursen var attraktionskraften låg. Det märktes ju bl.a. på att ingen gick all in och köpte bolaget eller satsade det som krävdes för att hålla det vid liv.
    Om man lyssnar på Kjell AC Bergström så har han en bestämd inriktning på att få fram rejäl lyskraft, och under Saabfestival 2013 med honom så framskymtade, för den insatte, viss substans bakom orden. Vi får se.

    Att ingen gick in och köpte bolaget innan konkursen var däremot mycket lättförklarligt, i praktiken hindrade avtalen med GM de flesta intressanta köpare och ju längre det gick desto mer hade det dessutom kostat. Strax efter köpet fanns det dessutom företag som var intresserade att gå in som partner (utöver Antonov) som inte släpptes in.

    Kom också ihåg att Saab är det enda bilmärke som någonsin brutit sig loss från GM. Bara det var en stor bedrift, och jag tror att det var nödvändigt att göra detta i två steg (Muller, Nevs) för att trassla ut sig från nätet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #518
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Jag tvekar inte en sekund på att det finns och har funnits kompetens på drivlina både före och efter konkursen och fortfarande.
    I allt prat om elbilar och drivlinor glömmer man bort att en attraktiv bil består av mer än en drivlina.

    Saab är väl det enda bilmärke GM avslutat som inte bara varit en avdelning på huvudkontoret i detroit och som man "lagt ner" med en omorganisation och möjligen flytt av en produktionsort?
    Fredrik J

  19. #519
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Vad tror vi kommer hända nu?
    Fyra veckors produktionsstopp i väntan på att ett avtal med en ny delägare ska komma på plats. Ska det fungera måste man ju ha förhandlat om det mesta redan så bara formalia återstår. För inte hinner man ta in en delägare som dessutom hinner med att sätta in pengar i verksamheten så produktionen kan starta på bara fyra veckor!?

    Vad är troligast? Kommer en ny delägare in? Kommer hela bolaget säljas? Kommer Jiang att fortsätta sälja av övriga verksamheter för att få in pengar i NEVS?

    Följande intervjuer ger dock en liten ljusare bild av läget:
    http://ttela.se/ekonomi/saab/1.31619...orre-dramatik-
    http://ttela.se/ekonomi/saab/1.31621...upt-olyckligt-
    Senast redigerat av Roger #2378 den 2014-05-22 klockan 11:06.

  20. #520
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Vad tror vi kommer hända nu?
    Fyra veckors produktionsstopp i väntan på att ett avtal med en ny delägare ska komma på plats. Ska det fungera måste man ju ha förhandlat om det mesta redan så bara formalia återstår. För inte hinner man ta in en delägare som dessutom hinner med att sätta in pengar i verksamheten så produktionen kan starta på bara fyra veckor!?

    Vad är troligast? Kommer en ny delägare in? Kommer hela bolaget säljas? Kommer Jiang att fortsätta sälja av övriga verksamheter för att få in pengar i NEVS?
    Jag tror att anledningen till skeendet är att man måste få till en förändring i relationen med Qingbo, de kan inte stå som ägare till 22% av Nevs och samtidigt bryta finansieringsavtaletet. Och det antyds är att detta måste skrivas om innan nya ägare kommer in, så stoppet kan bero på att man vill tvinga ut Qingbo på banan. Jag tolkar det som att Jiangs pengar inte alls är slut, han har bara tillfälligt dragit åt skruven för att få saker att hända.
    Senast redigerat av Långmilare den 2014-05-22 klockan 12:22.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 14:14
  2. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 14:30
  3. Händelser och tankar från en polisbil...
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 01:13
  4. Intressanta synkringar OG9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •