Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: 9-3 2.8t Aero XWD: Motorlampa lyser, dålig motorgång och konstiga turboljud

  1. #1

    9-3 2.8t Aero XWD: Motorlampa lyser, dålig motorgång och konstiga turboljud

    Hej

    Körde min Saab 9-3 2.8t Aero XWD -08 i förrgår utan några som helst tecken på fel men i morse så började motorlampan lysa direkt vid start.
    Körde kanske 2 km lugnt och den betedde sig normalt. Den är chipad med BSRs steg1 och med min PPC så satte jag in original programmet igen. Motorlampan tändes inte igen och jag körde iväg. Hann väl ungefär 5 km innan bilen mer eller mindre dog, motorlampan tändes igen och den varnade i displayen att det bara gick att köra med begränsad fart. Provade då att mappa om den igen och med liknande resultat, kom en liten bit till men sen fel igen. Nu när jag mappar om den så slocknar inte motorlampan och den går väldigt väldigt dåligt. Den ger även ett annorlunda dumpljud har ett öppetsportluftfilter och normalt så ger den ifrån sig ett distinkt rappt dumpljud och nu låter det mer som en häst som frustar.

    Har ingen felkodsläsare för tillfället så vet inte vad felkoden är.
    Har försökt kollat vaccumslangar och allt runt i kring det men är så jäkla trångt så man ser ju ganska dåligt.

    Finns det nån som varit med om liknande fel och kan tipsa om vad det kan va? Bävar inför att lämna in den då det inte är gratis, men måste man så måste man.

    Mvh Erik

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 109
    Medlem#
    1941
    Hej!

    Tändspolarna är inte helt ovanligt att de ger upp på dessa V6 motorer. Speciellt de tidigare utgåvorna av tändspolarna ger upp & spricker.



    SAAB Art.nr. 12629037 är den senaste modellen av tändspolar.

    BOSCH - Ref: 0 221 604 112

    http://www.mister-auto.se/sv/tandspo...1!604!112.html
    http://www.maptunparts.se/motordelar...-v6-2006-.html
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-.../12613057.html


    Det är ju såklart bra om du kan läsa ut eventuella felkoder.

    Hur långt har motorn gått?

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Hej!

    Tändspolarna är inte helt ovanligt att de ger upp på dessa V6 motorer. Speciellt de tidigare utgåvorna av tändspolarna ger upp & spricker.

    Hur långt har motorn gått?
    Glömde skriva att tändspolarna och tändstiften byte jag i somras. Lite innan det så servades bilen på en saabverkstad.
    Den har gått 178XX mil.


    Jag var ut och tittade igen nu. De slangar jag kan se ser hela och fina ut. Kopplingarna lika så. Magnetventilen vid turbon fungerar.

    Däremot så såg jag att det var olja på slangen som går från turbon till IC:n kan det vara turbon som har gett upp? Den har rykt en del och luktat bränd olja i bland. Men inga missljud eller effektförluster tidigare. Bifogar några bilder där man kan se lite hur det ser ut. Slangen går neråt och är oljig i och runt anslutningen.

    Mvh Erik
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Masken123 den 2015-01-04 klockan 16:31.

  4. #4
    Hej igen.

    Har nu en felkodsläsare och den ända felkoden som dessutom är återkommande är P2228 (Baromatic Pressure Sensor "A" circuit low).
    Bilen går som den ska och får inga misständningar eller någon dålig gång längre. Men när den dumpar så låter den fortfarande som en frustande häst och dör lätt efter dumpningen om varvet sjunker för lågt och när jag startar den igen efter den dött så finns felkoden p2228 där.

    Det jag kan komma fram till genom att googla lite är att det förmodligen är fel på givaren eller ett jordfel i kontakten/kabeln.

    Det jag däremot inte kan hitta är vart den givaren sitter eller hur den ser ut!? Är det någon här som vet?

    Tacksam för snabba svar! Mvh Erik

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 157
    Medlem#
    2555
    Enda jag kan hjälpa dig med är detta.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1172744
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Enda jag kan hjälpa dig med är detta.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1172744
    Tack för svaret! tyvärr det gav inte så mycket.

  7. #7
    Nu hittade jag den i alla fall. Den hade 3 kablar in och typ bara en nippel ut med nåt membran innanför.

    Vet nån vad värdet borde ligga på? När jag tar ur kontakten så visar min OBD II läsare 123 kPa och med kontakten i så ligger värdet och pendlar runt 40 kPa.

    Efter att ha bökat runt lite så beter sig bilen fortfarande likadant men nu får jag bara felkoden P0236 (Turbo/Super Charger Boost Sensor "A" Circuit Range/Performance). Vart sitter den sensorn? tongue

    Mvh Erik

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217
    "Magnetventilen vid turbon fungerar." Vet du det med säkerhet?
    För när magnetventilen är kass beter sig bilen precis som du beskriver.
    Ett ofta förekommande fel på 2.8t

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av hellboyelvis Visa inlägg
    "Magnetventilen vid turbon fungerar." Vet du det med säkerhet?
    För när magnetventilen är kass beter sig bilen precis som du beskriver.
    Ett ofta förekommande fel på 2.8t
    Den klickar och rör sig. Men sen om den gör allt den ska det är väl en annan sak. Styrningen till den kanske är försvunnen.

    Vet du hur och när den ska arbeta?
    Senast redigerat av Masken123 den 2015-01-07 klockan 08:33. Anledning: tillägg

  10. #10
    Vet nån om en magnetventil till turbon från en 4 cylindrig motor passar på 2.8t? Och kan det fungera med en barometrisk givare från en 4 cylindrig?

    Mvh Erik

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217
    Svar ja, det är samma artikelnummer på MV som till en 1.8t och 2.0t. (9-3 SS)
    Barometrisk givare däremot vet jag inte. Har aldrig bytt någon sådan...

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    962
    Barometergivaren borde ge c:a 100-105 kpa ( normalt luft tryck )avstängd motor tändning på. 40-50 låter ganska normalt med motorn på tomgång.
    nu är jag inte helt säker på funktionen på just V6 motorstyr men det finns antagligen två eller tre lufttryckgivare ( nånstans mellan turbo och gasspjäll och nånstans i insugsrör efter gasspjäll, plus ev en i mototstyr ) som alla bör visa samma värde med avstängd motor, tändning på ( för att se att dom visar samma värde c:a )
    Hare bytt MV på en som gick i limphome/misstände vid gaspådrag, upplevde att den känndes ok vid provning av MV på plats men blev bra efter bytet
    Senast redigerat av LarsLars den 2015-01-08 klockan 07:58.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  13. #13
    Hej allihopa och tack för era svar! Efter att ha bytt den barometriska/atmosfäriska givaren så går bilen bra igen. Stabil gång, den dumpar som den ska och inga varningslampor.

    Givaren har nr 0261230101 kostade 395 kr på bildemo i uppsala. Den kallas "vaccumklocka på insug" vilket jag tycker är lite missvisande eftersom den inte sitter PÅ insuget men går man på numret så stämmer det.

    Jag har ingen möjlighet att mäta värdet på givaren (kPa) för att se vad det ska ligga på men återkommer med det senare.

    Jag bifogar bilder på hur givaren ser ut och vart den sittar i motorrummet.

    Återigen tack för hjälpen!

    Mvh Erik
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Masken123 den 2015-01-11 klockan 10:03.

  14. #14
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606
    Sitter det inte en precis likadan på just röret till insuget?
    Syns på din sistabild, vänster om oljepåfyllningen.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Beeos Visa inlägg
    Sitter det inte en precis likadan på just röret till insuget?
    Syns på din sistabild, vänster om oljepåfyllningen.
    Ja det sitter en tryckgivare där men den är inte likadan. Den mäter tryck och temperatur och kostar ca 1400 begagnad.
    Den har nr 0261230042 och har en fyrpolig anslutning. (den jag bytt har bara 3 poler).

    Bifogar bild så ser du skillnaden.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  16. #16
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606
    Just den på röret har jag faktiskt köpt själv en gång, men gav inte 1400.-
    Minns dock inte exakt, men kanske 500.-

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Motorlampa lyser, OG9-5 -00
    Av vrutberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2016-12-12, 17:37
  2. Motorlampa o tcs lyser på 93 aero 01
    Av pops i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-12-30, 17:55
  3. Motorlampa lyser - Dålig tomgång - Vad är fel? - Saab 9-3
    Av Gustavsson91 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-03, 17:54
  4. Motorlampa lyser + konstigt ljud EFTER gaspåslag = dålig AV?
    Av Kardanase i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-12, 11:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •