Sidan 10 av 37 FörstaFörsta ... 8910111220 ... SistaSista
Resultat 181 till 200 av 722

Ämne: Ett fåtal av många frågor om min OG900 turbo.

  1. #181
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    414
    Medlem#
    -
    Finns det något sätt att kolla dessa delar, tex mäta ohm eller något primitivt fel system som volvon eller är det bara byta allt mot nytt tills den slutar lysa?

  2. #182
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Du kan ta en liten titt på detta;

    http://forum.saabturboclub.com/showt...l=1#post803005

    // A
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #183
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    414
    Medlem#
    -
    Köpte säkringar och lite rengöring till LMM. skulle ut testa efter rengöring av LMM och såg att fel lampan för bromsvätskan både börjat fungera(säkringarna garanterat) och tråkigt nog lös. Kollade behållaren som var nästan tom. Så jag tittade under bilen och vid bromsarna, snustorrt. vad tar vätskan vägen? Haft ett litet ljud jag inte kunnat lokalisera men tog för givet att det är en gammal bil så den har sina små egna ljud, hände ofta när jag bromsade och motorn var igång. Nu såg jag lite rök eller dimma precis vid dörren , så jag drog bort klädseln och fick se detta elände. Så vad är bäst i detta läge? köpa helt nya rör helavägen vilket känns lite onödigt då dom verkar riktigt hela och fina förutom just där. Min bror har bytt alla rör utvändigt men troligen sett dessa vid tröskeln där de ser fina ut och tänkt att dom får vara kvar. Går dessa och skarva? Finns dessa rör klara att köpa eller är det bocka själv som gäller om hela ska bytas?
    Tack för länken till hur jag felsöker lucas men detta blev just topp prio ett att lösa. Tutan och varningsblinkersen fungerar nu när jag satt i säkringar, alltid något bra.

    Kan ju säga att jag blev redigt irriterad på den som tagit bort säkringarna så den lampan inte fungerade. Behållaren var nästan helt tom och jag märkte ingenting. förutom det lite egna ljudet som jag trodde var en fjäder eller något som lät när man bromsade. Vilken jävla tur att jag satte dit alla säkringar som saknades.
    20230210_151917.jpg

    Blev renare men testa blir efter bromsarna fixats
    20230210_144846.jpg

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #184
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    414
    Medlem#
    -
    Ringt min bror som hade en lite udda syn på detta problem: "Det kan ju vara rätt bra då du lär dig fixa sånt där också" Trots att han bytt flera bromsrör hade han ingen aning om att rören går i bilen, eller mindes säkert inte. Har kikat på youtube och sett att det finns främst 2 sätt att skarva, skarvhylsor utan koning vilket är enkelt men inte lika bra som att kona och skarva på det viset. Min bror sa att koning alltid är bäst men att han aldrig stött på problem med det andra sättet heller och det är såklart billigare då jag slipper koningsverktyg. Vad säger ni om detta?
    Dessa bromsrör har dom någon standard storlek? sett att det verkar finnas 2 vanliga storlekar, den vanligaste är 3/16. köper jag kopparnickelrör kan jag skarva dessa med en skarv för stålrör, eftersom dessa är stålrör. Vilka verktyg kan jag tänkas behöva. Kommer nog få bocka röret eftersom skadan sitter så nära böjen så ett sådant verktyg kommer jag nog behöva iallafall. Biltema verkar bara ha 5 meter rör så det får väll bli ett sådant även om jag bara kanske behöver ett par dm.

  5. #185
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Jag har använt skarvkopplingar många gånger, dom funkar, bara man är nogrann när man monterar, dessa är också godkända av bilprovningen.

    Dock så är många kopplingar INTE godkända för att skarva olika typer av rör, förr var autoexpertens den enda sorten som var godkända för stål/kopparnickel/koppar, därför har jag alltid använt deras.

    Det är nog 3/16", det brukar det alltid vara.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #186
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    414
    Medlem#
    -
    Blev ett köp på biltema, både rör, bockverktyg och skarvnipplar. Läste igenom manualen för skarvkopplingarna som även hade bilder på hur man gjorde och åtdragnings momentet är 14nm, är inte det extremt lite? Jag kommer nog dra "på känn" men jag kommer inte dra för kung och fosterland som jag trodde man skulle göra med dessa. Det inre röret går nog att rädda, undrar varför just det där röret blivit så slitet? Så lite små stenar där och så kanske vi har något rost hål så det är nog mekansikt nötning som gett rosten en chans eftersom röret ser så fint ut på andra ställen.

    Kommer bli ett slabbigt jobb och det är nog bäst att tömma all vätska från resorvaren annars lär det rinna utan hejd. Får jag lufta alla bromsar och koppling sedan. Får vi se hur många luftningsnipplar jag drar av, hoppas på inga. Nya oket är nog inga problem men de bakre ser lite trötta ut. Värme, hammare och mycket penetrations spray kan nog funka. Drar nog igång imorgon tror jag så får vi se hur det går. idag är jag trött efter att damen minsann inte nöjde sig med biltema hon ville ju gå in i alla sina butiker också.

    Får vi se om biltema håller måttet.
    20230211_141131.jpg

  7. #187
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Prova på en lös bit rör ett par gånger först då får du in tekniken.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #188
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    kopplingen kommer du inte behöva lufta.

    men det är bra att byta den vätskan med.
    hissa upp bilen, ta en slang och en flaska till vardera bakhjul och öppna luftnipplarna bak med slangen på nippeln och ner i flaskan.

    åg o gör nått annat några timmar, tex sov.

    när du kommer ut är nästan all vätska borta.

  9. #189
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    414
    Medlem#
    -
    Fått tips om att sätta ned bromspedalen med en pinne eller något så rinner det inte ut så mycket vätska. Tror inte jag kan öva på en bit rör då det står i manualen att när man dragit skarvnipplarna så får man absolut inte lossa dom igen. Får nog bara försöka göra det så noga det går att göra. Funderade lite vart fukten som möjliggjort rosten kommit ifrån men så slog det mig, snöiga skor såklart med lite härligt salt på det. Plåten som sitter vid dörren har ju såklart skyddat resten av röret.

  10. #190
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Ja, skarvkopplingarna äre "engångs", blir det fel får du byta ut den. ..Är dom du köpte godkända för både stål och typen av rör du köpte ?

    Det är viktigt att du rengör de gamla röreen mycket noga innan du använder skarvkopplingarna, jag brukar elda på det med gasol och sen torka av smutsen och avsluta med en fin smärgelduk.

    Luftnipplarna, ja har man ingen induktionsvärmare får man försöka, går det av får man lösa det. Skadar aldrig att spraya några gånger innan, och kanske klippa till nippeln med hammare, att använda sexkanthylsa är också bra.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #191
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Rent allmänt brukar man behöva byta alla stålbromsrör till bakhjulen inom 30 år, samtliga mina har bytta rör så se det som ett engångsjobb om du byter hela röret till koppar eller kopparnickel - det senare normalt att att rekommendera om bilen har ABS eftersom kopparnickel kan härda och börja spricka av tryckstötarna, men det är inte så vanligt och i så fall efter lång tids hårt användande som bruksbil vilket inte känns riktigt aktuellt här.

    Så överväg att dra om rören helt med koppar eller kopparnickel, och bli av med alla problem med de bromsrören, det brukar bli rost lite varstans med tiden på dem när ytbeläggningen tagit slut.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #192
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    414
    Medlem#
    -
    Ja jag köpte rätt skarvar för stål och nickel rör. Får bli ett senare projekt att byta rören helt. Ja nipplarna är bara smörja, värma, smörja mer, knacka försiktigt med hammare runt om och hoppas på det bästa. kan ju börja med det redan idag så får dom stå och dra ett par dagar kanske. Ska tänka på att rengöra rören noga. där jag skarvar kapar dom där all rost är borta.

  13. #193
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Rent allmänt brukar man behöva byta alla stålbromsrör till bakhjulen inom 30 år, samtliga mina har bytta rör så se det som ett engångsjobb om du byter hela röret till koppar eller kopparnickel - det senare normalt att att rekommendera om bilen har ABS eftersom kopparnickel kan härda och börja spricka av tryckstötarna, men det är inte så vanligt och i så fall efter lång tids hårt användande som bruksbil vilket inte känns riktigt aktuellt här.
    og900 med där alla rör går 100% inne i kupén?

    där rören har rostat på denna bilen är den enda svaga punkten egentligen, alla andra delar ligger riktigt fint utan fukt förutsatt att bilen använts.

    og900or som står rostar det lättare på pga all fukt.

  14. #194
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    414
    Medlem#
    -
    Får hoppas det håller, hittar inga läckor och bromspedalen är styv som fan. Nu måste jag bara lufta systemet. Kommer nog köpa biltemas induktionsvärmare. Vill värma nipplarna på bromsoken bak då dom ser ut att var ett med oken PGA rost men jag vill inte leka med eld ett par dm från tanken, för att inte tala om bromsslangar och annat. Jag startade även bilen för att få bromsassistans och bilen höll på att stendö av chocken att jag nog aldrig pumpat och bromsat så hårt förut.

    Pics or it didnt happen Känner mig nästan lite stolt att det verkar som jag fick till det på första försöket. Röret är lite långt möjligen men det kanske bara är bra om de inte ligger och kramas längre. Just det, det andra röret verkar rätt fint, så ska torka bort oljan och sedan dränka hela området i linolja, såklart.
    20230212_114042.jpg

    USCH
    20230212_114232.jpg

    20230212_121020.jpg

    20230212_121400.jpg

  15. #195
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    414
    Medlem#
    -
    Det blev en biltema induktionsvärmare, 3500kr. Har värmt och bankat med hammare runt och lite på nipplarna, tar båda direkt tänkte jag. Värmde så det glödde och gammal bromsvätska sprutade ut och började brinna, lite som tur var. Rök mycket i början också. Sprayade på lite penetrerings spray som jag tänkt ska få verka till imorgon. Ska jag värma dom på nytt o ta dom när dom glöder eller är det bäst att ta dom i rumstemp? Även hört att man kan glödga dom och sedan kyla med snö eller is, är det bra?

    Vilken storlek är det på dessa nipplar? 8mm för liten och 9mm är för stor. Får ta han med svetstången sen
    20230212_160738.jpg

    Maskin och glödande luftnippel.
    20230212_160225.jpg

    20230212_160219.jpg

  16. #196
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Försök värma godset istället för nippeln om det går, och använd inte bromsrörsnycklar utan en sexkantshylsa om möjligt.

    Storleken kan variera, men ofta 7mm, men det finns större och mindre.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #197
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    414
    Medlem#
    -
    Värma runt är nog bäst men då blir det gasbrännare och då har vi den där elden jag vill undvika. bromsslang och en annan gummigrej är dessvärre rätt nära. Jag hoppas dock värmen i sig har orsakat sprickor i rosten som gör att den lossnar lättare och sprayen kan leta sig ned i. Det är nog 8.5 storlek på dessa eftersom ingen verkar passa. kanske bankar man på en 8 hylsa som man kan offra, eller tar svetstången. tog nippeln på det trasiga oket med svetstången men det hade jag löst i skruvstädet så det var ju lite enklare.

  18. #198
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    en stilla undran bara.

    har du testat att montera instegsskyddet i plåt som sitter på tröskeln?


    min teori är att den inte kommer passa med en stor fet skärringskoppling precis där den ska vara.

    Så du kan få göra om det och kapa mer rör, sätta skarven längre bak.

    - - - Uppdaterad - - -

    Og900 har 9mm bak vil jag minnas, 7mm fram?
    oavsett så är det en standard hel millimeter fattning, ingen tum eller liknande.

    men rost och tid har sin åverkan

    nycklarna du har är dessutom rounded courner vilket gör att dom inte blir lika precisa och exakta som en riktig nyckel.

  19. #199
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    414
    Medlem#
    -
    Drog av ena nippeln och den andra sitter som berget och vill inte dra den också. Så över till plan B. Lossa oken och ta med dom till min bror i helgen så löser vi det där istället. Han sa att han dragit av många nipplar i sina dagar och vet hur man gör när det händer. Måste bara skaffa en h7 insexnykel för att få bort oken.
    Inga nycklar passar och det är troligen PGA rost så det blir svets tången för hela slanten, även på bromsrören men dom sitter i alla fall lite mer humant hårt.

    Bankade på en 8 hylsa oh den greppade bra...lite för bra.
    20230213_110417.jpg

    20230213_122727.jpg

  20. #200
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    414
    Medlem#
    -
    De här luftnipplarna, är det samma typ både fram och bak på dessa bilar? Då kan jag köpa nya nu trots att jag inte fått bort någon bak. Fick bort en fram(nej inte den på nya oket), testade ett youtube trick. Värmde upp den så den glödde med induktions värmaren och direkt efter tröck jag en stor snöboll mot den, det spottade och fräste våldsamt. Sen tog jag svetstången i ett hårt grepp runt den och den lossnade direkt. Kanske det man ska göra i framtiden, på sommaren får man ta glassen istället
    Har lossat båda oken bak så jag skulle behöva lite nya bromsbelägg, är det något speciellt med dessa belägg bak då de sitter fast med en fjäder eller något i kolven? Vad mer bör jag köpa på mig som kan vara bra? Metall "grejerna" blev lite böjda men på ena sidan låg dom inte ens emot så jag undrar hur viktiga dom är, de verkar som man inte kan byta ut dom? Kolvarna såg fördjävliga ut men innanför damasken var dom i gott skick, lite fett där sen så är dom nog redo för nya äventyr.

    Funkar bra mot droppande. Lite tråkigt att det är domkraftshandtaget bara märkte jag sen när jag behövde det
    20230213_175042.jpg

    Dom satt hårt men jag vann, använde mig av domkraften för att pressa upp insexnyckeln på ett ställe, mutter pickan löste de andra. Bensintanken är precis bredvid och därför vill jag inte leka med eld där.
    20230213_170252.jpg

    Sådär ja. Nu är dom i mitt våld, ska kanske köra snöbollstricket på den som inte gått av...än.
    20230213_171737.jpg

    Den från fram oket, såg ut som den slagit sig lite precis på toppen, så blir det när man bråkar med värme och snö.
    20230213_174309.jpg

Liknande ämnen

  1. Många frågor om Saab 9000CSE
    Av lindengbg i forum Allmänt
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 14:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •