Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Köpråd Saab 9-3 Linear 2004

  1. #1

    Köpråd Saab 9-3 Linear 2004

    Hej vänner!

    Jag var iväg med en vän idag för att kolla på nya bilar. Han letar efter en bil som ska vara säker, trygg och skön att köra mellan Västerås och Sundsvall med. Han har, kanske på grund av lite inflytande av mig själv, kollat på Saabar och vi har hittat en Saab 9-3 Linear från 2004 som hade passat honom väldigt bra som "förstabil". Han har inte tummen mitt i handen men har inte heller hållit på med bilar innan. En bra start helt enkelt.

    Den bilen vi var iväg och kollade på idag var fin, men sliten. Precis som en bil som har gått 24 tusen mil brukar vara.

    Generella specifikationer:
    Förarsätet hade elstol
    Medelstora högtalarpaketet
    Manuell
    Finfälgar för både vinter & sommar
    Någorlunda fin i lacken förutom lite skavanker

    Jag kommer inte på alla specifikationer längre eftersom att bilen inte längre ligger uppe.

    Vad jag kollade på plats:

    1: Hundbenen
    Jag kikade in på hundbenen och de såg fina ut. Under plasten kunde jag se att det hade börjat rosta, men det var absolut ingenting som vara katastrof och inte värre än någon annan 9-3 från denna åldern. Jag skulle till och med säga att det var bättre än snittet.

    2: Kamkedjan var bytt
    Bilen hade en kamkedja på sig som var bytt för ungefär 4 år sedan. "Ny" i sammanhanget.

    3: Bromsarna
    Jag bromsade relativt hårt från 100-0. Bromsarna tog bra och vibrerade eller skakade inte. Bilen höll sig fint mitt i vägbanan och ingen ABS-lampa eller liknande tändes.

    4: Däcken
    Jag noterade att vänster bakdäck var väldigt snedslitet. Jag kunde inte se några spår av det på däcken som sitter fram nu. Antingen har förra ägaren köpt risiga däck eller så sliter den snett. Jag misstänker att vi behöver göra framvagnsinställning innan vi köper nya däck till den. Bilen skulle egentligen behöva nya vinter och sommardäck, även om sommardäcken kanske klarar säsongen ut.

    5: AC'n
    AC'n fungerar inte. Det kommer kanske något(?) svalare luft än utifrån, men inte med mycket. Det lät som att kompressorn slog på, men det var lite svårt att se på grund av alla plastkåpor. Denna behöver i alla fall att minimum fyllas på, eventuellt ny kondensator/kompressor i värsta fall.

    6: Interiör
    Slitet interiör, precis som GM-epoken av Saabar brukar bli med knappar som tappar färg och dylikt, men ingenting som skrämde mig från affären. Med lite finputs kan vi snygga till den. Det luktade framförallt fräscht och hade inga tecken på vattenskador/mögel.

    7: Bagageluckan
    Jag noterade att höger fjäder när man står bakom bagageluckan var sliten och lät lite. Den höll fortfarande upp men bör bytas. Är detta svårt?

    8: Framrutan
    Såg fin och nybytt ut.

    Handlaren frågade efter 17 500 kronor för denna bilen. Vad tror ni? Ska vi hoppa på den, även om det är "första bästa", eller ska man leta vidare? Är det något annat jag borde kolla imorgon innan vi faktiskt köper bilen? Några dolda saker som man ska "känna" efter när man testkör. Vad jag kunde höra gick den fantastiskt fint i motorn och inga missljud fans under gas, bromsning eller relativt hård svängning. Är det "fult" att pruta ned den till 15 000 kronor med motivering att sommar & vinterdäck behöver bytas plus att AC'n behöver fyllas på? Några barnsjukdomar jag ska kolla efter på bilen?

    Kom gärna med tankar och reflektioner, högt som lågt. Jag lägger någon bild på bilen här nedan.

    Högersida.jpg
    Vänstersida.jpg

    Med vänlig hälsning,
    Pontus Andersson.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Just den bilen var ju utannonserad av tidigare ägare för 10000kr i påställt (skattat) skick för en månad sedan.

    Sedan dess har någon ställt av den (och tagit innestående skatt), besiktigat den och lagt ut den för 17000kr. Så nog finns det prutmån alltid. Dessutom vore det intressant att veta varför den såldes så billigt för 1 månad sedan, hade den något känt fel?

    Screenshot_20200623-235104_Email.jpg

  3. #3
    Intressant. Men den annonsen du visar där är inte samma person som säljer nu. Vi köper av en liten handlare i Härnösand. Han hade betalat skatten, besiktigat den & bytt Drivknuten höger fram.

    Kan det vara så enkelt att han bara la på lite pengar på grund av det?
    Senast redigerat av Moderator den 2020-06-24 klockan 08:36. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Jag kan persnoligen tycka att 17,500:- är lite dyrt för en 16år gammal Linear med skavankerna du listar. Ska han dessutom pendla dom 35milen mellan Västerås och Sundsvall hade jag tveklöst satsat på en diesel.

    Det här kanske kan vara något? Ett par år nyare med facelift inredningen så slipper man den eländiga fiberoptiken.
    https://www.blocket.se/annons/stockh...inear/89464025

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av MuLLvaD3n Visa inlägg
    Intressant. Men den annonsen du visar där är inte samma person som säljer nu. Vi köper av en liten handlare i Härnösand. Han hade betalat skatten, besiktigat den & bytt Drivknuten höger fram.

    Kan det vara så enkelt att han bara la på lite pengar på grund av det?
    Handlaren livnär sig på att sälja bilar med vinst, så självklart kommer han att försöka sälja den dyrare än vad han köpte den för. Den köptes för 8500kr avställd (det är priset i annonstexten, kanske såldes den ännu billigare om handlaren lyckades pruta) och en besiktning senare försöker han sälja den för 17500kr. Jag gör ingen värdering i om varför han säljer den till det priset, utan min poäng är bara att det bör finnas prutmån.

    Notera att handlaren inte har betalat skatten eftersom bilen per dagens datum är avställd. Så fort den ställs på får ägaren (=din kompis?) betala 1840 i skatt. Det är så det brukar gå till när man köper bil av handlare.

    I vilket fall som helst tycker jag 17500 känns i dyraste laget, framförallt med tanke på att ACn inte funkar.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Jag kan persnoligen tycka att 17,500:- är lite dyrt för en 16år gammal Linear med skavankerna du listar. Ska han dessutom pendla dom 35milen mellan Västerås och Sundsvall hade jag tveklöst satsat på en diesel.

    Det här kanske kan vara något? Ett par år nyare med facelift inredningen så slipper man den eländiga fiberoptiken.
    https://www.blocket.se/annons/stockh...inear/89464025
    Det kändes lite meckigt att behöva byta AC-kompressor på denna. Jag har gjort det på min Saab 9000, är det lika enkelt på en Saab 9-3?

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Handlaren livnär sig på att sälja bilar med vinst, så självklart kommer han att försöka sälja den dyrare än vad han köpte den för. Den köptes för 8500kr avställd (det är priset i annonstexten, kanske såldes den ännu billigare om handlaren lyckades pruta) och en besiktning senare försöker han sälja den för 17500kr. Jag gör ingen värdering i om varför han säljer den till det priset, utan min poäng är bara att det bör finnas prutmån.

    Notera att handlaren inte har betalat skatten eftersom bilen per dagens datum är avställd. Så fort den ställs på får ägaren (=din kompis?) betala 1840 i skatt. Det är så det brukar gå till när man köper bil av handlare.

    I vilket fall som helst tycker jag 17500 känns i dyraste laget, framförallt med tanke på att ACn inte funkar.
    Okej. Tack för att du berättar detta. Jag fick intrycket av att skatten var betald.

    Skatten 1800, nya vinterdäck, nya sommardäck + påfyllning av AC puttar ju upp bilen på betydligt högre än 17500 kronor. Vi kan säkert pruta ner den till en 14 000 eller 15 000 kronor, men även då kostar det antagligen mer än vi först ville.

    Med den vetskapen blev jag mer skeptisk till den än vad jag var innan. Speciellt om vi åker på en framvagnsinställning.

    Jag vet inte riktigt hur ni hittar all den där bra informationen, men vad tror ni om till exempel denna?

    https://www.blocket.se/annons/vaster..._2_0t/90168093

    Inga fel enligt annons. Bra pris. AC verkar fungera, (viktigt när det är varmt och man ska pendla). Färre mil. Större bil.
    Senast redigerat av MuLLvaD3n den 2020-06-24 klockan 11:36.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  7. #7
    Skippa den bilen och allt från bilhandlare (som inte är på ruinens brant) i den prisklassen såvida han inte säljer den till er för 8 500 kr. Billiga bilar köps privat från privatpersoner eller näringsidkare som ej är bilhandlare.

    Tillkommer till ovan är fyrhjulsinställning samt skifta och balansering av åtta nya däck på fälg. Sannolikt är kondensorn dålig (läs mer här: http://forum.saabturboclub.com/showt...or-saab-9-3-08).

  8. #8
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Har du pratat med ägaren eller hur vet du att det är AC-kompressorn som är trasig? En ny ligger på cirka 5k så tvekar på att det kompressorn som är trasig ifall det kostar 5k att byta på verkstad och 1,5k själv.

    Här har du en Vector annars till rätt hyggligt pris: https://www.blocket.se/annons/orebro..._drag/88925068

    9-5an du länkar till ser väl inte så dum ut annars, lite rost på vänster bakskärm, men annars ser det väl bra ut. Just 2,0t och manuell låda är dock den tråkigaste kombinationen (framförallt på 9-5 06-10). Lite dåligt med bottenvrid för en såpass tung bil, 2,3t Biopower har dessutom Aero koppling från fabrik som tål betydligt mera stryk om man vill skulle vilja peta in ett steg 1 till exempel.

    Nu vet jag inte hur ofta din vän tänker resa mellan Sundsvall och Västerås, men är det mer än två gånger i månaden är jag rätt övertygad om att en diesel är ett bättre val. Dessutom har dom ofta betydligt längre livslängd än bensin/e85 bilar så att dom har gått närmre 30kmil behöver inte betyda att dom är skrot.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av MuLLvaD3n Visa inlägg
    Jag vet inte riktigt hur ni hittar all den där bra informationen
    Transportsstyrelsens register är en bra början. En web-version finns här:
    https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb
    Där får man minutfärsk (=d.v.s. har bilen godkänts på besiktning så syns det direkt) info, t.ex. om bilen är påställd/skattad. Men man får mer detaljer om trycker på länken "beställ fullständigt registerutrdrag via e-post".

    Sedan finns en drös med tredjepartstjänster som i princip bara hämtar info från transportstyrelsen och andra källor och listar dem. Där använder jag ibland:
    https://www.car.info , framförallt för sälj- och mätarhistorik eftersom de spårar blocket- och bytbil-annonser (därifrån är min screenshot)
    https://biluppgifter.se , framförallt för att det med ett klick går att få fram ägare


    Citat Ursprungligen postat av MuLLvaD3n Visa inlägg
    Speciellt om vi åker på en framvagnsinställning
    Det är nog ett av de minsta problemen man kan tänka sig när man köper begagnad bil. Kostar ca 1000kr och så är det klart, det finns ju betydligt jobbigare/dyrare saker man kan förvänta sig med en beg bil i den prisklass vi diskuterar.
    Senast redigerat av jellybear den 2020-06-24 klockan 14:26.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Har du pratat med ägaren eller hur vet du att det är AC-kompressorn som är trasig? En ny ligger på cirka 5k så tvekar på att det kompressorn som är trasig ifall det kostar 5k att byta på verkstad och 1,5k själv.

    Här har du en Vector annars till rätt hyggligt pris: https://www.blocket.se/annons/orebro..._drag/88925068

    9-5an du länkar till ser väl inte så dum ut annars, lite rost på vänster bakskärm, men annars ser det väl bra ut. Just 2,0t och manuell låda är dock den tråkigaste kombinationen (framförallt på 9-5 06-10). Lite dåligt med bottenvrid för en såpass tung bil, 2,3t Biopower har dessutom Aero koppling från fabrik som tål betydligt mera stryk om man vill skulle vilja peta in ett steg 1 till exempel.

    Nu vet jag inte hur ofta din vän tänker resa mellan Sundsvall och Västerås, men är det mer än två gånger i månaden är jag rätt övertygad om att en diesel är ett bättre val. Dessutom har dom ofta betydligt längre livslängd än bensin/e85 bilar så att dom har gått närmre 30kmil behöver inte betyda att dom är skrot.
    Den där 9-3an såg något tråkig ut, men jäklar vad fin den var med utrustning, interiör, milen, diesel och priset. Det är nästan så att man vill köpa den själv alltså. Den ska jag bolla med honom.

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Transportsstyrelsens register är en bra början. En web-version finns här:
    https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb
    Där får man minutfärsk (=d.v.s. har bilen godkänts på besiktning så syns det direkt) info, t.ex. om bilen är påställd/skattad. Men man får mer detaljer om trycker på länken "beställ fullständigt registerutrdrag via e-post".

    Sedan finns en drös med tredjepartstjänster som i princip bara hämtar info från transportstyrelsen och andra källor och listar dem. Där använder jag ibland:
    https://www.car.info , framförallt för sälj- och mätarhistorik eftersom de spårar blocket- och bytbil-annonser (därifrån är min screenshot)
    https://biluppgifter.se , framförallt för att det med ett klick går att få fram ägare



    Det är nog ett av de minsta problemen man kan tänka sig när man köper begagnad bil. Kostar ca 1000kr och så är det klart, det finns ju betydligt jobbigare/dyrare saker man kan förvänta sig med en beg bil i den prisklass vi diskuterar.
    Nä jag förstår det. Men det är något vi "vet" kommer behöva göras, alltså kostar bilen honom 17500 kronor + skatt + hjulinställning + ac. Springer iväg.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Är själv inne på en ng9-3, men då tänkt som andrabil. Verkar ju tämligen lätta att ekipera upp utrustningen på dessa bilar. Tänker mer på småsaker, som andra rattar, andra stolar, högtalare och andra tillbehör.

    Missade tyvärr en pärla här i Stockholm häromdagen. En 9-3 Aero från 2004 med 6000 mil på mätaren för 29kkr. Var verkligen ett kap.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 linear 2004 25 000mil kombi
    Av superaction2 i forum Projekt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2020-04-13, 18:10
  2. Köpråd: 9-5 Linear 2004
    Av perdedor i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-01-25, 22:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •