Sidan 12 av 17 FörstaFörsta ... 21011121314 ... SistaSista
Resultat 221 till 240 av 326

Ämne: Min (för mig) nya SAAB 9-5

  1. #221
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Främre bromsskivor?
    Jag har misslyckats några gånger med mina beställningar och vågar inte chansa.
    9-5 2-3 Biopower, stämmer det att jag ska ha skivor med 308mm diameter?

    Tack på förhand
    308 fram, 288 bak

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #222
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    273
    Medlem#
    9929
    Den här affären har rätt bra priser (ev inte om man skickar till Österrike): https://www.carparts1.se/store/reser...9-3-i-9-5.html
    Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II

  3. #223
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av ztam Visa inlägg
    Den här affären har rätt bra priser (ev inte om man skickar till Österrike): https://www.carparts1.se/store/reser...9-3-i-9-5.html
    OJ! 60% mot vad jag betalade.
    Ska definitivt försöka använda den i framtiden.

  4. #224
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Det är skillnad på skivor och skivor. De som GM/Opel har som originaldelar är sämre än de som Orio har: https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...&storeId=11901

    Troligen är originalskivorna Zimmerman.

    Jag köpte just GM/Opel-varianten förra året, och de kändes länge lite B innan de slitits jämna, jag skulle rekommendera just Zimmerman för att slippa den bristande premiumkänslan. Och oborrade, oslitsade för att undvika sprickbildning. Men de är en annan prisklass än de länkade.

    Edit: Obs, de ovanstående var 285mm-skivor för framaxeln. 308mm har Orio bl.a. Zimmerman i Zimmermankartong:
    https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...&storeId=11901
    Senast redigerat av Långmilare den 2019-08-29 klockan 02:34.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #225
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Jag kör zimmerman tillsammans med stoptech steg 1 sportbelägg på min ng9-3 aero automat med 300-350 hk

    Dom delarna jag beställde från Maptun som "Saab org" var saab select skivor och org bromsbelägg. Dom beläggen fadeade fort och skivorna blånade.

    nu bromsar det bara bättre och bättre och zimmerman skivorna håller måttet med råge!

  6. #226
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Jag körde Porsche Sportscup med en 944S2 under några säsonger, hade Zimmerman skivor och Performance friction belägg, funkade topp. Till SAABen har jag Bosch.

    - - - Uppdaterad - - -

    Snabb fråga, läckage i bakluckan, det är bromsljuset, det röda glaset sitter inte dikt an mot själva huset. Vad rekommenderas för lim? Funderar på smältlim men tror inte att jag får det att funka. Tips mottages tacksamt

  7. #227
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Man brukar byta bromsljuset.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #228
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Man brukar byta bromsljuset.
    Oj, läste det här för sent.
    Jag rengjorde glaset ordentligt och limmade med epoxi, tätade med silikon. Packningen mot karossen var sisodär så jag använde lite silikon. Skruvade ihop och torkade bort överflödigt silikon, nu har det regnat i två dagar och det är helt torrt:-)

  9. #229
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Kommer osökt att tänka på vår XC90, köptes ny, hämtades på fabriken i GBG.
    Den gick sönder första gången efter tre kilometer när den "automatiska ljusregleringen" inte fungerade i en tunnel.
    https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7296955

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #230
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Nu har jag kört 4000 mil med min 9-5 varav 500 med en ny bränslepump.
    Det känns som att installerat ett Steg 0.5 trim, går jämnare/bättre på låga varv.
    Är så sugen på att en TD04 turbo och nytt avgassystem.
    Men först på listan är Bilstein dämpare, leveransen som jag fick var till <2002, har fjädrar och bakdämpare, letar efter framdämpare.

  11. #231
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Nu har jag kört 4000 mil med min 9-5 varav 500 med en ny bränslepump.
    Det känns som att installerat ett Steg 0.5 trim, går jämnare/bättre på låga varv.
    Är så sugen på att en TD04 turbo och nytt avgassystem.
    Men först på listan är Bilstein dämpare, leveransen som jag fick var till <2002, har fjädrar och bakdämpare, letar efter framdämpare.
    Jag beställde b12 från bsr och enligt dem så är leveransen nästa vecka från eibach.

    Mailade neobrothers och maptun och de tror b8 kommer in i november om inte senare...

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #232
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Jag beställde b12 från bsr och enligt dem så är leveransen nästa vecka från eibach.

    Mailade neobrothers och maptun och de tror b8 kommer in i november om inte senare...
    Jäklar, jag ska ringa runt på måndag, behöver bara framdämparna samt lite nya topplagringar och damask.

  13. #233
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Jäklar, jag ska ringa runt på måndag, behöver bara framdämparna samt lite nya topplagringar och damask.
    Det är framdämparna som är på backorder så kan bli svårt, jag är lite tveksam att eibach får dem nästa vecka men vi får se...
    Dock så kan du alltid köpa för 97-01 och sedan modifiera spindeln. JKDesign har en guide för det.

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #234
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Det är framdämparna som är på backorder så kan bli svårt, jag är lite tveksam att eibach får dem nästa vecka men vi får se...
    Dock så kan du alltid köpa för 97-01 och sedan modifiera spindeln. JKDesign har en guide för det.
    Jag har en uppsättning 97-01 dämpare, grymt lockande att modifiera spindeln!
    Det har jag faktiskt inte tänkt på, har du möjligen en länk? Har googlat men inte hittat.

  15. #235
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Jag har en uppsättning 97-01 dämpare, grymt lockande att modifiera spindeln!
    Det har jag faktiskt inte tänkt på, har du möjligen en länk? Har googlat men inte hittat.
    https://www.garaget.org/forum/viewto...57224#p4357224

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #236
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Stort tack!
    Jag fick leverans av 97-01 dämpare trots att jag informerat om årsmodell. Till slut så fick jag 50% rabatt mot att att jag behöll alla dämpare+Eibach fjädrar.
    Visste inte att det gick att modifera dämparna, det ska jag starta upp nästa vecka.
    Stort jätetack!

  17. #237
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Jag saknade lite saker i den guiden av dämparen.

    svetsas fästena ihop sen? känns ju medel att kapa upp svetsarna till fästet och inte förstärka dom.

    dessutom är jag lite skeptiskt till det nya övre hålet som hamnar utanför plåten.

    Jag hade gjort 2 styck plåtbitar med 100% rätt hålbild (eller kapat ur från org dämpare) och satt utanför sen svetsat fast dom. är rätt mkt belastning på dom fästpunkterna i spindeln.

    tänk på att borra rakt i linje. sätter man övre hålet i fel läge mot det nedre får man camber förändring.

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #238
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Hm, har funderat, jag har en uppsättning dämpare till min bil med korrekta fästen, funderar på att gå till en svets/meck och se om dom kan skära av fästena från originaldämparna och svetsa på 97-01 dämparna.
    Vad säger expertisen?

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag har räknat på vad det har kostat att köra vår SAAB 9-5
    Inköpt för 55 tkr, har köpt 20 liters dunk med olja (billigt), gör allt arbete själv.
    Skriver av bilen med 25%/år, delar skrivs av med 33%/år.
    Milkostnad exl bensin (0,9) är €0.61/milen.
    Nu har jag ett litet lager av delar och jag tar kostnaden när dom skruvas på.
    Men fortfarande väldigt bra ekonomi men även en helt fantastisk bil.
    Så glad över min SAAB.
    Screenshot from 2019-09-16 09-02-20.jpg

    2 användare gillar detta inlägg



  19. #239
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    svetsas fästena ihop sen? känns ju medel att kapa upp svetsarna till fästet och inte förstärka dom.
    Ser inte så ut:

    http://www.garaget.org/mypage/galler...&image=2542347

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  20. #240
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Jag hade inte vågat åka så. Kanske funkar men känns som att man tar onödiga risker.

    1 användare gillar detta inlägg



Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •