Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Hög adaption, går magert eller fett?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -

    Hög adaption, går magert eller fett?

    Hej! Har läst många trådar nu där folk får en felaktig adaption vid tankning av e85/bensin.

    Min 9-3 visar en etanolhalt som är för hög (cirka 20%) mot vad det bör vara. Då motorstyrningen tror det är mer etanol än det är borde den få för mycket, eller har jag fel? Folk som åker bakom säger att det luktar soppa lång väg. Läser man i andra trådar säger man dock tvärtom, att hög adaption innebär för mager blandning och vice versa.

    Mvh Habbo

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av habbo Visa inlägg
    Läser man i andra trådar säger man dock tvärtom, att hög adaption innebär för mager blandning och vice versa.
    Hej,
    Du ska nog inte lägga för mycket vikt vid just uttrycket "Hög Adaption", detta används ungefär lika slarvigt som "Hög Utväxling", några menar positivt andra negativt.

    Frågar du mig så håller jag på ditt tänk, ju högre beräknad etanolhalt desto längre insprutningstid och därmed också mer insprutat bränsle.
    En relevant fråga är däremot, hur känner du att du har koll på att "bilen" räknar 20% fel..?

    EDIT: Kör man på etanol så luktar det en hel del bakom bilen vid högre laster redan som "standard", så detta kan också vara fullt normalt...

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. 9000 -98 går magert
    Av A.Chr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2018-06-02, 15:41
  2. 9-5 -05:a går för magert.
    Av Robin_s i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-18, 21:31
  3. Går magert på tomgång
    Av Martin H i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-11, 13:21
  4. 9000 2.3 går magert
    Av Hyvens i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 20:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •