Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Trögstartad NG9-3 Biopower

  1. #1

    9-3 Vector 08:a Biopower - Trögstartad, 5 sec på startmotor

    Hej!

    Har precis köpt en ny 9-3, 9800 mil. Vector 2,0T 08:a Biopower.

    Den är riktigt svårstartad, är som att den behöver 5 sekunder på startmotorn ibland går det snabbare, innan den startar. Bilfirman påstår att detta är ett vanligt fenomen på biopower saabar vintertid. Men jag kör enbart med 95 oktan, och tidigare ägare likaså. Hörde med en bekant som har 1,8T biopower 08a igår och han blev själv förvånad.

    Har ni något tips på vad som behövs bytas ut eller ska det helt enkelt vara så här?

    Jag har 3 månaders garanti som täcker allt på bilen.
    Elfel, motorn, ja allt. Något mer jag bör titta efter nu och passa på att utnyttja garantin?

    Tack på förhand!

    Hälsningar
    Johan

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Motala
    Inlägg
    124

    Re: 9-3 Vector 08:a Biopower - Trögstartad, 5 sec på startmo

    Jag vet inte om detta kan vara problemet.. Men jag hade liknande problem på min 1,8t Vector Biopower -08 Fick stå ett bra tag på starten o den bomma t.o.m en gång. Då läste jag att bensinbolgen i sommras fick "fel" blandning på Etanolen så de satt igen spridare o o klega tändstift. O på mon uppenbara sig problemet i november


    Då fick jag dessa råd av SAAB:

    1. Köra 3 tankar på bensin ( Hade redan då kört 5 tankar ren bensin) Så detta steg blev struket på en gång

    2. Häll i en flaska "sprit" som ska rena tank o allt (Problemet kvarstod )

    3. Byte Tändstift (200kr) (Problemet kvarstod)

    4. Byte av spridare (Problemet LÖST )

    Efter spridar bytet så fungerar min bil klockrent igen Fick det även bytt gratis av saab även fast min garanti på bilen hade gått ut

    Hoppas något av detta kan hjälpa dig i sökandet.

    Mvh
    Olsson
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-23 klockan 22:44. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  3. #3

    Re: 9-3 Vector 08:a Biopower - Trögstartad, 5 sec på startmo

    Jag fick tips igår att byta spridare, kom på nu att när jag visade bilen för bekanta så luktade det bensin på direkten, precis som om spridaren eller dylikt fick i sig bensin?

    Ska läsa genom serviceboken och ringa bilfirman imorgon.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 888

    Re: 9-3 Vector 08:a Biopower - Trögstartad, 5 sec på startmo

    prova att vrida på tädningen s¨å pumpen går i gång, vrid av och göra samma sak 2-3 gånger sista gången när pumpen har stannat så startar du bilen. kvarstår problemet?

  5. #5

    Re: 9-3 Vector 08:a Biopower - Trögstartad, 5 sec på startmo

    Ska testa detta imorgon bitti!
    Varje gång jag startar bilen så drar jag på tändningen, väntar ca 5 sec, sen startar bilen, har gjort så med alla mina bilar, kanske nå fixidé bara, men är ju då inte till någon nackdel. Men dock inte testat som du sa, 2-3 ggr, sen starta.

    Kom på, bilen drar 0,9/milen på 95okt, med sommarhjul o bagaget och en resväska i baksätet, en förare och en passagerar. Detta ska väl inte öka bensinförbrukningen så mycket? Om det är dåliga spridare och vi behöver byta ut dom kanske kan resultera i mindre förbrukning?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-23 klockan 22:44. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 888

    Re: 9-3 Vector 08:a Biopower - Trögstartad, 5 sec på startmo

    nja förbrukningen känns ju inte helt orimlig med den lasten men det beror ju på vilken typ av körningn det handlar om... kan mycket väl vara så att det är en spridare som läcker, är igensatt, eller att regulatorn inte håller tätt.. hade samma fel på min för ett tag sedan

    löste det med mirakel medicin och några rejäla fullgas repor
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-23 klockan 22:44. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613

    Re: 9-3 Vector 08:a Biopower - Trögstartad, 5 sec på startmo

    Hade precis samma fel på min för mig nyinköpta 9-3 -08 Biopower. Den fick också gå ovanligt länge på startmotorn innan den hoppade igång. När den väl startade så de första 1-3 sekunderna så gick motorn hackigt, men sen så gick den ordentligt. När jag kollade med SAAB så fick jag först rådet att inte köra på E85 vintertid då den kunde bli svårstartad. Första tanken jag tankade var just med E85 bara för att jag kunde Tankade sedan med 95 men felet kvarstod så jag ringde återigen till SAAB där jag köpt bilen. Jag skulle köra ett par tankar med 95 för att etanolen har en tendens att klegga igen spridarna. Efter två tankar med 95 och jag fortfarande inte märkte någon skillnad, så tröttnade jag och lämnade in bilen på SAAB. Där fick jag spridarna bytta på begagnatgarantin och det löste startproblemet. De hade kleggat igen, och för att slippa detta problem igen så är deras rekomendation att köra högst 4-5 tankar på E85 och minst en tank med 95 så de bränner bort avlagringar och annat skräp som blir efter etanolen innan man åter igen tankar med E85.

    Så lämna du in bilen och utnyttja garantin tycker jag allt. Har man köpt en ny bil så är väl det minsta man kan begära att den skall gå ordentligt och inte ha problem med en gång

  8. #8

    Re: 9-3 Vector 08:a Biopower - Trögstartad, 5 sec på startmo

    Jag ringde upp bilfirman jag köpte bilen hos för att försäkra mig om att det inte var nå bullshit med garantin även om jag fick det skriftligt. Inga problem och var väl bemöt igen. Tack!

    Ringde upp SAAB här i stan förut idag, imorgon ska jag lämna in den. Ska låta dom gå igenom hela bilen och dubbelkolla minsta sak. Känns tryggt!


    Lista som jag skrev igår:

    - Motorvärmarkabel saknas. Ska plocka ut en ny hos SAAB gratis.
    - 12v uttaget i mitten ur funktion, kanske säkring?
    - Lampfel, regbelysning bak högra ur funktion. Lampan gått sönder eller säkring?
    - Går ca 5 sec på startmotorn innan den startar, ibland mer och man måste starta om den. Känns trög i början av starten första 15 sekunderna.

    - Torkarblad tog inget på högra sidan och lämnade tjocka streck på vänstra som den inte tog på. Bladet var helt ojämn längs med. Samt ingen spolarvätska. Köpte nya flatblades och självklart skulle bilfirman betala mig.

  9. #9

    Re: 9-3 Vector 08:a Biopower - Trögstartad, 5 sec på startmo

    Min drar ca 1,5 l/mil på etanol, är det normalt? Jag kör lugnt, mestadels korta sträckor men nästan ingen stadstrafik.

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458

    Re: 9-3 Vector 08:a Biopower - Trögstartad, 5 sec på startmo

    Automat eller manuell? Det har ganska stor betydelse.

    Jag ligger på ca 1.3l/mil etanol med lugn blandad körning. Är det automat så kanske något högt, men om det är manuell så verkar det lite väl högt.

    Vi fick aldrig höra hur det gick för TS i denna tråd. Återkom gärna med resultat!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11

    Re: 9-3 Vector 08:a Biopower - Trögstartad, 5 sec på startmo

    För mig gick det bra. Ursäkta för att jag inte delade med mig av faktan.

    Jag lämnade in den till Saab verkstad här i stan, konstaterade att det behövdes byta spridare då en hade geggat igen. Efter det var allt perfekt! Den drar nu 0,85 blandad körning på 95 okt och 1,1 med etanol. Det som är ett måste att veta för oss som kör på etanol, både enligt Saab själv men även två verkstad jag varit i kontakt med är att köra tank nr 5 och 6 med bensin då det smörjer bättre och undviker denna typ av problem och även mycket bättre och renar motorn. Varför står inte detta tydligt i serviceboken kan man tro.. Jag har kört ca 1000 mil sen inköp och kört 5 tankar etanol 2 tankar bensin, sen 5 etanol igen, ja ni förstår...

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Trögstartad NG9-3 Biopower

    Hej.
    Undrar om nån kan hjälpa mig med nån lösning till min SAAB 9-3 2,0t Biopower 09 med aero paket. Bilen startar ganska trögt, alltså det dröjer några extra sekunder tills den kommer igång.
    Det händer nästan varje gång jag startar bilen. Men det sjuka är att den startar bättre när det är kyligt och minusgrader ute .
    Nån som har koll/erfarenhet så uppskattar jag all hjälp.

    MVH

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    De vanligaste orsakerna till startproblem på 9-3 BioPower är:

    * Bränsletrycksregulator som läcker
    * Bränslespridare som är igenkleggade

    Sen är det ganska vanligt med strulande spjällhus också fast där finns det inte riktigt samma koppling till tröga starter.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Okej.
    E det nåt man kan byta själv lr måste man ta in bilen på verkstad?
    Jag kör bara med bensin och har aldrig kört på e85. Det borde väl inte spela nån roll lr?

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -

    Trögstartad NG9-3 Biopower

    Hej,
    Jag har en Saab 9-3 1.8t Biopower -08 14500 mil, som jag har haft i knappt ett år. Ibland är motorn trögstartad (startar alltid inom 5-6 s, men helt klart inte normalt). Startmotorn går runt bra men det tar tid innan det tänder. Det låter som att den inte får tillräckligt med bränsle, och den varvar inte upp direkt. Jag var övertygad om att det var bränsletrycksregulatorn, så jag bytte den. Då startade den bra vid ett tillfälle då den brukar vara trög, men några dagar senare var det tillbaka igen. Det tydligaste mönstret jag ser är att den alltid startar direkt om den har varit igång inom 10 min innan man startar.

    En gedigen lista med symptom och iakttagelser:
    • Bränsletrycksregulatorn är nyligen bytt
    • När motorn väl går igång är den ofta tveksam med lågt varv (oavsett hur trögstartad den är)
    • Ibland låter det som att den inte går på alla cylindrar första 1-3 sekunderna
    • Problem både när bilen varit varmkörd sedan 30-60 min eller är kall (trögstartad vid kallstart endast sommar)
    • Inom en halvtimme efter att den varit igång startar den nästan alltid lätt
    • På vinterhalvåret startar den överlag lättare, då brukar den vara som trögast ca 40-60 min efter körning, men inte lika trög som på sommaren
    • Det hjälper att gasa när den går på startmotorn
    • Om det är väldigt kallt (lägre än -10) startar den minst lika bra som en annan bil
    • Vid start av kall motor efter långkörning (varit genomvarm) är den ofta svårstartad
    • Ibland startar den utan problem både varm och kall (dock sällan med bra och jämnt varv direkt)
    • Kan vara trög både vid sol och regn, men värst varma dagar
    • Varvräknaren rör sig när startmotorn går runt
    • Inga felkoder
    • Ett år gamla tändstift (problemet fanns även innan)
    • Bilen går bra när den väl är igång, normal bränsleförbrukning
    • Bilen har alltid startat på första startförsöket (men man hinner tänka). ”Trög” är ca 3-5 s
    • Båda nycklarna ger samma problem
    • Öppet tanklock hjälper inte
    • Har kört mest på bensin i knappt ett år, men problemet kvarstår med etanol
    • Problemet har inte blivit värre på ett år
    • Har inte felsökt på verkstad

    Tänkbara orsaker:
    • Spridare/insprutare
    • Vevaxelgivare
    • Jordfel, glappkontakt
    • Temperaturgivare
    • Backventil, bränslepump
    • Kallstartsfunktion…

    Någon som känner igen sig i symptomen?
    Några förslag på annat det kan vara?
    Någon trolig kandidat i listan ovan? Varför?
    Något man kan utesluta i listan ovan? Varför?

    Det går ju att leva med men det känns som sagt inte normalt.

    Tacksam för all hjälp.

  16. #16
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Låter som igensatta spridare, jag hade exakt samma symptom på min 9-3 2009 BioPower och har fungerat kanon efter byte av spridare.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    10069
    Håller med där!
    Senast redigerat av Moderator den 2021-09-02 klockan 22:04. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  18. #18
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Citat Ursprungligen postat av Andreas500 Visa inlägg
    Någon som känner igen sig i symptomen?
    Något man kan utesluta i listan ovan? Varför?
    http://forum.saabturboclub.com/showt...-9-3-2-0T-2010
    Citat Ursprungligen postat av Andreas500 Visa inlägg
    Någon trolig kandidat i listan ovan? Varför?
    Spridarbyte står på tur för mig, vi får se om det löser problemet.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Tack för svar.

    kwansa, är det som du tror, eller har du varit med om samma problem själv och bytt spridare?
    whiskeycola, tänkte du byta spridare snart eller? Hör gärna av dig om det blev bättre eller inte!

    Fler med erfarenhet som röstar på spridarna?

    Kan man förvänta sig att den går bättre i övrigt, om man byter spridare, eller startar den bara bättre?
    Kommer nya spridare hålla under lång tid framöver eller är det samma sak igen om ett par år?
    Någon som kan förklara så tekniskt som möjligt vad det är som händer i spridarna som gör att de beter sig så här?
    Hur svårt är det att byta dessa själv?

  20. #20
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Det var dålig etanol i pumparna någongång runt 2008-2009, då blev väldigt många spridare dåliga.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Trögstartad efter kortare körning NG9-3 2.0t BioPower
    Av j_martini i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-06-30, 09:13
  2. [LÖST] Trögstartad OG9-3 T5
    Av RasmusWroom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-01-29, 05:54
  3. [LÖST] Trögstartad NG9-3 B207 Biopower
    Av delofson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2017-01-10, 14:45
  4. Trögstartad halvvarm Saab 9-3 2.0t 08 BioPower
    Av TURBO PUTTE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2016-07-11, 21:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •