Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Svårt att få tag på nivåreglering+sportchassi, alternativ? OG9-5 SC

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Svårt att få tag på nivåreglering+sportchassi, alternativ? OG9-5 SC

    Hej,

    Bilen är en 9-5 SC MY08 och jag har insett att jag har kombinationen nivåreglering + sportchassi*. Behöver nu byta åtminstone fjädrarna då en gått av men när jag ändå rör något byter jag gärna lite mer så hade gärna bytt dämparna också. Dessutom har de åtminstone inte bytts under de 11k mil jag ägt bilen, och undrar om de någonsin är bytta så trots att jag läst att nivomaten håller längre är det nog hög tid att byta allt.

    Dock verkar det svårt att få tag i nya dämpare + fjädrar, hittar fjädrarna löst (dessutom ganska billigt om det inte ska vara originaldelar) men inte dämparkombon nivå+sport, nivå utan sport verkar gå att få tag på (både bara dämpare och hela fjäderben) men då antar jag att den blir märkligt hög bak om jag inte byter alla fyra hörn vilket jag gärna undviker.

    Bilen är en bruksbil så inte superviktigt att det blir ”perfekt” men måste jag ändå skruva kan jag leva med att delarna är lite dyrare, dock finns det gränser. Utöver tips på var jag kan hitta kompletta fjäderben (Saab artnr 32025656) alt. fjäder+dämpare(fjädern har jag hittat men hittar inte nivådämpare för sportchassi) undrar jag vad som är näst bästa alternativet, några möjliga som jag ser det:

    1) bara byta fjädern (billigt, ca 700 kr för efterhandsmarknadsfjädrar som passar för nivå+sport men bilen har ju som sagt gått minst 11k, kanske 20k med samma dämpare)
    2) byta till sportchassi utan nivåreglering (3000+ för båda sidor från speedparts med STCS-rabatt)
    3) byta till nivåreglering standardchassi (5500 för båda sidor från Orios webshop, risk att den blir hög i baken)
    4) leta begagnat nivå+sport (spontant ogillar jag att lägga min tid på att skruva in delar med okänd kvarvarande livslängd)

    Vad tror ni är bästa/minst dåliga alternativet? - och funkar ens alla att montera? Antar att så länge man byter både fjädrar och dämpare passar det rent fysiskt eller är det någon av 2/3 ovan som inte ens passar min bil?

    F.ö. är jag lite fundersam om det faktiskt är någon skillnad på kompletta fjäderben nivå+sport MY02-MY05 (SAAB art nr 400131231) vs MY06-MY10 (SAAB artnr 32025656)? De har olika artikelnummer men på exv http://forum.saabturboclub.com/showt...stötar-passar sägs det att det går att montera dämparna gjorda för senare årsmodeller på tidigare bilar - antar att det betyder att det också går att montera de för tidigare årsmodeller på senare bilar och att även fjädrarna funkar över hela spannet 98-09?

    Hoppas det inte var allt för förvirrat och tacksam för all hjälp jag kan få!

    /U

    * Japp, nära nog 100% säker även om jag förstår det är ovanligt, på speedparts vin decoder hittade jag först att jag har sportchassi (”CHASSI, SPORTUTFÖRANDE” och var nära att gå på alt. 2) ovan tills jag hittade lite längre ner hittade STODAMPARE,INSTALLNING::SPORTNIVOMAT DAMPARE och när jag la mig under bilen insåg jag att jag hade grova dämpare (60+ mm diameter), speciellt när jag jämförde med min andra 9-5 SC med standardchassi (som har knappa 40mm diameter på dämparna)

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Jag har samma kombo på min bil, nivåreglering + sportchassi (original). Det är dock eftermonterat och gjordes vid ca 13k mil när originaldämpare var slut. På den tiden (2012) sålde orio hela kitet med dämpare + fjädrar för 5500kr.

    Det verkar gå att få tag på nytt fortfarande till hyggligt överkomligt pris:
    https://www.maptunparts.se/orio/32025656
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...lersats-3.html
    Capture.jpg

    Värt att veta är att orios webshop för privatpersoner bara har en mindre del av deras sortiment. Mycket av grejerna måste beställas via återförsäljare, t.ex. maptun.

    Jag skulle alla dagar i veckan välja samma kombo igen, hela bakvagnen håller ihop bättre och jag har inte behövt byta bussningar eller slitit ut bakdäck i förtid sedan jag satte dit nivåregleringen. "Second best" är väl att byta till sportchassi utan nivåreglering. Att välja någon obalanserad kombo (blandning av nivå- och icke nivåreglering eller sport- och standardchassi) tror jag inte på, det slutar säkert med onödigt stor påfrestning på någon chassikomponent som då ger upp i förtid.
    Senast redigerat av jellybear den 2021-02-16 klockan 18:07.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Satsen ovan finns inte att köpa för tillfället. Tveksamt att de kommer att fortsätta med dem. Sålde nån snarlik nyss och fick plocka ihop av lösdelar istället.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312
    Tack för svaren - jag hade hittat artiklarna på både speedparts och maptun men åtminstone hos speedparts stod det ej beställningsbar och inget bedömt lagersaldo vilket jag tolkade i enlighet med StefanMs inlägg ovan, skickade också Mail till speedparts och fick nu svaret att även de var tveksamma om det någonsin skulle komma in igen.

    Återstår då att försöka hitta någon som har en liggande på hyllan (om någon har tips är det uppskattat) eller gå på något av alternativen, då troligen sportchassi utan nivåreglering, håller med dig jellybear att det borde vara minst dåliga alternativet.

    /U

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Skicka regnr i pm så kan jag kolla lite djupare. Orio har mycket de inte ens verkar veta om själva..........

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    I höstas köpte jag detta nytt på Orio för ca 5k
    Kpl sats med fjädrar och dämpare bak
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    SaabAero>> Sportchassi med nivåreglering?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Om du bestämmer dig för utan nivåreglering;
    Köp absolut inte ”original” fjädrar från speedparts. De är alldeles för låga och hjälper inte upp baken någonting jämfört med 25000 milafjädrar.
    Jag monterade dem, klagade hos Speedparts och fick svaret ”vad konstigt”. Så var det med det.
    Utan Saab

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312
    De för sportchassi utan nivåreglering? Dvs. Är det dessa du hade problem med? https://shop.speedparts.se/sv/prod/s..._12760117.html

    Lesjöfors är spontant något jag hade litat på, så synd i så fall...
    Senast redigerat av Moderator den 2021-02-16 klockan 22:25. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Ja, de var det. Jag är dock inte hundra på att det verkligen var Lesjöfors som levererades, förpackningen var högst oklar....
    Utan Saab

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    SaabAero>> Sportchassi med nivåreglering?
    Japp

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    SaabAero>> Sportchassi med nivåreglering?
    Den här satsen får jag det till att vara sportchassi med nivåreglering.
    Art nr 32025656

    Ähh, va f.n det är ju samma sats som det länkats till tidigare och som nu är restad
    Jag hade alltså tur i höstas.

    Det finns en annan sats som även den är restad
    Art: 400131231
    Senast redigerat av SaabAero den 2021-02-17 klockan 22:46.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Diskussionen om nivåregering med art.nr etc. finns i fler trådar t.ex.
    Bakfjädrar OG9-5 nivåreglering
    Fråga ang OG9-5 -09 med nivåreglering

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312
    Ska kanske återkoppla hur det blev:

    Letade vidare ett par dagar utan lycka och gick sedan på ett av alternativen. Fick även hjälp av @StefanM att leta och han såg att det i lösa delar hade gått att få tag på en dämpare och kanske kunde han hitta en till - då hade jag redan beställt alternativet så jag stod över - men stort tack för hjälpen att kika @StefanM!

    Jag beställde istället dämpare, fjädrar, gummibussning & genomslagsstopp+dammskydd till icke nivåreglerat sportchassi och har monterat på bilen i fråga.

    Trodde ett tag att en av brickorna (den som ser ut som en kopp och sitter under nedre gummibussningen) inte fanns att flytta över från nivåreglerade varianten men insåg sedan att det satt integrerat med dammskyddet på de nivåreglerade (tja, vet inte om det är exakt samma bricka men den gick att pilla loss och verkar göra jobbet)

    De gamla dämparna har inget läckage och känns trots många mil rätt stabila, så egentligen hade jag nog kunnat bara beställa nya fjädrar... lite synd kanske men nu har jag istället lagt dessa dämpare i bra-att-ha högen, får se hur jag gör med dem framöver.

    Tack för input och hjälp i frågan!

    /U

  14. #14
    Om herr Ullberg orkar skriva ner fabrikat och art nr på de beställda delarna skulle säkert flera uppskatta det.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Nivåreglerande dämparna verkar hållbara. Vi är inne på 33.000mil med originaldämparna nu och inget läkage bra funktion fortfarande. Har bara bytt fjädrarna och konsollerna för 4 år sedan men dämparna är fortfarande original.

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312
    Eftersom någon ovan varnade för Speedparts fjädrar gick jag ifrån mitt vanliga mönster att använda SP el. MT och beställde från annant håll,

    Dämpare från Sachs, art nr 312708
    Fjädrar från Lesjöfors, art nr 4277828
    Damskydd från KYB, art nr 910163

    Från SP kompletterade jag dock med:
    Bussning, art nr 5058318
    Skruv till nedre infästning, art nr. 11096832

    /U

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av Farbror skum Visa inlägg
    Nivåreglerande dämparna verkar hållbara. Vi är inne på 33.000mil med originaldämparna nu och inget läkage bra funktion fortfarande. Har bara bytt fjädrarna och konsollerna för 4 år sedan men dämparna är fortfarande original.
    Bilen jag bytte på hade gått ca 26k och där var nivådämparna helt slut. En cykelpump med igensatt ventil hade gjort jobbet lika bra
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    För den intresserade så finns det faktiskt nu ett leveransdatum på komplett sats till sportchassi så jag antar att även dämpare dyker upp igen...20210715 ska det finnas tydligen.

    3 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -
    En fråga gällande nivåregleringen: hur ställs dessa in beroende på bilens lastvikt? Jag tolkar det som att det ej ingår något manuellt ställbart "vred" eller liknande i kitten ovan?
    2008 SAAB 9-5 Vector 2.3t BioPower - TorqueUP - TorqueMAX Steg1 243 HK / 367 Nm

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    De är självreglerande.

Liknande ämnen

  1. Svårt att ta bort nivåreglering? OG9-5 SC
    Av krutmats i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-25, 22:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •