Sidan 35 av 43 FörstaFörsta ... 253334353637 ... SistaSista
Resultat 681 till 700 av 858

Ämne: Priset på E85 / Kommer E85 tillbaka

  1. #681
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Hur är priserna på bränslet i Frankrike nuförtiden?
    SEK har tagit stryk mot EUR, skulle därför säga att i SEK räknat är det billigare att tanka i Sverige, för några veckor sedan låg EUR/SEK på 10.77, nu ca 10.3, det slår hårt.
    Annars är det inte så stor skillnad på drivmedelspriserna, om man räknar på 10.3 så är de billigare i Franrike/Österrike än Sverige.

  2. #682
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Dags att undersöka möjligheterna att konvertera B284R...
    Fortsätter på denna parentes i ämnet.
    Frågade MapTun om deras åsikt kring B284 och E85 eftersom jag tyckte det var så konstigt att några av deras konkurrenter erbjuder E85-program för B284, och de säger så här.
    Hoppas inte de misstycker att jag delar med mig av informationen.
    När det gäller B284 och E85 så har vi gjort ett par stycken med 630cc för kunder som haft speciella önskemål för det, dock så är vi inte helt nöjda med att använda E85 på dessa motorer. Vi blev dessutom rekommenderade av Saab att inte utföra E85 optimeringar på dessa bilar, för att de inte klarar av det i längden.

    Vi slutade därför med utvecklingen av sådana program då vi dels själva inte var nöjda, och eftersom ingenjörer hos Saab avrådde oss för att gå vidare med det, också anledningen till att Saab själva inte släppte denna med E85.
    Ett förtroendeingivande svar tycker jag själv. För en normal sommarracer som man inte vill renovera motorn på titt som tätt kör man alltså bäst vidare på BF98.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-05-29 klockan 23:55.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  3. #683
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Kudashi Visa inlägg
    Jag har nu provat ett tag och tanka min 2.5 v6 med e85.
    började med att köra ca 30% e85 inga problem.
    Höjde vi senaste tankningen till 10 liter bensin 20 liter etanol borde bli ca 60% inga problem det heller.
    Ser med tech2 att den plussat på med 5% på longterm och ligger och justerar med -+ 2% på short term.
    Det borde betyda att jag kan gå lite högre med inblandning nästa gång.
    När jag byte bränslepump för ett tag sedan så satte jag dit en slang som ska tåla e85.
    Så jag får se hur resten håller.
    Du måste ju anpassa mjukvaran om du ska köra E85.
    V6an har ett adaptionsmaxvärde runt 5%innan den sätter felkod under vissa omständigheter också.
    Sen får man också anpassa mjukvaran pga man inte kan kör för mycket effekt med original spridare då de maxas vid ren E85.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Fortsätter på denna parentes i ämnet.
    Frågade MapTun om deras åsikt kring B284 och E85 eftersom jag tyckte det var så konstigt att några av deras konkurrenter erbjuder E85-program för B284, och de säger så här.
    Hoppas inte de misstycker att jag delar med mig av informationen.


    Ett förtroendeingivande svar tycker jag själv. För en normal sommarracer som man inte vill renovera motorn på titt som tätt kör man alltså bäst vidare på BF98.
    Tycker det mer låter som en ursäkt som alla andra biltillverkare säger ang E85.
    Man klarar inte göra en bra fungerande mjukvara för E85 så man säger etanolen inte är bra, eller rent av skadlig.
    Okunskap om du frågar mig.

    Kört E85 i dessa under lång tid nu och går väldigt många V6or med E85.
    Inga som helst problem.

    Får man inte till ett fungerande koncept för en viss hårdvara så låter det ju bra att säga man inte vill utföra modifiktionen för hårdvaran inte fungerar, när det i själva verket beror på man gjort något fel själva.

    Skulle gärna lite mer konkret vilja höra vad som skulle vara så fel, farligt och skadligt med E85 i dessa då dessa motorer finns med E85/flexifuel även original.

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/GM_High_Feature_engine
    Senast redigerat av NordicDalarna den 2018-05-30 klockan 07:55.

  4. #684
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Fortsätter på denna parentes i ämnet.
    Frågade MapTun om deras åsikt kring B284 och E85 eftersom jag tyckte det var så konstigt att några av deras konkurrenter erbjuder E85-program för B284, och de säger så här.
    Hoppas inte de misstycker att jag delar med mig av informationen.


    Ett förtroendeingivande svar tycker jag själv. För en normal sommarracer som man inte vill renovera motorn på titt som tätt kör man alltså bäst vidare på BF98.
    GM HFV6 lfw är anpassad för flexfuel men den är utrustad med annat styrsystem E39 ACdelco.
    Jag tror inte jag sett någon flexfuel kod till ME9.6

  5. #685
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    Citat Ursprungligen postat av Saabdalarna Visa inlägg
    Tycker det mer låter som en ursäkt som alla andra biltillverkare säger ang E85.
    Man klarar inte göra en bra fungerande mjukvara för E85 så man säger etanolen inte är bra, eller rent av skadlig.
    Okunskap om du frågar mig.

    Kört E85 i dessa under lång tid nu och går väldigt många V6or med E85.
    Inga som helst problem.

    Får man inte till ett fungerande koncept för en viss hårdvara så låter det ju bra att säga man inte vill utföra modifiktionen för hårdvaran inte fungerar, när det i själva verket beror på man gjort något fel själva.

    Skulle gärna lite mer konkret vilja höra vad som skulle vara så fel, farligt och skadligt med E85 i dessa.
    På telefon nämndes att tändningen måste justeras (ökas?) och att det inte var bra på en motor där problem med tändspolarna finns redan i grundutförandet.
    Sen var det något med en tankmätare också, som gjorde att bilen trodde det var soppatorsk eller något sådant, och de hade de inte hittat någon lösning på det.
    Jag är inte själv kunnig att avgöra det, det kan så klart vara som du säger.
    Är du en av konkurrenterna jag spanade på (Nordic?)
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-05-30 klockan 07:47.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  6. #686
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    560
    Hej,

    Det går allt fint att göra "Biopower" funktion även i ME9 har gjort det själv... För övrigt så skulle jag vilja säga att högre tändning varken är ett måste på E85 men är ju kanske lite roligare;-) Men att det skulle belasta spolarna mer förstår jag däremot inte om man ändrar dwell timen så kan ju spolarna påverkas mer men finns ju bättre spolar att använda från tex Ng9-5 2,8T om man vill det. Angående soppa mätaren så kan man få en viss felvisning men detta gäller alla bilar som efterkonventeras till E85 då man behöver ha en armatur som polvänder hela tiden för att få en 100 korrekt avläsning men detta är liksom ingen jätte problem eller upplever alla som efterkonverterat sina övriga SAABar jätte problem? B284 motorn är ytterst lämplig att köra på E85

    Micke SPEEDPARTS

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #687
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    På telefon nämndes att tändningen måste justeras (ökas?) och att det inte var bra på en motor där problem med tändspolarna finns redan i grundutförandet.
    Sen var det något med en tankmätare också, som gjorde att bilen trodde det var soppatorsk eller något sådant, och de hade de inte hittat någon lösning på det.
    Jag är inte själv kunnig att avgöra det, det kan så klart vara som du säger.
    Är du en av konkurrenterna jag spanade på (Nordic?)
    Tändningen måste för det första inte höjas för man kör E85, men för att få vinning av E85 så justeras detta.
    Sen är det ju roligt de anger detta som en anledning att inte konvertera då de kör högre tändning på bensin än jag kör på E85.
    Nej, fina bortförklaringar är alt det där som anges.

    Mvh Robert Uhr Nordictuning Dalarna

  8. #688
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    På telefon nämndes att tändningen måste justeras (ökas?) och att det inte var bra på en motor där problem med tändspolarna finns redan i grundutförandet.
    Sen var det något med en tankmätare också, som gjorde att bilen trodde det var soppatorsk eller något sådant, och de hade de inte hittat någon lösning på det.
    Jag är inte själv kunnig att avgöra det, det kan så klart vara som du säger.
    Är du en av konkurrenterna jag spanade på (Nordic?)
    Det är inte heller några problem med bränslemätaren vid konvertering, inte större felberäkning än någon annan, kört mätare och mil och jämfört många ggr.
    På min egna V6 så tändes lampan och gick på reserven för nån mil sedan, tankade just precis nu fullt och fick i 55liter, så, stämmer rätt exakt.

  9. #689
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    Intressanta och förtroendeingivande svar även det.
    Ni får ta det jag sa i mitt andra inlägg (tändning osv) med en nypa salt, inte lätt att minnas telefonsamtal i sin helhet när man har ett virrigt normalläge.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  10. #690
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    En kvalificerad gissning är att Maptun pratar om rör elektriska egenskaper, som tändspänning och/eller strömspikar - det låter plausibelt att om marginalerna är dåliga för bensin så kan E85 öka felutfallet. Det var ju lite småproblem med TK 3.6-kassetter på BioPower-bilarna, också?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #691
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    En kvalificerad gissning är att Maptun pratar om rör elektriska egenskaper, som tändspänning och/eller strömspikar - det låter plausibelt att om marginalerna är dåliga för bensin så kan E85 öka felutfallet. Det var ju lite småproblem med TK 3.6-kassetter på BioPower-bilarna, också?
    Mer last, oavsett bränsle påverkar detta. Så har inget med just E85 att göra, och då de redan kör E85 tändning på bensin som ändå regleras ner vid spik så är det bara köra, om de fått allt att fungera.
    Tändspänning/misständningar pga utebliven gnista har alla V6or problem med, och finns olika lösningar på detta, men den enklaste är att bara reglera gnistgap och alla problem är borta, oavsett last/bränsle.
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  12. #692
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    Med tanke på det som framkommit i tråden hittills (tack för den infon) från Speedparts och Nordic bör alltså dessa två uppgifter vara felaktiga och/eller hörsägen?

    "Ventilsäten tål inte etanol"
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1315223

    "Ej möjligt med dubbla mappningar"
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1197389

    Information om denna extra "box" som bollman talar om vore ju intressant också, om det är något som Nordic vill skriva om publikt alltså.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1313704
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-05-30 klockan 11:55.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  13. #693
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    [QUOTE=Saabdalarna;1483894]Du måste ju anpassa mjukvaran om du ska köra E85.
    V6an har ett adaptionsmaxvärde runt 5%innan den sätter felkod under vissa omständigheter också.
    Sen får man också anpassa mjukvaran pga man inte kan kör för mycket effekt med original spridare då de maxas vid ren E85.

    Okej om den bara kan adaptera 5% så bör jag ha nått taket för vad den klara av med ca 60%. Har fortfarande inte fått någon felkod.
    Hur hittar man mjukvara till ett så gammalt system som Bosch Motronic 2.8.1.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  14. #694
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 280
    Citat Ursprungligen postat av MuLLvaD3n Visa inlägg
    Okej, men då ska det fungera för mig. Har BCPR6ES-11 stiften.
    Biopowerbilarna har betydligt mer förtändning när de går på E85. Därav kallare stift. Du har ju kvar original BF95 tändning så du bör köra med orginalstiften.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Det viktiga är att inte ha Platinumstift utan vanliga "billiga" NGK-stift av rätt modell för motortypen.
    Är det någon som har fått klart för sig varför Saab inte rekommenderar ädelmetallstift för Biopower?
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  15. #695
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    NG9-3 BioPower 2010-2011 har platinastift. Och SAI, med det är väl knappast anledningen?
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  16. #696
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 280
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    NG9-3 BioPower 2010-2011 har platinastift. Och SAI, med det är väl knappast anledningen?
    Ja och den har inte jonströmmätning.... Kan det vara så att det är där problematiken ligger?
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  17. #697
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Med tanke på det som framkommit i tråden hittills (tack för den infon) från Speedparts och Nordic bör alltså dessa två uppgifter vara felaktiga och/eller hörsägen?

    "Ventilsäten tål inte etanol"
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1315223

    "Ej möjligt med dubbla mappningar"
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1197389

    Information om denna extra "box" som bollman talar om vore ju intressant också, om det är något som Nordic vill skriva om publikt alltså.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1313704
    Att ventilsätena inte tål etanol är förmodligen korrekt. Skulle tippa på att man har ventilsäten i Brico 3220 med förkromade ventiler då dessa motorer inte är byggda för etanoldrift. De motorer Saab byggt för etanoldrift har ett sätesmaterial som har mer krom, volfram och molybden samt mindre koppar i kombination med ventiler (i alla fall på inloppssidan) som är nitrerade istället för förkromade då man vid provning sett att kombinationen Brico 3220 säten med förkromade ventiler slits ganska snabbt.

    På B207 så visade det sig vid hållbarhetsprovning att drift på E85 mer än halverade topplockens livslängd, där problem med sprickor i topparna orsakade kylvätskeläckage. Således fick man för BioPower motorerna införa en ny aluminiumlegering och värmebehandlingsmetod, vilket mer än fyrdubblade livslängden vid drift på E85.

    LFW är en direktinsprutad motor, så den har ett helt annat cylinderhuvud. GM har sagt att E85 versionen av denna ska ha samma hårdvara, bortsett från större spridare så denna är förmodligen E85 kompatibel direkt från start.

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Ja och den har inte jonströmmätning.... Kan det vara så att det är där problematiken ligger?
    Förmodligen så orsakar platina en katalytisk reaktion med etanol, vilket ger problem med jonmätningen. Jag vet att Saab har författat ett SAE-papper om olika bränsletillsatsers påverkan på jonmätningen man jag har tyvärr inte läst det själv, går väl att köpa för ett par hundra eller jaga rätt på via något bibliotek.

    3 användare gillar detta inlägg



  18. #698
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av aik Visa inlägg
    Hej!

    Tror ni att det kommer bli intressant att tillverka Etanolbilar i framtiden nu när Dieselns framtid verkar lite osäker om inte, hur länge kommer det finnas E85 på våra mackar?
    Enligt Ny Teknik anser Ford det:
    Ford återinför E85-bilar: ”Elbilar är inte hela lösningen”
    – Bilbranschen måste ställa om till förnybara drivmedel och det behöver gå fort. Elbilar kommer inte kunna vara hela lösningen inom de närmaste fem–tio åren, och under den perioden behövs kompletterande lösningar. Där ser vi att etanolen fyller ett stort behov, säger Erik Lindham, informationschef på Ford Sverige.

    Enligt Ford är etanol en plug-n-play-lösning. Därför är den ett bra förnybart alternativ i väntan på elbilarna. Därtill har även reglerna som ryckte undan mattan för etanolen ersatts och under dagens bonus-malussystem hamnar drivmedlet i den skatteneutrala zonen.

    – Distributionsnätet finns redan och tekniken är beprövad. De problem med för höga sulfatnivåer som fanns för 20 år sedan är borta sedan länge tack vare en EU-standard, och nu är även priset på E85 rimligare tack vare ett smartare skattetryck. Vi tror på elbilen som en av flera lösningar på lång sikt, men här och nu är etanolen nästan helt oslagbar för att åstadkomma en snabb klimatomställning i stor skala, säger Erik Lindham.

    5 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  19. #699
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja

    "vanföreställningarna faktiskt ett klimathot i sig" - "män är mest okunniga i ämnet"

    75% av svenskarna positiva till E85!!!

    eller för att citera Ny Teknik:
    En av fyra svenskar är negativa till E85
    Ford ska släppa etanolbilar igen på vår marknad. Men var tredje svensk man och var sjätte kvinna har en negativ inställning till E85. Det visar biltillverkarens undersökning.
    – När vi studerar siffrorna från undersökningen framkommer en bild av att många verkar inbilla sig problem eller negativa minnen som kanske inte stämmer med verkligheten. 5,1 procent av alla i undersökningen svarade att de hade en personlig upplevelse av motorproblem på grund av höga sulfahalter i E85 i början på 2000-talet, vilket slaget på hela befolkningen motsvarar över 400 000 människor. Det ska jämföras med de cirka 250 000 E85-bilar som hittills har sålts i Sverige, och kanske tio procent av dem råkade ut för problem. Det tyder på att den negativa inställningen till E85 är väldigt mycket mer emotionellt än rationellt betingad, säger Erik Lindham, informationschef på Ford i ett pressmeddelande.
    Undersökningen visar att män är mest okunniga i ämnet, enligt Ford. Bland kvinnorna delar 55,4 procent inte alls uppfattningen kring ett högt pris och stora motorproblem. Och bara en av sex kvinnor hade en negativ inställning till E85, mot var tredje man. Ford är måna om att slå hål på vad de ser som myter eftersom tillverkaren anser att etanol utgör en viktig pusselbil för att klara klimatmålen.
    – Vid sidan av el och andra förnybara bränslen tror vi och många andra att E85 är transportsektorns bästa chans att nå 2030-målen. Då utgör de här vanföreställningarna faktiskt ett klimathot i sig, och det borde såklart vara föremål för offentliga informationskampanjer, om regeringen menar allvar med 2030-målet, säger Erik Lindham.
    Senast redigerat av Mr.O den 2019-05-03 klockan 17:43. Anledning: Fixat inledningen enl förslag av Timpa2
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  20. #700
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Nu får man ju tycka vad man vill om miljöpolitik, osv. Vill inte starta någon diskussion om det.

    Men vi som tycker våra välskötta E85 Saabar är "premiumvagnar" kanske bör använda beteckningen "miljöbilar" lite oftare...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •